• Anonym (Hannah)

Måste han verkligen få veta?

Kortfattat:

Har 2 barn (bägge under 2 år) med mitt x. Han har umgängestid x antal timmar 3ggr/v vardagar med sina barn som är bestämt via familjerätten.

Nu vill han som vanligt veta vad vi ska göra i helgen, vart vi ska då han har all rätt att veta vart barnen ska..

Jag är då boendeföräldern. Ska jag behöva avlägga rapport varenda timma vad vi gör, ska göra osv..?

Han skickar sms och ringer flera ggr per dag.

Jag blir snart tokig.. Känner att jag inte kan leva "mitt" liv..

Det är bra mycket mer som ligger bakom men det skulle ta en hel evighet att skriva ned..

• Svar på tråden Måste han verkligen få veta?
  • Anonym (...)
    Pope Joan II skrev 2022-01-08 11:14:56 följande:
    Jo, det har hon. Men du behöver förstås inte tro mig på mitt ord, du kan istället läsa lagen. Det är noga reglerat hur man får göra med andra egendom och det fungerar inte så att man kan göra som man vill med någons saker, kläder, möbler osv. även om det rör sig om ett ex och en infekterad situation. 
    Jag har läst lagen och det är inte olagligt att ställa ut sina egna saker. Nedskräpning möjligtvis om de skulle stå kvar.
  • Anonym (Freja)
    Anonym (Hannah) skrev 2022-01-05 09:30:34 följande:
    Fick tag på fam.rätten idag.. Hon verkade... Loj?... Så få se hur det här går.. Hans beteende var liksom inget som hade med fam.rätt att göra utan de var ju liksom till för umgänge osv.. Men jag ifrågasatte det då det går ju ut över barnen och att han begår brott framför dem. Men det var polisiärt.. Han bryter mot överenskommelsen men det var ändå inte fam.rätts relaterat?.. Får det inte att gå ihop.. Sen så ville hon så klart att han skulle få vara med och försvara sig och höra hans version.. Iaf har vi tidigare möte än det var tänkt så det är skönt! Mycket skum handläggare..

Borde inte polisen ha gjort en orosanmälan? Jag trodde att de skedde automatiskt i sådana här fall. Det verkar verkligen jättekonstigt att familjerätten tycker att umgänget ska fortsätta och pappan strykas medhårs, med tanke på vad han utsätter barnen för.
  • Anonym (Hannah)
    Anonym (Freja) skrev 2022-01-08 16:17:22 följande:

Borde inte polisen ha gjort en orosanmälan? Jag trodde att de skedde automatiskt i sådana här fall. Det verkar verkligen jättekonstigt att familjerätten tycker att umgänget ska fortsätta och pappan strykas medhårs, med tanke på vad han utsätter barnen för.

Barnen ska nog behöva bevittna det värsta innan någon agerar verkar det som.

Den nya barnkonventionen verkar inte gälla någonstans, inte heller de nya lagarna..

Men jag får dra det den stora vägen via advokat..

Helt galet är detta..
  • Anonym (K)
    Anonym (Freja) skrev 2022-01-08 16:17:22 följande:

Precis, jättekonstigt att de inte gjorde det! Dessutom finns det väl något som heter barnfridskränkning eller liknande? Ny lag.
  • Anonym (Hannah)

Jag kommer att bli kallad till förhör framöver. Då tänker jag ta upp allt detta med barnen osv.

Känns bra att det är något på gång i allafall.

• Anonym (Hannah)

Nu när de kom tillbaka så låg klämmisen orörd i vagnen.. och de senaste gångerna så har de haft andra blöjor än de som jag skickat med..

• molly50
    Anonym (Hannah) skrev 2022-01-10 14:24:03 följande:

Nu när de kom tillbaka så låg klämmisen orörd i vagnen.. och de senaste gångerna så har de haft andra blöjor än de som jag skickat med..

Varför ber han då dig att skicka med fler blöjor om han har hemma?
    Och har han inte gett dem någonting att äta när de var hos honom,med tanke på att klämmisen låg orörd?

Jag hoppas du får hjälp snart,för han verkar inte lämpad att ha hand om barnen.
  • Anonym (Hannah)
    molly50 skrev 2022-01-10 14:46:20 följande:

Varför ber han då dig att skicka med fler blöjor om han har hemma?

Och har han inte gett dem någonting att äta när de var hos honom,med tanke på att klämmisen låg orörd?

Jag hoppas du får hjälp snart,för han verkar inte lämpad att ha hand om barnen.

Ja det undrade jag med.. Allt för att få känna makt och kontroll!

De springer alltid å pekar på skafferiet och gnäller när de kommer tillbaka från umgänget.. Det gör de aldrig annars..

Ja det hoppas jag med.. Mötet med fam.rätten är nästa vecka iaf men känslan inför det är sådär...
  • molly50
    Anonym (Hannah) skrev 2022-01-10 14:52:27 följande:
    Ja det undrade jag med.. Allt för att få känna makt och kontroll!

De springer alltid å pekar på skafferiet och gnäller när de kommer tillbaka från umgänget.. Det gör de aldrig annars..

Ja det hoppas jag med.. Mötet med fam.rätten är nästa vecka iaf men känslan inför det är sådär...
    Usch! stackars barn! 

Jag hoppas att familjerätten lyssnar på dig. Ta med dig din advokat också,om möjligheten finns,så du får stöd.
  • Anonym (Hannah)
    molly50 skrev 2022-01-10 15:06:00 följande:

Usch! stackars barn! 

Jag hoppas att familjerätten lyssnar på dig. Ta med dig din advokat också,om möjligheten finns,så du får stöd.

Ja men ändå måste man följa schemat vi har... fast det är galet!

Jag vet inte om hon kan närvara med så kort varsel. Sen så vet inte pappan om att jag har kontakt med en ännu..
Svar på tråden Måste han verkligen få veta?