• Xenia

Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa

Ja, Putin har gjort precis det vi oroat oss för. Han drar sig inte för något. Hur kommer det att sluta? Först tar han hela Donbass, sedan hela Ukraina. Och omvärlden ser bara på och fördömer.

Vad innebär detta för Sverige? Dyrare elpriser förstås.

Borde inte Sverige ha sålt vapen till Ukraina, en demokrati (även om den är korrumperad) hotad av en diktatur? Ok att sälja vapen till diktaturen Saudiarabien, inte ok att sälja till Ukraina.

Vad tänker ni andra om allt detta?

• Svar på tråden Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa
  • Kermit1561
    AndreaBD skrev 2022-03-07 12:44:27 följande:

Jäkla, nu verkar Putin ha hittat på ett nytt jävelskap! Evakuerar folk till Ryssland och Vitryssland! Han vill nog ta dem som gisslan för att utpressa väst att ta tillbaka sanktioner. Det skulle inte förvåna mig. Det senare är förstås bara min egen teori. 

www.aftonbladet.se/nyheter/a/XqBAQ7/ryssland-vapenvila-i-kiev-mariupol-charkiv-och-sumy

Jag tror han snarare vill visa kolumner av människor som flyr till Ryssland som propaganda. Det ser ju inte så bra ut när de flyr till väst... 
  • sextiotalist
    AndreaBD skrev 2022-03-07 14:32:58 följande:
    Men, hur mycket kan de säga som inte omvärlden redan vet? I så fall vore Putin naiv, om han allvarligt tror att inte hela västvärlden redan har fått klart för sig hur han är. Jag är snarare rädd för att han verkligen vill ha dem som gisslan för att få bort sanktioner. Läste att han fått utbrott över hur pass mycket sanktioner det blev.
    Pratade om det med en kollega.
    Vi har tyst tittat på när han annekterat Kriml, Tjetjenien och när han stöttat Belarus diktator tog makten. Så i hans kalkyler så fanns inte det att västvärlden skulle protestera
    Troligen bedömde han att västvärlden var svagt.
    Men han tog fel
  • AndreaBD
    sextiotalist skrev 2022-03-07 16:59:04 följande:
    Pratade om det med en kollega.
    Vi har tyst tittat på när han annekterat Kriml, Tjetjenien och när han stöttat Belarus diktator tog makten. Så i hans kalkyler så fanns inte det att västvärlden skulle protestera
    Troligen bedömde han att västvärlden var svagt.
    Men han tog fel
    Jo, det har många sagt att han nog tänker så. Det var ju samma sak med Hitler. Man har märkt för sent att han också är en sån. 
  • nihka
    Padirac skrev 2022-03-07 00:56:26 följande:
    Svälta ut regimen, låta det ryska folket gör uppror eller att det slutar i ett större krig ser ut som möjliga vägar framåt.

Kanske kan svältkuren skapa utrymme för en palatskupp - det finns tydligen missnöje och oro bland den egna leden om än inte i direkt närhet i första led runt Putin.
    Pressa på utan att putta utför kanten.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • AndreaBD
    nihka skrev 2022-03-07 18:40:43 följande:
    Pressa på utan att putta utför kanten.
    Men det kan ta många år....
  • nihka
    AndreaBD skrev 2022-03-07 19:13:26 följande:
    Men det kan ta många år....
    Ja det kommer ta tid, men knappast flera år. Putin har inte råd att föra krig i Ukraina i flera år. Men alternativet med ett snabbt övergående kärnvapenkrig är inget alternativ tänker jag.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Tom Araya
    Flash Gordon skrev 2022-03-07 09:12:40 följande:
    Det står väl rätt klart vad som hände i grova drag?!

Efter kravaller tidigare på dagen mellan pro-UA och pro-RU så anfölls ett pro-ryskt tältläger i en park och brändes ned. Folket där flydde in i en byggnad. Bägge sidor började bland annat kasta molotov-cocktails på varandra och byggnaden tog eld. Folk (pro-ryssar) dog i lågorna.
    .

Det var en mobb-situation som pågått under hela dagen och som till slut spårade ut rejält. Folk dog i kravallerna under hela dagen men den stora mängden döda var i branden.

Den direkta orsaken till branden kan absolut anses vara den pro-ukrainska attacken på det pro-ryska tältlägret.

Det kan man skriva och ändå anse att Putin inte har rätt att invadera Ukraina.
    I grova drag ja.

Men när i tidslinjen annekterades Krim, när skickade Ryssland vapen, när försökte Donetsk och Luhansk bli självständiga e.t.c?
    För att förstå händelseutvecklingen måste alla händelser granskas utefter en tidslinje.
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2022-03-07 20:03:29 följande:
    I grova drag ja.

Men när i tidslinjen annekterades Krim, när skickade Ryssland vapen, när försökte Donetsk och Luhansk bli självständiga e.t.c?
    För att förstå händelseutvecklingen måste alla händelser granskas utefter en tidslinje.
    Krim annekterades i slutet av februari början av mars av 2014, direkt efter OS i Sotji som jag kommer ihåg det,
    Samma sak händer med Donbas och Luhansk i april. I Donetsk och Luhansk utvecklas strider mellan utbrytare stödda av rysk militär (som har med sig uniformer och utrustning på sin pemis) och Ukrainska försvarsstyrkor. Det hanlar om en rysk annektering av ett annat lands territorie.

Händelserna direkt understödda av rysk militär och en följd av händelseutvecklingen i samband med euromaidan,  ett (möjligt) associationaavtal med EU och inblandning från Manafort (!) och ryska etnonationalistiska och fascistiska intressen - Putin har pratat länge om Ukraina och sina fascistiska ideologer.

Det går väl att spåra händelserna tillbaks till den oranga revolutionen och längre tillbaks till nationella självständighetsrörelser som svar på frigörelser från de stora imperierna i Europa som lever kvar under tiden som sovjetrepublik.

Länge tillbaks är Kiveriket starten på det som kommer att bli starten på det ryska riket efter Kievrikets fall vid mongolinvasionen på 1200-talet.

• Aniiee

100 sekunder til midnatt. Vi ska väl vara glada att det inte förändrats efter mötet i förra veckan.

Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • AndreaBD
    nihka skrev 2022-03-07 19:29:29 följande:
    Ja det kommer ta tid, men knappast flera år. Putin har inte råd att föra krig i Ukraina i flera år. Men alternativet med ett snabbt övergående kärnvapenkrig är inget alternativ tänker jag.
    Nej, det är inte kriget som måste vara i flera år, utan jag tänkte nog snarare att det är Putin som kan vara kvar i flera år till och så länge han är kvar, så kommer vi ju ingen vart med Ryssland.
Svar på tråden Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa