• Baconpie

Letrozol 2022 - följas åt?

Hej!

Jag har svårt att bli gravid, konstaterad PCO med stor äggreserv trots mina 37 år. Inga barn sedan innan, ett sent missfall i juni 2021. Har långa cykler (ca 35 dagar) men brukar oftast ägglossa åtminstone 10 gånger per år. Innan vi provar IVF så tyckte min läkare att vi skulle köra fem cykler med Letrozol. Jag börjar första dosen om två dagar och känner mig pirrig och nervös. UL om 14 dagar för att kontrollera att jag ej blir överstimulerad och sen får vi förhoppningsvis prova bli gravida. Solig

Skulle väldigt gärna följas åt med flera som provar Letrozol. Finns ni där ute? 

• Svar på tråden Letrozol 2022 - följas åt?
  • amandakollb
    Baconpie skrev 2022-07-01 07:30:24 följande:
    Jag trodde det var en nidblödning, men nu vet jag inte riktigt. Det har fortsatt lite smått och verkar inte sluta. Kanske är någon slags obalans i hormonerna eller så. Är
    på ÄL+9 men brukat inte få mens förrän ÄL+16. Vi får se hur det utvecklar sig. Ska du åka iväg på semester i morgon så lär åtminstone ha annat att tänka på.

hur går det för dig?
    oj läste lite fort, såg nu att du bara var på ÄL+9 så tidigt för mensen! då låter det ju verkligen som det kan ha varit en nidblödning, håller tummarna för det! 
  • Sarastiina

Svagt plus på Ovitrelle + 12 idag, jag hoppas ????????

låter som vekligen som en nidblödning @baconpie

• palettjunkie

För mig har alla test varit negativa och jag känner av helt vanlig mensvärk. Hela min kropp skriker att det inte gick denna gång heller och vill bara att mensen ska komma så vi kan köra igång med omgång nr 6. Tycker det ska bli lite läskigt att köra på egen hand nu under sommaren, är rädd att ta ovitrellen för tidigt. Men försöker ta det lugnt.. 

• Skåne97

Har ni någon koll på ungefär hur många omgångar man brukar köra med letrozol innan man går vidare i de fall man faktiskt ser att äl sker men att det ändå inte tar sig? Tog precis ett clearblue digitalt ultratidigt nu på morgonen (bim - 5) som var negativt så känns som att man mentalt får börja ställa in sig på nästa cykel, igen.... 

• Sarastiina

Tror det beror lite på hur länge man själv vill försöka också. 6-8 kurer verkar en del köra vad jag sett men nog väldigt olika. det är bra att ta en paus mellan kurer också då medicinen ökar risk för cystor etc så man ska nog inte köra för många kurer på rad utan ngn månads vila efter ett par kurer. 

• amandakollb
    Sarastiina skrev 2022-07-02 10:24:44 följande:

Svagt plus på Ovitrelle + 12 idag, jag hoppas ????????

låter som vekligen som en nidblödning @baconpie

åh grattis!! har du tagit nå fler test? blev plusset starkare? :) 
  • amandakollb
    palettjunkie skrev 2022-07-04 22:00:25 följande:

För mig har alla test varit negativa och jag känner av helt vanlig mensvärk. Hela min kropp skriker att det inte gick denna gång heller och vill bara att mensen ska komma så vi kan köra igång med omgång nr 6. Tycker det ska bli lite läskigt att köra på egen hand nu under sommaren, är rädd att ta ovitrellen för tidigt. Men försöker ta det lugnt.. 

för två år sedan när jag skulle köra över sommaren så fick inte jag ta ovitrelle (bara letrozol) då de inte kunde göra någon uppföljning. har du kört några gånger och vet ungefär vilken dag som du brukar få ta ovitrelle? då borde det ju gå bra :) men förstår att du tycker det känns läskigt! jag kör ju letrozol nu utan uppföljning, dock ingen ovitrelle. 
  • Sarah90

Hej :) Inte tagit letrozol den senaste cykeln, men mensen kom i tid i måndags ändå så nu börjar vi med tabletterna igen. Hoppas att det ska gå den här månaden. Kommer inte kunna ta ovitrelle eller se om det blir några ägg eftersom det är semestertider, men håller tummarna att det går vägen ändå Hjärta

• Petraa

Nån som vet hur man kan få Ovitrelle utskrivet? Jag har Letrozol hemma från tidigare men vore bra om man även kunde få Ovitrelle så man vet att man garanterat får en ägglossning. Jag har tydliga ÄL-symptom med flytningar och så, men hur kan man egentligen vara säker på att ägget släpper utan Ovitrelle?

Min klinik vill inte skriva ut det men ville gärna testa nu under sommaren i väntan på FET i augusti.

• amandakollb
    Petraa skrev 2022-07-07 14:49:32 följande:

Nån som vet hur man kan få Ovitrelle utskrivet? Jag har Letrozol hemma från tidigare men vore bra om man även kunde få Ovitrelle så man vet att man garanterat får en ägglossning. Jag har tydliga ÄL-symptom med flytningar och så, men hur kan man egentligen vara säker på att ägget släpper utan Ovitrelle?

Min klinik vill inte skriva ut det men ville gärna testa nu under sommaren i väntan på FET i augusti.

Känns lite läskigt att ta ovitrelle utan uppföljning tycker jag, måste nog iaf vara en läkare som skriver ut det, testa en annan klinik kanske? Men tror de flesta vill följa upp:)  Jag kör med tempning, då kan du vara säker på när ägget släppt :) inte ATT det släpper iofs 
Svar på tråden Letrozol 2022 - följas åt?