Inlägg från: Anonym (.........) |Visa alla inlägg
  • Anonym (.........)

Upprörd, drogtester inom psykiatrin

Jag har aldrig varit med om något drogtest. Däremot upplevt dåligt bemötande av en läkare när jag låg inlagd efter ett självmordsförsök. Läkaren frågade om jag använde droger eller hade alkoholproblem och jag svarade nej. Då tittade hon på mig med uppgiven blick och sa att mer eller mindre alla med psykiska problem missbrukar droger och alkohol. Jag sa åter igen att det inte stämmer på mig i alla fall. I så fall är du väldigt ovanlig sa hon och började gå igenom mina provsvar. När hon fick se svart på vitt att jag inte var någon missbrukare så såg hon irriterad ut och avslutade mötet med att säga att hon såg mycket allvarligare på mitt självmordsförsök efter som att jag inte var påverkad av någon drog när jag gjorde försöket och att jag kunde räkna med att stanna i flera veckor på avdelningen. Det kändes mest som att hon ville sätta mig på plats för att jag inte levde upp till hennes fördomar. 

• Anonym (.........)
    Anonym (Bekant) skrev 2021-11-08 12:45:17 följande:

Har en bekant som haft psykos med rätt utflippade hallucinationer och med det perspektivet förstår jag att de testar för att utesluta droger. Droger kan ju ge hallucinationer.

Det är väl ändå en helt annan sak än att testa alla oavsett. 
  • Anonym (.........)
    Anonym (jobbader) skrev 2021-11-08 14:49:30 följande:
    Varför ta illa vid sig? Som jag sa dom testar massor dom har inte liksom valt ut dig för att jävlas utan vill bara vara säkra

Hur ska dom avgöra om nån ljuger eller har ett missbruk annars?
    Grejen är att om man lider av psykisk sjukdom så möts man av en massa fördomar när man söker vård och det är förnedrande att vara i behov av hjälp av människor som har en massa förutfattade meningar om en innan man ens träffat en läkare. Det här är nog svårt att förstå om man inte varit i behov av psykiatrisk vård. Nu har jag aldrig blivit tvingad att göra något drogtest men det är illa nog med bara fördomarna. Att bli misstrodd helt utan anledning är en obehaglig upplevelse vilket gör att jag drar mig in i det längsta innan jag söker vård. 

Jag har upplevt så mycket dåligt bemötande både inom psykvården och den vanliga vården pga. fördomar. En läkare på vårdcentralen var jag tvungen att övertala att titta i mitt öra när jag hade öroninflammation. För enligt honom så var jag bara stressad och inbillade mig smärtan i örat. Det sista man behöver är att bli misstrodd när man är i behov av vård. Det är jobbigt nog att söka hjälp i alla fall och öppna upp sig om hur man mår för en person man inte känner när man är helt under isen.  

Jag är inte emot drogtester. Men det ska finnas en tydlig misstanke innan det görs. 
  • Anonym (.........)
    Anonym skrev 2021-11-08 23:24:25 följande:

De har ingen rätt att hålla dig kvar mot din vilja. (Så vida du inte var under tvångsvård)

Det var inte tvångsvård. Men av den anledningen att jag fick välja mellan att lägga in mig frivilligt annars skulle det bli tvångsvård.... Så vad man kallar den lösningen för vet jag inte.
Svar på tråden Upprörd, drogtester inom psykiatrin