• Anonym (Sjuk men inte missbrukare)

Upprörd, drogtester inom psykiatrin

Jag är patient hos en öppen psykiatrisk mottagning, jag tar inga narkotikaklassade mediciner. Jag fick hem ett brev om att de ville ta ett övervakat urinprov vägrade jag skulle jag avskrivas från mottagningen. Jag ringde upp och fick prata med en random behandlare (alltså inte min läkare eller psykolog) Han var sjukt otrevlig och sa mer eller mindre att nästan alla inom psykiatrin tog droger. 

Är det fler som varit med om det här? Jag mår fortfarande dåligt av det fast det löste sig för mig och jag fick rätt när jag anmälde dem. Ingen skulle misstänkliggöra någon som är fysiskt sjuk på det här sättet men inom psykiatrin är det tydligen helt okej. Hur ofta hör man inte om de med svår smärta som är missbrukare?! Väldigt ofta men där behövs inga drogtester. 

Om någon annan råkar ut för det här råder jag er att kontakta patientnämnden. Det är olagligt att slentrianmässigt testa för droger. Jag fick rätt och min mottagning fick backa. De hade fått fler anmälningar på sig så förhoppningsvis händer det inte igen. 

• Svar på tråden Upprörd, drogtester inom psykiatrin
  • Anonym (Jaha)

Fått lämna urinprov inför NPF utredning. Upplevde det som en standard grej som dom gör, och i brevet jag fick där det stod att jag skulle behöva lämna ett sådant, skrev dom också att jag skulle ringa min hälsocentral. För att lämna blodprover och göra ett EKG. Var massor av rör för blodproverna, så som kollade ju allt som gick att kolla kändes det som. Hormoner. Lever. Vitaminer. Rubbet.

Det så kallade övervakade urinprovet vart inte direkt övervakat precis, dörren på glänt första gången. Vart för utspätt så fick komma tillbaka en till gång, och då gick det bra att stänga dörren. Sköterskan satt bara utanför vid ett skrivbord.

Kände mig inte kränkt över detta och ser logik i det hela. Däremot vart det besvärligt att arrangemanget var upplagt som sådan att sköterskan skulle ringa, och jag fick en tid nästa dag. Så vart helt omöjligt att planera kring, och jag har 1 timmes enkel restid dit.

• Anonym (Hmmmm)

Jag har gått till psykologer och läkare (inom psykiatrin) i flera år, i olika omgångar. Har även varit inlagd. Aldrig tagit drogtest. Då har jag ändå tagit narkotikaklassade mediciner. 

• Anonym (.........)
    Anonym skrev 2021-11-08 23:24:25 följande:

De har ingen rätt att hålla dig kvar mot din vilja. (Så vida du inte var under tvångsvård)

Det var inte tvångsvård. Men av den anledningen att jag fick välja mellan att lägga in mig frivilligt annars skulle det bli tvångsvård.... Så vad man kallar den lösningen för vet jag inte.
  • Freddie K

De tar drogtester på mig med. Inget konstigt, tycker jag, men nu har jag en annan historik än TS.

Man kan inte somna levande och vakna upp död!.
  • Anonym (Eips)

Hej!

Jag drogtestades under övervakning när jag kördes till psykakuten efter misslyckad suicidförsök.

(Jag har aldrig provat droger i mitt liv).

Nu går jag på öppen psykiatrimottagning, vet inte om de kommer drogtesta mig men jag skulle inte bli ledsen om de gjorde. Det finns ju många droger som ger liknande symtom som psykiska sjukdomar. Dessutom brukar narkomaner och även de som testar droger ibland ljuga om det.

Det skulle vara förkastligt för patienter om läkare håller på med felbehandling bara för att de blandar ihop drogrelaterade saker utan att veta om det.

• Anonym (Bekant)
    Anonym (Sjuk men inte missbrukare) skrev 2021-11-08 20:53:34 följande:

Precis, vid vissa läkemedel eller misstanke om missbruk. Inget alla behöver göra alltså. Ingen läkare säger att man har lunginflammation och att antibiotika bara kan skrivas ut om patienten går med på ett övervakat urinprov. Men vid SSRI krävs det.

Alla test som tas i onödan är onödigt. Att inte slösa på resurser är knappast en icke fråga.

Fast det där med SSRI stämmer inte. En läkare skrev ut SSRI åt mig en gång och jag har aldrig tagit drogtest någonsin.
  • Anonym (Eips)

Jag fick också SSRI utan drogtest.

Kanske är det olika på olika vårdcentraler. Kanske ändras rutiner varje år.

• Anonym (Gg)
    Anonym (Eips) skrev 2021-11-09 09:45:20 följande:

Hej!

Jag drogtestades under övervakning när jag kördes till psykakuten efter misslyckad suicidförsök.

(Jag har aldrig provat droger i mitt liv).

Nu går jag på öppen psykiatrimottagning, vet inte om de kommer drogtesta mig men jag skulle inte bli ledsen om de gjorde. Det finns ju många droger som ger liknande symtom som psykiska sjukdomar. Dessutom brukar narkomaner och även de som testar droger ibland ljuga om det.

Det skulle vara förkastligt för patienter om läkare håller på med felbehandling bara för att de blandar ihop drogrelaterade saker utan att veta om det.

Det är ju möjligt att inte ta droger inför drogtest. Till och med mitt ex som hade missbruksproblem lyckades med det. Bara få som sitter i så länge eller kräver dagligt intag egentligen.

Men frågar då dig också, ska man kanske börja drogtesta på vc för somatisk ohälsa också då? Smärtstillstånd kan ju vara opiodberoende? Sömnsvårigheter kan beroende av sömntabletter eller centralstimulantia.osv
  • Anonym (jobbader)
    Anonym (Sjuk men inte missbrukare) skrev 2021-11-08 20:05:26 följande:
    Att schizofrena skulle vara farliga är en myt det är det få som är. Min mamma är schizofren och har aldrig gjort ett drogtest.

Skulle de skicka ut ett brev där de skrev att kollar jag inte upp mina B- vitaminnivåer inom två veckor blir jag avskriven från mottagningen skulle jag reagera också. Det är ett hotbrev och sådant är aldrig okej.
    Jag sa aldrig att dom var farliga jag sa att dom KAN vara farliga. Hur vet du att din mamma är sjuk? Är hon självdiganoserad eller har du ställt diagnosen? Tror inte ni har den sorstens kunskap för att ställa en korrekt diagnos men men. Och sen så har dom ju inte exakt samma rutiner idag som dom hade för 20-300 år sen. Sjukvården har moderniseras och fått nya rutiner

Hotbrev? Nej det är det inte. Sen ibland får man fakitskt lov att göra saker som är otrevliat eller obehagligt. Jag tycker inte om blodprover. Ska du väggra gå till gyneogen också? Eller vi kanske inte ska ha mer prostataprover?Tandläkaren är ju inte häller säkligt kul

Men ibland när man är vuxen måste man göra saker som inte är roligt så kan livet vara . Vill du inte ha vård avsäg den då i stället för att ta upp plats för folk som fakitskt vill och behöver vård . Tycker ditt beteende är egoistikt 
Svar på tråden Upprörd, drogtester inom psykiatrin