• Loppan1994

IVF 2022

Hej! 
    Någon mer som håller på med ivf nu? Tänkte vi kunde följas åt. Inne på sprutdag 6 med gonal-f och fyramadel.
    Ul på onsdag och så nervös ????

• Svar på tråden IVF 2022
  • Sandralinnea123

Jag är så taggad på ultraljud imorgon och hoppas verkligen dom är stora nog nu, har sån otrolig huvudvärk som inte går bort med alvedon och är så trött så hade kunnat sova dygnet runt just nu Skrikandes

• Louloulio

Hej! 

Ikväll tog jag första hormonsprutan! Känner mig väldigt förvånad.. från att ha varit igång med processen på olika sätt sedan november 2021 blev det plötsligt vår tur att komma igång ?på riktigt?. Imorgon har vi vänner över på middag, så vi bestämde oss för att helt enkelt berätta för dem nu i förväg - så att de inte undrar varför vi inte dricker någon alkohol samt varför vi plötsligt beger oss iväg mitt i bjudningen. Helst hade jag bara varit själv med min sambo, men livet måste ju fortgå och det är nog bra att fokusera på annat med Hur har ni gjort, har ni berättat för de i er närhet?

• Hejanonymhej
    Louloulio skrev 2022-08-25 21:57:12 följande:

Hej! 

Ikväll tog jag första hormonsprutan! Känner mig väldigt förvånad.. från att ha varit igång med processen på olika sätt sedan november 2021 blev det plötsligt vår tur att komma igång ?på riktigt?. Imorgon har vi vänner över på middag, så vi bestämde oss för att helt enkelt berätta för dem nu i förväg - så att de inte undrar varför vi inte dricker någon alkohol samt varför vi plötsligt beger oss iväg mitt i bjudningen. Helst hade jag bara varit själv med min sambo, men livet måste ju fortgå och det är nog bra att fokusera på annat med Hur har ni gjort, har ni berättat för de i er närhet?

Åh vad kul med första starten och att äntligen vara igång! vi har också berättat för våra närmsta och en del vänner. Vi känner ändå att vi vill normalisera det lite och att det är inget att ?skämmas?. Känns kanske lättare för någon annan att det är fler som befinner sig i samma situation. Och som du säger att livet måste fortgå även om det kretsar mycket kring detta! Glad
    Noran89 skrev 2022-08-25 16:39:42 följande:
    Åh håller tummarna för dig med! När är testdag?
    Jag är idag rd3 och har hittills haft ömma bröstvårtor och idag stick och hugg mot livmoder..kan ju vara progesteron-symtom (iaf bröstvårtorna) men hoppas ju på att det är implantationen jag känner av idag ^^
    Testdag 1/9, rd 6 idag. Jag blir helt loco av ruvandet haha. Man hoppas ju så himla mycket och sen tänker jag samtidigt ?varför skulle det gå denna gången, Har ju aldrig plussat i mitt liv tidigare?? men försöker hålla mig positiv! Vill bara klara mig fram till iaf måndag utan blödning så får jag upp hoppet lite ytterligare. Känner också svag mensvärk och stickningar vid sidan/kanske mer mot ljumskarna och höfterna. Hade ont i brösten efter ovitrellen men det har faktiskt avtagit helt nu nästan. Känner ytterst lite. Skrikandes
    123hejllv skrev 2022-08-25 09:56:53 följande:

hej! 

hoppar in som ny här i gruppen. Fick igår starta igång med första sprutan av Gonal f. Så är helt ny i IVF-bubblan. Först ultraljudet på måndag. Känner mig ändå hoppfull men vill inte ha för höga förväntningar första omgången. 

Hej Och välkommen till klubben ingen vill vara med i! (Som många brukar säga här, haha) 
    Förstår dig precis och önskar jag hade samma inställning inför vår första omgång. Men tänk positivt, kommer säkert gå vägen för er!! 

{#emotions_dlg.flower}

• 123hejllv
    Louloulio skrev 2022-08-25 21:57:12 följande:

Hej! 

Va härligt att vara igång!😊 känner precis likadant att det plötsligt/äntligen blev vår tur. Jag hade fått börja i juni egentligen men då blev min cykel 42dagar och de hann stoppa inför semesterstängning.. 

skönt att berätta från några vänner, skönt att ingen behöver fråga eller spekulera i varför man inte dricker eller så. Skönt också att kunna få stöd från några. vi har inte berättat för några, eller ett par kompisar vet att vi väntar på IVF men inte att vi är igång. vad fick ni för typ av reaktioner?

• Louloulio
    123hejllv skrev 2022-08-26 08:27:49 följande:

Va härligt att vara igång!😊 känner precis likadant att det plötsligt/äntligen blev vår tur. Jag hade fått börja i juni egentligen men då blev min cykel 42dagar och de hann stoppa inför semesterstängning.. 

skönt att berätta från några vänner, skönt att ingen behöver fråga eller spekulera i varför man inte dricker eller så. Skönt också att kunna få stöd från några. vi har inte berättat för några, eller ett par kompisar vet att vi väntar på IVF men inte att vi är igång. vad fick ni för typ av reaktioner?

Det är en svår balans mellan att få stöd och att det kanske tas upp som ett slags Samtalsämne, tycker jag.. samt att jag önskade att graviditetsresan bara skulle vara fin och positiv; men vem vill inte det? men hittills har reaktionerna bara varit stöttande, våra vänner berättade att de hade haft en deff-månad och trots sett hade bjudit in andra vänner på middag där de serverat godis och alkohol, med de själv som värdpar drack vatten och åt nyttigt. De hade ändå en toppen-kväll! 
    Vad har ni fått för reaktioner från kompisarna?

• Sandralinnea123

Vet inte varför men kan inte citera på allas inlägg? 
    Men louloulio vad kul att ni börjar nu ! Hoppas det går bra för er!
    Vi har varit rätt öppna med det berättat för nära vänner och familj, även några på jobbet, känns skönt om de inte går så bra att folk vet varför man kanske är lite nere m.m..

Idag  var jag ju på mitt andra ultraljud och äggblåsorna hade inte växt till sig ännu förut 2 st som var ca 15mm  :( nu är de nytt ultraljud bokat på måndag och har dom inte växt mer resten så kanske vi får avbryta detta försöket... känna så jobbigt :( 

• Hejanonymhej
    Sandralinnea123 skrev 2022-08-26 13:15:56 följande:

Vi har varit rätt öppna med det berättat för nära vänner och familj, även några på jobbet, känns skönt om de inte går så bra att folk vet varför man kanske är lite nere m.m..

Idag  var jag ju på mitt andra ultraljud och äggblåsorna hade inte växt till sig ännu förut 2 st som var ca 15mm  :( nu är de nytt ultraljud bokat på måndag och har dom inte växt mer resten så kanske vi får avbryta detta försöket... känna så jobbigt :( 

Åh tråkigt! Jag va i samma situation som dig och fick avbryta vår första stimulering. Känns verkligen skit i stunden men man få tänka att första stimuleringen är för att ?lära känna kroppen? och se hur man reagerar på hormonerna. Dock känns det inte direkt lättare för det. Vi va så otroligt taggade på vår första start och hade bara hört ?vi är unga, har väldigt goda förutsättningar osv osv? så att avbryta fanns inte ens i tanken för oss. men man blir mycket mer förberedd inför andra starten senare! Ta inte ut något i förskott, det kan alltid vända!

• Sandralinnea123
    Hejanonymhej skrev 2022-08-26 13:55:50 följande:

Åh tråkigt! Jag va i samma situation som dig och fick avbryta vår första stimulering. Känns verkligen skit i stunden men man få tänka att första stimuleringen är för att ?lära känna kroppen? och se hur man reagerar på hormonerna. Dock känns det inte direkt lättare för det. Vi va så otroligt taggade på vår första start och hade bara hört ?vi är unga, har väldigt goda förutsättningar osv osv? så att avbryta fanns inte ens i tanken för oss. men man blir mycket mer förberedd inför andra starten senare! Ta inte ut något i förskott, det kan alltid vända!

Ja de är det dom säger till oss också att vi har åldern på vår sida, läkaren sa idag att på en tjej i min ålder behöver han bara 2 ägg egentligen men vill ha mer ändå haha.. Ja man mår ju sådär under tiden med sprutorna iallafall jag, super trött och huvudvärk så hade ju gärna sluppit att avbryta denna omgång Obestämd
  • Noran89
    Sandralinnea123 skrev 2022-08-26 13:15:56 följande:

Vi var i samma situation, risk för att avbryta, men sista ultraljudet fanns där ändå 7 dugligt stora blåsor, blev 3 ägg av dem, två befruktades, ett 3dagars sattes in och fick idag brev om att det tyvärr inte gått att frysa det andra :( 

Men vi håller hoppet uppe om den lille som ligger där och gror! Ruvardag 4 idag :)

• Sandralinnea123
    Noran89 skrev 2022-08-26 17:09:05 följande:

Vi var i samma situation, risk för att avbryta, men sista ultraljudet fanns där ändå 7 dugligt stora blåsor, blev 3 ägg av dem, två befruktades, ett 3dagars sattes in och fick idag brev om att det tyvärr inte gått att frysa det andra :( 

Men vi håller hoppet uppe om den lille som ligger där och gror! Ruvardag 4 idag :)

Ja okej, ja man får väl försöka hoppas på att några växt till sig nu .. 

Jaha åh va tråkigt att de inte gick att frysa in det andra ägget, hoppas ni har guldägget på ruvninh nu då :) 
Svar på tråden IVF 2022