• Tom Araya

Är invandringen en belastning?

Visserligen bara en debattartikel skriven av en privatperson, så det är kanske inte mycket att hänga upp sig på...
    Men jag vill gärna bemöta den.

Det är jag som är den verkliga belastningen (aftonbladet.se)

Alla kostnader belastar såklart en budget, där är det ingen skillnad på Petras vårdkostnader och andra kostnader.

Jag tror inte att någon betraktat eller kallat Petra Halls läkare eller kirurg för en "belastning". Jag tror det är Petra Hall själv som buntat ihop all invandring/invandrare till en homogen grupp som medför samma resultat för det svenska samhället, vilket inte stämmer med verkligheten.

Jag ger dock Petra rätt angående jobbskatteavdragen och sjukersättningen.

När Petra avslutar med klimatpåverkan så blir det hela skrattretande då hon utger sig vara Vänsterpartist...
    Hur mycket utsläpp har inte kärnkraftsmotståndet orsakat, vilket Vänsterpartiet är en del av?

• Svar på tråden Är invandringen en belastning?
  • Anonym (Krig i Danmark och Polen?)
    Padirac skrev 2024-03-15 18:57:01 följande:
    Se igen - nu pratar du om krig igen

Om det är eller inte är krig i Danmar eller Polen har ingenting med flyktingstatus att göra enligt flyktingkonventionen. 

Så ditt påstående om att flyktingar inte kan fly från krig i andra länder än Polen och Danmark om de passerar genom Danmar eller Polen är fel då det inte stämmer med fakta.

Kan du korrigera dig själv - eller om det inte går kan du alla fall korrigera ditt falska påstående? 
    Sakfel av dig igen.
    Jag har inte pratat om krig.
    Har du tagit bort "Danmanrk" nu från dina lögner? Detta ändrar fortfarande inget i sak.
    Du ljuger varje gång.
    Jag har inte pratat om krig. Tvärtom har jag skrivit att det INTE råder krig i Danmark.

Jag citerar mig själv för att underlätta för dig:
    "-det är många fler som har kommit till insikten att en person som väljer att lämna Danmark för att resa till Sverige absolut inte gör detta för att fly från krig eller fly för sitt liv.
    Det råder nämligen INTE KRIG i DANMARK".
    nihka skrev 2024-03-15 19:32:23 följande:
    Jättebra att du förstår att det inte är krig i Danmark. Svårt för människor att ta sig igenom krigsländer så det är tur för alla flyktingar som vill till Sverige att det inte är krig i Danmark. Tur för danskarna också! 

Jag liksom de allra flesta har FÖRSTÅTT detta sedan LÄNGE.

Tack för att du bekräftar att du också nu har insett att de som väljer att resa från Danmark till Sverige inte flyr från krig, de flyr inte för sina liv, utan de väljer att resa från Danmark till Sverige för att de själva VILL göra det.

För min egen del är det tydligt, och det är bevisat, från mina allra första inlägg i den här tråden, att jag förstår och alltid har förstått att det INTE råder KRIG I DANMARK.
    Om du trycker "visa endast" och läser mina inlägg så ska du se att det blir tydligt., eller åtminstone lättare, också för dig.

Men tack igen till dig Nihka för att du bekräftar, att också du numera förstår, att alla dessa s k flyktingar, de som utgör en mycket stor belastning, som väljer att resa från Danmark till Sverige gör detta för att som du själv skriver,
    för att de själva VILL.
    Inte för att de flyr från krig, inte för att de flyr för sina liv.

Nihka, 
    jag erkänner utan omsvep att jag tidigare aldrig hade kunnat tro eller hoppas att också du skulle komma till insikt, våga erkänna att du ändrat dig, och att du skulle hjälpa till att så tydligt bekräfta det jag och andra har hävdat hela tiden.

Den politik vi har fört i Sverige har låtit främmande människor från väldigt främmande kulturer resa från t ex Danmark till Sverige för att de själva VILL, precis så som nihka m fl skriver.
    Alltså inte för att de flyr från krig.
    De flesta som har valt att resa till Sverige har gjort detta för att gratis få komma i åtnjutande av Sveriges välfärd.

Att så många främmande människor från främmande kulturer har fått resa till Sverige bara för att de själva VILL och fått ta del av vår välfärd är den största enskilda orsaken till den fruktansvärt höga belastningen, till problemen i vård/skola/omsorg och till Sveriges hemska samhällsproblem.

• nihka
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-03-18 09:51:57 följande:

Jag liksom de allra flesta har FÖRSTÅTT detta sedan LÄNGE.

Tack för att du bekräftar att du också nu har insett att de som väljer att resa från Danmark till Sverige inte flyr från krig, de flyr inte för sina liv, utan de väljer att resa från Danmark till Sverige för att de själva VILL göra det.

För min egen del är det tydligt, och det är bevisat, från mina allra första inlägg i den här tråden, att jag förstår och alltid har förstått att det INTE råder KRIG I DANMARK.
    Om du trycker "visa endast" och läser mina inlägg så ska du se att det blir tydligt., eller åtminstone lättare, också för dig.

Men tack igen till dig Nihka för att du bekräftar, att också du numera förstår, att alla dessa s k flyktingar, de som utgör en mycket stor belastning, som väljer att resa från Danmark till Sverige gör detta för att som du själv skriver,
    för att de själva VILL.
    Inte för att de flyr från krig, inte för att de flyr för sina liv.

Nihka, 
    jag erkänner utan omsvep att jag tidigare aldrig hade kunnat tro eller hoppas att också du skulle komma till insikt, våga erkänna att du ändrat dig, och att du skulle hjälpa till att så tydligt bekräfta det jag och andra har hävdat hela tiden.

Den politik vi har fört i Sverige har låtit främmande människor från väldigt främmande kulturer resa från t ex Danmark till Sverige för att de själva VILL, precis så som nihka m fl skriver.
    Alltså inte för att de flyr från krig.
    De flesta som har valt att resa till Sverige har gjort detta för att gratis få komma i åtnjutande av Sveriges välfärd.

Att så många främmande människor från främmande kulturer har fått resa till Sverige bara för att de själva VILL och fått ta del av vår välfärd är den största enskilda orsaken till den fruktansvärt höga belastningen, till problemen i vård/skola/omsorg och till Sveriges hemska samhällsproblem.

Tack för att du bekräftar att flyktingar inte slutar vara flyktingar när de förflyttar sig.

Trodde aldrig du skulle komma till insikt, men även jag kan ha fel!

Tack, tackelitack, tack-tack!
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
    nihka skrev 2024-03-18 16:46:39 följande:
    Tack för att du bekräftar att flyktingar inte slutar vara flyktingar när de förflyttar sig.

Tack, tackelitack, tack-tack!
    Nej, fel av dig. Du har förmodligen begått misstaget att citera fel inlägg och fel medlem? Jag har inte skrivit ett enda ord om just den där saken.

Ja, du kan ha fel, vilket du visar i detta inlägget. Och vi alla kan ju begå misstag ibland.
    Men den här saken har jag kommit till insikt om för länge sedan, alltså att den som väljer att resa från Danmark till Sverige inte flyr från krig.
    Om du läser mina inlägg i tråden så framgår det att jag liksom de flesta andra medlemmar har haft denna insikt hela tiden.

Hur som helst så uppskattar jag mycket att du också nu (sent omsider) har kommit till insikt om det som jag och de flesta andra kom till insikt om för länge sedan!

Jag gillar att du och jag, m fl, numera är överens i sakfrågan.
    Tackelitack-tack, till dig med! Solig 
  • nihka
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-03-18 18:00:23 följande:
    Nej, fel av dig. Du har förmodligen begått misstaget att citera fel inlägg och fel medlem? Jag har inte skrivit ett enda ord om just den där saken.

Ja, du kan ha fel, vilket du visar i detta inlägget. Och vi alla kan ju begå misstag ibland.
    Men den här saken har jag kommit till insikt om för länge sedan, alltså att den som väljer att resa från Danmark till Sverige inte flyr från krig.
    Om du läser mina inlägg i tråden så framgår det att jag liksom de flesta andra medlemmar har haft denna insikt hela tiden.

Hur som helst så uppskattar jag mycket att du också nu (sent omsider) har kommit till insikt om det som jag och de flesta andra kom till insikt om för länge sedan!

Jag gillar att du och jag, m fl, numera är överens i sakfrågan.
    Tackelitack-tack, till dig med! Solig 
    Tack för att du återigen bekräftar att flyktingar är flyktingar även om de flyttar på sig! Tusen tacke-li-tack-tack-tackar! Och tack förresten.
    nihka skrev 2024-03-18 18:50:00 följande:
    Tack för att du återigen bekräftar att flyktingar är flyktingar även om de flyttar på sig! Tusen tacke-li-tack-tack-tackar! Och tack förresten.
    Du har förmodligen begått misstaget att citera fel inlägg och fel medlem? Jag har inte skrivit ett enda ord om just den där saken.

Men tackeli-tack-tack ändå för att du håller med om sakfrågan, att den som väljer att resa från Danmark till Sverige inte flyr från krig.

• nihka
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-03-19 07:25:40 följande:
    Du har förmodligen begått misstaget att citera fel inlägg och fel medlem? Jag har inte skrivit ett enda ord om just den där saken.

Men tackeli-tack-tack ändå för att du håller med om sakfrågan, att den som väljer att resa från Danmark till Sverige inte flyr från krig.
    Ja, jag godtar din ursäkt. Ingen fara nu när du förstår att man kan resa precis vart man vill utan att man slutar vara flykting.

Varsågod!
  • nihka
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-03-19 07:25:40 följande:

Ja, jag godtar din ursäkt. Ingen fara nu när du förstår att man kan resa precis vart man vill utan att man slutar vara flykting.

Varsågod!
    nihka skrev 2024-03-19 17:57:06 följande:
    man kan resa precis vart man vill utan att man slutar vara flykting.
    Jag har inte skrivit ett enda ord om just den där saken.
    Så tyvärr har du misstagit dig igen.

Tack ändå för att du äntligen har kommit till insikt gällande sakfrågan
    den som väljer att resa från Danmark till Sverige inte flyr från krig.

Det hedrar dig nihka att du kan ändra dig och nu öppet erkänna tidigare feltänk
  • AndreaBD
    Tom Araya skrev 2024-03-16 21:00:49 följande:

Högerregeringen vill höja kraven på språkkunskaper och begränsa möjligheterna till att få tolk.
    Tidigare har språkkraven varit så låga att jag som kund ibland får svårt att göra mig förstådd på svenska inför den personal jag möter, men inte får jag någon tolkhjälp då inte.

Det låter som en bära idé. Jag känner igen problemet som kund. Inte bara när det gäller att köpa saker, utan det kan t.ex. gälla frisören, eller även läkare.
Svar på tråden Är invandringen en belastning?