• Anonym (Sjuk men inte missbrukare)

Upprörd, drogtester inom psykiatrin

Jag är patient hos en öppen psykiatrisk mottagning, jag tar inga narkotikaklassade mediciner. Jag fick hem ett brev om att de ville ta ett övervakat urinprov vägrade jag skulle jag avskrivas från mottagningen. Jag ringde upp och fick prata med en random behandlare (alltså inte min läkare eller psykolog) Han var sjukt otrevlig och sa mer eller mindre att nästan alla inom psykiatrin tog droger. 

Är det fler som varit med om det här? Jag mår fortfarande dåligt av det fast det löste sig för mig och jag fick rätt när jag anmälde dem. Ingen skulle misstänkliggöra någon som är fysiskt sjuk på det här sättet men inom psykiatrin är det tydligen helt okej. Hur ofta hör man inte om de med svår smärta som är missbrukare?! Väldigt ofta men där behövs inga drogtester. 

Om någon annan råkar ut för det här råder jag er att kontakta patientnämnden. Det är olagligt att slentrianmässigt testa för droger. Jag fick rätt och min mottagning fick backa. De hade fått fler anmälningar på sig så förhoppningsvis händer det inte igen. 

• Svar på tråden Upprörd, drogtester inom psykiatrin
  • Anonym (jobbader)
    felix le chat skrev 2021-11-09 11:02:13 följande:

Fråga:  Vad var mottagningens syfte med drogtestet ?
    Vad ville dom uppnå ?

Ett vanligt rutin test dom gör . Finns en del knarkare som försöker få ut medecin och genom att det inte står knarkare i pannan på folk har en del motagningar som rutin att ta drogtester på folk så man vet säkert 

Jag gjorde samma sak . Inte så farligt fick sen sömnpiller utskrivet och det har hjälp jätte mycket för mina sömn problem . Men ts verkar ju vara ute efter att bråka i stället för att få vård
  • Anonym (jobbader)
    Anonym (Sjuk men inte missbrukare) skrev 2021-11-08 20:53:34 följande:
    Precis, vid vissa läkemedel eller misstanke om missbruk. Inget alla behöver göra alltså. Ingen läkare säger att man har lunginflammation och att antibiotika bara kan skrivas ut om patienten går med på ett övervakat urinprov. Men vid SSRI krävs det.

Alla test som tas i onödan är onödigt. Att inte slösa på resurser är knappast en icke fråga.
    För att ta reda på om man har lunginflammation tar dom fakitskt tester =) Men det anser ju du är fel tydligen
    Anonym (Bekant) skrev 2021-11-09 09:58:07 följande:

Fast det där med SSRI stämmer inte. En läkare skrev ut SSRI åt mig en gång och jag har aldrig tagit drogtest någonsin.

Det beror på mottagningen, här ska ALLA testas även de som bara har samtalskontakt. Jag tar ingen narkotikaklassad medicin och går i samtalsterapi.
    Anonym (jobbader) skrev 2021-11-09 11:18:31 följande:

För att ta reda på om man har lunginflammation tar dom fakitskt tester =) Men det anser ju du är fel tydligen

Nu handlar tråden om drogtester och inget annat. Vart måste man drogtesta för att få medicin för lunginflammation?
    felix le chat skrev 2021-11-09 11:02:13 följande:

Fråga:  Vad var mottagningens syfte med drogtestet ?

Vad ville dom uppnå ?

De testar alla patienter en gång per år för att kolla om någon tar droger. Det handlar inte om narkotikaklassade mediciner även de som endast har samtalskontakt ska testas.
    Anonym (Hmmmm) skrev 2021-11-09 04:08:49 följande:

Jag har gått till psykologer och läkare (inom psykiatrin) i flera år, i olika omgångar. Har även varit inlagd. Aldrig tagit drogtest. Då har jag ändå tagit narkotikaklassade mediciner. 

Skönt att höra att det inte är såhär överallt
    Anonym (Eips) skrev 2021-11-09 10:02:48 följande:

Jag fick också SSRI utan drogtest.

Kanske är det olika på olika vårdcentraler. Kanske ändras rutiner varje år.

Det här är inom psykiatrin inte VC och det är inte så överallt enligt svaren i tråden.
    Anonym (jobbader) skrev 2021-11-09 11:06:38 följande:

Jag sa aldrig att dom var farliga jag sa att dom KAN vara farliga. Hur vet du att din mamma är sjuk? Är hon självdiganoserad eller har du ställt diagnosen? Tror inte ni har den sorstens kunskap för att ställa en korrekt diagnos men men. Och sen så har dom ju inte exakt samma rutiner idag som dom hade för 20-300 år sen. Sjukvården har moderniseras och fått nya rutiner

Hotbrev? Nej det är det inte. Sen ibland får man fakitskt lov att göra saker som är otrevliat eller obehagligt. Jag tycker inte om blodprover. Ska du väggra gå till gyneogen också? Eller vi kanske inte ska ha mer prostataprover?Tandläkaren är ju inte häller säkligt kul

Men ibland när man är vuxen måste man göra saker som inte är roligt så kan livet vara . Vill du inte ha vård avsäg den då i stället för att ta upp plats för folk som fakitskt vill och behöver vård . Tycker ditt beteende är egoistikt 

Hon bor just nu på ett boende för psykiskt sjuka för att hon är för dålig för att ta hand om sig själv. Scizofreni är inget någon självdiagnosticerar. Hon har självklart kontakt med vården fortfarande schizofreni är obotligt.

Att hota med att man inte ska få behandling (något som skulle resultera i inläggning för mig) är att hota. Alternativet för mig är inte vård eller inte vård så frisk är jag inte.

Inget av det du räknar upp har med droger att göra och är därför OT. Det här blir mitt sista inlägg till dig orkar inte lägga min energi på någon vars enda syfte är att provocera.
  • Anonym (jobbader)
    Anonym (Sjuk men inte missbrukare) skrev 2021-11-09 13:45:40 följande:
    Det beror på mottagningen, här ska ALLA testas även de som bara har samtalskontakt. Jag tar ingen narkotikaklassad medicin och går i samtalsterapi.
    Anonym (jobbader) skrev 2021-11-09 11:18:31 följande:

Nu handlar tråden om drogtester och inget annat. Vart måste man drogtesta för att få medicin för lunginflammation?De testar alla patienter en gång per år för att kolla om någon tar droger. Det handlar inte om narkotikaklassade mediciner även de som endast har samtalskontakt ska testas.
    Man tar ju andra typer av tester. Varför är det mer farligt att ta ett urin prov än ett blosprov? Hur ska en läkare kunna ställa en diagnos om den inte vet vad som är fel? Är du även emot att dom tar röndgenbilder hoss tandläkaren? Ska läkaren ha ögonbindel på sig och bara sitta och gissa? Prover är jätte viktiga , ,men är man inte riktigt i behov av vård kanske man hällre bara vill bråka om allt?
  • Anonym (jobbader)
    Anonym (Sjuk men inte missbrukare) skrev 2021-11-09 13:56:34 följande:

Det här är inom psykiatrin inte VC och det är inte så överallt enligt svaren i tråden.Hon bor just nu på ett boende för psykiskt sjuka för att hon är för dålig för att ta hand om sig själv. Scizofreni är inget någon självdiagnosticerar. Hon har självklart kontakt med vården fortfarande schizofreni är obotligt.

Att hota med att man inte ska få behandling (något som skulle resultera i inläggning för mig) är att hota. Alternativet för mig är inte vård eller inte vård så frisk är jag inte.

Inget av det du räknar upp har med droger att göra och är därför OT. Det här blir mitt sista inlägg till dig orkar inte lägga min energi på någon vars enda syfte är att provocera.
    Dom hotar dig inte. Men man behöver komma och ta tester så man kan få rättbehandling. Dessutom är trycket enormt folk som behöver hjälp får faktiskt stå nu och vännta längre för att du ska krångla? Gör du samma sak hoss gynelogen?Om du är så lättkränkt varför söker du vård när du är väll medveten om att än närmare undersökning kommer antaligen att behöva göras? 
  • Anonym (jobbader)

Det här är inom psykiatrin inte VC och det är inte så överallt enligt svaren i tråden.Hon bor just nu på ett boende för psykiskt sjuka för att hon är för dålig för att ta hand om sig själv. Scizofreni är inget någon självdiagnosticerar. Hon har självklart kontakt med vården fortfarande schizofreni är obotligt.

Intresant också att du anser det är ok när du ifrågggarsätter och bråkar med läkaren, Men klarar inte av att kritik från nån annan över ditt märkliga betende
  • Anonym (Gg)
    Anonym (jobbader) skrev 2021-11-09 11:06:38 följande:
    Jag sa aldrig att dom var farliga jag sa att dom KAN vara farliga. Hur vet du att din mamma är sjuk? Är hon självdiganoserad eller har du ställt diagnosen? Tror inte ni har den sorstens kunskap för att ställa en korrekt diagnos men men. Och sen så har dom ju inte exakt samma rutiner idag som dom hade för 20-300 år sen. Sjukvården har moderniseras och fått nya rutiner

Hotbrev? Nej det är det inte. Sen ibland får man fakitskt lov att göra saker som är otrevliat eller obehagligt. Jag tycker inte om blodprover. Ska du väggra gå till gyneogen också? Eller vi kanske inte ska ha mer prostataprover?Tandläkaren är ju inte häller säkligt kul

Men ibland när man är vuxen måste man göra saker som inte är roligt så kan livet vara . Vill du inte ha vård avsäg den då i stället för att ta upp plats för folk som fakitskt vill och behöver vård . Tycker ditt beteende är egoistikt 
    Personer med schizofreni är genrellt inte farligare än en person utan schizofreni.

/Jobbar med patienter som har psykossjukdomar
  • Anonym (Gg)

Ignorera. Jag tror inte personen vill provocera, jag tror inte personen har kapacitet att förstå.
  • Anonym (Gg)
    Anonym (jobbader) skrev 2021-11-09 14:03:34 följande:
    Man tar ju andra typer av tester. Varför är det mer farligt att ta ett urin prov än ett blosprov? Hur ska en läkare kunna ställa en diagnos om den inte vet vad som är fel? Är du även emot att dom tar röndgenbilder hoss tandläkaren? Ska läkaren ha ögonbindel på sig och bara sitta och gissa? Prover är jätte viktiga , ,men är man inte riktigt i behov av vård kanske man hällre bara vill bråka om allt?
    Du förstår nog inte.

Hade du tyckt det var okej om du plötsligt blev drogtestad hos tandläkaren, hos gyn eller när du hade ont i magen?

Självklart ska det egentligen finnas någon slags indikation på att ett drogtest behövs. Psykisk ohälsa är inte en sådan indikation.
Svar på tråden Upprörd, drogtester inom psykiatrin