• Anonym

Upprörd, drogtester inom psykiatrin

Bra av dig att stå på dig och även att anmäla.
    Tvång inom vården får inte förekomma om man inte är under tvångsvård.
    Man har rätt till vård, även när man vägrar urinprov.
    Jätteviktig principiell fråga! 
    Jag tycker du ska kontakta massmedia, kanske Aftonbladet så att detta blir uppmärksammat.

• Anonym
    Anonym (.........) skrev 2021-11-08 12:15:39 följande:

Jag har aldrig varit med om något drogtest. Däremot upplevt dåligt bemötande av en läkare när jag låg inlagd efter ett självmordsförsök. Läkaren frågade om jag använde droger eller hade alkoholproblem och jag svarade nej. Då tittade hon på mig med uppgiven blick och sa att mer eller mindre alla med psykiska problem missbrukar droger och alkohol. Jag sa åter igen att det inte stämmer på mig i alla fall. I så fall är du väldigt ovanlig sa hon och började gå igenom mina provsvar. När hon fick se svart på vitt att jag inte var någon missbrukare så såg hon irriterad ut och avslutade mötet med att säga att hon såg mycket allvarligare på mitt självmordsförsök efter som att jag inte var påverkad av någon drog när jag gjorde försöket och att jag kunde räkna med att stanna i flera veckor på avdelningen. Det kändes mest som att hon ville sätta mig på plats för att jag inte levde upp till hennes fördomar. 

De har ingen rätt att hålla dig kvar mot din vilja. (Så vida du inte var under tvångsvård)
  • Anonym
    Anonym (.........) skrev 2021-11-09 08:27:27 följande:
    Det var inte tvångsvård. Men av den anledningen att jag fick välja mellan att lägga in mig frivilligt annars skulle det bli tvångsvård.... Så vad man kallar den lösningen för vet jag inte.
    Så länge det inte finns beslut på tvångsvård så kan du gå hem.
    Beslut om tvångsvård är väldigt ovanlig och komplicerat. Det kan överklagas.
Svar på tråden Upprörd, drogtester inom psykiatrin