Anonym (Den 3.e sidan i kriget) skrev 2024-08-16 12:56:18 följande:
Är du man eller kvinna ? Har du militär utbildning? har du krigsplacering i stridande befattning - eller kär du besparad det?. (Om det senare är det lätt att säga att andra skall riskera sina liv i stridande befattning.) Det är främst MÄN som drabba av inkallning och döden vid fronten. Ca 100 dör på vardera sidan varje dag. Medans jag skriver DETTA INLÄGG HINNER NÅGRA DÖ.
Jag har INTE SAGT att min moral är känd i Ryssland. DÄREMOT så kan jag tillsammans med många många andra uppmuntra enskilda ryssar (eller egentligen är det ju inte ryssar utan etniska minoriteter Putin sätter in i Ukraina), men i alla fall uppmuntra ryska medborgare att fly mobilisering eller desertera från fronten om de redan är där.
Och jag kan tillsammans med många många andra verka för att Sverige t.ex ska ta emot vapenvägrare från Ryssland. Jag gör hellre det än en stor migration från mena-länderna. Och jag är för att a emot vapenvägrare från BÅDA SIDOR. Och man kan göra som jag gjorde då jag hjälpte en enskild ukrainare.
Det som får mig att skriva är en mycket stark pacifistisk övertygelse. Vet du vad pacifism är? Jag har 1000 gånger tagit avstånd från Putin-regimen och 1000 gånger sagt att jag anser den begå mord.
I så fall tror jag ju inte mer på du än du på mig
Och om jag vore Putin-anhängare-Vad i allsin dar skulle Putin ha för hjälp av mig då? Hur skulle jag kunna gynna honom?
Om du nu anser att Putin är en mördare, varför inte ta hänsyn till vilka potentiella effekter på kriget det skulle få om det bildas opinion just i Sverige mot att stödja någon alls i kriget? Gå ut på telegram istället och debattera rysstrollen, tack.