Inlägg från: Drottningen1970 |Visa alla inlägg
  • Drottningen1970

Upprörd, drogtester inom psykiatrin

Jag har förstått att det funkar så på många ställen och det har redan tidigare kommit kritik från JO gällande detta. Det är bedrövligt och integritetskränkande att detta görs slentrianmässigt utan att det finns några misstankar eller indikationer på förekomst av missbruk.

Jag tycker absolut att drogscreening är relevant och viktigt när man vet eller har indikationer på ett missbruk men det är helt fel att göra detta slentrianmässigt bara för att någon har en viss diagnos eller medicinering.

• Drottningen1970
    Fatimasherabi skrev 2021-11-08 11:34:12 följande:

Har du något att dölja? De drogtester alla i vissa städer, detta kommer efterhand bli standard på alla kliniker

Tvärtom så har JO kritiserat detta förfarande. Det finns en ganska stark lag som skyddar medborgare mot ofrivilliga kroppsliga ingrepp, dit övervakade urinprov hör. Att utan rimlig misstanke villkorat fortsatt nödvändig vård mot en drogkontroll är inte förenligt med lagstiftning.

Att inte förstå att många kan uppleva det som sjukt obehagligt att kissa under övervakning, utan dra slutsatsen att vederbörande har något att dölja är väldigt trångsynt.

Jag skulle definitivt inte fixa detta.
  • Drottningen1970
    Anonym (NPF) skrev 2021-11-08 12:05:48 följande:

Det ÄR så i psykiatrin. Det är vanligt. Och inte bara att de drogtestar, utan det händer att man inte får stänga dörren när man tar urinprov för att de vill se att man inte byter ut till någon annans urin. Tyvärr, det händer att folk gör så. Hur ska de veta? Ska de bara testa dem mest sannolika? Även bland dem finns det folk som inte har gjort något fel. 

Det är så på många håll men FÅR faktiskt inte vara så. Människor har inte tillräcklig koll på sina rättigheter och vården är dåliga på att upplysa.

Ja det är faktiskt så att det ska finnas en konkret misstanke för att man ska kunna villkora fortsatt vård och medicinering med UP.
  • Drottningen1970
    Anonym (jobbader) skrev 2021-11-09 11:10:32 följande:

Ett vanligt rutin test dom gör . Finns en del knarkare som försöker få ut medecin och genom att det inte står knarkare i pannan på folk har en del motagningar som rutin att ta drogtester på folk så man vet säkert 

Jag gjorde samma sak . Inte så farligt fick sen sömnpiller utskrivet och det har hjälp jätte mycket för mina sömn problem . Men ts verkar ju vara ute efter att bråka i stället för att få vård

Jag förstår inte varför du drar slutsatsen att TS är ute efter att bråka. Jag befinner mig inte i samma situation som TS och skulle kunna strunta i frågan, men kanske tycker TS precis som jag att detta är en superviktig principiell fråga. Att utan skälig misstanke behöva bevisa att man inte är missbrukare för att få tillgång till vård och nödvändigt medicinering strider mot lagen och är enligt mig inte alls ok. IVO och JO håller dessutom med mig då de vid flertal tillfällen kritiserat sådant slentrianmässigt förfarande. Att behöva kissa under övervakning är oerhört integritetskränkande för många. Det är stigmatiserande, och spär på synen att psykiskt dåligt mående är nåt skamfyllt och nån brist i personligheten tillskillnad från andra sjukdomar.

Man KAN tycka att något är principiellt viktigt utan att för den sakens skull ha en agenda eller nåt att dölja.

Jag vill tro att jag skulle driva saken in i kaklet av principiella skäl om jag hamnade i TS läge, mem det är lätt att tänka när man är frisk och mår bra. Antagligen inte lika lätt att göra om man är i en utsatt situation, mår dåligt och är i behov av vård. Vilket är exakt det som utnyttjas när man har dessa rutiner. Man räknar kallt med att sårbara människor inte ska orka eller våga bråka utan snällt dra ned byxorna och kissa med publik. Och där är vi ute på tunn is när det gäller rättssäkerheten.
  • Drottningen1970
    Anonym (jobbader) skrev 2021-11-10 14:10:21 följande:

Så om du har problem där nere du går till en gynekolog och den vill göra tester för att veta säkrert börjarmdu bråka? Ok sök inte vård i sånna fall 

Om jag berättade att jag var oskuld och gynekologen insisterade på att kolla om jag hade klamydia så skulle jag bråka som fan.

Hursomhelst så är din åsikt bara en åsikt utan lagstöd.

Det jag hävdar har både lagstöd och backas upp utan ivo som är tillsynsmyndighet och JO som ska se till att lagar tillämpas korrekt. Så du har inte så mycket att komma med och jag har inte så mycket att tillägga då upprepningar blir tröttsamt. Ajö.
  • Drottningen1970
    SweeneyToad skrev 2021-11-10 20:05:10 följande:

När jag hade ÖPT, så hade jag två villkor: Äta mediciner, och bo på ett LSS-boende.

Nu har jag inte ÖPT längre, men eftersom jag bor på ett boende blir jag tvingad att ta mediciner av personalen.

Det skulle ta hus i helvete om jag sa att jag inte längre vill ta mina mediciner, och jag är för snäll för att ta den fajten. 

Jag har också pratat med personalen om detta, och de säger att DE skulle begå arbetsvägran om de skulle sluta ge mig mediciner. 

Nu föreslår jag absolut inte att du ska vägra ta dina

Mediciner, så missförstå mig inte. Men faktum är fortfarande att du kan vägra och nåt hus i helvetet skulle det inte kunna bli. Och personalen kan aldrig betraktas som arbetsvägrande om de inte ger medicin till någon som tackat nej till medicinering så länge tvångsvård ej finns. Däremot kan det ju bli aktuellt ATT tvångsvårda om någon inte tar medicinering som behövs och därmed blir väldigt sjukdomspåverkad. Men det är ju en annan sak.
  • Drottningen1970
    SweeneyToad skrev 2021-11-12 00:45:42 följande:

Glömde tillägga: En händelse gällande mina mediciner som stör mig: Jag skulle få min medicin, och då sa dem att jag inte fick lämna min lägenhet innan jag fick min medicin. Jag fick inte ens gå till mitt jobb...

Så får de inte göra såklart. Du är fri att gå hur du vill.

Men varför vill du inte ta medicinen som din läkare tycker du behöver? Har du slutat ta din medicin tidigare? Hur blev det då?
Svar på tråden Upprörd, drogtester inom psykiatrin