• Skåne97

Letrozol 2022 - följas åt?

Hej! Jag hoppar in här också :) Jag har precis fått veta att jag har pcos och utebliven ägglossning trots regelbunden (sparsam) mens, det är helt enkelt nu när vi börjat försöka få till en bebis som detta upptäckts. Vi har försökt i ett år ca men än så länge har ingenting alls hänt, jag ska nu påbörja min första gång med letrozol och jag ska ta en dubbeldos dag 3-7. Idag är det 6 dagar kvar till beräknad mens och första gången någonsin jag längtar tills den dyker upp! 

• Skåne97

Idag började min mens så snart får jag börja med min första omgång av letrozol! Är spänd men känns samtidigt lite läskigt eftersom man inte vet hur kroppen kommer reagera ???? Den 23e har jag tid för att kolla hur det ser ut samt för att göra en spolning! 

• Skåne97

I måndags på cd 12 så var jag och gjorde vul för att se hur letrozolen funkat samt gjorde en spolning i samma veva. På första vul som gjordes när det konstaterades att jag hade PCO var jag i den tiden att jag ''skulle ha haft'' äl men han hittade endast ett ägg på 9 mm och en slemhinna som var precis på gränsen.

Nu efter dubbeldos av letrozol fanns där två st ägg på 19mm samt en slemhinna som var tjockare och han sa att äl bör ske inom närmsta dagarna, så nu är det bara att hålla tummarna tills man kan börja testa. Glad

• Skåne97

För mig tog det sig inte denna månaden och jag är idag på cd 6, dvs att jag snart har ätit min andra kur för att sedan påbörja den långa väntan igen. Positivt är dock att jag fick provsvaret från när jag lämnade blodprov och det visade på att en ägglossning hade skett! Så nu vet vi iallafall att kroppen reagerar som den ska både gällande att få äggen att växa men även att dom faktiskt släpper, så håller tummarna att denna månaden går bättre Glad

• Skåne97

Testar ni med ägglossningstest nu när ni äter letrozol eller försöker ni bara hålla lite koll på när ungefär det bör ske och tajma in sex då? 

• Skåne97

Har ni någon koll på ungefär hur många omgångar man brukar köra med letrozol innan man går vidare i de fall man faktiskt ser att äl sker men att det ändå inte tar sig? Tog precis ett clearblue digitalt ultratidigt nu på morgonen (bim - 5) som var negativt så känns som att man mentalt får börja ställa in sig på nästa cykel, igen.... 

• Skåne97

Har ni fått olika långa cyklar med letrozol? Förra cykeln som var den första omgången blev 29 dagar, nu är jag på cd 33 och har inga känningar alls på att mensen skulle vara på g.

Tog ett testa tidigt imorse som var negativt så känns som att en eventuell graviditet går att utesluta iallafall...

• Skåne97
    amandakollb skrev 2022-07-13 07:48:27 följande:

när brukar ni få ägglossning på letrozol? jag är på cd21 nu och fortfarande inte fått ägglossning. vad gör man om den inte kommer? börjar äta provera igen eller kommer mensen komma ändå? och när då isåfall? 

Lite detta jag tänker också. Förra månaden som var min första med letrozol fick jag äl på dag 15/16 ca (bekräftades via blodprov att ägglossning skett, testade inte med test så vet inte exakt dag) och en cykel på 29 dagar.

Testade inte med äl-test denna månaden utan tänkte att det lär bli ungefär samma, nu sitter jag här på dag 34 utan tecken på att mensen är på g.

Får alltid blödning av mig själv varje månad så äter inger sådan, så känner mig också lite förvirrad vad jag ska göra om den inte dyker upp snart? Kan ju inte börja äta en ny kur om inte mensen dyker upp:(
  • Skåne97

Min mens dök upp på cd 35 så blev rejält försenad. Denna månaden har jag börjat tempa samt att jag testade med äl test och fick bekräftat via båda äl på cd 15, idag är jag på cd 18. Så nu är det den långa väntan igen bara till mensen!

Pratade även med rmc i Malmö om att skicka in remiss för ivf även om jag inte fyllt 25 än vilket dom sa var helt okej pga lång väntetid och att jag bara har några månader kvar, så jag ska prata med min läkare när han är tillbaka från semestern och be honom skicka in och sen fortsätta med letrozolen som jag gör nu tills dess att vi blir kallade! 

• Skåne97

För min del väntar jag på mensen nu. Tempen är fortfarande hög så jag tog ett test igår på cd 12 (testa tidigt) men det var negativt. Mensen är beräknad imorgon imorgon så jag väntar mest bara på att den ska komma så vi kan börja om igen. Glad

Svar på tråden Letrozol 2022 - följas åt?