Anonym (snyggt.) skrev 2022-03-15 13:53:03 följande:
Men tar man mig som börja bygga tidigt, vid 23 år ålder första huset, det var gammal stil som gällde, huset byggdes efter gammal stil och vi var nöjda, men med åren förändras smaken, vi spyr nu åt gamla hus, dessa är sällan praktiskt byggda, små badrum osv, sällan har dom takhöjd, stora fönster, välplanerade kök, ja listan kan göras lång.
Nu älskar jag modernt och praktiskt, gillar stora badrum, blir som en spa kväll, dusch man inte behöver tränga sig i, gärna dubbel så slipper man köa även om man har ännu ett badrum och ännu en toa, totalt 3 st 2 med dusch.
Nu skulle jag inte klara av eller ens köpa ett gammalt hus, ännu mindre vilja bo så opraktiskt, spec nu när man är van vid det praktiska.
Men många lägenheter som byggdes kring 60-talet är ofta välplanerade, betydligt mer välplanerade än dagens lägenheter.
Min första "riktiga" lägenhet, som jag hade, var en tvåa byggt 1964, bra planerat badrum, med plats för badkar, tvättmaskin och torkskåp. Klädkammare, bra planerat vardagsrum, bra planerat sovrum.
Köket gick att stänga om, fanns bra med arbetsytor, bra med förvaring.
Rymlig hall,
Sambons ena barn har köpt en fantastisk fin lägenhet från 40-talet, också intakt när det gäller planlösningen. Det toppmoderna köket kommer de riva ut och ersätta med ett bättre, mer funktionellt kök och som passar inte. En gigantisk överdimensionerad fläkt, som tydligen låter rätt mycket och tar bort ytor där man kan ha skåp istället, Och lite annat som de irriterar sig, modernt, flott, men opraktiskt, speciellt för två som gillar laga mat tillsammans