• Anonym (Hannah)

Måste han verkligen få veta?

Kortfattat:

Har 2 barn (bägge under 2 år) med mitt x. Han har umgängestid x antal timmar 3ggr/v vardagar med sina barn som är bestämt via familjerätten.

Nu vill han som vanligt veta vad vi ska göra i helgen, vart vi ska då han har all rätt att veta vart barnen ska..

Jag är då boendeföräldern. Ska jag behöva avlägga rapport varenda timma vad vi gör, ska göra osv..?

Han skickar sms och ringer flera ggr per dag.

Jag blir snart tokig.. Känner att jag inte kan leva "mitt" liv..

Det är bra mycket mer som ligger bakom men det skulle ta en hel evighet att skriva ned..

• Svar på tråden Måste han verkligen få veta?
  • Pope Joan II
    Anonym (Hannah) skrev 2022-01-07 13:57:51 följande:

Så jag ser liksom egentligen inte problemet med sofforna.

Han säger på fm att han vill ha sina saker idag IDAG.

Jag ordnar med bärhjälp.

Jag hör av mig till honom när detta är klart så han kan hämta dem. Han bor inte ens 1 min härifrån..

Vad är det då som jag gjort fel?

Att han sedan kommer på att det inte passar honom just denna dag är väl ändå inte mitt fel?

Problemet är att det är olagligt att göra som du gjorde och att det, om han nu inte redan känner till det, räcker med att någon informerar honom om den saken så kan du hamna i svårigheter. 

Det handlar inte om vem som har moraliskt rätt eller fel, det handlar om hur man får respektive inte får göra enligt lag med andras egendom.

Det är bättre att vara proaktiv än reaktiv. Bättre att ta reda på vad du får och inte får och agera utifrån det än att bara göra och sedan försöka försvara dig. 
  • Pope Joan II
    Anonym (...) skrev 2022-01-07 17:28:05 följande:
    Sofforna var inte hans till att börja med. Ts gjorde den eftergiften för att slippa honom.
    De är hans nu förstod jag det som, och det är - oavsett hur mycket du och andra av välvilja vill invända mot den saken - inte tillåtet att fara fram som man vill med andras egendom. Känner exet inte till den saken och ingen heller berättar det för honom så är det väl troligt att ts agerande går under radarn men det kan lika gärna bli så att det skapar problem för henne, och problem verkar hon ha nog av. Eller?
  • Anonym (Hannah)
    Pope Joan II skrev 2022-01-07 17:34:05 följande:

De är hans nu förstod jag det som, och det är - oavsett hur mycket du och andra av välvilja vill invända mot den saken - inte tillåtet att fara fram som man vill med andras egendom. Känner exet inte till den saken och ingen heller berättar det för honom så är det väl troligt att ts agerande går under radarn men det kan lika gärna bli så att det skapar problem för henne, och problem verkar hon ha nog av. Eller?

Från början är de från hans föräldrar som allt annat.

Men vi gjorde en deal då han hade liten boyta och behövde en bäddsoffa som jag då hade och då gjorde vi lösningen så att jag tog hans soffgrupp och han min bäddsoffa.
  • Anonym (Hannah)
    Anonym (Hannah) skrev 2022-01-07 17:38:46 följande:

Från början är de från hans föräldrar som allt annat.

Men vi gjorde en deal då han hade liten boyta och behövde en bäddsoffa som jag då hade och då gjorde vi lösningen så att jag tog hans soffgrupp och han min bäddsoffa.

Så vi hade liksom gjort ett byte.

Men nu är läget så att han vill ha tillbaka ALLT som jag har som rört honom.. Även ett par 20 kr girlanger från dollar.. som jag i slutändan betalat för..
  • Anonym (Jur)
    Anonym (Hannah) skrev 2022-01-07 17:42:21 följande:

Så vi hade liksom gjort ett byte.

Men nu är läget så att han vill ha tillbaka ALLT som jag har som rört honom.. Även ett par 20 kr girlanger från dollar.. som jag i slutändan betalat för..

Släpp detta.

Lär dig ignorera och gå vidare.
  • Anonym (Hannah)

Så nu släpper jag det där med sofforna!

Jag har förklarat tydligt i tråden hur och varför jag gjorde som jag gjorde.

Mitt främsta fokus är just nu på barnen och deras umgänge och hans sätt att uppföra sig vid överlämningar.

Saker är bara saker...

Så Nog Om Det!

• Anonym (K)
    Anonym (Hannah) skrev 2022-01-07 15:39:40 följande:

Ja så tycker jag med!

Han har inget mer här att hämta.

Ja jag har nämnt för polisen att han hade skrivit att han inte tänkte lämna tillbaka mina saker.

Nej inte filmat men röstinspelning.

Tyvärr så har jag ingen som kan vara här.

Kan inte en kvinnojour hjälpa dig där?
  • Anonym (Hannah)
    Anonym (K) skrev 2022-01-07 17:59:24 följande:

Kan inte en kvinnojour hjälpa dig där?

Tack! Det har jag inte tänkt på!

De hjälpte mig i våras när jag fick fly en helg till skyddat boende.. Men bara då just för den stunden/dagen och sedan var hon ju tvungen att åka hem till sig.. och det var många mil hem för henne.. Sedan fick vi hjälp av en familjebehandlare med överlämningarna.
  • Anonym (...)
    Pope Joan II skrev 2022-01-07 17:34:05 följande:
    Fast det var ju inte hans egendom när hon ställde ut dem. Hon ville bara bli av med dem för att bli av med honom. Ts har därmed inte gjort något olagligt.
  • Pope Joan II
    Anonym (...) skrev 2022-01-08 10:14:34 följande:
    Fast det var ju inte hans egendom när hon ställde ut dem. Hon ville bara bli av med dem för att bli av med honom. Ts har därmed inte gjort något olagligt.
    Jo, det har hon. Men du behöver förstås inte tro mig på mitt ord, du kan istället läsa lagen. Det är noga reglerat hur man får göra med andra egendom och det fungerar inte så att man kan göra som man vill med någons saker, kläder, möbler osv. även om det rör sig om ett ex och en infekterad situation. 
Svar på tråden Måste han verkligen få veta?