klyban skrev 2024-08-09 17:52:29 följande:
Jag ger dom vapen och en del av mina skattepengar till dom istället och försvara sitt eget land.
Rätt komisk fråga också, och när du ser alternativ stödarbeten som en väg att ta.
Och hyckleriet att du inte själv anmäler dig till Ukrainas frontlinje för alternativ support, ja, det berättar hur oseriös frågan faktiskt är.
Det du argumenterar betyder det är att om du fick bestämma.
Inte att du bestämmer, men det måste du väl fattat, för om inte så börjar jag bli orolig för nivån du är på.
Jag har 100% respekt för du inte vill ta upp vapen, men inbilla sig ingen kommer bli tvingad till det i krig tyder på att du inte fattar någonting om krig.(Vet du påstår annat, men den säger annat.)
Och att vi lägger skattepengar på detta är en MYCKET god investering, då kostnaden för ett krig här överträffar kommer få dom pengarna se ut som en femörings kola i jämförelsen.
1) Jag har aldrig sagt att jag ska åka dit, däremot att jag gärna ger pengar till civil hjälp. Däremot du som verkar tycka det är rätt att ukrainare MED TVÅNG sänds till fronten där (om jag minns siffrorna rätt) ca 100 / dag dödas har lite "mer att bevisa". Offrande av liv kan man nämligen inte göra på distans.
2) 2 frågor förblir obesvarade .
A) vad har du att säga till ukrainare som INTE VILL STRIDA?
B) Är du beredd att anmäla dig som stridande (mot bakgrund av att de du "vill " ska strida i många fall dödas)?
3) Att jag säger att jag stöder individuella vapenvägrare på båda sidor är verkligen I HÖGSTA GRAD för självbestämmande för drabbade enskilda- som dödas i massor varje vecka.
4) Skatter bestäms gemensamt, inte av en person, men DÄR om jag tillsammans med en majoritet av skattebetalare i Sverige fick avgöra så kunde det finnas en fond för de som privat vill stödja vapen till Ukraina och det kunde läggas utanför skattebudgeten..
5) Jag säger att mitt ideal är att ingen tvingas-och jag hoppas åtminstone svenska staten även om det blir krig respekterar vad som lovats de som fått vapenfri tjänst. Vapenfria är lovade att tjänstgöra utan vapen.
6) Fortfarande bedömer jag sannolikheten för krig mot Ryssland som mindre än sannolikheten för icke krig mot Ryssland, även om läget är allvarligare än det var under kalla krigets tid.