• Baconpie

Letrozol 2022 - följas åt?

Hej!

Jag har svårt att bli gravid, konstaterad PCO med stor äggreserv trots mina 37 år. Inga barn sedan innan, ett sent missfall i juni 2021. Har långa cykler (ca 35 dagar) men brukar oftast ägglossa åtminstone 10 gånger per år. Innan vi provar IVF så tyckte min läkare att vi skulle köra fem cykler med Letrozol. Jag börjar första dosen om två dagar och känner mig pirrig och nervös. UL om 14 dagar för att kontrollera att jag ej blir överstimulerad och sen får vi förhoppningsvis prova bli gravida. Solig

Skulle väldigt gärna följas åt med flera som provar Letrozol. Finns ni där ute? 

• Svar på tråden Letrozol 2022 - följas åt?
  • amandakollb
    Sandrew89 skrev 2022-06-12 19:27:50 följande:
    Helt overkligt för mig!. Runt 29 januari :) Jag mår väldigt illa sedan en vecka tillbaka, fruktansvärt jobbigt. Mår illa 24/7 så att äta är ingen favorit just nu men det går bättre om jag äter lite men ofta. Har även fortfarande lite blödningar till och från, dom sätter sig mest på psyket. Man oroar sig hela tiden, fast man kanske inte behöver.
    okej förstår att du oroar dig men tror verkligen inte du behöver det, vet många som gör det även fast allt går superbra!! :) du får uppdatera lite då och då hur det går framöver om du vill =) 
  • amandakollb
    Vigge85 skrev 2022-06-12 22:41:42 följande:

Hej!
    Vill bara först säga att det varit kul att läsa alla inlägg och upplevelser ni haft/har. Jag är ny på familjeliv men kände jag ville joina denna tråd för den instämmer med min nuvarande situation.

Kort om mig, vi har försökt få barn i snart 3 år. Blev gravid tidigt men fick mf i v.13, sedan dess har det inte blivit nåt. Har pco och nyligen gjort klart min utredning där jag nu har tagit min första omgång med letrozol. 1 tablett i dag 3-7 och vid dag 12 en kontroll hos gyn som tyvärr inte påvisade någon aktivitet alls och slemhinnan var alldeles för tunn. Så nu väntar jag på att få börja nästa kur då jag ska ta dubbel dos av letrozol samt eventuellt provera om inte mensen kommer av sig själv. Men jag har väldigt svårt att haffa min ägglossning när det väl sker för som min gynläkare sa så har jag väldigt tröga äggstockar som inte ofta vill släppa nåt. Hon har inte sett någon ännu på alla våra möten. Testat med stickor men alla jag gör är negativa. Har ni några tips på vad jag ska tänka på när jag gör testerna? Tempa har jag aldrig testat. Tacksam för alla tips ni kan ge! Glad

Hej och välkommen till tråden :) Jag fick också ta dubbeldos och det fungerade bra för mig, hoppas det gör det för dig med! Har bara testat äl-stickor några få gånger och det var länge sen, gav upp när jag hade så långa cykler och ingen aning när ägglossningen ungefär skulle vara så hade blivit dyrt om jag fortsatt testa haha. men någon annan har säkert bra tips! 

ett tips jag har iaf är att testa tempa, då vet du när ägglossningen har inträffat =) rätt skönt att veta tycker iaf jag då man slipper undra när äl var osv. 
  • Baconpie
    palettjunkie skrev 2022-06-13 21:32:38 följande:

Börjar 5:e cykeln med letrozol i morgon. Denna gång blir det dubbeldos då senaste (enkeldos) inte blev någon ägglossning. Vi har också fått remiss till IVF och väntar på svar där, så egentligen har jag inte så mycket hopp att det ens ska bli något. Någon annan som också börjar med tabletter i veckan? 

Jag har också påbörjat 5:e cykeln, tog 3:e tabletten idag. Vi kommer få remiss till IVF om det inte blir något denna månad. Tänkte ringa regionens fertilitetsmottagning i morgon och höra hur långa väntetider det är. Kommer börja med att bekosta själva om det blir en lång väntan. Är så trött på att inte bli gravid. 
  • inapina28

Hej,
    Jag vill också gärna följas åt. Är på min första kur med Letrazol dag CD 19. Gick till en privat gynekolog som skrev ut provera och Letrazol. Enkeldos denna månad sedan dubbeldos nästa månad vid utebliven effekt. CD 3-7. Har dock inte blivit erbjuden något ultraljud som de flesta av er verkar blivit men det kanske kommer framöver? 

Med mig i bagaget har jag 2 missed abortion. Har inte tagit mig förbi första ultraljudet med hjärtslag och dessa har upptäckts v. 9 och 10 på grund av långa köer. Har alltid haft oregelbunden cykel med galna mellanrum. Senaste mensen kom på dag 56. Dom gångerna jag lyckats bli gravid har jag räknat mig till ägglossning runt dag 24. Senaste graviditeten var augusti 2021. 

Igår CD 18 hände något underligt. I 8 dagar i rad hade jag haft en blinkande gubbe på CB digitala ägglossningstest och sen började jag blöda lätt från ingenstans trots att jag hoppades på en fast gubbe när som. Det rosa/röda blodet på pappret fortsatte även idag med en blinkande gubbe dag 9. Aldrig varit med om något liknande. De billiga ÄL-testerna och gravtesterna visar neg. Finns det någon som haft en liknande erfarenhet under en Letrazol-kur??

Ska bli kul att följas åt. Varmt lycka till allesammans!

• Skåne97

För mig tog det sig inte denna månaden och jag är idag på cd 6, dvs att jag snart har ätit min andra kur för att sedan påbörja den långa väntan igen. Positivt är dock att jag fick provsvaret från när jag lämnade blodprov och det visade på att en ägglossning hade skett! Så nu vet vi iallafall att kroppen reagerar som den ska både gällande att få äggen att växa men även att dom faktiskt släpper, så håller tummarna att denna månaden går bättre Glad

• palettjunkie
    Baconpie skrev 2022-06-14 21:43:49 följande:
    Jag har också påbörjat 5:e cykeln, tog 3:e tabletten idag. Vi kommer få remiss till IVF om det inte blir något denna månad. Tänkte ringa regionens fertilitetsmottagning i morgon och höra hur långa väntetider det är. Kommer börja med att bekosta själva om det blir en lång väntan. Är så trött på att inte bli gravid. 
    Åh, bra idé. Det ska jag nog också göra! Är jätterädd för att vi kommer bli nekade eftersom min sambo är deltidssjukskriven pga smärtproblematik. Hon som skrev remissen trodde inte det skulle vara något problem, men sa också att tydligen är en väldigt godtycklig bedömning så känns som ett lotteri man gett sig in på. Men hoppas in i det sista ändå. 
  • Baconpie
    palettjunkie skrev 2022-06-15 22:37:35 följande:
    Åh, bra idé. Det ska jag nog också göra! Är jätterädd för att vi kommer bli nekade eftersom min sambo är deltidssjukskriven pga smärtproblematik. Hon som skrev remissen trodde inte det skulle vara något problem, men sa också att tydligen är en väldigt godtycklig bedömning så känns som ett lotteri man gett sig in på. Men hoppas in i det sista ändå. 
    Jag förstår oron, men det borde inte utgöra något hinder. Håller tummarna! Hos oss är det minst 6 mån innan vi kan påbörja behandling. Stängt över sommaren, sen 3 mån väntan på besök och sen ca 3 mån innan utbildning och efter det får man påbörja behandling. Känns så tungt att veta att det redan är typ feb-mars nästa år. Ska ringa privat och höra i juli om vi inte blir gravida.. men det känns ju extremt osannolikt tyvärr.
  • Sarah90

Hej alla! Har varit på mammografi nu och det visade att knölen var fullt normal så när mensen kommer börjar jag med letrozol igen. Ska försöka den här månaden ändå, men gissar att det inte blir något eftersom jag sällan ägglossar utan hjälp. Så glad att det inte var något och vi kan börja med bebisverkstan igen Hjärta 

• Baconpie
    Sarah90 skrev 2022-06-16 17:59:48 följande:

Hej alla! Har varit på mammografi nu och det visade att knölen var fullt normal så när mensen kommer börjar jag med letrozol igen. Ska försöka den här månaden ändå, men gissar att det inte blir något eftersom jag sällan ägglossar utan hjälp. Så glad att det inte var något och vi kan börja med bebisverkstan igen Hjärta 

Men vad skönt att höra! Vilken lättnad. Hoppas kroppen fått in lite rytm från tidigare cykel så att du ändå får ÄL. Solig
  • palettjunkie
    Baconpie skrev 2022-06-16 11:03:05 följande:
    Jag förstår oron, men det borde inte utgöra något hinder. Håller tummarna! Hos oss är det minst 6 mån innan vi kan påbörja behandling. Stängt över sommaren, sen 3 mån väntan på besök och sen ca 3 mån innan utbildning och efter det får man påbörja behandling. Känns så tungt att veta att det redan är typ feb-mars nästa år. Ska ringa privat och höra i juli om vi inte blir gravida.. men det känns ju extremt osannolikt tyvärr.
    Hoppas verkligen det är lugnt. Vill bara veta hur det blir så att jag kan sluta fundera på det Obestämd Usch, vänta är nog det värsta med den här processen. Kan man skriva upp sig på någon sista minuten-lista kanske? 
Svar på tråden Letrozol 2022 - följas åt?