• Anonym (Hannah)

Måste han verkligen få veta?

Kortfattat:

Har 2 barn (bägge under 2 år) med mitt x. Han har umgängestid x antal timmar 3ggr/v vardagar med sina barn som är bestämt via familjerätten.

Nu vill han som vanligt veta vad vi ska göra i helgen, vart vi ska då han har all rätt att veta vart barnen ska..

Jag är då boendeföräldern. Ska jag behöva avlägga rapport varenda timma vad vi gör, ska göra osv..?

Han skickar sms och ringer flera ggr per dag.

Jag blir snart tokig.. Känner att jag inte kan leva "mitt" liv..

Det är bra mycket mer som ligger bakom men det skulle ta en hel evighet att skriva ned..

• Svar på tråden Måste han verkligen få veta?
  • Anonym (Hannah)

Nu har han fått för sig att vi har utökat tiden med en timma från och med måndag.

Men jag har läst pappret åt alla håll och kanter, fram och tillbaka och det står INGET om nån utökad tid.

Jag minns att han ville ha utökat under samtalet vi hade tillsammans med fam.rätten men jag nekade det då jag tyckte att detta vi redan har ska fungera först..

Så på måndag är han Bergsäker på att lämna en timma senare...

• Anonym (Liknande)

Jag befinner mig i liknande situation som du. Någon skrev att de anade att det låg våld bakom men det ligger inte bara bakom. Det han håller på med är våld i olika former. Läs på om våld, sök samtalskontakt hos de i kommunen som arbetar med våld i nära relationer. Nu såg jag att du hittat en advokat, annars hade jag tipsat om att fråga kvinnojour efter bra advokater. Det är viktigt att de du pratar med och anlitar har kunskap om våld i nära relationer. Du kommer stöta på många som inte har kunskap och deras bemötande kan påverka dig mycket, så viktigt att du bygger upp styrka hos personer med kunskap.

Jag är ganska i början av processen med en trolig vårdnadstvist framför mig. Jag önskar dig lycka till.

• Anonym (Hannah)
    Anonym (Liknande) skrev 2022-01-02 00:01:41 följande:

Jag befinner mig i liknande situation som du. Någon skrev att de anade att det låg våld bakom men det ligger inte bara bakom. Det han håller på med är våld i olika former. Läs på om våld, sök samtalskontakt hos de i kommunen som arbetar med våld i nära relationer. Nu såg jag att du hittat en advokat, annars hade jag tipsat om att fråga kvinnojour efter bra advokater. Det är viktigt att de du pratar med och anlitar har kunskap om våld i nära relationer. Du kommer stöta på många som inte har kunskap och deras bemötande kan påverka dig mycket, så viktigt att du bygger upp styrka hos personer med kunskap.

Jag är ganska i början av processen med en trolig vårdnadstvist framför mig. Jag önskar dig lycka till.

Jag beklagar.. Detta verkar vara allt för vanligt i dagläget. Hoppas att det blir någon förändring i lagarna!

Ja denne syftade nog på fysisk våld.

Men håller absolut med. Har sökt massor och insett att ju mer man läser desto mer gör han sig skyldig till..

Vi ska ha första samtalet nu i januari och sedan får man ta det därefter om hur det känns..

Önskar Dig med all lycka!!
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Hannah) skrev 2022-01-01 17:35:52 följande:

Nu har han fått för sig att vi har utökat tiden med en timma från och med måndag.

Men jag har läst pappret åt alla håll och kanter, fram och tillbaka och det står INGET om nån utökad tid.

Jag minns att han ville ha utökat under samtalet vi hade tillsammans med fam.rätten men jag nekade det då jag tyckte att detta vi redan har ska fungera först..

Kan du prata med Familjerätten om detta imorgon?

Be honom att visa var i pappren det står att ni utökat tiden.

Skriv upp detta. Spara bevis om det går. Han gräver ju sin egna grop genom att vrida och vända på avtalet efter eget tycke. Att bestämma detta själv också utan dialog med dig innan är mycket lustigt.

Jag gissar att han gör detta för att visa makt samt för att testa hur långt han kan gå.
  • molly50
    Anonym (Hannah) skrev 2022-01-01 17:35:52 följande:

Då tycker jag du ska be honom visa var i papperen det står att han har fått utökad umgängestid.
    Kan han inte bevisa att den överenskommelsen finns så ska han följa det som står.
    Han kan inte bara bestämma själv att han ska ha barnen längre tid och inte lämna dem på utsatt tid.
    Då förlorar han bara själv på det.
    Gör han det ändå så ta upp det med familjerätten.
  • Anonym (Hannah)

Ja det tänkte jag göra. Jag har på inspelning att han säger att det är så.

Han kommer inte komma undan med någonting nu längre känner jag.

Kommer bli intressant att lämna över dem i morgon..

• Anonym (Hannah)

Sen har jag reagerat på att minstingen är mer gnällig nu på "hemma" dagarna och ofta lös i magen.

När han kommer hem efter umgänget är han ofta väldigt gnällig, trött och rödögd. Somnar oftast där han är...

Sover oroligare på nätterna osv..

Hur ska man lägga fram det utan att det "låter fel"...

• Anonym (123)
    Anonym (Hannah) skrev 2022-01-02 14:03:52 följande:

Sen har jag reagerat på att minstingen är mer gnällig nu på "hemma" dagarna och ofta lös i magen.

När han kommer hem efter umgänget är han ofta väldigt gnällig, trött och rödögd. Somnar oftast där han är...

Sover oroligare på nätterna osv..

Hur ska man lägga fram det utan att det "låter fel"...

Hur menar du med fel?
    Det är väl så att han är uttröttad efter att ha varit hos pappan. Kanske blir stressad osv. Vore inte alls märkligt om barn blir påverkade av att ha en förälder som beter sig som denne man gör.  Det är väl bara att säga att du funderar över hur barnen egentligen mår av det här umgänget? 
  • Anonym (Hannah)
    Anonym (123) skrev 2022-01-02 14:56:07 följande:

Hur menar du med fel?

Det är väl så att han är uttröttad efter att ha varit hos pappan. Kanske blir stressad osv. Vore inte alls märkligt om barn blir påverkade av att ha en förälder som beter sig som denne man gör.  Det är väl bara att säga att du funderar över hur barnen egentligen mår av det här umgänget? 

Jo jag menar att det inte ska låta allt för anklagande. Tänkte om det låter "illa" i fam.rättens öron..

Ja lite på den banan var jag också att han blir stressad av situationen och av hans humör.. Han har ju inget annat att göra om dagarna än att irritera sig och smida planer för oss så den känslan han har i kroppen går ut över barnen..
  • Anonym (Hannah)

Fick samtal ifrån soc i mprsr. Barnens farfar hade lagt sig i och ringt dit för att beklaga sog om att jag inte skickat med mat & blöjor.

Jag fick känslan att soc tog pappans parti om ekonomin med mat & blöjor.. Då han var ensam och inte hade så han klarade sig själv. Jag sa att jag har i stort sett samma peng men måste mätta fler munnar samt betala underhåll för 2 övriga barn... Soc hörde inte det tyckte jag..

Jag sa att farfar kunde låta bli att lägga näsan i blöt.

Sen menade han på att jag hade ställt ut barnen ensamma i vagnen och lämnat dem nu vid lämningen.

Då sa jag att överenskommelsen säger atr vi ska ha minmial kontakt och jag står alltid vid dörren och väntar tills han kommer och tar vagnen, säger hej då och stänger..

Sen slog det mig hur fan farfar kan påstå det, han var ju inte ens där!!

Svar på tråden Måste han verkligen få veta?