• Tom Araya

Är invandringen en belastning?

Visserligen bara en debattartikel skriven av en privatperson, så det är kanske inte mycket att hänga upp sig på...
    Men jag vill gärna bemöta den.

Det är jag som är den verkliga belastningen (aftonbladet.se)

Alla kostnader belastar såklart en budget, där är det ingen skillnad på Petras vårdkostnader och andra kostnader.

Jag tror inte att någon betraktat eller kallat Petra Halls läkare eller kirurg för en "belastning". Jag tror det är Petra Hall själv som buntat ihop all invandring/invandrare till en homogen grupp som medför samma resultat för det svenska samhället, vilket inte stämmer med verkligheten.

Jag ger dock Petra rätt angående jobbskatteavdragen och sjukersättningen.

När Petra avslutar med klimatpåverkan så blir det hela skrattretande då hon utger sig vara Vänsterpartist...
    Hur mycket utsläpp har inte kärnkraftsmotståndet orsakat, vilket Vänsterpartiet är en del av?

• Svar på tråden Är invandringen en belastning?
  • nihka
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-03-06 07:30:17 följande:
    Vad har det tagit åt dig nihka?

Vi är många i tråden som på sakligt sätt har visat att invandringen är en fruktansvärd belastning
    (som vanligt avser jag då invandringspolitiken, men anpassar ordvalet till trådrubriken).

Jag tror det är först gången någonsin som vi kommer fram till att du helt saknar argument och att du väljer visa upp dig själv som totalt svarslös.
    Så vitt jag vet är det första gången som du på detta sätt klart och tydligt erkänner att invandringen faktiskt är en belastning.

Jag ger dig kred för att du äntligen har kommit till insikt och att också du numera inser att invandringen är en belastning,
    även om jag tycker att du har ett lite märkligt sätt att berätta för oss att du kommit till insikt.

Du tycket trådstarten och trådämnet ger dig anledning att diskutera svenskars fylleresor till Åland?
    Du gör ju i vart fall tydligt att du själv försöker lägga ut dimridåer.
    En svensk är en svensk även när den förflyttar sig över en landsgräns precis som en flykting är en flykting även när den flyttar sig över en landsgräns.

Svensk -> svensk. Flykting -> flykting.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Flykting är man tills man får uppehållstillstånd någonstans. Det måste inte vara första ankomstland eller första säkra land. Men det finns heller inget som säger att man har rätt att välja vilket land man vill söka asyl i.

Enligt Dublinförordningen ska flyktingar söka asyl i det första EU-land de kommer till. Det är sällan Sverige.

Dublinförordningen har i praktiken inte fungerat, men det fungerar inte heller att flyktingar och migranter tillåts resa fritt genom Europa och välja land.

• Anonym (Krig i Danmark och Polen?)
    nihka skrev 2024-03-06 22:59:46 följande:
    En svensk är en svensk även när den förflyttar sig över en landsgräns precis som en flykting är en flykting även när den flyttar sig över en landsgräns.

Nej, detta är sakfel av dig.

Vilket framgår väldigt enkelt och tydligt genom mitt exempel:
    En person som väljer att resa från Danmark till Sverige flyr självfallet inte från krig och det är givet (för de flesta...) att den som väljer att resa från Danmark till Sverige flyr inte för sitt liv. 
    Danmark befinner sig inte i krig.

Detta är Dublinförordningen

En person som har flytt till Europa måste, enligt Dublinförordningen, söka skydd i det första säkra landet som personen kommer till.
    /SVT Nyheter

Sverige är nästan ALDRIG det FÖRSTA säkra landet.

nihka skrev 2024-03-06 22:59:46 följande:

En flykting är en flykting.

Men en person som väljer att resa från Danmark till Sverige är givetvis inte en flykting utan just en resenär.
    Den som väljer att resa från Danmark till Sverige har självfallet INTE FLYKTINGSKÄL.
  • Padirac
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-03-07 10:04:42 följande:

Men en person som väljer att resa från Danmark till Sverige är givetvis inte en flykting utan just en resenär.
    Den som väljer att resa från Danmark till Sverige har självfallet INTE FLYKTINGSKÄL.
    Jag har för mig att du och jag diskuterade vad flykingkonventionen sa om flykingstatus, har du glömt bort det - eller försöker du dölja och förneka att du vet vad flyktingstatus betyder?
  • Padirac
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-03-06 23:12:28 följande:

Flykting är man tills man får uppehållstillstånd någonstans. Det måste inte vara första ankomstland eller första säkra land. Men det finns heller inget som säger att man har rätt att välja vilket land man vill söka asyl i.

Enligt Dublinförordningen ska flyktingar söka asyl i det första EU-land de kommer till. Det är sällan Sverige.

Dublinförordningen har i praktiken inte fungerat, men det fungerar inte heller att flyktingar och migranter tillåts resa fritt genom Europa och välja land.

Helt rätt,

och du förstår att dublinförordningen och om den fungerar eller inte fungerar inte har med saken att vara flykting att vara.

Hen som tror att det är kriog i danmark och annat har inte förstått det du förstår.
  • Padirac
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-03-06 23:12:28 följande:

Helt rätt,

och du förstår att dublinförordningen och om den fungerar eller inte fungerar inte har med saken att vara flykting att vara.

Hen som tror att det är kriog i danmark och annat har inte förstått det du förstår.
  • nihka
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-03-07 10:04:42 följande:

Man slutar inte att vara flykting om man så reser flera varv runt jorden och till månen och tillbaka.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (silly)
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-03-07 10:01:46 följande:
    Nej, detta är sakfel av dig.

Vilket framgår väldigt enkelt och tydligt genom mitt exempel:
    En person som väljer att resa från Danmark till Sverige flyr självfallet inte från krig och det är givet (för de flesta...) att den som väljer att resa från Danmark till Sverige flyr inte för sitt liv. 
    Danmark befinner sig inte i krig.

Detta är Dublinförordningen

En person som har flytt till Europa måste, enligt Dublinförordningen, söka skydd i det första säkra landet som personen kommer till.
    /SVT Nyheter

Sverige är nästan ALDRIG det FÖRSTA säkra landet.

Dublinförordningen är inte samma sak som Flyktingförordningen 

silly you {#emotions_dlg.flower}
    Padirac skrev 2024-03-07 18:27:38 följande:
    Jag har för mig att du och jag diskuterade vad flykingkonventionen sa om flykingstatus, har du glömt bort det - eller försöker du dölja och förneka att du vet vad flyktingstatus betyder?
    en som väljer att resa från Danmark till Sverige har självfallet INTE FLYKTINGSKÄL.

Du har rätt till din åsikt.
    Anser du att jag och andra (t ex majoriteten av Svenska väljare) har rätt att ha en egen åsikt trots att det är en annan åsikt än din?
Svar på tråden Är invandringen en belastning?