Inlägg från: Anonym (Kim jong pong flong) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kim jong pong flong)

Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa

Nu har kriget pågått så länge att jag faktiskt har börjat nyktra till. I början var jag av åsikten att EU och USA gjorde rätt i att förse Ukraina med vapen. Men vad har det resulterat i?

-Putin förtycker sitt folk ännumer då västvärlden kör sitt race.
    - Kriget kommer fortsätta då västvärlden vill vara enkelspåriga. 
    - värdet av diplomati är inte längre av betydelse.
    - EU och väst vill vara i topp och har svårt att dela med sig av sin kaka.
    - EU och USA har aldrig varit intresserad av fri handel så länge vi inte  får ligga i topp. 

Hur ligger det till egentligen till?

-Är det vi i väst som triggar igång diktaturen?
    -Varför har Kina och Ryssland tappat tilliten till väst?
    - Är det i själva verket vi i väst som har svårt att kompromissa?
    - Är det vi i väst som känner sig hotade av Kinas och Ryssland utveckling?

Den stora frågan är, har vi anledning till att känna oss hotade av Kinas och Ryssland utveckling?

nattuw skrev 2024-08-02 20:19:38 följande:

Tack, jag förstår.

Men tänk, väst har skickat miljarder i bistånd till Afrika i flera år. Hela Afrika borde blomstra vid det här laget. Som du säger är kina i Afrika  med fel syften, men ser i alla fall till att bygga upp deras infrastruktur och kanske kan de snart stå på egna ben.  Varför har Sverige och övriga i västvärlden inte gjort det? Vill vi inte att andra ska ha det bättre?Hjälper vi till för syns skull?
    Detta är värt att tänkas på.

för några månader sedan såg jag en dokumentär om ryssland ock usa, kommer inte ihåg vad dokumentären heter men i alla fall; i dokumentären sades det att Putin flera gånger försökt komma in i värmen hos USA men många gånger fått nobben. Det gjorde att Putin tart putin tappade tilliten till väst. han vill också tillhöra väst men USA vill inte. Lite milt uttryckt så triggade usa igånng Putins mindervärdeskomplex. tror du att det kan ligga någon sanning i det?
    Putin är typ lite kränkt och rädd?

Reasonandsense skrev 2024-08-03 08:15:43 följande:

Allt fler drar ju den uppenbara slutsatsen att USA inte vill att Ukraina ska vinna en brakseger, utan man vill dra ut på kriget (och därigenom "undvika eskalering"). om man velat sp hade Ukraina redan vunnit. Man drar benen efter sig när man bara kan. USA ger inte bort ett enda stridsflyg, trots att man har massor. Det dröjde en evighet innan Ukraina äntligen börjar få en vettig mängd Patriots... listan kan göras lång.
    Även F.D. Gen Ben Hodges var ju ute och sa något sådant. Så det är ju onekligen ett problem för Ukraina. Man kan ju hoppas att den nya administrationen anammar ett nytt tillvägagångssätt.

Ja, måste få in nya förhandlare. Det är för skadat just nu.
    Någon måste  sin lägga sig, vem det är, skit samma bara någon! Människor dör och  Europa har tappat fotfästet och slutat vara neutrala. In med nytt!  Det behövs!
    Padirac skrev 2024-08-03 10:10:20 följande:
    Väst (inklusive USA och Tyskland) har sedan Sovjetunionens fall försökt integrera Ryssland i fler internationella samarbeten. Natos PfP och den internationella ekonomiska/politiska mötesplatsen G8 och ett omfattande ekonomiskt utbyte är exempel på detta.

Tanken har varit att ett gemensamt ömsesidigt beroende i och av handelsutbyte ska demotivera till konflikter och leda till avspänning och goda relationer så som de ideologiska vindarna blåste på 1990-talet med förhoppningar och tro på 'historiens slut' som Francis Fukuyama uttryckte det.

Med Putin har Kreml sett det som en svaghet de kan utnyttja.

Putin är en buse, han är inte kränkt, han njuter av att kränka andra, han är säkert rädd men det är en del av hans utbildning 

Här finns det mycket intressant att kolla på om Putin

www.pbs.org/wgbh/frontline/interview-collection/the-putin-files/
    Backa två steg. Vi alla vet att Putin är en idiot. Har vi gjort något fel?
    klyban skrev 2024-08-03 13:15:58 följande:

Varför F16 tar tid, det är för att leveranstiden är vad den är med material och personal och deras utbildningar.

Dock har som jag förstår det de redan börjat leverera plan nu.

Anonym (Kim jong pong flong) skrev 2024-08-03 09:33:30 följande:

Tack, jag förstår.

Men tänk, väst har skickat miljarder i bistånd till Afrika i flera år. Hela Afrika borde blomstra vid det här laget. Som du säger är kina i Afrika  med fel syften, men ser i alla fall till att bygga upp deras infrastruktur och kanske kan de snart stå på egna ben.  Varför har Sverige och övriga i västvärlden inte gjort det? Vill vi inte att andra ska ha det bättre?Hjälper vi till för syns skull?
    Detta är värt att tänkas på.

för några månader sedan såg jag en dokumentär om ryssland ock usa, kommer inte ihåg vad dokumentären heter men i alla fall; i dokumentären sades det att Putin flera gånger försökt komma in i värmen hos USA men många gånger fått nobben. Det gjorde att Putin tart putin tappade tilliten till väst. han vill också tillhöra väst men USA vill inte. Lite milt uttryckt så triggade usa igånng Putins mindervärdeskomplex. tror du att det kan ligga någon sanning i det?
    Putin är typ lite kränkt och rädd?

Nazisten putin har aldrig velat något sånt, och det ser man på hans arbete genom alla år och alla spioner som berättar ett syfte att samarbeta och bli en normalt land har aldrig någonsin varit på agendan.
    Och nu menar vi mot inte alls.

Men intressant att du inte rör vid nassens storhetsvansinne och hur Ukraina ska överges i denna, och hur du verkar inte vilja veta av att putin bara höjer blicken till nästa land, som är säkert Moldavien då., och sen vidare och vidare.

Hur kan du inte förstå detta, eller har du missat pärlbandet av länder före Ukraina av Nazisten putin?

Nej, putin är ingen idiot, men väl en nasse och och mycket annat, som tex storhetsvansinne.

Öö, va?

Jag gillar att ställa frågor på djupet för att få fler infallsvinklar, vad har det med mina värderingar att göra? Det finns två sidor av ett mynt, oavsett svar så är det inget som påverkar mitt stöd för Ukraina.

Tack för input men behåll dina antaganden för dig själv.

klyban skrev 2024-08-03 14:53:31 följande:

Vad skulle anfalls vinkeln vara, att de invaderar Moldavien om man slutar hjälpa Ukraina.
    Skulle säga det är 100% chans att det sker om man överger Ukraina.

Du säger dig stödja Ukraina nu, hur går det ihop med det ifrågasättandet om USA stöd du gjorde?
    För det låter nu som dubbla budskap då.

Det måste mer hjälp till Ukraina, för Ukrainarnas skull och även för oss i Sverige.

Fast du har redan fått ett svar. Du får nöja sig med det. Om du inte kommer ihåg svaret så hänvisar jag dig tillbaka till mitt senaste svar.

Jag kan säga så här; jag ämnar inte att skicka dubbla budskap.Vissa frågor är mer känsliga än andra, men bara för det betyder det inte att jag skickar dubbla budskap.

Frågor ställs från mina egna funderingar. Frågor måste få ställas utan att du överanalyserar allt.
    Backa två steg.

klyban skrev 2024-08-03 16:07:00 följande:

Det var svar på ingenting du gav där och då om Ukraina och det omkring.
    Vill du försöka ge sakliga svar, eller har du redan gett upp?

?Du säger dig stödja Ukraina nu, hur går det ihop med det ifrågasättandet om USA stöd du gjorde?
    För det låter nu som dubbla budskap då.?

Jag har svarat :

Jag gillar att ställa frågor på djupet för att få fler infallsvinklar, vad har det med mina värderingar att göra?

Om du ställer relevanta frågor så får du sakliga svar.
    Annars har jag gett upp;)

Det är ett givande och tagande. Antaganden undanbedes.

Vad vill du ha svar på?

Tom Araya skrev 2024-08-03 17:20:08 följande:
    Det fanns en kort tid efter Sovjetunionens fall då Ryssland närmade sig väst, men sedan kom Putin, som är lite av Rysslands Trump med idén om "Make Russia great again".
    Nedrustning vändes till upprustning...
    O.s.v.

Det finns skäl till att Ryssland inte har så många polare i världen och de de har är länder som Iran, Belarus, Syrien, Tjetjenien, Nordkorea, Kina m.fl. vilket säger lite om mentaliteten.

Så det är inte väst som har tagit avstånd till Ryssland...
    Tillit till väst har länder som Kina, Nordkorea och Ryssland aldrig riktigt haft.

Ja, det är svårt att kompromissa när två parter har intresse över samma landområden och det är inget specifikt för länderna i denna konflikt eller för de länder som stödjer den ena eller andra sidan.
    Men den ukrainska sidan har minst skäl att kompromissa i denna konflikt, eftersom den handlar om områden i Ukraina.
    Tack för ett nyanserat och sakligt svar!
    klyban skrev 2024-08-03 17:32:57 följande:
    Nått om som krävs för Ukraina och stoppa nazisten putins framfart mot andra länder?

Mycket komplex fråga. Av det jag vet i dag så är det rätt, men med en ödmjukhet som inte befinner sig i krig vill jag inte vara för kaxig. frågan är om stödet till Ukraina är för svagt. Risken finns att det blir uttaget. Eller är risken eskalering?

Det vi gör nu är att vi stoppar stoppar Putins framfart mot andra länder. Men det är Ukraina som får betala priset.

Det är historien som får utvisa om vårt handlande var rätt.  Det kommer säkert en utvärdering om detta om några år och då får vi det svart på vitt om väst skulle ha tillämpat andra åtgärder.

nattuw skrev 2024-08-03 19:43:31 följande:

#3077 Anonym (Kim jong pong flong)

"Men tänk, väst har skickat miljarder i bistånd till Afrika i flera år. Hela Afrika borde blomstra vid det här laget. Som du säger är kina i Afrika  med fel syften, men ser i alla fall till att bygga upp deras infrastruktur och kanske kan de snart stå på egna ben.  Varför har Sverige och övriga i västvärlden inte gjort det? Vill vi inte att andra ska ha det bättre?Hjälper vi till för syns skull?
    Detta är värt att tänkas på."

Frågan om varför västvärldens bistånd varit så ineffektivt har många orsaker. Men en av orsakerna är att många inom biståndsindustrin lever gott på att fördela bistånd och därför inte har något intresse av att biståndsmottagarna skall kunna stå på egna ben.

Lägg därtill att om västerländska företag eller länder skulle byggt infrastruktur i Afrika för att sno afrikanska naturresurser skulle de länderna eller företagen bli hudflängda av den egna pressen. Det problemet har inte Kina.

"för några månader sedan såg jag en dokumentär om ryssland ock usa, kommer inte ihåg vad dokumentären heter men i alla fall; i dokumentären sades det att Putin flera gånger försökt komma in i värmen hos USA men många gånger fått nobben. Det gjorde att Putin tart putin tappade tilliten till väst. han vill också tillhöra väst men USA vill inte. Lite milt uttryckt så triggade usa igånng Putins mindervärdeskomplex. tror du att det kan ligga någon sanning i det?
    Putin är typ lite kränkt och rädd?"

Enligt vissa rysslandskännare fanns det en lucka strax före Putin där ett annat agerande från västvärlden skulle kunnat leda till att Ryssland slog in på en annan väg. Men när det gäller Putin så är han inte en godtrogen mysfarbror utan en gammal KGB:are som tagit sig upp till toppen. Vilket innebära att Putin är väl marinerad i misstro både mot väst och mot egna underlydande med maktambitioner. Det vill säga att om Putin misstänker att något riskerar att hota hans makt kommer Putin att slå till först.

För att klättra till toppen i ett land som Ryssland behövs det både slughet och hänsynslöshet. Så gör inte misstaget att tro att Putin är korkad bara för att du inte förstår eller gillar hans handlande.

Haha, nej då! När jag angav att han var korkad menade jag inte i den bemärkelsen, användes mer som ett skälls ord.

Slug är bara förnamnet, det krävs  att någon ska vara lika slug som Putin för att överrumpla honom. 
Svar på tråden Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa