Inlägg från: Hejanonymhej |Visa alla inlägg
  • Hejanonymhej

IVF 2022

Anonymtjej9 skrev 2022-04-11 14:52:29 följande:

Jag och min sambo står i kö för första IVF samtal hos rmc i Malmö. Någon som har erfarenhet av dem? 

hur länge fick ni vänta från er remiss mottagits tills ert första samtal? 

Hej! 
    Hoppar in här i tråden! 

Vi har försökt i snart två år att få barn och väntar nu på ivf-start.

Efter ett år av försök skrev vi egenremiss till rmc i Malmö, detta va förra sommaren i juli. Valde att delta i studien RUBIC. Alla undersökningar och utredningar var klara i slutet av oktober där det visar sig att jag har stopp i ena äggledaren och blev rekommenderade ivf. alla övriga prover är väldigt bra. Dock aldrig blivit gravida på egen hand.

Remiss för ivf skrevs i slutet på november då vi uppenbart glömdes bort efter spolningen i oktober, då vi skulle komplettera blodprov. Fick vänta ytterligare tre månader på tiden till ivf-mottagning och därefter några veckor på tid för visning av injektionsteknik. VÄLDIGT utdragen process och långa köer i Skåne. Det var först igår vi kunde rapportera in min första mens och blev nekade ivf-start på grund av lång kö och platsbrist. Får lov att bli nekade tre gånger innan start på fjärde försöket vilket för vår del kommer bli i augusti då rmc har sommarstängt i juli. 

Detta är minst sagt tålamodsprövande Och hoppas på start snart. Hade vi vetat att detta skulle ta sån tid hade vi sökt privat direkt men nu är vi så långt gångna i processen och känner att vi får ge detta ett försök.

Skönt att hitta hit och känna att vi inte är ensamma i detta. Håller med om vartenda människa i ens närhet får barn och blir gravida. 

• Hejanonymhej
    ttcjuliaa skrev 2022-04-11 18:15:07 följande:
    Jag förstår din frustration! Vi blev också bortglömda i flera månader. Tog alla prover i oktober. De hittade ingen orsak till vår infertilitet så vi fick direkt erbjudande om IVF men eftersom jag inte tagit något cellprov på länge så ville läkaren göra det innan vi drar igång behandlingen. Jag tog cellprovet 5/1 och provsvaret skulle komma inom 2-3 veckor och efter 8 veckor ringde jag upp deras call-back nummer, inget svar, sen ringde jag 3 gånger till utan framgång. De ringde till slut tillbaka 13 veckor senare vilket var förra veckan. Nu får vi inte plats till April-mensen men definitivt till Maj sa hon (vågar dock inte hoppas för mycket).

Men på tal om något annat.. Ni som redan är igång, hur förhåller ni er till frånvaro på jobb osv? Vet era chefer eller kollegor vad ni håller på med? 
    Jag vill helst inte att någon ska veta alls men känns som att det kan bli en del frånvaro iom ul, äggplock, insättning etc? Vet inte hur jag ska förklara det Obestämd

Försöker ha så mycket förståelse som möjligt för vården och misstag händer, framförallt när man får hjälp via regionen. Det är såklart väldigt känslig situation detta och alla känslor ligger ju på ytan, minst sagt frustrerande och tålamodsprövande. Vart går ni någonstans? 

Vi har ju varit i Malmö en hel del(bor 1 timme bort med bil) och varje besök blir ju minst tre timmar långa. Varit nere på undersökningar, information, injektionstekniken, dxa-scanning(till studien) osv Så vi har sagt som det är till våra chefer som har full förståelse. Dock har jag turen att inte ha mer än en kollega på plats och vi är ganska öppna med varandra. Sambon har också sagt som det är till sina chefer och kollegorna frågar inte så mycket då de är iväg och träffar klienter/är på möten utanför kontoret. Nog väldigt beroende på arbetssituationen. 

• Hejanonymhej
    Anonymtjej9 skrev 2022-04-11 21:30:30 följande:

Tråkigt det är att ni har dålig erfarenhet av rmc i Malmö! Jag kan förstå att det är långa väntetider pga allt med corona! 
    Någon som vet när RMC har semesterstängt? 

kan man bli nekad start för att det inte finns plats? Hur många gånger då? 

Alla jag har träffat har varit fantastiskt trevliga och varma människor på rmc. Har absolut inget ont att säga om personalen som vi faktiskt har träffat. Det är bara väntetiderna som är långa, som det är med all vård inom regionen. Och att vi har blivit lite bortglömda däremellan?

Dom gör inga ivf-behandlingar under juli månad. Till oss meddela dom att man kan bli nekat tre gånger och är då ?garanterad? start på fjärde inrapporteringen. 

• Hejanonymhej
    Rebecca1983 skrev 2022-05-16 11:06:10 följande:

Hej allihopa!
    Ny här ???? 
    Jag och sambon 38 och 39 år går på IVF i Malmö på reproduktionsmottagningen. Han har inga barn sen tidigare och jag har en son på 14 år och lätt för att bli gravid annars. Men hans spermier är lite slöa så vi kör microinjektion.
    Satte in en blastocyst 11/5 och väntar nu på att testa den 23 maj. 
    Väntan är olidlig och jag känner ingenting än. Vilket man nog inte gör heller. 
    Vår resa inom IVF har ännu inte varit så lång men jag förstår verkligen hur tungt det varit för er som varit i detta ett tag. 
    Usch känner mig jättenedstämd sen igår. Kan det ha med Lutinus att göra? Fy för de där vidriga slemmiga tabletterna. 

Hej!! 

Håller verkligen tummarna att allt ska gå bra för er och att det fäster!
    Vi går också hos RMC i Malmö och är lite nyfiken på hur lång processen har varit för e då jag tycker vår varit väldigt utdragen! När skickade ni in remiss och hur lång tid tog allt för er? Hur många gånger blev ni nekade inrapportering innan ni fick start? 

Vi har än så länge blivit nekade två gånger och förväntar oss ett nej till på nästa inrapportering inför att de stänger starterna för sommaren och öppnar i augusti. 

• Hejanonymhej

Hej igen! 

Nu hoppas jag in här i tråden igen. Blev precis uppringda av kliniken vi går hos och ska börja med hormonstimuleringen idag kort protokoll Gonal-F 112.5 E. Jag ligger i risk för överstimulering därav låg dos. Är väldigt rädd för överstimulering och har nojjat upp mig själv helt. Ni som blivit överstimulerade, hur länge mådde ni dåligt och hur långt efter kunde ni göra FET? :)  

• Hejanonymhej
    Carina82 skrev 2022-06-09 16:53:01 följande:
    Åh vad skönt att det gick så bra! Jag hade lite samma- var supernervös innan men sen gick det toppen, personalen på kliniken var så himla bäst! Kul att du får återföra i samma cykel, då odlar dom till dag fem antar jag? Heja heja! 

Vi ska smygtesta Oskyldig Testdag är 20e men min kille ska till USA den 17e, så vi vill verkligen få en känsla innan om det funkade eller inte funkade (inser att det finns en osäkerhetsfaktor om man tar tidigt test men du förstår Flört)
    Hejanonymhej skrev 2022-06-09 15:06:49 följande:

Hej igen!  Nu hoppas jag in här i tråden igen. Blev precis uppringda av kliniken vi går hos och ska börja med hormonstimuleringen idag kort protokoll Gonal-F 112.5 E. Jag ligger i risk för överstimulering därav låg dos. Är väldigt rädd för överstimulering och har nojjat upp mig själv helt. Ni som blivit överstimulerade, hur länge mådde ni dåligt och hur långt efter kunde ni göra FET? :)  

Ii så spännande! Jag hade också kort protokoll med gonal-F 112,5 pga risk för överstimulering. Men det gick ok, hamnade lite i gränslandet för överstimulerad eftersom jag mådde lite dåligt efter så blev totalfrys. Det visade sig mest genom att jag fick rätt många ägg och blev tvungen att stanna kvar lite längre på kliniken eftersom jag inte kunde kissa. Plus att jag hade rätt ont efteråt. Men var inte så farligt nu i efterhand, inser att 'riktig' överstimulering kan vara rätt rejält jobbigt - tur att det är ovanligt. Låter som att ditt protokoll är utformat så det inte ska ske, så tycker inte du behöver oroa dig Hjärta

Okej tusen tack för svar! Man blir ju nervös och nojig. Min första behandling och hoppas att allt går smidigt. Känns som denna resa medföljer mycket upp och nergångar! ?? 

• Hejanonymhej
    Lilleplutt2022 skrev 2022-06-09 16:49:53 följande:
    Jag blev över på mitt första försök, mådde rätt dåligt men det var ändå inte något allvarligt och det gick över rätt snabbt så snart jag hade slutat med hormonsprutorna. Jag fick genomföra FET månaden efter i naturlig cykel Solig
    Håller tummarna att det går bättre med medicinering den här gången.Hjärta Förstår din oro men det är ju bra att de börjar med en låg dos. Då kan de alltid öka medicineri gen de sista dagarna om de ser att äggblåsorna inte har växt på ordenligt. Så fick de göra med mig då jag också har risk för överstimulering 

Tusen tack för svar! Känns skönt om alternativet finns att göra insättning i naturlig cykel så kroppen får återhämta sig, även om väntan blir längre och så även frustrationen. Men har man väntat i ett år från remissen skickades in till start så känns en månad inte så länge. ??

• Hejanonymhej

hallå igen! 

Va precis på första UL efter vi fick vår första start förra veckan. Hade bara två äggblåsor som vuxit ordentligt. Började på en väldigt låg dos med Gonal-f 112.5 E På grund av risk för överstimulering. Fick höjning till 150E och hoppas på bra effekt nu. Ska på UL på fredag och då får man avgöra huruvida vi får effekt och fortsätta eller avbryta behandlingen.

Har ni någon Erfarenhet av låg dos och dålig effekt på äggblåsorna och vid höjning så svänger det om? Gärna solskenshistorierSolig  har hört vänner i närheten som hade 4 blåsor och vid äggplock 22 efter höjning  

känner mig inte så optimistisk just nu då kliniker har stängt för start i Juli och långa köer så att Avbryta innebär flera månaders ny väntan på ny start. 

• Hejanonymhej

Vi va på nytt ultraljud idag efter vår första behandlingsstart förra torsdagen. Fortfarande bara två äggblåsor som vuxit till sig så vi får avbryta behandlingen. Läkaren valde dock att konvertera oss till insamination på måndag så ska ta ovitrellen imorgon och sen hoppas på det bästa. Skönt att ha liten gnutta hopp kvar, och att behandlingen inte va förgäves. Har ju stopp i ens äggledaren men en äggblåsa på vardera sida just nu så hoppet är det sista som sviker.

Känns jävligt tråkigt att vi blev avbrutna och kliniken vi går till via regionen stänger också under juli så hoppas på nya tag i augusti med en ny behandlingsplan. Solig

Stort grattis till alla som fått Plus senaste!!Hjärta

• Hejanonymhej

hej igen! 

Jag fick en avbruten behandling i juni pga för lite äggblåsor. Nytt försök nu i augusti och jag gjorde äggplock igår. 9 ägg ut och 5 befruktade. Återföring på lördag Om inget ändras. Hoppas att några klarar sig så det verkligen blir en återföring. ???????? Nervös väntan. 

Svar på tråden IVF 2022