• Baconpie

Letrozol 2022 - följas åt?

Hej!

Jag har svårt att bli gravid, konstaterad PCO med stor äggreserv trots mina 37 år. Inga barn sedan innan, ett sent missfall i juni 2021. Har långa cykler (ca 35 dagar) men brukar oftast ägglossa åtminstone 10 gånger per år. Innan vi provar IVF så tyckte min läkare att vi skulle köra fem cykler med Letrozol. Jag börjar första dosen om två dagar och känner mig pirrig och nervös. UL om 14 dagar för att kontrollera att jag ej blir överstimulerad och sen får vi förhoppningsvis prova bli gravida. Solig

Skulle väldigt gärna följas åt med flera som provar Letrozol. Finns ni där ute? 

• Svar på tråden Letrozol 2022 - följas åt?
  • Vigge85
    palettjunkie skrev 2022-06-16 20:58:22 följande:
    Hoppas verkligen det är lugnt. Vill bara veta hur det blir så att jag kan sluta fundera på det Obestämd Usch, vänta är nog det värsta med den här processen. Kan man skriva upp sig på någon sista minuten-lista kanske? 
    Förstår dig. Väntan och ovissheten är det värsta tycker jag. Jag försöker hålla mig upptagen med andra saker i livet så man inte tänker på det så mycket. Men det händer varje dag ändå att tankarna vandrar dit. Är längtan stor så är det svårt att inte göra det. Man får bara hålla hoppet uppe och va positiv. En vacker dag är det min tur. Hjärta

Sen gillar jag inte att ibland har man otur med tajmingen, ser ut som jag måste avvakta med kur 2 om inte mensen kommer som planerat för min gyn kommer ha semester snart. Obestämd
    Men ska fråga om vi isf får prova själva nästa omgång ifall man lyckas få en egen ägglossning. Och sen gå på kuren vid nästa cykel om vi inte har lyckats.
    Jag tror jag hitta en ägglossning för några dagar sen fast den kom väldigt sent i cykeln även med hjälp av letrozol. En dubbel dos kanske gör att det släpper tidigare nästa gång.

Hoppas ni andra slipper problemet med semester stängda gyn under era kurer i år. Glad 
  • amandakollb
    Sarah90 skrev 2022-06-16 17:59:48 följande:

Hej alla! Har varit på mammografi nu och det visade att knölen var fullt normal så när mensen kommer börjar jag med letrozol igen. Ska försöka den här månaden ändå, men gissar att det inte blir något eftersom jag sällan ägglossar utan hjälp. Så glad att det inte var något och vi kan börja med bebisverkstan igen Hjärta 

vad skönt att höra <3 
  • amandakollb

Är på ÄL+11 idag och hade tänkt ta ett test imorgon eller onsdag men så sjönk såklart tempen imorse så tappade allt hopp.

Hur går det för er andra, är det någon fler som närmar sig bim? 

• Baconpie
    amandakollb skrev 2022-06-20 09:26:42 följande:

Är på ÄL+11 idag och hade tänkt ta ett test imorgon eller onsdag men så sjönk såklart tempen imorse så tappade allt hopp.

Hur går det för er andra, är det någon fler som närmar sig bim? 

Vad tråkigt! Har mensen kommit? 

Jag fick positivt ÄL-test idag, vi är redan igång sedan några dagar. Beslutat att vi ska försöka köra varannan dag från några dagar sen mens och sen typ en vecka efter ÄL. Värt ett försök! Sista månaden med Letrozol. 

• Eeahh

Hej, 

Va på vul igår och äggblåsorna var inte tillräckligt stora (10 mm). Gynekologen sa att det inte var så konstigt eftersom jag bara tagit 1 tablett/dag. Pga min storlek och att jag har hög muskelmassa och lite kroppsfett (170 cm, 60 kg). 

Någon annan som fått samma information? Att 1 tablett kan vara för lite eftersom det ska ?räcka? till hela kroppen? 

Varför inte få 2 tabletter på en gång? 

• Vigge85
    Eeahh skrev 2022-06-22 10:40:05 följande:

Hej, 

Va på vul igår och äggblåsorna var inte tillräckligt stora (10 mm). Gynekologen sa att det inte var så konstigt eftersom jag bara tagit 1 tablett/dag. Pga min storlek och att jag har hög muskelmassa och lite kroppsfett (170 cm, 60 kg). 

Någon annan som fått samma information? Att 1 tablett kan vara för lite eftersom det ska ?räcka? till hela kroppen? 

Varför inte få 2 tabletter på en gång? 

Hej.

Jag fick också börja med bara 1 tablett på första kuren. Hade inte hänt nåt med äggblåsorna när jag var hos gyn, vilket hon sa va rätt vanligt, så jag kommer få ta två tabletter per dag istället nästa gång.
    Vad hon sa till mig iaf så var det för att testa hur kroppen reagerar på minsta dosen och jag skulle ha koll på om jag får ägglossning. Och sedan jobba vidare med eventuella ökningar. Jag tror vissa läkare är rädda för att det ska bli överdos och tar de gärna försiktigt i början. Läst att har man otur kan man bli inlagd av dessa tabletter om man får för hög dos.
  • Eeahh
    Vigge85 skrev 2022-06-22 22:57:21 följande:
    Hej.

Jag fick också börja med bara 1 tablett på första kuren. Hade inte hänt nåt med äggblåsorna när jag var hos gyn, vilket hon sa va rätt vanligt, så jag kommer få ta två tabletter per dag istället nästa gång.
    Vad hon sa till mig iaf så var det för att testa hur kroppen reagerar på minsta dosen och jag skulle ha koll på om jag får ägglossning. Och sedan jobba vidare med eventuella ökningar. Jag tror vissa läkare är rädda för att det ska bli överdos och tar de gärna försiktigt i början. Läst att har man otur kan man bli inlagd av dessa tabletter om man får för hög dos.

Hej, 

Okej, hörde också att det var vanligt. Kanske lika bra att börja försiktigt för att inte bli överstimulerad. 

Har du bara tagit en omgång? 

Hur många försök med Letrozol får ni testa? :)  

• Vigge85
    Eeahh skrev 2022-06-23 07:11:58 följande:

Hej, 

Okej, hörde också att det var vanligt. Kanske lika bra att börja försiktigt för att inte bli överstimulerad. 

Har du bara tagit en omgång? 

Hur många försök med Letrozol får ni testa? :)  

Ja precis. Glad

Ja en omgång hittills. Tyvärr hinner jag inte ta omgång två nu vid nästa cykel pga att gyn har semesterstängt. Så får vänta till nästa omgång.

Hon sa inte hur många försök vi skulle göra. Men jag har läst att de brukar va mellan 3 till 6 gånger innan man överväger IVF. Och är det lång väntetid så kanske man får fortsätta testa med stimulering tills man får en tid för IVF. Men de kanske någon annan som kommit längre fram kan svara på om så är fallet.

Hinner du med omgång 2?
  • amandakollb
    Baconpie skrev 2022-06-21 21:16:37 följande:

Vad tråkigt! Har mensen kommit? 

Jag fick positivt ÄL-test idag, vi är redan igång sedan några dagar. Beslutat att vi ska försöka köra varannan dag från några dagar sen mens och sen typ en vecka efter ÄL. Värt ett försök! Sista månaden med Letrozol. 

Ja jättetråkigt :( men hade känts Helt otroligt om jag blev gravid på första försöket men blev ändå så besviken och hade sånt hopp innan. Ja mensen kom idag som tur var, så lite kortare cykel än förra cykeln. Börjar med dubbeldos letrozol på lördag. 

åh sista försöket, nu håller vi alla tummar och tår att det går vägen! vlir det sen paus fram till ivf I höst? Har ni fått något datum för tid Hos läkare eller hur funderar det?:) 

• Baconpie
    amandakollb skrev 2022-06-23 21:53:55 följande:

Ja jättetråkigt :( men hade känts Helt otroligt om jag blev gravid på första försöket men blev ändå så besviken och hade sånt hopp innan. Ja mensen kom idag som tur var, så lite kortare cykel än förra cykeln. Börjar med dubbeldos letrozol på lördag. 

åh sista försöket, nu håller vi alla tummar och tår att det går vägen! vlir det sen paus fram till ivf I höst? Har ni fått något datum för tid Hos läkare eller hur funderar det?:) 

Ja, första försöket känns ju som en lottovinst. Hoppas dock ni slipper så många. Har läst att genomsnittet är 7 försök. 

Tack snälla för pepp och lyckönskningar. Blir en paus på Letrozol och remiss får jag i juli och jag hinner till läkaren. Skulle höra av mig för att komma dit efter 5 doser. Hoppas vi blir gravida såklart, men är ganska pessimistisk nu efter ett helt år av försök. 

Svar på tråden Letrozol 2022 - följas åt?