• Anonym (Sjuk men inte missbrukare)

Upprörd, drogtester inom psykiatrin

Jag är patient hos en öppen psykiatrisk mottagning, jag tar inga narkotikaklassade mediciner. Jag fick hem ett brev om att de ville ta ett övervakat urinprov vägrade jag skulle jag avskrivas från mottagningen. Jag ringde upp och fick prata med en random behandlare (alltså inte min läkare eller psykolog) Han var sjukt otrevlig och sa mer eller mindre att nästan alla inom psykiatrin tog droger. 

Är det fler som varit med om det här? Jag mår fortfarande dåligt av det fast det löste sig för mig och jag fick rätt när jag anmälde dem. Ingen skulle misstänkliggöra någon som är fysiskt sjuk på det här sättet men inom psykiatrin är det tydligen helt okej. Hur ofta hör man inte om de med svår smärta som är missbrukare?! Väldigt ofta men där behövs inga drogtester. 

Om någon annan råkar ut för det här råder jag er att kontakta patientnämnden. Det är olagligt att slentrianmässigt testa för droger. Jag fick rätt och min mottagning fick backa. De hade fått fler anmälningar på sig så förhoppningsvis händer det inte igen. 

• Svar på tråden Upprörd, drogtester inom psykiatrin
  • Drottningen1970

Jag har förstått att det funkar så på många ställen och det har redan tidigare kommit kritik från JO gällande detta. Det är bedrövligt och integritetskränkande att detta görs slentrianmässigt utan att det finns några misstankar eller indikationer på förekomst av missbruk.

Jag tycker absolut att drogscreening är relevant och viktigt när man vet eller har indikationer på ett missbruk men det är helt fel att göra detta slentrianmässigt bara för att någon har en viss diagnos eller medicinering.

• Anonym (Sjuk men inte missbrukare)
    Drottningen1970 skrev 2021-11-07 17:28:28 följande:

Jag har förstått att det funkar så på många ställen och det har redan tidigare kommit kritik från JO gällande detta. Det är bedrövligt och integritetskränkande att detta görs slentrianmässigt utan att det finns några misstankar eller indikationer på förekomst av missbruk.

Jag tycker absolut att drogscreening är relevant och viktigt när man vet eller har indikationer på ett missbruk men det är helt fel att göra detta slentrianmässigt bara för att någon har en viss diagnos eller medicinering.

Tack för ditt svar! Jag förstår inte hur de kan tycka att det är okej, det är som att vi inte är människor. 
  • Anonym (Gjort)

Jag sökte hjälp på vårdcentralen för lättare sömnproblem som jag inte ville behandla med medicin. Tyvärr hade vårdcentralens egna psykologer sådan kö, att läkaren remitterade mig till annan klinik. Döm om min förvåning när jag fick hem ett brev om att de skulle utföra övervakat drogtest om jag ville ha hjälp.

Jag gick med på det. Det kändes otrevligt och framförallt väldigt onödigt, men jag trodde att det var så det gick till. Sköterskan som var med var fruktansvärt otrevligt och fnös när jag upplyste om jag fann det otrevligt. Jag bad sen om att inte behöva vägas och hon skrev en väldigt aggressiv journalanteckning om det, om att jag VÄGRAT, när jag helt enkelt undrade om det gick att hoppa över den biten.

I slutändan visade det sig att jag blivit felremitterad och fick sen tid på annan mottagning där jag fick väldigt bra KBT-övningar, ett gott bemötande och inga krav på att kissa i burk.

• Anonym (NPF)

Det ÄR så i psykiatrin. Det är vanligt. Och inte bara att de drogtestar, utan det händer att man inte får stänga dörren när man tar urinprov för att de vill se att man inte byter ut till någon annans urin. Tyvärr, det händer att folk gör så. Hur ska de veta? Ska de bara testa dem mest sannolika? Även bland dem finns det folk som inte har gjort något fel. 

• Drottningen1970
    Fatimasherabi skrev 2021-11-08 11:34:12 följande:

Har du något att dölja? De drogtester alla i vissa städer, detta kommer efterhand bli standard på alla kliniker

Tvärtom så har JO kritiserat detta förfarande. Det finns en ganska stark lag som skyddar medborgare mot ofrivilliga kroppsliga ingrepp, dit övervakade urinprov hör. Att utan rimlig misstanke villkorat fortsatt nödvändig vård mot en drogkontroll är inte förenligt med lagstiftning.

Att inte förstå att många kan uppleva det som sjukt obehagligt att kissa under övervakning, utan dra slutsatsen att vederbörande har något att dölja är väldigt trångsynt.

Jag skulle definitivt inte fixa detta.
  • Anonym (.........)

Jag har aldrig varit med om något drogtest. Däremot upplevt dåligt bemötande av en läkare när jag låg inlagd efter ett självmordsförsök. Läkaren frågade om jag använde droger eller hade alkoholproblem och jag svarade nej. Då tittade hon på mig med uppgiven blick och sa att mer eller mindre alla med psykiska problem missbrukar droger och alkohol. Jag sa åter igen att det inte stämmer på mig i alla fall. I så fall är du väldigt ovanlig sa hon och började gå igenom mina provsvar. När hon fick se svart på vitt att jag inte var någon missbrukare så såg hon irriterad ut och avslutade mötet med att säga att hon såg mycket allvarligare på mitt självmordsförsök efter som att jag inte var påverkad av någon drog när jag gjorde försöket och att jag kunde räkna med att stanna i flera veckor på avdelningen. Det kändes mest som att hon ville sätta mig på plats för att jag inte levde upp till hennes fördomar. 

• Anonym (Å andra sidan)

Är det inte på sätt och vis bra att de testar alla patienter för att kunna hitta de där droger är involverat så de därefter kan avgöra vilken behandling som är lämplig? Jag tänker att man i en sån här situation kan välja att bli kränkt och anmäla eller att tänka att det här var inte så kul men det kanske hjälper någon att de har de här rutinerna.

• Drottningen1970
    Anonym (NPF) skrev 2021-11-08 12:05:48 följande:

Det ÄR så i psykiatrin. Det är vanligt. Och inte bara att de drogtestar, utan det händer att man inte får stänga dörren när man tar urinprov för att de vill se att man inte byter ut till någon annans urin. Tyvärr, det händer att folk gör så. Hur ska de veta? Ska de bara testa dem mest sannolika? Även bland dem finns det folk som inte har gjort något fel. 

Det är så på många håll men FÅR faktiskt inte vara så. Människor har inte tillräcklig koll på sina rättigheter och vården är dåliga på att upplysa.

Ja det är faktiskt så att det ska finnas en konkret misstanke för att man ska kunna villkora fortsatt vård och medicinering med UP.
  • Anonym (Bekant)

Har en bekant som haft psykos med rätt utflippade hallucinationer och med det perspektivet förstår jag att de testar för att utesluta droger. Droger kan ju ge hallucinationer.

• Anonym (.........)
    Anonym (Bekant) skrev 2021-11-08 12:45:17 följande:

Har en bekant som haft psykos med rätt utflippade hallucinationer och med det perspektivet förstår jag att de testar för att utesluta droger. Droger kan ju ge hallucinationer.

Det är väl ändå en helt annan sak än att testa alla oavsett. 
Svar på tråden Upprörd, drogtester inom psykiatrin