• Anonym (Sjuk men inte missbrukare)

Upprörd, drogtester inom psykiatrin

Jag är patient hos en öppen psykiatrisk mottagning, jag tar inga narkotikaklassade mediciner. Jag fick hem ett brev om att de ville ta ett övervakat urinprov vägrade jag skulle jag avskrivas från mottagningen. Jag ringde upp och fick prata med en random behandlare (alltså inte min läkare eller psykolog) Han var sjukt otrevlig och sa mer eller mindre att nästan alla inom psykiatrin tog droger. 

Är det fler som varit med om det här? Jag mår fortfarande dåligt av det fast det löste sig för mig och jag fick rätt när jag anmälde dem. Ingen skulle misstänkliggöra någon som är fysiskt sjuk på det här sättet men inom psykiatrin är det tydligen helt okej. Hur ofta hör man inte om de med svår smärta som är missbrukare?! Väldigt ofta men där behövs inga drogtester. 

Om någon annan råkar ut för det här råder jag er att kontakta patientnämnden. Det är olagligt att slentrianmässigt testa för droger. Jag fick rätt och min mottagning fick backa. De hade fått fler anmälningar på sig så förhoppningsvis händer det inte igen. 

• Svar på tråden Upprörd, drogtester inom psykiatrin
  • Anonym (Gg)
    Drottningen1970 skrev 2021-11-09 21:04:31 följande:
    synen att psykiskt dåligt mående är nåt skamfyllt och nån brist i personligheten tillskillnad från andra sjukdomar.
    Detta är viktigt!!
    SweeneyToad skrev 2021-11-09 20:08:47 följande:
    Jag har haft ÖPT, men har ej det längre, men blir fortfarande tvingad att ta min medicin. :(
    De kanske framställer det så men du har ett val. Prata med IVO, du behöver inte göra en anmälan för att få vägledning. 
    Anonym (Gg) skrev 2021-11-09 18:15:09 följande:

kunskapsguiden.se/omraden-och-teman/missbruk-och-beroende/behandling-och-stodinsatser-vid-missbruk-och-beroende/behandling-vid-samsjuklighet/

Informationen kommer från socialstyrelsen i grunden, och de som har störst missbruksrisk är de med bipolär sjukdom och schizofreni. Dock kan jag själv säga som arbetar med psykossjukdomar, att de jag arbetar med drogtestas ganska sällan. Jag testas oftare, trots att de jag arbetar med rätt ofta tar droger.

Jag läste artikeln, de måste mena de som någon gång i sitt liv har testat en drog. Jag rökte t.ex en joint för 15 år sen när jag var i Amsterdam så jag lär tillhöra de 20-30 procenten. (Jag har inte tagit några droger före eller efter det)
  • Anonym (F)

Känns spontant som väldigt mkt att begära alla ska ta drogtest. Jag skulle inte göra det, men inte pga att jag tar droger, utan pga att jag har social fobi och inte går på saker om det inte är absolut nödvändigt. Och att pissa i en burk med öppen dörr känns helt orimligt för mig. 

• Anonym (Gg)
    Anonym (Sjuk men inte missbrukare) skrev 2021-11-10 09:23:22 följande:
    Jag läste artikeln, de måste mena de som någon gång i sitt liv har testat en drog. Jag rökte t.ex en joint för 15 år sen när jag var i Amsterdam så jag lär tillhöra de 20-30 procenten. (Jag har inte tagit några droger före eller efter det)
    Ja, det är svårt att veta hur de menar. Kan också vara så att de inte nödvändigtvis menar droger, utan också alkohol och de som missköter sin medicinering, eller sköter sin medicinering, men får inte medicinen via psyk, och de som blivit beroende av psykiatrins mediciner kanske.

Jag tex fick lugnande medicin utskrivet och de blir man ju beroende av, men jag skötte ju medicineringen, bara att jag fick trappas ut från den senare ändå, det kanske de också räknar som ett beroende?

De är annars ganska glada för att stämpla folk som missbrukare också.

Testar du positivt efter att ha rökt cannabis en gång (vilket jag antar inte du har gjort) så är du ju missbrukare i deras ögon eftersom det är en illegal drog. 
    Anonym (Gg) skrev 2021-11-10 11:44:03 följande:
    Ja, det är svårt att veta hur de menar. Kan också vara så att de inte nödvändigtvis menar droger, utan också alkohol och de som missköter sin medicinering, eller sköter sin medicinering, men får inte medicinen via psyk, och de som blivit beroende av psykiatrins mediciner kanske.

Jag tex fick lugnande medicin utskrivet och de blir man ju beroende av, men jag skötte ju medicineringen, bara att jag fick trappas ut från den senare ändå, det kanske de också räknar som ett beroende?

De är annars ganska glada för att stämpla folk som missbrukare också.

Testar du positivt efter att ha rökt cannabis en gång (vilket jag antar inte du har gjort) så är du ju missbrukare i deras ögon eftersom det är en illegal drog. 

Jag tror också de menar något sådant. Det är helt orimligt att 20-30% skulle vara aktiva missbrukare. 

Alla blir förresten inte beroende av narkotikaklassade mediciner. men de kanske räknar in någon som vid något tillfälle har tagit mer än den rekommenderade dosen som missbrukare. Jag tror det är hyfsat vanligt att ta två tabletter istället för en när man missat en dos t.ex 

• Anonym (Gg)
    Anonym (Sjuk men inte missbrukare) skrev 2021-11-10 12:13:19 följande:

Jag tror också de menar något sådant. Det är helt orimligt att 20-30% skulle vara aktiva missbrukare. 

Alla blir förresten inte beroende av narkotikaklassade mediciner. men de kanske räknar in någon som vid något tillfälle har tagit mer än den rekommenderade dosen som missbrukare. Jag tror det är hyfsat vanligt att ta två tabletter istället för en när man missat en dos t.ex 

De flesta tror jag blir beroende, men man kanske kallar det tillvand då istället för att det ska låta bättre. Det finns säkert de som inte behöver nedtrappning efter att ha tagit stesolid i flera år exempelvis, men jag tror de flesta känner av något symptom av något slag faktiskt. Sömnsvårigheter eller liknande.

Mitt ex gjorde ett suicidförsök med narkotikaklassade mediciner, han missbrukade dock inte, men stämplades som missbrukare efter det, så det är nog lite godtyckligt.
  • Anonym (jobbader)
    Drottningen1970 skrev 2021-11-09 21:04:31 följande:
    Jag förstår inte varför du drar slutsatsen att TS är ute efter att bråka. Jag befinner mig inte i samma situation som TS och skulle kunna strunta i frågan, men kanske tycker TS precis som jag att detta är en superviktig principiell fråga. Att utan skälig misstanke behöva bevisa att man inte är missbrukare för att få tillgång till vård och nödvändigt medicinering strider mot lagen och är enligt mig inte alls ok. IVO och JO håller dessutom med mig då de vid flertal tillfällen kritiserat sådant slentrianmässigt förfarande. Att behöva kissa under övervakning är oerhört integritetskränkande för många. Det är stigmatiserande, och spär på synen att psykiskt dåligt mående är nåt skamfyllt och nån brist i personligheten tillskillnad från andra sjukdomar.

Man KAN tycka att något är principiellt viktigt utan att för den sakens skull ha en agenda eller nåt att dölja.

Jag vill tro att jag skulle driva saken in i kaklet av principiella skäl om jag hamnade i TS läge, mem det är lätt att tänka när man är frisk och mår bra. Antagligen inte lika lätt att göra om man är i en utsatt situation, mår dåligt och är i behov av vård. Vilket är exakt det som utnyttjas när man har dessa rutiner. Man räknar kallt med att sårbara människor inte ska orka eller våga bråka utan snällt dra ned byxorna och kissa med publik. Och där är vi ute på tunn is när det gäller rättssäkerheten.
    Gör du även en stor sak av det om du går till en gynekolog och hen behöver undersöka dig mer nogrant där nere? Om inte varför inte? Är inte det ganska intergritets kränkande? Och inte en allt för rolig typ av undersökning att gå igenom? 

Samma sak som ett en gynekolog behöver göra en mer nogran undersökning behöver även läkare innom psykratrin ta tester. Testet kommer ge dom svar och kan med det också utesluta en del faktorer och drogprovet är en del av undersökningen

Det är enorma köer till denna typ av vård. Folk som behöver hjälp folk som kan skada sig sjävla eller andra deför behöver dom priotera , Dom behöver verktyg för att kunna avgöra om en patient talar sanning eller ej, och om det kan ligga fler orsaker beakom deras mående och problem .Drogtester är en del av undersökningen och är där för att kunna ge bättre hjälp

I morse blev jag stoppad i en alkoholkontroll . Jag dricker inte alkohol jag ogillar det..MEN i stället för att kränkt och upprörd blåste jag. Polisen försöker ta fast folk som kör rattfulla, vilket gör det säkrare för dig och mig att komma hem efter jobbet i stället för att bli dödad i trafiken . Jag är tacksam mot polisen och självfallet går jag med på att blåsa 

Samma sak här . Men TS är uppenbarligen ute efter att bråka och känna sig kränkt av allt . Då finns det andra som faktiskt är i större behov av vård
  • Anonym (Gg)
    SweeneyToad skrev 2021-11-09 20:08:47 följande:
    Jag har haft ÖPT, men har ej det längre, men blir fortfarande tvingad att ta min medicin. :(
    Undrar hur du blir tvingad? Jag vet att vården ofta använder sig av lite tveksamma metoder, eller ska jag säga, vissa personer inom vården gör. 

Med de jag arbetar med har jag alltid varit tydlig med vad som gäller rent juridiskt, fördelar och nackdelar med att ta mediciner för personen och framförallt påpekat att det är personens eget val så länge det inte finns beslut om tvång.
  • Anonym (Gjort)
    Anonym (jobbader) skrev 2021-11-10 13:58:27 följande:
    Gör du även en stor sak av det om du går till en gynekolog och hen behöver undersöka dig mer nogrant där nere? Om inte varför inte? Är inte det ganska intergritets kränkande? Och inte en allt för rolig typ av undersökning att gå igenom? 

Samma sak som ett en gynekolog behöver göra en mer nogran undersökning behöver även läkare innom psykratrin ta tester. Testet kommer ge dom svar och kan med det också utesluta en del faktorer och drogprovet är en del av undersökningen

Det är enorma köer till denna typ av vård. Folk som behöver hjälp folk som kan skada sig sjävla eller andra deför behöver dom priotera , Dom behöver verktyg för att kunna avgöra om en patient talar sanning eller ej, och om det kan ligga fler orsaker beakom deras mående och problem .Drogtester är en del av undersökningen och är där för att kunna ge bättre hjälp

I morse blev jag stoppad i en alkoholkontroll . Jag dricker inte alkohol jag ogillar det..MEN i stället för att kränkt och upprörd blåste jag. Polisen försöker ta fast folk som kör rattfulla, vilket gör det säkrare för dig och mig att komma hem efter jobbet i stället för att bli dödad i trafiken . Jag är tacksam mot polisen och självfallet går jag med på att blåsa 

Samma sak här . Men TS är uppenbarligen ute efter att bråka och känna sig kränkt av allt . Då finns det andra som faktiskt är i större behov av vård
    Jag skulle bli kränkt om gynekologen krävde att testa mig för könssjukdomar för att jag sökte för något som inte alls var relaterat till det, med hänvisning till att många kvinnor faktiskt är otrogna. Eller om tandläkaren slentrianmässigt skulle testa mig för hiv för att jag blödde ur tandköttet, med hänvisning till att många kvinnor har oskyddat sex. Jag skulle inte heller tolerera att läkaren slentrianmässigt körde upp ett finger i rumpan på mig om jag sökte för tennisarmbåge. 

Medicinska undersökningar ska vara motiverade. Att drogscreena alla som söker psykiatrisk vård är inte medicinskt motiverat. Varför inte börja med ett inledande besök och gå vidare därifrån? Om patienten söker avslappningsövningar, finns ingen anledning att drogtesta. Om patienten söker beroendeframkallande läkemedel, kan det absolut finnas en anledning. 
Svar på tråden Upprörd, drogtester inom psykiatrin