• Tom Araya

Är invandringen en belastning?

Visserligen bara en debattartikel skriven av en privatperson, så det är kanske inte mycket att hänga upp sig på...
    Men jag vill gärna bemöta den.

Det är jag som är den verkliga belastningen (aftonbladet.se)

Alla kostnader belastar såklart en budget, där är det ingen skillnad på Petras vårdkostnader och andra kostnader.

Jag tror inte att någon betraktat eller kallat Petra Halls läkare eller kirurg för en "belastning". Jag tror det är Petra Hall själv som buntat ihop all invandring/invandrare till en homogen grupp som medför samma resultat för det svenska samhället, vilket inte stämmer med verkligheten.

Jag ger dock Petra rätt angående jobbskatteavdragen och sjukersättningen.

När Petra avslutar med klimatpåverkan så blir det hela skrattretande då hon utger sig vara Vänsterpartist...
    Hur mycket utsläpp har inte kärnkraftsmotståndet orsakat, vilket Vänsterpartiet är en del av?

• Svar på tråden Är invandringen en belastning?
  • Anonym (Krig i Danmark och Polen?)
    Anonym (silly) skrev 2024-03-07 20:56:43 följande:
    Dublinförordningen är inte samma sak som Flyktingförordningen 

silly you {#emotions_dlg.flower}
    Jag har inte diskuterat Flyktingförordningen.

Oavsett vad som står i Flyktinförordningen så har jag och alla Svenska väljare, liksom du, rätt att ha en åsikt.

silly you Solig
    nihka skrev 2024-03-07 20:41:44 följande:
    Man slutar inte att vara flykting om man så reser flera varv runt jorden och till månen och tillbaka.

Den saken har jag inte diskuterat.

Läs gärna vad jag har skrivit.

Självfallet får du skriva och ha åsikter om precis vad du vill. 
    Men i de fall du citerar det jag skriver så bör det väl vara rimligt att vi resonerar om just det jag har skrivit och inte om något helt annat?
    Om du vänder på saken, gällande något du har skrivit och jag citerar, så är jag övertygad att du skulle tycka lika. Eller?

• Padirac
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-03-08 09:59:16 följande:
    en som väljer att resa från Danmark till Sverige har självfallet INTE FLYKTINGSKÄL.

Du har rätt till din åsikt.
    Anser du att jag och andra (t ex majoriteten av Svenska väljare) har rätt att ha en egen åsikt trots att det är en annan åsikt än din?
    Alla får ha sin egen åsikt - det är en del av det demokratiska samhället vi lever i.

Du och alla andra får dessutom tro att den åsikt man har är fakta oavsett den är eller inte är representativ för fakta.

I den demokrati vi lever i får vi dessutom diskutera och debattera öppet med varandra. Det är väl bara SDs gnällspikar som vill påstå att en öppen debatt där de bemöts med argument som påstår att de inte får ha sin åsikt

Du verkar inte ha förstått eller hålla med om flyktingkonventionens internationellt erkända och överenskomna defintition av vad som avses eller menas med ternen flykting.

Jag ser inlägget ovan att du påstår dig kunna skilja på Flyktingkonventionen och Dublinförordningen.

Ändå är det någon du försöker lura genom att blanda ihop dessa. Jag vet inte om det är dig själv du försöker lura eller om det är andra du försöker lura genom att blanda ihop två så skilda saker som Flyktingkonventionen och Dublinförordningen.

Att du och de mindre informerade du påstår dig dela uppfattning med har en åsikt att det är eller inte är krig i Danmark eller att Dublinförordningen och inte Flyktingkonventionen avgöra vem som är flyking så stämmer inte den åsikten med verkliga fakta.

Du kan ha en annan åsikt om att den mindre informarade åsikten är fakta. Det är inte ovanligt att skrikhöger och andra inom alternativhögern försöker framställa sina åsikter som fakta i någon postmodernistisk anda

• nihka
    Padirac skrev 2024-03-08 18:11:24 följande:
    Alla får ha sin egen åsikt - det är en del av det demokratiska samhället vi lever i.

Du och alla andra får dessutom tro att den åsikt man har är fakta oavsett den är eller inte är representativ för fakta.

I den demokrati vi lever i får vi dessutom diskutera och debattera öppet med varandra. Det är väl bara SDs gnällspikar som vill påstå att en öppen debatt där de bemöts med argument som påstår att de inte får ha sin åsikt

Du verkar inte ha förstått eller hålla med om flyktingkonventionens internationellt erkända och överenskomna defintition av vad som avses eller menas med ternen flykting.

Jag ser inlägget ovan att du påstår dig kunna skilja på Flyktingkonventionen och Dublinförordningen.

Ändå är det någon du försöker lura genom att blanda ihop dessa. Jag vet inte om det är dig själv du försöker lura eller om det är andra du försöker lura genom att blanda ihop två så skilda saker som Flyktingkonventionen och Dublinförordningen.

Att du och de mindre informerade du påstår dig dela uppfattning med har en åsikt att det är eller inte är krig i Danmark eller att Dublinförordningen och inte Flyktingkonventionen avgöra vem som är flyking så stämmer inte den åsikten med verkliga fakta.

Du kan ha en annan åsikt om att den mindre informarade åsikten är fakta. Det är inte ovanligt att skrikhöger och andra inom alternativhögern försöker framställa sina åsikter som fakta i någon postmodernistisk anda

Svårt det där för en del att skilja på åsikter och fakta.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Padirac
    nihka skrev 2024-03-08 21:28:13 följande:
    Svårt det där för en del att skilja på åsikter och fakta.
    Ja, när argumenten tagit slut återstår bara att försvara motståndet mot fakta med att de har åsikter eller att de har alternativa fakta ( som bygger på deras åsikter) 

Svag och desperat argumentation.
    Padirac skrev 2024-03-08 18:11:24 följande:

Vilket fantastiskt försök att lägga ut ännu en dimridå.
    När du irrat bort dig själv i dina egna dimridåer kan du fortsätta dina resonemang i dimman om helt andra saker än de jag skrivit om. Jag avstår från att irra i dina dimmor. Dina försök att dölja och förneka sanningen är bara mer och mer pinsamma.
    Alla andra (nästan), inklusive Socialdemokraternas senaste undersökning, har numera slutat att dölja och förneka sanningen.

Ja, invandringen är en fruktansvärd belastning (och då avser jag invandringspolitiken).

Jag och många andra i tråden har radat upp FAKTA som stödjer sanningen.

Du har däremot inte kommit med något enda faktamässigt, trots alla dina dimmiga försök, som skulle kunna visa att detta inte skulle vara sant. 

Och fortfarande gäller det självklara att ingen som väljer att resa från Danmark till Sverige flyr från krig och flyr för sitt liv.
    Det råder nämligen INTE krig i Danmark. 
  • nihka
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-03-08 10:07:09 följande:

Den saken har jag inte diskuterat.

Läs gärna vad jag har skrivit.

Självfallet får du skriva och ha åsikter om precis vad du vill. 
    Men i de fall du citerar det jag skriver så bör det väl vara rimligt att vi resonerar om just det jag har skrivit och inte om något helt annat?
    Om du vänder på saken, gällande något du har skrivit och jag citerar, så är jag övertygad att du skulle tycka lika. Eller?

Man slutar inte att vara flykting om man så reser flera varv runt jorden och till månen och tillbaka och sedan ytterligare ett varv.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Padirac
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-03-11 09:12:51 följande:
    Vilket fantastiskt försök att lägga ut ännu en dimridå.
    När du irrat bort dig själv i dina egna dimridåer kan du fortsätta dina resonemang i dimman om helt andra saker än de jag skrivit om. Jag avstår från att irra i dina dimmor. Dina försök att dölja och förneka sanningen är bara mer och mer pinsamma.
    Alla andra (nästan), inklusive Socialdemokraternas senaste undersökning, har numera slutat att dölja och förneka sanningen.

Ja, invandringen är en fruktansvärd belastning (och då avser jag invandringspolitiken).

Jag och många andra i tråden har radat upp FAKTA som stödjer sanningen.

Du har däremot inte kommit med något enda faktamässigt, trots alla dina dimmiga försök, som skulle kunna visa att detta inte skulle vara sant. 

Och fortfarande gäller det självklara att ingen som väljer att resa från Danmark till Sverige flyr från krig och flyr för sitt liv.
    Det finns ingenting oklart i att flyktingkonventionen och Dublinförordningen inte samma sak. Den förra handlar om vem som under vissa omständigheter räknas som flykting och den senare handlar om hur EU kommit överens om en gemensam flyktinghantering.

Att det är eller inte är krig i Danmark och Polen påverkar inte vad flyktingkonventionen säger och inte heller var Dublinförordningen säger.

om du inte anser detta vara fakta så får du självklart ha den åsikten, men det verkar vara en djupt obildad uppfattning som i sig inte bygger på verkliga förhållanden.

Jag förstår att verkliga förhållande kan uppfattas som dimmiga om verkliga förhållanden inte stämmer med dina egna åsikter.

Men det är ingenting att vara ledsen över.
  • Anonym (Uppsalabo)
    nihka skrev 2024-03-11 16:43:10 följande:
    Man slutar inte att vara flykting om man så reser flera varv runt jorden och till månen och tillbaka och sedan ytterligare ett varv.
    Fast då gör man skäl för epitetet lyxflykting. 
    Padirac skrev 2024-03-11 18:36:51 följande:
    Det finns ingenting oklart i att flyktingkonventionen och Dublinförordningen inte samma sak. Den förra handlar om vem som under vissa omständigheter räknas som flykting och den senare handlar om hur EU kommit överens om en gemensam flyktinghantering.

Att det är eller inte är krig i Danmark och Polen påverkar inte vad flyktingkonventionen säger och inte heller var Dublinförordningen säger.

om du inte anser detta vara fakta så får du självklart ha den åsikten, men det verkar vara en djupt obildad uppfattning som i sig inte bygger på verkliga förhållanden.

Jag förstår att verkliga förhållande kan uppfattas som dimmiga om verkliga förhållanden inte stämmer med dina egna åsikter.

Men det är ingenting att vara ledsen över.
    Och FAKTA är att fortfarande gäller det självklara att:
    ingen som väljer att resa från Danmark till Sverige flyr från krig och flyr för sitt liv.

Svar på tråden Är invandringen en belastning?