Inlägg från: Anonym (Sjuk men inte missbrukare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sjuk men inte missbrukare)

Upprörd, drogtester inom psykiatrin

Jag är patient hos en öppen psykiatrisk mottagning, jag tar inga narkotikaklassade mediciner. Jag fick hem ett brev om att de ville ta ett övervakat urinprov vägrade jag skulle jag avskrivas från mottagningen. Jag ringde upp och fick prata med en random behandlare (alltså inte min läkare eller psykolog) Han var sjukt otrevlig och sa mer eller mindre att nästan alla inom psykiatrin tog droger. 

Är det fler som varit med om det här? Jag mår fortfarande dåligt av det fast det löste sig för mig och jag fick rätt när jag anmälde dem. Ingen skulle misstänkliggöra någon som är fysiskt sjuk på det här sättet men inom psykiatrin är det tydligen helt okej. Hur ofta hör man inte om de med svår smärta som är missbrukare?! Väldigt ofta men där behövs inga drogtester. 

Om någon annan råkar ut för det här råder jag er att kontakta patientnämnden. Det är olagligt att slentrianmässigt testa för droger. Jag fick rätt och min mottagning fick backa. De hade fått fler anmälningar på sig så förhoppningsvis händer det inte igen. 

• Svar på tråden Upprörd, drogtester inom psykiatrin
    Drottningen1970 skrev 2021-11-07 17:28:28 följande:

Jag har förstått att det funkar så på många ställen och det har redan tidigare kommit kritik från JO gällande detta. Det är bedrövligt och integritetskränkande att detta görs slentrianmässigt utan att det finns några misstankar eller indikationer på förekomst av missbruk.

Jag tycker absolut att drogscreening är relevant och viktigt när man vet eller har indikationer på ett missbruk men det är helt fel att göra detta slentrianmässigt bara för att någon har en viss diagnos eller medicinering.

Tack för ditt svar! Jag förstår inte hur de kan tycka att det är okej, det är som att vi inte är människor. 
    Anonym (Gjort) skrev 2021-11-07 22:10:36 följande:

Jag sökte hjälp på vårdcentralen för lättare sömnproblem som jag inte ville behandla med medicin. Tyvärr hade vårdcentralens egna psykologer sådan kö, att läkaren remitterade mig till annan klinik. Döm om min förvåning när jag fick hem ett brev om att de skulle utföra övervakat drogtest om jag ville ha hjälp.

Jag gick med på det. Det kändes otrevligt och framförallt väldigt onödigt, men jag trodde att det var så det gick till. Sköterskan som var med var fruktansvärt otrevligt och fnös när jag upplyste om jag fann det otrevligt. Jag bad sen om att inte behöva vägas och hon skrev en väldigt aggressiv journalanteckning om det, om att jag VÄGRAT, när jag helt enkelt undrade om det gick att hoppa över den biten.

I slutändan visade det sig att jag blivit felremitterad och fick sen tid på annan mottagning där jag fick väldigt bra KBT-övningar, ett gott bemötande och inga krav på att kissa i burk.

Vad hemskt Jag lider med dig. Man har noll förtroende efter en sån sak. 
    Fatimasherabi skrev 2021-11-08 11:34:12 följande:

Har du något att dölja? De drogtester alla i vissa städer, detta kommer efterhand bli standard på alla kliniker

Varför tror du att jag har något att dölja? 
    Anonym (NPF) skrev 2021-11-08 12:05:48 följande:

Det ÄR så i psykiatrin. Det är vanligt. Och inte bara att de drogtestar, utan det händer att man inte får stänga dörren när man tar urinprov för att de vill se att man inte byter ut till någon annans urin. Tyvärr, det händer att folk gör så. Hur ska de veta? Ska de bara testa dem mest sannolika? Även bland dem finns det folk som inte har gjort något fel. 

Det är olagligt så jag tvivlar på att det kommer bli vanligare. Ett övervakat urinprov betyder att det är övervakat så jag förstår inte varför du tar upp det där med dörren. Psykiatrisk vård bygger mycket på tillit, de kan inte behandla sina patienter som fångar i ett fängelse och förvänta sig tillit tillbaka. 

Anonym (Å andra sidan) skrev 2021-11-08 12:17:18 följande:

Är det inte på sätt och vis bra att de testar alla patienter för att kunna hitta de där droger är involverat så de därefter kan avgöra vilken behandling som är lämplig? Jag tänker att man i en sån här situation kan välja att bli kränkt och anmäla eller att tänka att det här var inte så kul men det kanske hjälper någon att de har de här rutinerna.

Tycker du att det ska göras inom all vård? Det är också väldigt dyrt varifrån vill du ta resurserna? 
    Anonym (.........) skrev 2021-11-08 12:15:39 följande:

Jag har aldrig varit med om något drogtest. Däremot upplevt dåligt bemötande av en läkare när jag låg inlagd efter ett självmordsförsök. Läkaren frågade om jag använde droger eller hade alkoholproblem och jag svarade nej. Då tittade hon på mig med uppgiven blick och sa att mer eller mindre alla med psykiska problem missbrukar droger och alkohol. Jag sa åter igen att det inte stämmer på mig i alla fall. I så fall är du väldigt ovanlig sa hon och började gå igenom mina provsvar. När hon fick se svart på vitt att jag inte var någon missbrukare så såg hon irriterad ut och avslutade mötet med att säga att hon såg mycket allvarligare på mitt självmordsförsök efter som att jag inte var påverkad av någon drog när jag gjorde försöket och att jag kunde räkna med att stanna i flera veckor på avdelningen. Det kändes mest som att hon ville sätta mig på plats för att jag inte levde upp till hennes fördomar. 

Hoppas du mår bättre nu Hjärta Jag förstår inte varför den läkaren ville jobba med människor överhuvudtaget när hon så uppenbart såg ner på er/dig. Låter som någon som ska jobba på ett lager någonstans. 
    Anonym (jobbader) skrev 2021-11-08 14:13:52 följande:
    Man gör sånna tester ofta .En del patienter ljuger en del är missbrukare . Därför kan testar man bara för att kunna vara helt säker

Och nej man måste inte lämmna finns inget som tvingar en,MEN då kan man inte räkna med deras hjälp häller
    Vilket är olagligt. De får inte neka vård för att en person inte vill göra drogtest. Jag tycker det är så fult att hota med det. När man söker till psykiatrin befinner man sig i en väldigt utsatt situation och många känner inte till sina rättigheter, det blir ett indirekt tvång. 
    Anonym (jobbader) skrev 2021-11-08 14:15:29 följande:
    Stämmer inte. Dom tester man gör är vanliga stickor dom kostar ca 2-5 kr styck .Det är dyrt om man måste göra ett labbtest men inte vanligt urinprov 

Googlar man ser man snabbt att det inte stämmer. Självkostnadspriset är 1150 kronor, anlita ett vinstdrivande företag kan det kostar 2000 kronor och uppåt. 

Jag tvivlar starkt på att en sticka skulle vara billigare än ett äpple och även om det vore så är det personalkostnaden, och omkostnader för lokalen som är dyrast. 

Anonym (Standard) skrev 2021-11-08 14:31:44 följande:

Det är standard inom psykiatrin, som jag ser det erbjuder de dig en tjänst som kräver otroligt mycket energi och tid från deras sida. Tyvärr är det vanligt att folk ljuger om missbruk samtidigt innebärande att behandlingen de sliter för blir verkningslös. Där jag jobbade innebar övervakat urinprov inte att någon stirrade på patienten medan denne utförde sina behov, vi kanske hade dörren lite på glänt och stod utanför. Det kan verka surt, men det är ett litet pris att betala för den otroliga hjälp de kan erbjuda.

Give a little, get a little

En tjänst att behandla en desperat patient som en straffad fånge? 

Mottagningen jag går till fick backa efter anmälan. De kommer fortfarande skicka ut brev om drogtester men det ska framgå tydligt att det är frivilligt och att det inte blir några konsekvenser av att vägra. Då kan de som resonerar som dig ta drogtester och de som inte vill slippa. 

En annan sida är väldigt dyrt och psykiatrin har begränsade resurser, de som har gjort ett självmordsförsök får ofta åka hem nästa dag, köerna för att få behandling är flera månader och många nekas. Man ska ha oerhörd tur om man får terapi mm men drogtester ska prioriteras? Det går inte ihop. 

Anonym (jobbader) skrev 2021-11-08 14:42:42 följande:
    Nej det är inte olagligt att be om ett prov 
    Att be om det är inte olagligt det är att kräva det och neka vård eller ge andra straff som är olagligt. 
    Anonym (jobbader) skrev 2021-11-08 14:45:00 följande:
    Googlar man kan man se att det säljs olika typer av drogtester överallt och ingen tar 2000 kr för dom 
    Det är inte så att man skickas hem med ett test och får göra det hemma själv, det min trådstarten handlar om är övervakade urinprov. Alltså något som görs på en vårdinrättning där personal övervakar. Personalen ska ha lön och byggnaden är inte gratis, det är hyra, el- och vattenräkningar, någon ska städa (och få lön för det) mm Det handlar om mycket mer än bara inköp av tester. 
    Anonym (jobbader) skrev 2021-11-08 14:46:55 följande:
    Dom nekar dig inte vård. Dom erbjöd och du ville inte ta emot och hällre käna dig kränkt . Du kan inte kräva att dom ska arbeta exakt efter dina vilkor så funkar det inte 

I kallelsen jag fick stod det tydligt att gjorde jag inte testet skulle jag avskrivas från mottagningen, det formulerades exakt så. 

Det handlar inte om mina känslor utan om att de bröt mot lagen. 

Anonym (jobbader) skrev 2021-11-08 14:54:39 följande:
    Stämmer inte . Så här säger IVO

# Om proven är positiva eller om patienten vägrar lämna prov ska läkaren bedöma om medicineringen kan fortsätta#

Var har du fått den informationen ifrån? Och vad är det för medicin som de pratar om? Du vet väl att inte alla inom psykiatrin tar medicin eller hur? Och att all medicin inte är narkotikaklassat. Det känns som att ditt citat är taget ur sitt sammanhang. 

Såhär säger IVO om slentrianmässiga drogtester: 

En regions information om krav på drogtest måste, enligt Ivo, omformuleras så att urinprovtagning inte framstår som tvingande

källa: https://lakartidningen.se/aktuellt/patientsakerhet/2019/07/ivo-kritiserar-region-for-felaktig-information-om-drogtest/

Informationen i samband med förskrivning av centralstimulerande läkemedel är olämpligt formulerad då patienter kan få uppfattningen att urinprovtagning inte är frivillig.

Källa: https://attention-vasteras.se/wp-content/uploads/2019/08/IVO-beslut-ang-urinprover.pdf

Det är fel att patienter tvingas till obligatoriska drogtester för att få centralstimulerande läkemedelsbehandling av adhd. Det slår justitieombudsmannen (JO) fast efter att ha prövat flera anmälningar.

källa: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/jo-fel-att-krava-rutinmassiga-drogtester-for-adhd-behandling

Svar på tråden Upprörd, drogtester inom psykiatrin