• Anonym (Hannah)

Måste han verkligen få veta?

Kortfattat:

Har 2 barn (bägge under 2 år) med mitt x. Han har umgängestid x antal timmar 3ggr/v vardagar med sina barn som är bestämt via familjerätten.

Nu vill han som vanligt veta vad vi ska göra i helgen, vart vi ska då han har all rätt att veta vart barnen ska..

Jag är då boendeföräldern. Ska jag behöva avlägga rapport varenda timma vad vi gör, ska göra osv..?

Han skickar sms och ringer flera ggr per dag.

Jag blir snart tokig.. Känner att jag inte kan leva "mitt" liv..

Det är bra mycket mer som ligger bakom men det skulle ta en hel evighet att skriva ned..

• Svar på tråden Måste han verkligen få veta?
  • Anonym (123)
    Anonym (Hannah) skrev 2021-12-29 10:29:55 följande:

I januari har jag bokat tid med en advokat gällande ärendet.

Har gjort ytterligare tillägg på polisanmälan också.

Det jag reagerade över var att de hade stängt de andra anmälningarna jag gjort.

Jag ifrågasatte det då jag har tydliga bevis på att han gjort hemfridsbrott & misshandel samt att barnen varit närvarande..

De hade inte haft tid att lyssna på ljudfilerna heller..

Man måste nog åka in till stationen och visa upp de direkt..

Bra med advokat, Ta upp detta med anmälningarna också. Det är nog tyvärr så att polisen lägger ner en hel del "små" ärenden.

Nu med den nya lagen om att man inte får göra våldsamma saker inför barn så kanske det blir mer tyngt i ditt ärende, om han skriker och vrålar utanför din dörr tex. 
  • Anonym (Hannah)
    Anonym (123) skrev 2021-12-29 10:49:37 följande:

Har en vän vars ex gjorde likadant. FK ringde upp min kompis för utredning, som förklarade att barnen bodde heltid hos henne sedan typ ett år tillbaka, Han hade ljugit och sagt att barnen var honom honom varannan vecka precis som innan. Han fick avslag och han blev verkligen skitgrinig! Han fattade inte hur de kunde ge honom avslag (han är en sån typ som tror att han alltid kan få som han vill). 

Alltså det är ju hur sjukt som helst!

I slutändan så slår det ju tillbaka på dem själva..

Han kommer bli grinig det vet jag. Men det är ju inte jag som beslutat det..
  • Anonym (Hannah)
    Anonym (123) skrev 2021-12-29 10:52:39 följande:

Bra med advokat, Ta upp detta med anmälningarna också. Det är nog tyvärr så att polisen lägger ner en hel del "små" ärenden.

Nu med den nya lagen om att man inte får göra våldsamma saker inför barn så kanske det blir mer tyngt i ditt ärende, om han skriker och vrålar utanför din dörr tex. 

Ja jag ska ta med så mycket jag kan och hinner.

Hans handskrivna brev också där det står att han vill ha barnens kläder & skor bland annat..

Ja det är lite det jag hoppas på att det ska göra.. så minsta lilla nu tänker jag anmäla!

I måndags var det knappt att han ville släppa vagnen när jag skulle köra in dem

Idag klämde han emellan det handskrivna brevet i dörren när jag stängde den..

Snart är det dags för återlämning.. Undrar om barnen har overallerba och skor på sig..
  • FannyN

Fy vad jag är orolig för dig. Ditt x är helt klart inte tillräknelig. Har han missbruksproblem? Varför jobbar han inte? Han är ju liksom fixerad kring dig och din värld. Där du tar hand om barn och kämpar. Det är ju inte så att du verkar leva i sus och dus varvat med att ligga på en divan med olika partners. Vore du i närheten skulle jag gärna hjälpa dig. Jag bor i Värmland och hänger en del i Örebro.

• Anonym (Hannah)
    FannyN skrev 2021-12-29 13:53:47 följande:

Fy vad jag är orolig för dig. Ditt x är helt klart inte tillräknelig. Har han missbruksproblem? Varför jobbar han inte? Han är ju liksom fixerad kring dig och din värld. Där du tar hand om barn och kämpar. Det är ju inte så att du verkar leva i sus och dus varvat med att ligga på en divan med olika partners. Vore du i närheten skulle jag gärna hjälpa dig. Jag bor i Värmland och hänger en del i Örebro.

Tack! Dina ord värmer nåt oerhört..

Nej inget missbruk, han är bipolär och skyller på diagnosen för ett jobb.

Jag har som sagt 6 barn att kämpa för, 2 med honom och 4 med en annan där umgänget inte heller fungerar..

Mitt liv består av att passa umgängen och tider..

Jag har verkligen försökt att få detta å gå ihop ett bra tag nu.

Pappan till de övriga 4 har jag lkämpat med i 5 år.

Denna som jag har problem med nu lovade guld och gröna skogar med barnskötarutbildning och hela alltet..

Jag var svag när jag träffade honom och gick på allt...

Tyvärr så bor jag inte i närheten... Tack iaf för omtanken! Jag lovar att uppdatera så ofta jag kan här.

Hoppas det kan hjälpa någon!

Barnen hade iaf skor och overaller på sig

Men han hade varit och snokat runt min bil.. Ville ha babyskyddet till minsta, men han har växt ur det...
  • Anonym (Hannah)

Och där kom smset för morgondagen om blöjor och mat till barnen..

Jag kan anse det väldigt oroväckande att han inte ens kan bekosta mat åt dem..

Men måste ändå följa överenskommet schema..

• Beccus
    Anonym (Hannah) skrev 2021-12-31 12:37:43 följande:

Och där kom smset för morgondagen om blöjor och mat till barnen..

Jag kan anse det väldigt oroväckande att han inte ens kan bekosta mat åt dem..

Men måste ändå följa överenskommet schema..

Han ska bekosta mat till dom vid umgänget. Men håll ut tills du har träffat advokaten, förhoppningsvis blir det bättre efter. Ta upp allt detta, Visa sms osv. Har skrivare så skriv ut allt och lämna in.

Jag hoppas det ordnar sig för dig, ta hand om dig och dina barn ikväll och skänk inte honom en tanke. Stäng av telefonen om du kan.
  • Drottningen1970

Nej du behöver inte redovisa varje timme varför gör du det?

Om man däremot planerar att resa nånstans så hör det till god ton att berätta var man befinner sig med gemensamma barn. Självklar vill man veta om ens barn är 50 mil bort.

• Drottningen1970
    Anonvm skrev 2021-11-12 21:28:19 följande:

Familjerätten bestämmer ingenting, på sin höjd har de hjälpt er att nå och dokumentera en överenskommelse kring barnens boende och umgänge.

Utan att veta hur detaljerna i denna denna överenskommelse är formulerade så blir min spontana kommentar att exet har inte med att göra hur barnen lever när de är hos dig, lika lite som du har att göra med hur och vad de gör hos exet.

Er kommunikation bör begränsas till behövlig info kring barnen i samband med överlämningar.

I syfte att minimera er kontakt så är det fördelaktigt att så många detaljer som möjligt är bestämda i förväg och gäller varje överlämning/umgänge.

Av egen erfarenhet vet jag att det även är vettigt att göra ansträngningar för att ha så lite kommunikation som möjligt muntligt eller öga mot öga. Sms är bra, e-post ännu bättre.

Familjerätten kan upprätta juridiska avtal som är exakt lika bindande som dom från tingsrätten om parterna är överens om innehållet.
  • Drottningen1970
    Anonym (Hannah) skrev 2021-11-13 09:13:55 följande:

Absolut! Det gör jag men mycket vill ha mer och kräver halvtid vilket han aldrig kommer få...

Han trycker bara på "HANS rätt till barnen".. Men det är ju som ni säger, DERAS rätt till sina vårdnadshavare.

Varför tror du att han inte kan få halvtid framöver?
Svar på tråden Måste han verkligen få veta?