• Tom Araya

Är invandringen en belastning?

Visserligen bara en debattartikel skriven av en privatperson, så det är kanske inte mycket att hänga upp sig på...
    Men jag vill gärna bemöta den.

Det är jag som är den verkliga belastningen (aftonbladet.se)

Alla kostnader belastar såklart en budget, där är det ingen skillnad på Petras vårdkostnader och andra kostnader.

Jag tror inte att någon betraktat eller kallat Petra Halls läkare eller kirurg för en "belastning". Jag tror det är Petra Hall själv som buntat ihop all invandring/invandrare till en homogen grupp som medför samma resultat för det svenska samhället, vilket inte stämmer med verkligheten.

Jag ger dock Petra rätt angående jobbskatteavdragen och sjukersättningen.

När Petra avslutar med klimatpåverkan så blir det hela skrattretande då hon utger sig vara Vänsterpartist...
    Hur mycket utsläpp har inte kärnkraftsmotståndet orsakat, vilket Vänsterpartiet är en del av?

• Svar på tråden Är invandringen en belastning?
  • Anonym (Krig i Danmark och Polen?)
    nihka skrev 2024-03-11 16:43:10 följande:
    Man slutar inte att vara flykting om man så reser flera varv runt jorden och till månen och tillbaka och sedan ytterligare ett varv.
    Den saken har jag inte diskuterat.

Läs gärna vad jag har skrivit.
  • nihka
    Anonym (Uppsalabo) skrev 2024-03-11 19:36:30 följande:
    Fast då gör man skäl för epitetet lyxflykting. 
    Inte om den enda platsen man egentligen vill vara är hemma.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Padirac
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-03-11 19:54:06 följande:
    Och FAKTA är att fortfarande gäller det självklara att:
    ingen som väljer att resa från Danmark till Sverige flyr från krig och flyr för sitt liv.

Det råder nämligen INTE krig i Danmark. 
    Du har tydligen inte förstått flykingkonventionens definition av flykting.

Men det är inget att vara ledsen över - det finns så mycket mer som inte begrips.

Men det var väl så att du påstod att du inte diskuterade flyktingkonventionen?

Det är tydligen inte flyktingar enligt internationella konventioner och överenskommelser du diskuterar - du pratar om att det inte är krig i Danmark och Polen och du vekrar ha svårt att förstå att ingen säger emot dig i fråga om det.

De där underförstådda argumenten du drar till med funkar fortfarande inte - jag tror inte heller att de uppfattas som smarta eller som att komma från någon som kan prata bort andra.  ... de visar väl på en stor oförståelse och en stor dimma hos den som försöker lägga in egna underförstådda  påståenden hos andra ... så ös på bara... 
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-03-08 10:02:31 följande:
    Jag har inte diskuterat Flyktingförordningen.

Oavsett vad som står i Flyktinförordningen så har jag och alla Svenska väljare, liksom du, rätt att ha en åsikt.

silly you Solig
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Handlar ovanstående flyktingstatus-bråk egentligen inte bara om begreppsförvirring?

En person som kommer till Sverige via Danmark och söker asyl här, är fortfarande flykting. Däremot är det inte säkert att personen får sin sak prövad i Sverige. Personen kanske slickas tillbaka till Danmark, om personen redan är registrerad där. Det händer varje år, mellan många olika länder. Men det förändrar inte flyktingstatusen i sig.

Sverige har ingen skyldighet att pröva asylansökningar från personer som har registrerats i andra EU-länder. (Vilket egentligen ska ske vid ankomst). Då är det detta EU-land som ska pröva ansökan.

Att många EU-länder har struntat i att registrera och låtit flyktingarna resa vidare för att slippa ta ansvar, är en annan femma. Detta ledde ju tillslut till att gräns efter gräns tillfälligt stängdes hösten 2015.

Sen dess försöker man i stället hålla så många flyktingar som möjligt utanför EU. (Undantaget ukrainare och andra européer). Eftersom inget EU-land längre vill ta emot stora mängder asylsökande. Men det förändrar inte själva flyktingstatusen. Sen kan man diskutera vilka som är flyktingar och vilka som är ekonomiska migranter, men det är en annan diskussion.

• Padirac
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-03-11 22:24:52 följande:

Handlar ovanstående flyktingstatus-bråk egentligen inte bara om begreppsförvirring?

En person som kommer till Sverige via Danmark och söker asyl här, är fortfarande flykting. Däremot är det inte säkert att personen får sin sak prövad i Sverige. Personen kanske slickas tillbaka till Danmark, om personen redan är registrerad där. Det händer varje år, mellan många olika länder. Men det förändrar inte flyktingstatusen i sig.

Sverige har ingen skyldighet att pröva asylansökningar från personer som har registrerats i andra EU-länder. (Vilket egentligen ska ske vid ankomst). Då är det detta EU-land som ska pröva ansökan.

Att många EU-länder har struntat i att registrera och låtit flyktingarna resa vidare för att slippa ta ansvar, är en annan femma. Detta ledde ju tillslut till att gräns efter gräns tillfälligt stängdes hösten 2015.

Sen dess försöker man i stället hålla så många flyktingar som möjligt utanför EU. (Undantaget ukrainare och andra européer). Eftersom inget EU-land längre vill ta emot stora mängder asylsökande. Men det förändrar inte själva flyktingstatusen. Sen kan man diskutera vilka som är flyktingar och vilka som är ekonomiska migranter, men det är en annan diskussion.

Jag uppfattar det som att det finns de i tråden som medvetet vill förvirra begreppen för att påstå att 'alla' flyktingar i allmänhet är ekonomiska migranter - eftersom det inte är krig i Danmark eller Polen

Med andra ord: 

Kan man resa genom tio säkra länder och fortfarande vara flykting?

Ja.

Har flyktingar rätt att stanna i vilket land de vill och få uppehållstillstånd där?

Nej.

Man måste skilja på ovanstående.

Det är inte var du befinner dig som avgör om du är flykting eller inte. Vilket land som har ansvaret för dig, styrs dock av annat.

Padirac skrev 2024-03-11 22:34:43 följande:
    Jag uppfattar det som att det finns de i tråden som medvetet vill förvirra begreppen för att påstå att 'alla' flyktingar i allmänhet är ekonomiska migranter - eftersom det inte är krig i Danmark eller Polen

Jag håller med om att man då inte har förstått vad flyktingstatus betyder.

Antingen har personen rätt till asyl, eller så har personen inte rätt till asyl. Vilket land som har ansvar för prövningen är en annan femma.
  • nattuw

Det handlar om att en sida (S) har inställningen att är du inte med oss är du emot oss. Sen spelar det ingen roll vad det handlar om.
  • Digestive

Det var en välformulerad och bra förklaring. Jag håller med.
    "I wish that every human life might be pure transparent freedom" - Simone de Beauvoir
  • Anonym (Krig i Danmark och Polen?)

Min åsikt, som uppenbarligen stämmer överens med en mycket stor andel av Svenska väljare och alltså Svenska folket, framgår väldigt enkelt och tydligt genom mitt exempel:
    En person som väljer att resa från Danmark till Sverige flyr självfallet inte från krig och det är givet att den som väljer att resa från Danmark till Sverige flyr inte för sitt liv.
    Danmark befinner sig inte i krig.

Det är fullkomligt uppenbart att främmande människor, ofta från väldigt avlägsna länder och kulturer, väljer att resa till Sverige av helt andra skäl än att de skulle fly från krig och fly för sitt liv.

En självklar anledning har visat sig vara att man gratis och utan egen arbetsinsats får tillgång till Sveriges unika välfärdssystem, trots att välfärdssystemet aldrig var avsett för dessa och detta. Överutnyttjandet av välfärden har medfört stora problem, extremt ökade kostnader och den resursbrist vi i dag ser i det gamla Svenska välfärdssystemet.

Jag har inte deltagit i något bråk och gällande det jag har skrivit finns ingen som helst begreppsförvirring.
    Jag har nämligen inte överhuvudtaget diskuterat Flyktingförordningen.
    Men vissa här har tydligen svårt att läsa och förstå och uppenbart svårt att hålla isär olika inlägg från olika medlemmar.

Att flytta fokus och försöka få resonemangen att handla om helt andra saker är ett ständigt återkommande beteende från de som medvetet försöker dölja och förneka sanningen. Vissa försöker ständigt, och lyckas påfallande ofta, flytta fokus genom att lägga ut dimridåer, genom att prata om helt andra saker, för att ständigt försöka dölja och förneka den uppenbara sanningen.

I det här fallet har vi övriga i tråden återigen låtit dem lyckats med att flytta fokus, lyckats flytta diskussionerna till att handla om begreppsförvirring, om flyktingstatus, om regelverk och helt andra saker än de saker som Svenska väljare anser vara det viktiga.

Oavsett vad som står i Flyktinförordningen, oavsett vad som står skrivet var som, så har alla rätt att konstatera att det inte råder krig i Danmark och därmed att de som gör sitt val att resa från Danmark till Sverige flyr självklart inte från krig,
    och kring detta har alla en självklar rätt att ha en åsikt. Och väldigt många Svenska väljare har uppenbarligen en åsikt om detta.

Svar på tråden Är invandringen en belastning?