• Anonym (Hannah)

Måste han verkligen få veta?

Kortfattat:

Har 2 barn (bägge under 2 år) med mitt x. Han har umgängestid x antal timmar 3ggr/v vardagar med sina barn som är bestämt via familjerätten.

Nu vill han som vanligt veta vad vi ska göra i helgen, vart vi ska då han har all rätt att veta vart barnen ska..

Jag är då boendeföräldern. Ska jag behöva avlägga rapport varenda timma vad vi gör, ska göra osv..?

Han skickar sms och ringer flera ggr per dag.

Jag blir snart tokig.. Känner att jag inte kan leva "mitt" liv..

Det är bra mycket mer som ligger bakom men det skulle ta en hel evighet att skriva ned..

• Svar på tråden Måste han verkligen få veta?
  • Pope Joan II
    Anonym (Hannah) skrev 2022-01-07 11:27:05 följande:
    Han ville ju ha sina saker just den dagen så..
    Jag läste det, men det betyder inte att du har rätt att ställa ut dem i snön. Sådana ageranden kan skaffa dig betydligt större bekymmer än de du redan har. 
  • Anonym (Hannah)
    Pope Joan II skrev 2022-01-07 11:34:24 följande:

Jag läste det, men det betyder inte att du har rätt att ställa ut dem i snön. Sådana ageranden kan skaffa dig betydligt större bekymmer än de du redan har. 

Men om han själv säger att han vill ha sina saker just den dagen och han får inte komma in för att hämta dem så såg jag ingen annan lösning..

Från början så hade vi bytt soffor så de var väl egentligen "mina" men sen ville han ha tillbaka dem ändå, fast inte lämna tillbaka "min"..

Han vägrar lämna tillbaka mina andra saker också som jag har bett om att få tillbaka. Jag får inte dem förens han har fått "allt sitt".
  • Anonym (Jur)
    Anonym (Hannah) skrev 2022-01-07 10:14:27 följande:
    Han har en pulka redan och det är hans föräldrar som köpt den till vårt 1a barn. Men han antog att det var den som är använd.. Det är ju inte säkert att det är just den som jag använt OM det ens är jag som haft pulkan.. Kan ju vara en grannes pulka också..

Om man ska tänka så..

Men han ska bara ha för att det är hans föräldrar som köpt i vanlig ordning..
    Nej - ge honom inget mera. Då kommer han forstätta att bråka om nya saker. Så länge du ger efter på någon punkt kommer han fortsätta med nästa.

Fortsätt mer att vara konskevent kring aatt inte avra, inge göra det han bråkar om, inte argumenter osv.

Vill ha dra det rättsligt låt honom göra det.
  • Anonym (Jur)
    Anonym (Hannah) skrev 2022-01-07 11:41:48 följande:
    Men om han själv säger att han vill ha sina saker just den dagen och han får inte komma in för att hämta dem så såg jag ingen annan lösning..

Från början så hade vi bytt soffor så de var väl egentligen "mina" men sen ville han ha tillbaka dem ändå, fast inte lämna tillbaka "min"..

Han vägrar lämna tillbaka mina andra saker också som jag har bett om att få tillbaka. Jag får inte dem förens han har fått "allt sitt".
    Släpp dina saker. Att du börja bråka om det är precis det han vill. Då har han något du vill ha.

Återigen - noll samtal!
  • Pope Joan II
    Anonym (Hannah) skrev 2022-01-07 11:41:48 följande:

Fast den sortens ageranden har inte med hur du känner eller tycker att göra. Det spelar liksom ingen roll i dylika avseenden. Du - som alla andra - måste givetvis hålla dig till vad lagen säger alldeles oavsett. Men om du inte är bekymrad över att sådant du gör kan komma att få negativa konsekvenser för dig så förstår jag mer av varför du fått den här typen av problem. 
  • Anonym (Hannah)
    Anonym (Jur) skrev 2022-01-07 11:47:08 följande:

Nej - ge honom inget mera. Då kommer han forstätta att bråka om nya saker. Så länge du ger efter på någon punkt kommer han fortsätta med nästa.

Fortsätt mer att vara konskevent kring aatt inte avra, inge göra det han bråkar om, inte argumenter osv.

Vill ha dra det rättsligt låt honom göra det.

Nej nu så är det barnens saker som är kvar här och de behåller jag till dem.
  • Anonym (Hannah)
    Anonym (Jur) skrev 2022-01-07 11:48:30 följande:

Släpp dina saker. Att du börja bråka om det är precis det han vill. Då har han något du vill ha.

Återigen - noll samtal!

Ja jag bryr mig inte om dem alls. Det var längesedan som jag nämnde dem för honom.

Han hade tagit med det i en handskriven lapp att mina saker skulle jag få när han fått sina, just för känslan att ha en hållhake. Men det är bara materiella ting så de struntar jag i...
  • Anonym (Hannah)
    Pope Joan II skrev 2022-01-07 12:54:38 följande:

Fast den sortens ageranden har inte med hur du känner eller tycker att göra. Det spelar liksom ingen roll i dylika avseenden. Du - som alla andra - måste givetvis hålla dig till vad lagen säger alldeles oavsett. Men om du inte är bekymrad över att sådant du gör kan komma att få negativa konsekvenser för dig så förstår jag mer av varför du fått den här typen av problem. 

Men förklara då hur jag skulle ha gjort istället? Han får inte komma in i min lägenhet, vi ska inte mötas och ha någon form av diskussion och han ville ha sina saker den dagen?

Han fick sina saker som han bad om, jag hade ingen möjlighet att släpa 2 st soffor och bära in dem till honom. Och han skulle defenitivt inte betala en flyttfirma för att hämta dem.

Det var ju inte så att de blev förstörda av att stå ute i snön en liten stund.

Jag meddelade att de var klara för upphämtning eftersom han hade sagt att han ville ha dem.

Så hur skulle jag gjort annars?
  • Pope Joan II
    Anonym (Hannah) skrev 2022-01-07 13:14:32 följande:
    Men förklara då hur jag skulle ha gjort istället? Han får inte komma in i min lägenhet, vi ska inte mötas och ha någon form av diskussion och han ville ha sina saker den dagen?

Han fick sina saker som han bad om, jag hade ingen möjlighet att släpa 2 st soffor och bära in dem till honom. Och han skulle defenitivt inte betala en flyttfirma för att hämta dem.

Det var ju inte så att de blev förstörda av att stå ute i snön en liten stund.

Jag meddelade att de var klara för upphämtning eftersom han hade sagt att han ville ha dem.

Så hur skulle jag gjort annars?
    Du skulle ha avtalat en tid med honom och låtit någon annan, till exempel den som hjälpte dig att bära ut sofforna, ta emot ditt ex när han kom för att hämta dem. Får han inte tillträde till din lägenhet så hade han fått ta emot sina soffor vid dörren och själv ombesörja bortforsling och transport. 

Du verkar inte förstå att du kan försätta dig i en sämre sits om du inte är noga med att agera rationellt och enligt lagen snarare än impulsivt och känslostyrt?
  • Anonym (Hannah)
    Pope Joan II skrev 2022-01-07 13:20:09 följande:

Du skulle ha avtalat en tid med honom och låtit någon annan, till exempel den som hjälpte dig att bära ut sofforna, ta emot ditt ex när han kom för att hämta dem. Får han inte tillträde till din lägenhet så hade han fått ta emot sina soffor vid dörren och själv ombesörja bortforsling och transport. 

Du verkar inte förstå att du kan försätta dig i en sämre sits om du inte är noga med att agera rationellt och enligt lagen snarare än impulsivt och känslostyrt?

Ja som sagt så är det inte så enkelt att komma överrens med denna person med något öht.

Det hade absolut kunnat varit en lösning att göra så. Men nu blev det som det blev och han fick sina saker.

Absolut det kan jag ha gjort och det förstår jag men då får jag försvara mig då om det blir något vidare med det.
Svar på tråden Måste han verkligen få veta?