Inlägg från: Reasonandsense |Visa alla inlägg
  • Reasonandsense

Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa

Allt fler drar ju den uppenbara slutsatsen att USA inte vill att Ukraina ska vinna en brakseger, utan man vill dra ut på kriget (och därigenom "undvika eskalering"). om man velat sp hade Ukraina redan vunnit. Man drar benen efter sig när man bara kan. USA ger inte bort ett enda stridsflyg, trots att man har massor. Det dröjde en evighet innan Ukraina äntligen börjar få en vettig mängd Patriots... listan kan göras lång.
    Även F.D. Gen Ben Hodges var ju ute och sa något sådant. Så det är ju onekligen ett problem för Ukraina. Man kan ju hoppas att den nya administrationen anammar ett nytt tillvägagångssätt.

• Reasonandsense
    Anonym (Kim jong pong flong) skrev 2024-08-03 22:03:39 följande:

Mycket komplex fråga. Av det jag vet i dag så är det rätt, men med en ödmjukhet som inte befinner sig i krig vill jag inte vara för kaxig. frågan är om stödet till Ukraina är för svagt. Risken finns att det blir uttaget. Eller är risken eskalering?

Det vi gör nu är att vi stoppar stoppar Putins framfart mot andra länder. Men det är Ukraina som får betala priset.

Det är historien som får utvisa om vårt handlande var rätt.  Det kommer säkert en utvärdering om detta om några år och då får vi det svart på vitt om väst skulle ha tillämpat andra åtgärder.

Jag tycker det är givet med facit i hand att Ukraina borde ha utlovats sånt som stridsvagnar,  ATACMS och fritt handlingsutrymme redan i i början av 2022 (till och med HIMARS dröjde 4 månader...). Ryssland som redan hängde på repen det året och var illa tvugna att delvis mobilisera, hade med största sannolikhet förlorat. Man kan ju spekulera i varför man har dragit benen efter sig, men den enklaste förklaringen är väl absolut att man varit (och fortfarande är) rädd för ryssarnas kärnvapen.
  • Reasonandsense
    klyban skrev 2024-08-03 13:15:58 följande:

Varför F16 tar tid, det är för att leveranstiden är vad den är med material och personal och deras utbildningar.

Dock har som jag förstår det de redan börjat leverera plan nu.

Det är inte USA som ger bort F16. Det är Nederländerna och Danmark. VD för det dom förr hette Blackwater sa i en intervju att USA har 200 plan som man räknar som skrot som man bara skulle kunna ge bort. Man gör inte sånt.
    För det andra var ju det här också ett beslut som dröjde länge (i augusti 2023 sa USA "ok då, det kan ni väl göra").
    Men visst, Ukraina har fått dom 6 första planen levererade nu, utifrån vad jag hört. Det hade kunnat vara mycket mer med mer handlingskraft.
  • Reasonandsense

Att i första hand ge dom som inte är motiverade att riskera sina liv vapenfri tjänst är ju en mycket bra idé, får jag ändå säga. Något som borde implementeras så långt det går. Stridseffektiviteten hos ett regemente där många inte vill vara med och strida borde ändå vara rätt begränsad, kan man tycka.

• Reasonandsense

Tyvärr får man säga är det ju så att det bara existerar två sidor i ett krig. Personer som inte deltar är per definition inte med. Någon som uppmuntrar till vapenvägran stödjer indirekt även den sida som gynnas mest av detta propagerade. Det är i detta fall ryssland. Med facit i hand verkade det väl inte så lyckat att propagera för pacifism i Storbrittanien 1940. Det finns fall där krig faktiskt behöver utkämpas.

• Reasonandsense

Gå in på ett pro-ryskt forum och skriv hur ryssar inte borde lägga pengar på det här kriget, så förändras kalkylen. Det uppmuntrar jag dig att göra.

• Reasonandsense
    Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2024-08-16 12:56:18 följande:

Är du man eller kvinna ? Har du militär utbildning? har du krigsplacering i stridande befattning - eller kär du besparad det?. (Om det senare är det lätt att säga att andra skall riskera sina liv i stridande befattning.) Det är främst MÄN som drabba av inkallning och döden vid fronten. Ca 100 dör på vardera  sidan varje dag. Medans jag skriver DETTA INLÄGG HINNER NÅGRA DÖ.

Jag har INTE SAGT att min moral är känd i Ryssland. DÄREMOT så kan jag tillsammans med många många andra uppmuntra enskilda ryssar (eller egentligen är det ju inte ryssar utan etniska minoriteter Putin sätter in i Ukraina), men i alla fall uppmuntra ryska medborgare att fly mobilisering eller desertera från fronten om de redan är där.

Och jag kan tillsammans med många många andra verka för att Sverige t.ex ska ta emot vapenvägrare från Ryssland. Jag gör hellre det än en stor migration från mena-länderna. Och jag är för att a emot vapenvägrare från BÅDA SIDOR. Och man kan göra som jag gjorde då jag hjälpte en enskild ukrainare. 

Det som får mig att skriva är en mycket stark pacifistisk övertygelse. Vet du vad pacifism är? Jag har 1000 gånger tagit avstånd från Putin-regimen och 1000 gånger sagt att jag anser den begå mord.

I så fall tror jag ju inte mer  på du än du på mig

Och om jag vore Putin-anhängare-Vad i allsin dar skulle Putin ha för hjälp av mig då? Hur skulle jag kunna gynna honom?

Om du nu anser att Putin är en mördare, varför inte ta hänsyn till vilka potentiella effekter på kriget det skulle få om det bildas opinion just i Sverige mot att stödja någon alls i kriget? Gå ut på telegram istället och debattera rysstrollen, tack.
  • Reasonandsense

Även om Putin aldrig direkt attackerar just Sverige, vilket man får medge är relativt osannolikt (det finns absolut inte kapacitet från ryssens sida att landstiga på Gotland med hela NATO som motståndare), så kommer ett fientligt och starkt ryssland innebära att vi behöver satsa mer på våran försvarsbudget i lång tid framöver. Ryssland är våran rival för att stanna. Andra länder i alliansen blir rejält hotade. Det är givetvis billigare på sikt om Ryssland totalt besegras och ett starkt Ukraina blir en del av NATO. En rysk seger kommer förstås även uppmuntra Kina att försöka sig på något mot Taiwan. Det handlar om att upprätthålla världsordningen och att stormakter inte bara tar slukar mindre stater, hur som helst.

• Reasonandsense

Alltjämt har USA inte godkänt att Ukraina får använda missiler mot ryska mål på djupet i ryssland. Och Ryssland har (av en händelse just när Zelensky gör en kraftansträning för att övertala USA) höjt insatserna på sin bluff genom att gå ut med att man ändrar sin kärnvapendoktrin till att om USA skulle godkänna det så innebär det kärnvapenkrig. Ryssarna är väldigt förutsägbara. Tyvärr rätt tydligt att USA sväljer det här betet med hull och hår. Det blir inga storm shadows eller atacms mot ryska flygfält, närmsta månaderna.

I slutändan är Putin utan tvekan en rationell aktör och det är inte trovärdigt när hqn hotar med att släppa en handgranat vid sina fötter om vi bråkat med honom

• Reasonandsense

Inte ens Nazityskland anvönda sig av kemiska vapen till stor del av rädsla för vedergällning. Skulle dagens Ryssland vara galnare? Tanken är absurd.

• Reasonandsense
    Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2024-10-01 11:38:11 följande:
    Bara en liten historisk kommentar utanför själva debatten .Ytterligare en anledning till att kemiska vapen inte användes nämnvärt under 2:a världskriget var att kriget var rörligt och inte ett skyttegravskrig som på västfronten under 1:a världskriget. (1914-18 körde det snabbt fast och anledningen till det var till stor del helt enkelt utvecklingen av kulsprutan.) Men det kan säkert också, som du nämnde, ha funnits fruktan för vedergällning.
    Ja men det där är ju en sanning med modifikation. Kriget var betydligt mer rörligt, men långt ifrån hela tiden rörligt. Exempelvis har vi slaget vid stalingrad som pågick över 6 månader, jämför med första världsrkiget där det ALLRA längsta slaget var slaget vid verdun, som pågick drygt 9 månader.
  • Reasonandsense

Det kommer rapporter om att ökända Vuhledar slutligen har fallit i ryska styrkors händer. Kriget är onekligen inne i en brutal fas för båda sidor (förlusterna är högre än någonsin). Det handlar om vilken sida som klarar av att stä ut längst i det här utnötningskriget. Ukraina har ju ett naturligt psykologisk övertag där med ranke på att det inte längre kommer existera något självständigt Ukraina om allt motstånd upphör, men samtidigt ett naturligt underläge i och med att man helt enkelt är ett mindre land med mindre resurser som ör helt beroende av allierad hjälp.

Här är det galenskap att inte låta Ukraina försvara sig med alla lagliga medel. Ryssland har frangångsrikt genom psyops fått väst att dra benen efter sig, och det är inte över ännu.

Svar på tråden Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa