Inlägg från: Anonym (Gjort) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Gjort)

Upprörd, drogtester inom psykiatrin

Jag sökte hjälp på vårdcentralen för lättare sömnproblem som jag inte ville behandla med medicin. Tyvärr hade vårdcentralens egna psykologer sådan kö, att läkaren remitterade mig till annan klinik. Döm om min förvåning när jag fick hem ett brev om att de skulle utföra övervakat drogtest om jag ville ha hjälp.

Jag gick med på det. Det kändes otrevligt och framförallt väldigt onödigt, men jag trodde att det var så det gick till. Sköterskan som var med var fruktansvärt otrevligt och fnös när jag upplyste om jag fann det otrevligt. Jag bad sen om att inte behöva vägas och hon skrev en väldigt aggressiv journalanteckning om det, om att jag VÄGRAT, när jag helt enkelt undrade om det gick att hoppa över den biten.

I slutändan visade det sig att jag blivit felremitterad och fick sen tid på annan mottagning där jag fick väldigt bra KBT-övningar, ett gott bemötande och inga krav på att kissa i burk.

• Anonym (Gjort)
    Anonym (jobbader) skrev 2021-11-08 14:17:47 följande:

TS att du motsätter dig så starkt kan uppfattas som misstänktsamt må jag säga. Om du inte har nåt att dölja varför blir du så upprörd?

Jag är inte TS, men kan svara för mig själv. Jag är en helt vanlig småbarnsmamma som, på grund av stress, fick lite svårt att sova. Jag försökte ta tag i det under flera år, men fick till slut ge vika och söka hjälp. Jag ville absolut inte ha mediciner, utan ville ha hjälp av en psykolog för att hitta verktygen för att kunna sova ordentligt. 

I mitt fall slutade det med en felaktig remiss till öppenpsykiatrin på grund av långa köer på vc. Väl där krävdes jag på urinprov av en oerhört otrevlig sköterska. Jag kände mig misstänkliggjord och hela förfarande var kränkande. Jag har inget att dölja, Alvedon är det starkaste jag tar i tablettväg, men jag fann det djupt olustigt att misstänkliggöras på det sättet. Jag är dessutom en privat person som inte uppskattar att kissa tillsammans med någon i rummet. 
  • Anonym (Gjort)
    Anonym (jobbader) skrev 2021-11-08 14:41:20 följande:
    Och jag är en vanligt småbarnspappa som ocså fick remiss pga sömnsvårigheter 

Dom krävde mig på ett test trotts att jag är helt ostraffad . Nu var inte han som tog provet inte ett dugg otrevligt utan sa just det när jag frågade "Vi brukar ta prover för en del ljuger" En del missbrukare försöker få ut mediciner osv osv .Därför tar vi prov bara för att kunna utesluta 

Ok bra .I stället för att bli kränkt och helt till mig gav jag dom provet och dom hjälpte mig med mina sömnproblem. Dom vill ju hjälpa men pga alla inte är ärliga behövs även prover
    Jag blev inte heller helt till mig. Däremot tog jag illa vid mig och upplevde situationen som kränkande och otrevlig. 

I mitt fall hade jag hellre träffat läkaren först, som kunnat göra en bedömning av läget och eventuell behandling. 

Nu blev det ett inledande besök, innan jag istället fick tid på rätt instans. Och ett betydligt trevligare bemötande. 
  • Anonym (Gjort)
    Anonym (jobbader) skrev 2021-11-08 14:49:30 följande:
    Varför ta illa vid sig? Som jag sa dom testar massor dom har inte liksom valt ut dig för att jävlas utan vill bara vara säkra

Hur ska dom avgöra om nån ljuger eller har ett missbruk annars?
    För att jag upplevde situationen så. Jag upplevde den inte som hjälpsam, mycket beroende på bemötandet jag fick. Jag har hög integritet och uppskattar inte att bli misstänkliggjord. Speciellt inte som jag varit mycket tydlig med att jag sökte andningsövningar och tankeövningar, inte mediciner. Det fanns ingen anledning att söka missbruk hos mig. 
  • Anonym (Gjort)
    Anonym (jobbader) skrev 2021-11-10 13:58:27 följande:
    Gör du även en stor sak av det om du går till en gynekolog och hen behöver undersöka dig mer nogrant där nere? Om inte varför inte? Är inte det ganska intergritets kränkande? Och inte en allt för rolig typ av undersökning att gå igenom? 

Samma sak som ett en gynekolog behöver göra en mer nogran undersökning behöver även läkare innom psykratrin ta tester. Testet kommer ge dom svar och kan med det också utesluta en del faktorer och drogprovet är en del av undersökningen

Det är enorma köer till denna typ av vård. Folk som behöver hjälp folk som kan skada sig sjävla eller andra deför behöver dom priotera , Dom behöver verktyg för att kunna avgöra om en patient talar sanning eller ej, och om det kan ligga fler orsaker beakom deras mående och problem .Drogtester är en del av undersökningen och är där för att kunna ge bättre hjälp

I morse blev jag stoppad i en alkoholkontroll . Jag dricker inte alkohol jag ogillar det..MEN i stället för att kränkt och upprörd blåste jag. Polisen försöker ta fast folk som kör rattfulla, vilket gör det säkrare för dig och mig att komma hem efter jobbet i stället för att bli dödad i trafiken . Jag är tacksam mot polisen och självfallet går jag med på att blåsa 

Samma sak här . Men TS är uppenbarligen ute efter att bråka och känna sig kränkt av allt . Då finns det andra som faktiskt är i större behov av vård
    Jag skulle bli kränkt om gynekologen krävde att testa mig för könssjukdomar för att jag sökte för något som inte alls var relaterat till det, med hänvisning till att många kvinnor faktiskt är otrogna. Eller om tandläkaren slentrianmässigt skulle testa mig för hiv för att jag blödde ur tandköttet, med hänvisning till att många kvinnor har oskyddat sex. Jag skulle inte heller tolerera att läkaren slentrianmässigt körde upp ett finger i rumpan på mig om jag sökte för tennisarmbåge. 

Medicinska undersökningar ska vara motiverade. Att drogscreena alla som söker psykiatrisk vård är inte medicinskt motiverat. Varför inte börja med ett inledande besök och gå vidare därifrån? Om patienten söker avslappningsövningar, finns ingen anledning att drogtesta. Om patienten söker beroendeframkallande läkemedel, kan det absolut finnas en anledning. 
  • Anonym (Gjort)
    Anonym (jobbader) skrev 2021-11-10 14:10:21 följande:
    Så om du har problem där nere du går till en gynekolog och den vill göra tester för att veta säkrert börjarmdu bråka? Ok sök inte vård i sånna fall 
    Alla gynekologrelaterade problem beror inte på könssjukdomar eller ger besvär som ens påminner om detta. Jag har heller aldrig talat om att bråka. Men jag skulle inte gå med på slentrianmässig provtagning om jag söker för något helt annat. Nu är det tack och lov inte så det går till heller. 

Om jag söker vård för något som kan vara en könssjukdom, är det så klart motiverat att testa. Kvinnohälsa är dock mycket bredare än så. 
  • Anonym (Gjort)
    Anonym (jobbader) skrev 2021-11-10 14:29:23 följande:
    Det sa jag inte hället. Men om du har besvär där nere blir undersökt och gynelogen tror det är en könssjukdom men är osäker och ett test behövs, så bråkar du?

Varför ens söka vård från början om du redan vet vad felet är? Går du inte till läkaren för att just få en experts åsikt och där av kanske också borde lyssna på vad läkaren säger utan att ställa dina egna diagnoser?
    Om läkaren misstänker att en könssjukdom kan ligga bakom besvären, är det en sak. Om läkaren däremot slentrianmässigt testar, på så lösa grunder att många kvinnor minsann har oskyddat samlag, är det en annan sak. 

Jag vet ganska ofta vad som är fel när jag söker läkare. Jag kan fortfarande behöva läkarens hjälp. 

Jag vill också för protokollet upplysa om att det heter underliv och inte "där nere". Det är mitt underliv gynekologen undersöker. Inte foten.  
Svar på tråden Upprörd, drogtester inom psykiatrin