• Anonym (Sjuk men inte missbrukare)

Upprörd, drogtester inom psykiatrin

Jag är patient hos en öppen psykiatrisk mottagning, jag tar inga narkotikaklassade mediciner. Jag fick hem ett brev om att de ville ta ett övervakat urinprov vägrade jag skulle jag avskrivas från mottagningen. Jag ringde upp och fick prata med en random behandlare (alltså inte min läkare eller psykolog) Han var sjukt otrevlig och sa mer eller mindre att nästan alla inom psykiatrin tog droger. 

Är det fler som varit med om det här? Jag mår fortfarande dåligt av det fast det löste sig för mig och jag fick rätt när jag anmälde dem. Ingen skulle misstänkliggöra någon som är fysiskt sjuk på det här sättet men inom psykiatrin är det tydligen helt okej. Hur ofta hör man inte om de med svår smärta som är missbrukare?! Väldigt ofta men där behövs inga drogtester. 

Om någon annan råkar ut för det här råder jag er att kontakta patientnämnden. Det är olagligt att slentrianmässigt testa för droger. Jag fick rätt och min mottagning fick backa. De hade fått fler anmälningar på sig så förhoppningsvis händer det inte igen. 

• Svar på tråden Upprörd, drogtester inom psykiatrin
  • AnnaSturesson
    Anonym (.........) skrev 2021-11-08 16:41:46 följande:

Grejen är att om man lider av psykisk sjukdom så möts man av en massa fördomar när man söker vård och det är förnedrande att vara i behov av hjälp av människor som har en massa förutfattade meningar om en innan man ens träffat en läkare. Det här är nog svårt att förstå om man inte varit i behov av psykiatrisk vård. Nu har jag aldrig blivit tvingad att göra något drogtest men det är illa nog med bara fördomarna. Att bli misstrodd helt utan anledning är en obehaglig upplevelse vilket gör att jag drar mig in i det längsta innan jag söker vård. 

Jag har upplevt så mycket dåligt bemötande både inom psykvården och den vanliga vården pga. fördomar. En läkare på vårdcentralen var jag tvungen att övertala att titta i mitt öra när jag hade öroninflammation. För enligt honom så var jag bara stressad och inbillade mig smärtan i örat. Det sista man behöver är att bli misstrodd när man är i behov av vård. Det är jobbigt nog att söka hjälp i alla fall och öppna upp sig om hur man mår för en person man inte känner när man är helt under isen.  

Jag är inte emot drogtester. Men det ska finnas en tydlig misstanke innan det görs. 

Men det handlar ju inte bara om dig. Du hjälper till så att man inte skriver ut en massa mediciner till pundare. Samma sätt som du hjälper de som har problem med alkoholen genom att handla på systemet. Ibland får man ta sig i kragen och inte bli kränkt för allt.
  • Anonym (jobbader)
    Anonym (Sjuk men inte missbrukare) skrev 2021-11-08 18:51:07 följande:

Jag tänker inte prata om min situation med dig. De flesta som tar livet av sig befinner sig inte i slutenvården vid det tillfället. Utan vård blir man givetvis sämre och då kan de sluta på det sättet, att förvägra bipolära, schizofrena mm medicin för att låta dem hamna på akuten gång efter gång är inte mänskligt. 

Drogtester är inte till någon hjälp för mig. Jag tar inte droger och ett drogtest 
    ändrar inte på det. 

Schizofrena testas faktiskt ganska ofta då dom kan vara farliga om dom inte tar sin medecin.Sen så har alla dom garanterat gjort ett drogprov innan dom ens fick diagnosen schizofreni då dom har vanförestälningar 

Motsätter du dig även blodprov eller att läkaren lyssnar på ditt hjärta? Din läkare måste undersöka dig och ta en del prover vilket du väggrar, och varför känner du ett behov att hela tiden förneka att du tar droger när ingen har påstått det? 
    AnnaSturesson skrev 2021-11-08 19:02:48 följande:

Men det handlar ju inte bara om dig. Du hjälper till så att man inte skriver ut en massa mediciner till pundare. Samma sätt som du hjälper de som har problem med alkoholen genom att handla på systemet. Ibland får man ta sig i kragen och inte bli kränkt för allt.

Du anser alltså att IVO och JO har fel?
    Anonym (jobbader) skrev 2021-11-08 19:06:10 följande:

Schizofrena testas faktiskt ganska ofta då dom kan vara farliga om dom inte tar sin medecin.Sen så har alla dom garanterat gjort ett drogprov innan dom ens fick diagnosen schizofreni då dom har vanförestälningar 

Motsätter du dig även blodprov eller att läkaren lyssnar på ditt hjärta? Din läkare måste undersöka dig och ta en del prover vilket du väggrar, och varför känner du ett behov att hela tiden förneka att du tar droger när ingen har påstått det? 

Att schizofrena skulle vara farliga är en myt det är det få som är. Min mamma är schizofren och har aldrig gjort ett drogtest.

Skulle de skicka ut ett brev där de skrev att kollar jag inte upp mina B- vitaminnivåer inom två veckor blir jag avskriven från mottagningen skulle jag reagera också. Det är ett hotbrev och sådant är aldrig okej.
    Anonym (jobbader) skrev 2021-11-08 19:06:10 följande:

Medicin mot schizofreni syns inte på ett drogtest det är inte narkotikaklassat. Tvångsmedicinering får bara ske om personen är under LPT eller ÖPT.
  • mammabitch
    Anonym (Sjuk men inte missbrukare) skrev 2021-11-08 18:47:55 följande:

Ändå är det bara de som söker psykiatrisk vård som testas. Det är ingen som skulle komma på tanken att spontantesta alla som söker vård på VC. 

Hade det handlat om narkotikaklassade mediciner hade jag haft större förståelse, där jag går skulle alla testas. Jag tar inga narkotikaklassade mediciner eller liknande. Det är inte behandlarna som kräver heller utan det är ett beslut uppifrån. 

Hur tycker du att testerna ska finansieras? Varifrån vill du ta pengar? Som det är nu dör folk som söker psykiatrisk vård för att det inte finns resurser, är det vettigt att då prioritera drogtester? 

Även på vårdcentral förekommer övervakade urinprov, men då vid förskrivning av vissa läkemedel(ex sömntabletter) eller vid misstanke om missbruk.

Att ta testerna är inte dyrare än andra prov som också tas regelbundet , beroende på behandling, och kräver inte högutbildad personal så resursåtgången är en icke-fråga

Jag kan ändå delvis hålla med om att regelbunden testning inte skulle behöva vara  obligatoriskt vid t.ex. enbart behandling med samtalsterapeut
    mammabitch skrev 2021-11-08 20:29:11 följande:

Även på vårdcentral förekommer övervakade urinprov, men då vid förskrivning av vissa läkemedel(ex sömntabletter) eller vid misstanke om missbruk.

Att ta testerna är inte dyrare än andra prov som också tas regelbundet , beroende på behandling, och kräver inte högutbildad personal så resursåtgången är en icke-fråga

Jag kan ändå delvis hålla med om att regelbunden testning inte skulle behöva vara  obligatoriskt vid t.ex. enbart behandling med samtalsterapeut

Precis, vid vissa läkemedel eller misstanke om missbruk. Inget alla behöver göra alltså. Ingen läkare säger att man har lunginflammation och att antibiotika bara kan skrivas ut om patienten går med på ett övervakat urinprov. Men vid SSRI krävs det.

Alla test som tas i onödan är onödigt. Att inte slösa på resurser är knappast en icke fråga.
  • Anonym (Gg)

Nej det är ganska konstigt att drogtester görs så slentrianmässigt inom psykiatrin. Ser inte att någon svarar på frågan om de tycker det ska göras lika slentrianmässigt på vårdcentralen också vid somatisk ohälsa. Det finns ju faktiskt folk som behöver hjälp där också med sina missbruksproblem.

Själv drogtestas jag sådär vartannat år sedan 2010, fast jag aldrig haft drogproblem eller positiva drogtester.

• Anonym

Bra av dig att stå på dig och även att anmäla.
    Tvång inom vården får inte förekomma om man inte är under tvångsvård.
    Man har rätt till vård, även när man vägrar urinprov.
    Jätteviktig principiell fråga! 
    Jag tycker du ska kontakta massmedia, kanske Aftonbladet så att detta blir uppmärksammat.

• Anonym
    Anonym (.........) skrev 2021-11-08 12:15:39 följande:

Jag har aldrig varit med om något drogtest. Däremot upplevt dåligt bemötande av en läkare när jag låg inlagd efter ett självmordsförsök. Läkaren frågade om jag använde droger eller hade alkoholproblem och jag svarade nej. Då tittade hon på mig med uppgiven blick och sa att mer eller mindre alla med psykiska problem missbrukar droger och alkohol. Jag sa åter igen att det inte stämmer på mig i alla fall. I så fall är du väldigt ovanlig sa hon och började gå igenom mina provsvar. När hon fick se svart på vitt att jag inte var någon missbrukare så såg hon irriterad ut och avslutade mötet med att säga att hon såg mycket allvarligare på mitt självmordsförsök efter som att jag inte var påverkad av någon drog när jag gjorde försöket och att jag kunde räkna med att stanna i flera veckor på avdelningen. Det kändes mest som att hon ville sätta mig på plats för att jag inte levde upp till hennes fördomar. 

De har ingen rätt att hålla dig kvar mot din vilja. (Så vida du inte var under tvångsvård)
Svar på tråden Upprörd, drogtester inom psykiatrin