• Xenia

Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa

Ja, Putin har gjort precis det vi oroat oss för. Han drar sig inte för något. Hur kommer det att sluta? Först tar han hela Donbass, sedan hela Ukraina. Och omvärlden ser bara på och fördömer.

Vad innebär detta för Sverige? Dyrare elpriser förstås.

Borde inte Sverige ha sålt vapen till Ukraina, en demokrati (även om den är korrumperad) hotad av en diktatur? Ok att sälja vapen till diktaturen Saudiarabien, inte ok att sälja till Ukraina.

Vad tänker ni andra om allt detta?

• Svar på tråden Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa
  • klyban
    Anonym (Kim jong pong flong) skrev 2024-08-03 17:06:43 följande:

?Du säger dig stödja Ukraina nu, hur går det ihop med det ifrågasättandet om USA stöd du gjorde?
    För det låter nu som dubbla budskap då.?

Jag har svarat :

Jag gillar att ställa frågor på djupet för att få fler infallsvinklar, vad har det med mina värderingar att göra?

Om du ställer relevanta frågor så får du sakliga svar.
    Annars har jag gett upp;)

Det är ett givande och tagande. Antaganden undanbedes.

Vad vill du ha svar på?

Nått om som krävs för Ukraina och stoppa nazisten putins framfart mot andra länder?
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • nattuw

#3077 Anonym (Kim jong pong flong)

"Men tänk, väst har skickat miljarder i bistånd till Afrika i flera år. Hela Afrika borde blomstra vid det här laget. Som du säger är kina i Afrika  med fel syften, men ser i alla fall till att bygga upp deras infrastruktur och kanske kan de snart stå på egna ben.  Varför har Sverige och övriga i västvärlden inte gjort det? Vill vi inte att andra ska ha det bättre?Hjälper vi till för syns skull?
    Detta är värt att tänkas på."

Frågan om varför västvärldens bistånd varit så ineffektivt har många orsaker. Men en av orsakerna är att många inom biståndsindustrin lever gott på att fördela bistånd och därför inte har något intresse av att biståndsmottagarna skall kunna stå på egna ben.

Lägg därtill att om västerländska företag eller länder skulle byggt infrastruktur i Afrika för att sno afrikanska naturresurser skulle de länderna eller företagen bli hudflängda av den egna pressen. Det problemet har inte Kina.

"för några månader sedan såg jag en dokumentär om ryssland ock usa, kommer inte ihåg vad dokumentären heter men i alla fall; i dokumentären sades det att Putin flera gånger försökt komma in i värmen hos USA men många gånger fått nobben. Det gjorde att Putin tart putin tappade tilliten till väst. han vill också tillhöra väst men USA vill inte. Lite milt uttryckt så triggade usa igånng Putins mindervärdeskomplex. tror du att det kan ligga någon sanning i det?
    Putin är typ lite kränkt och rädd?"

Enligt vissa rysslandskännare fanns det en lucka strax före Putin där ett annat agerande från västvärlden skulle kunnat leda till att Ryssland slog in på en annan väg. Men när det gäller Putin så är han inte en godtrogen mysfarbror utan en gammal KGB:are som tagit sig upp till toppen. Vilket innebära att Putin är väl marinerad i misstro både mot väst och mot egna underlydande med maktambitioner. Det vill säga att om Putin misstänker att något riskerar att hota hans makt kommer Putin att slå till först.

För att klättra till toppen i ett land som Ryssland behövs det både slughet och hänsynslöshet. Så gör inte misstaget att tro att Putin är korkad bara för att du inte förstår eller gillar hans handlande.

• Anonym (Kim jong pong flong)
    Tom Araya skrev 2024-08-03 17:20:08 följande:
    Det fanns en kort tid efter Sovjetunionens fall då Ryssland närmade sig väst, men sedan kom Putin, som är lite av Rysslands Trump med idén om "Make Russia great again".
    Nedrustning vändes till upprustning...
    O.s.v.

Det finns skäl till att Ryssland inte har så många polare i världen och de de har är länder som Iran, Belarus, Syrien, Tjetjenien, Nordkorea, Kina m.fl. vilket säger lite om mentaliteten.

Så det är inte väst som har tagit avstånd till Ryssland...
    Tillit till väst har länder som Kina, Nordkorea och Ryssland aldrig riktigt haft.

Ja, det är svårt att kompromissa när två parter har intresse över samma landområden och det är inget specifikt för länderna i denna konflikt eller för de länder som stödjer den ena eller andra sidan.
    Men den ukrainska sidan har minst skäl att kompromissa i denna konflikt, eftersom den handlar om områden i Ukraina.
    Tack för ett nyanserat och sakligt svar!
    klyban skrev 2024-08-03 17:32:57 följande:
    Nått om som krävs för Ukraina och stoppa nazisten putins framfart mot andra länder?

Mycket komplex fråga. Av det jag vet i dag så är det rätt, men med en ödmjukhet som inte befinner sig i krig vill jag inte vara för kaxig. frågan är om stödet till Ukraina är för svagt. Risken finns att det blir uttaget. Eller är risken eskalering?

Det vi gör nu är att vi stoppar stoppar Putins framfart mot andra länder. Men det är Ukraina som får betala priset.

Det är historien som får utvisa om vårt handlande var rätt.  Det kommer säkert en utvärdering om detta om några år och då får vi det svart på vitt om väst skulle ha tillämpat andra åtgärder.

nattuw skrev 2024-08-03 19:43:31 följande:

#3077 Anonym (Kim jong pong flong)

"Men tänk, väst har skickat miljarder i bistånd till Afrika i flera år. Hela Afrika borde blomstra vid det här laget. Som du säger är kina i Afrika  med fel syften, men ser i alla fall till att bygga upp deras infrastruktur och kanske kan de snart stå på egna ben.  Varför har Sverige och övriga i västvärlden inte gjort det? Vill vi inte att andra ska ha det bättre?Hjälper vi till för syns skull?
    Detta är värt att tänkas på."

Frågan om varför västvärldens bistånd varit så ineffektivt har många orsaker. Men en av orsakerna är att många inom biståndsindustrin lever gott på att fördela bistånd och därför inte har något intresse av att biståndsmottagarna skall kunna stå på egna ben.

Lägg därtill att om västerländska företag eller länder skulle byggt infrastruktur i Afrika för att sno afrikanska naturresurser skulle de länderna eller företagen bli hudflängda av den egna pressen. Det problemet har inte Kina.

"för några månader sedan såg jag en dokumentär om ryssland ock usa, kommer inte ihåg vad dokumentären heter men i alla fall; i dokumentären sades det att Putin flera gånger försökt komma in i värmen hos USA men många gånger fått nobben. Det gjorde att Putin tart putin tappade tilliten till väst. han vill också tillhöra väst men USA vill inte. Lite milt uttryckt så triggade usa igånng Putins mindervärdeskomplex. tror du att det kan ligga någon sanning i det?
    Putin är typ lite kränkt och rädd?"

Enligt vissa rysslandskännare fanns det en lucka strax före Putin där ett annat agerande från västvärlden skulle kunnat leda till att Ryssland slog in på en annan väg. Men när det gäller Putin så är han inte en godtrogen mysfarbror utan en gammal KGB:are som tagit sig upp till toppen. Vilket innebära att Putin är väl marinerad i misstro både mot väst och mot egna underlydande med maktambitioner. Det vill säga att om Putin misstänker att något riskerar att hota hans makt kommer Putin att slå till först.

För att klättra till toppen i ett land som Ryssland behövs det både slughet och hänsynslöshet. Så gör inte misstaget att tro att Putin är korkad bara för att du inte förstår eller gillar hans handlande.

Haha, nej då! När jag angav att han var korkad menade jag inte i den bemärkelsen, användes mer som ett skälls ord.

Slug är bara förnamnet, det krävs  att någon ska vara lika slug som Putin för att överrumpla honom. 
  • En med många djupa tankar
    Xenia skrev 2022-02-24 12:45:54 följande:
    Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa

Ja, Putin har gjort precis det vi oroat oss för. Han drar sig inte för något. Hur kommer det att sluta? Först tar han hela Donbass, sedan hela Ukraina. Och omvärlden ser bara på och fördömer.

Vad innebär detta för Sverige? Dyrare elpriser förstås.

Borde inte Sverige ha sålt vapen till Ukraina, en demokrati (även om den är korrumperad) hotad av en diktatur? Ok att sälja vapen till diktaturen Saudiarabien, inte ok att sälja till Ukraina.

Vad tänker ni andra om allt detta?

Kriget påverkar Sveriges ekonomi, konjunkturläge. Vad gäller vapen så är jag emot svensk vapenexport till Ukraina, och än mera emot att ge vapen till Ukraina .Jag som skattebetalare vill inte ge ett öre till vapen, till våld. DÄREMOT vill jag gärna ge stöd till civila drabbade i Ukraina-och även på andra ställen.

Världens värsta humanitära katastrof är nu inte Ukraina. Svälten i Sudan bla pga inbördesstriderna där (som de vanliga människorna inte vill ha men där krigsherrar strider mot vandra på folkets bekostnad) skapar nu den troligen största humanitära katastrofen i världen idag.

Vad gäller Ukraina är jag INTE PUTTE-KRAMARE om någon tror det, men jag står på en 3:E SIDA. Jag stöder BÅDA SIDORS VAPENVÄGRARE, de som varken vill döda eller dö för vare sig putte eller för Ukraina, de som inte vill få sina unga kroppar nedskottade under 2 meter jord för att ruttna.

Jag har själv hjälpt en ung ukrainsk man med lite pengar. Jag anser att Sverige ska ta emot unga män från både Ryssland och Ukraina som flyr att bli inkallade och sända till fronten som kanonmat. (Jag tar förresten gärna emot européer i Sverige, men vill tills vidare ha stopp för utomeuropeisk migration till Sverige.)

De som hela tiden säger "Ukraina måste vinna! Ukraina måste vinna" skulle nog sällan själva vara beredda att åka dit och riskera sina liv. Genom att säga så "kräver de att ukrainska liv skall offras" medans de själva är trygga i Sverige.

Jag menar att staten aldrig kan äga individen. att inte staten har moralisk rätt att sända ut individen som inte vill i en livsfarlig situation där han/hon med viss sannolikhet dödas. Jag är kristen, aktiv i olika kristna samfund, och valde bla som sådan själv att söka vapenfri placering, då jag inte kan se hur min tro skall förenas med att bära vapen - vilket jag fick godkänt. Men jag är inte säker på att Ukraina godkänner vapenfritt för alla som vill det -  och inte Ryssland heller förstås.

Fast där vågar inte putte genomföra allmän mobilisering bland de etniska ryssarna utan sänder mongoler, tjetjener, basjkirer, uzbeker etc etc etc. Det är inte faktiska ryssar som strider i Ukraina. Så "populärt är inte kriget". Det är inget ryskt "folkkrig" som när ryssarna gick man ur huse för sin tsar och för Moder Ryssland mot Napoleon i det som i rysk historia kallas fosterländska kriget.

• Padirac
    Anonym (Kim jong pong flong) skrev 2024-08-03 10:28:24 följande:
    Backa två steg. Vi alla vet att Putin är en idiot. Har vi gjort något fel?
    Nej, utom möjligen att inte ha bemött Putin hårdare från början. 

Putin ser alla som inte sätter hårdast mot honom som svaga och med det att förtjänar att straffas av honom.
  • Reasonandsense
    Anonym (Kim jong pong flong) skrev 2024-08-03 22:03:39 följande:

Mycket komplex fråga. Av det jag vet i dag så är det rätt, men med en ödmjukhet som inte befinner sig i krig vill jag inte vara för kaxig. frågan är om stödet till Ukraina är för svagt. Risken finns att det blir uttaget. Eller är risken eskalering?

Det vi gör nu är att vi stoppar stoppar Putins framfart mot andra länder. Men det är Ukraina som får betala priset.

Det är historien som får utvisa om vårt handlande var rätt.  Det kommer säkert en utvärdering om detta om några år och då får vi det svart på vitt om väst skulle ha tillämpat andra åtgärder.

Jag tycker det är givet med facit i hand att Ukraina borde ha utlovats sånt som stridsvagnar,  ATACMS och fritt handlingsutrymme redan i i början av 2022 (till och med HIMARS dröjde 4 månader...). Ryssland som redan hängde på repen det året och var illa tvugna att delvis mobilisera, hade med största sannolikhet förlorat. Man kan ju spekulera i varför man har dragit benen efter sig, men den enklaste förklaringen är väl absolut att man varit (och fortfarande är) rädd för ryssarnas kärnvapen.
  • Reasonandsense
    klyban skrev 2024-08-03 13:15:58 följande:

Varför F16 tar tid, det är för att leveranstiden är vad den är med material och personal och deras utbildningar.

Dock har som jag förstår det de redan börjat leverera plan nu.

Det är inte USA som ger bort F16. Det är Nederländerna och Danmark. VD för det dom förr hette Blackwater sa i en intervju att USA har 200 plan som man räknar som skrot som man bara skulle kunna ge bort. Man gör inte sånt.
    För det andra var ju det här också ett beslut som dröjde länge (i augusti 2023 sa USA "ok då, det kan ni väl göra").
    Men visst, Ukraina har fått dom 6 första planen levererade nu, utifrån vad jag hört. Det hade kunnat vara mycket mer med mer handlingskraft.
  • Padirac

Då F16 är krigsmateriel från USA måste USA ge tillstånd för att det ska få gå vidare till 3e part. Det är samma sak med krigsmaterial från Sverige och andra länder. 

I början av kriget var hela västvärlden mycket försiktiga med att skänka utrustning och materiel, dels för att alla antog att det skulle ta några veckor tills Ryssland tagit över Kyiv  och dels för att inte eskalera kriget och dra in fler länder med tanke på den ryska retoriken och deras hot.

Steg för steg har de länder som stödjer Ukraina höjt bidragen och passerat ett flertal ryska röda linjer utan att Ryssland har genomfört de motåtgärder Ryssland sagt att de ska sätta in.  

Jag tror det är ett av skälen till de från början blygsamma och i tiden långt utdragna stödet. Ett annat skäl är att Ryssland måste skadas ekonomiskt och att tömma ut sina resurser för att inte direkt återuppta invasionskrig i sina grannländer. Samtidigt finns en rädsla för vad som händer inne i Ryssland om Ryssland förlorar - vilket kaos väntar i världen om världens största kärnvapenmakt faller sönder. 

Då stabiliteten i världen kan uppfattas hänga på att Ryssland får inte vinna kriget och Ukraina får inte förlora är ett långt utdraget krig så som det utvecklas nu tyvärr troligt. 

Svar på tråden Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa