• AnnaSturesson

Upprörd, drogtester inom psykiatrin

Anonym (.........) skrev 2021-11-08 16:41:46 följande:

Grejen är att om man lider av psykisk sjukdom så möts man av en massa fördomar när man söker vård och det är förnedrande att vara i behov av hjälp av människor som har en massa förutfattade meningar om en innan man ens träffat en läkare. Det här är nog svårt att förstå om man inte varit i behov av psykiatrisk vård. Nu har jag aldrig blivit tvingad att göra något drogtest men det är illa nog med bara fördomarna. Att bli misstrodd helt utan anledning är en obehaglig upplevelse vilket gör att jag drar mig in i det längsta innan jag söker vård. 

Jag har upplevt så mycket dåligt bemötande både inom psykvården och den vanliga vården pga. fördomar. En läkare på vårdcentralen var jag tvungen att övertala att titta i mitt öra när jag hade öroninflammation. För enligt honom så var jag bara stressad och inbillade mig smärtan i örat. Det sista man behöver är att bli misstrodd när man är i behov av vård. Det är jobbigt nog att söka hjälp i alla fall och öppna upp sig om hur man mår för en person man inte känner när man är helt under isen.  

Jag är inte emot drogtester. Men det ska finnas en tydlig misstanke innan det görs. 

Men det handlar ju inte bara om dig. Du hjälper till så att man inte skriver ut en massa mediciner till pundare. Samma sätt som du hjälper de som har problem med alkoholen genom att handla på systemet. Ibland får man ta sig i kragen och inte bli kränkt för allt.
Svar på tråden Upprörd, drogtester inom psykiatrin