Anonym (jobbader) skrev 2021-11-10 13:58:27 följande:
Gör du även en stor sak av det om du går till en gynekolog och hen behöver undersöka dig mer nogrant där nere? Om inte varför inte? Är inte det ganska intergritets kränkande? Och inte en allt för rolig typ av undersökning att gå igenom?
Samma sak som ett en gynekolog behöver göra en mer nogran undersökning behöver även läkare innom psykratrin ta tester. Testet kommer ge dom svar och kan med det också utesluta en del faktorer och drogprovet är en del av undersökningen
Det är enorma köer till denna typ av vård. Folk som behöver hjälp folk som kan skada sig sjävla eller andra deför behöver dom priotera , Dom behöver verktyg för att kunna avgöra om en patient talar sanning eller ej, och om det kan ligga fler orsaker beakom deras mående och problem .Drogtester är en del av undersökningen och är där för att kunna ge bättre hjälp
I morse blev jag stoppad i en alkoholkontroll . Jag dricker inte alkohol jag ogillar det..MEN i stället för att kränkt och upprörd blåste jag. Polisen försöker ta fast folk som kör rattfulla, vilket gör det säkrare för dig och mig att komma hem efter jobbet i stället för att bli dödad i trafiken . Jag är tacksam mot polisen och självfallet går jag med på att blåsa
Samma sak här . Men TS är uppenbarligen ute efter att bråka och känna sig kränkt av allt . Då finns det andra som faktiskt är i större behov av vård
Jag skulle bli kränkt om gynekologen krävde att testa mig för könssjukdomar för att jag sökte för något som inte alls var relaterat till det, med hänvisning till att många kvinnor faktiskt är otrogna. Eller om tandläkaren slentrianmässigt skulle testa mig för hiv för att jag blödde ur tandköttet, med hänvisning till att många kvinnor har oskyddat sex. Jag skulle inte heller tolerera att läkaren slentrianmässigt körde upp ett finger i rumpan på mig om jag sökte för tennisarmbåge.
Medicinska undersökningar ska vara motiverade. Att drogscreena alla som söker psykiatrisk vård är inte medicinskt motiverat. Varför inte börja med ett inledande besök och gå vidare därifrån? Om patienten söker avslappningsövningar, finns ingen anledning att drogtesta. Om patienten söker beroendeframkallande läkemedel, kan det absolut finnas en anledning.