Drottningen1970 skrev 2021-11-09 21:04:31 följande:
Jag förstår inte varför du drar slutsatsen att TS är ute efter att bråka. Jag befinner mig inte i samma situation som TS och skulle kunna strunta i frågan, men kanske tycker TS precis som jag att detta är en superviktig principiell fråga. Att utan skälig misstanke behöva bevisa att man inte är missbrukare för att få tillgång till vård och nödvändigt medicinering strider mot lagen och är enligt mig inte alls ok. IVO och JO håller dessutom med mig då de vid flertal tillfällen kritiserat sådant slentrianmässigt förfarande. Att behöva kissa under övervakning är oerhört integritetskränkande för många. Det är stigmatiserande, och spär på synen att psykiskt dåligt mående är nåt skamfyllt och nån brist i personligheten tillskillnad från andra sjukdomar.
Man KAN tycka att något är principiellt viktigt utan att för den sakens skull ha en agenda eller nåt att dölja.
Jag vill tro att jag skulle driva saken in i kaklet av principiella skäl om jag hamnade i TS läge, mem det är lätt att tänka när man är frisk och mår bra. Antagligen inte lika lätt att göra om man är i en utsatt situation, mår dåligt och är i behov av vård. Vilket är exakt det som utnyttjas när man har dessa rutiner. Man räknar kallt med att sårbara människor inte ska orka eller våga bråka utan snällt dra ned byxorna och kissa med publik. Och där är vi ute på tunn is när det gäller rättssäkerheten.
Gör du även en stor sak av det om du går till en gynekolog och hen behöver undersöka dig mer nogrant där nere? Om inte varför inte? Är inte det ganska intergritets kränkande? Och inte en allt för rolig typ av undersökning att gå igenom?
Samma sak som ett en gynekolog behöver göra en mer nogran undersökning behöver även läkare innom psykratrin ta tester. Testet kommer ge dom svar och kan med det också utesluta en del faktorer och drogprovet är en del av undersökningen
Det är enorma köer till denna typ av vård. Folk som behöver hjälp folk som kan skada sig sjävla eller andra deför behöver dom priotera , Dom behöver verktyg för att kunna avgöra om en patient talar sanning eller ej, och om det kan ligga fler orsaker beakom deras mående och problem .Drogtester är en del av undersökningen och är där för att kunna ge bättre hjälp
I morse blev jag stoppad i en alkoholkontroll . Jag dricker inte alkohol jag ogillar det..MEN i stället för att kränkt och upprörd blåste jag. Polisen försöker ta fast folk som kör rattfulla, vilket gör det säkrare för dig och mig att komma hem efter jobbet i stället för att bli dödad i trafiken . Jag är tacksam mot polisen och självfallet går jag med på att blåsa
Samma sak här . Men TS är uppenbarligen ute efter att bråka och känna sig kränkt av allt . Då finns det andra som faktiskt är i större behov av vård