• mamma8212

För oss 35+ som försöker bli gravida

Jag har tre barn sen innan, försöker få ett fjärde. Fyller 39 i år, min minsta blir snart 4. Är inne på tredje försöket med bim i augusti :) Jag fick komplikationer vid min senaste förlossning som kan göra att det är svårare denna gången.. Innan har jag blivit gravid väldigt lätt.

Vore kul om vi var fler!

• Svar på tråden För oss 35+ som försöker bli gravida
  • Fjellmyran
    Anonym (litesenpådet) skrev 2024-11-19 11:35:17 följande:

Hej!
    Är 39 och försöker få till vårt första! Vi planerade barn för ngr år sedan men fick avbryta det pga. händelser i livet. Men nu är vi tillbaka och bebisfabriken är i full gång.

Vi är väl införstådda med att vi är lite sena på det, men livet kommer ibland i vägen.

Men oavsett om vi lyckas så har vårt sexliv fått sig ett rejält uppsving och vi ser det mer som nöje än schemalagt liggande än så länge så det är ju skoj:)

Jag känner mig fertil trots min ålder (hoppas det är så)
    Och ngr dagar efter ÄL så kändes det som om någon petade med snabba nålsick på ena äggstocken under en liten stund. Ngt ovanligt hände där nere och jag håller tummarna för att det var ett tecken. Dock är inte jag och min app överens om när ÄL skedde. Jag kände äggulan den 11e och appen beräknar den 14e.

Någon som känt samma?

Har långa menscyklar med långa mensdagar så har ÄL+8 enligt mig och ÄL+5 enligt appen. Oavsett så är det garanterat BIM -8 så den som har tålamod får se :)

Men vad roligt att försöka få sitt första barn, alltid speciellt  🥰 Hoppas det går bra.

Vi försöker få ett tredje sista barn, ÄL+5 idag. Jag har en del molvärk emellanåt, lite hugg/stick och har haft nån dag men tror inte det beror på att något hänt då jag ofta känner av sånt efter ÄL men man hoppas ju 😅🙏🏻
  • pandarinen

Hur går det för er? 

Här rullar livet på, mellan ägglossningarna. Känns som att jag kan ha äl på G, trodde den inte skulle komma förrän till helgen, kanske är det så, har inte testat mig heller. Åker iväg på semester imorgon utan gubben, så hinner inte med mys den här månaden heller. 

Känner mig lite sorgsen vid ägglossning och mens. Det påminner mig hela tiden om att jag inte kommer få fler barn- undrar när den känslan ska försvinna. Jag har insett att jag måste ge upp - det är viktigare att jobba på att få min och min mans relation att bli bra ( efter fyra år av försök att få barn) än att kämpa vidare. Blir jag gravid så blir jag- lätt att säga men jag blir stressad när jag känner av ägglossning och vi inte får till det. 

Eller att det inte känns någon gnista mellan oss, jag vill ju ändå försöka få till en bebis till, men det blir inte naturligt, det känns inte naturligt mellan oss just nu- efter 4 år med schemalagd sex så känns det som att vi lever i celibat just nu istället. 

Någonstans inom mig ger jag inte upp, jag fortsätter att äta folsyra, men samtidigt medvetet är jag i huvudet att jag får vara nöjd med min fantastiska son. 

Jag har tom börjat ge bort gamla barnkläder nu till mer behövande familjer. 

Men ojojojoj vad jag ändå önskar att jag hade fått ett barn till, speciellt nu så här när jag känner ägglossningen. 

Men i december ska jag försöka få till det- ett julligg och verkligen hålla tummarna att det kanske är några månader avhållsamhet som får kroppen att befrukta ett ägg. Å vad jag önskar- hade varit den bästa julklappen. 

Så har jag fått skriva av mig lite här...

• pandarinen

Anonym (Lantisen) skrev 2024-11-18 13:03:09 följande:
    Alltså det när andra berättar om att de är gravida, man råkar se nån gammal bekant som är gravid, vad som helst. Det är ju kul för dom, jag blir glad för deras skull men iallafall kan inte jag låta bli att bli avundsjuk. Och det känns så jobbigt. Man tänker att varför dom och inte jag.. Hemska tanke jag vet, men det går liksom inte att låta bli. 

Känner så väl igen mig. Värst var det när mitt första barn var runt 1,5 -2,5 år, då var det som att alla i ens närhet fick barn nr två och vi kämpade på och kämpade på. Varför lyckas de men inte vi? Ville glädjas men blev också butter. 
    Nu har vi kämpat i 4 år, men haft uppehåll nu några månader. Vet inte om vi kommer dra igång det igen, jag hoppas. Men jag får nog inte med min man på noterna, utan vi får vara nöjda, och det är vi verkligen med vår lilla guldklimp, vår fantastiska son som ger oss gråa hårstrån av oro, kiknande skratt och otroligt mycket kärlek varje dag. 

• Fjellmyran
    Alvedon83 skrev 2024-11-21 12:31:29 följande:

Inga symptom tyder på nåt annat än mens, tempen börjar säkert gå ned i morgon.
    Jag har faktiskt aldrig haft några särskilda symtom innan jag plussat 😊 Plusset har bara kommit fast allt känts som vanligt. Men jag förstår hur du tänker, man känner sin kropp. Tempen ser ju bra ut iaf 🤞🏻😄
  • Anonym (Längtan efter barn nr 2)

Igår hade vi äggplock. Av 16 äggblåsor fick de ut 14 ägg. det var MÅNGA fler än jag vågade hoppas på.  Jag fick ett samtal idag att sju av dessa har befruktats normalt. 

vi har tid för återföring imorgon Kl 14.30. Men om fem eller fler har fortsatt dela sig och ser ut att vara av god kvalitet kommer man flytta återföringen till på måndag med förhoppningen att kunna sätta in en blastocyst istället. 

känner mig hoppfull men försöker att vara realistisk. 

• Linda023

Grattis till så många befruktade!! Hoppas att det blir en liten bebis :D Jag hade äggplock 13/11, fick ut 6 ägg varav 5 blev befruktade.

Så fick jag återfört ett embryo 15/11, så jag ruvar på nu och hoppas på det bästa :D Hoppet är med mig men det går upp och ner. Jag har 3 stycken kvar i frysen, så är supernöjd!!

• Fjellmyran

Vad roligt att höra att många äggisar kunnat befruktats. Håller alla tummar för er 🙏🏻💕 Låter hoppfullt.

• Anonym (R)
    Anonym (Längtan efter barn nr 2) skrev 2024-11-21 13:48:12 följande:

Igår hade vi äggplock. Av 16 äggblåsor fick de ut 14 ägg. det var MÅNGA fler än jag vågade hoppas på.  Jag fick ett samtal idag att sju av dessa har befruktats normalt. 

vi har tid för återföring imorgon Kl 14.30. Men om fem eller fler har fortsatt dela sig och ser ut att vara av god kvalitet kommer man flytta återföringen till på måndag med förhoppningen att kunna sätta in en blastocyst istället. 

känner mig hoppfull men försöker att vara realistisk. 

Åh, det låter som väldigt fint resultat! Håller tummarna för att de fortsätter att utveckla sig bra.
  • Anonym (R)

Kul med mycket aktivitet i tråden. Roligt att det är blandning mellan både de som försöker få första och som redan har barn. Har inte riktigt hunnit med här det senaste. Dessutom så har jag fortfarande inte riktigt återhämtat mig från senaste misslyckade försöket, fast egentligen är det väl allt annat i livet som tagit lite för mycket på mig det senaste.

Nu är jag på cykeldag 13 så är ju hög tid att sätta fart. Ångrar att jag inte köpt nya ägglossningstester för jag hade nog behövt lite hjälp med att just få fart med detta försök. Iofs så brukar jag känna min kropp rätt väl och veta när det är ägglossning (har dessutom blivit mycket värre efter graviditeten) så jag är ju inte orolig att missa egentligen.

• Fjellmyran
    Anonym (R) skrev 2024-11-21 16:06:32 följande:

Kul med mycket aktivitet i tråden. Roligt att det är blandning mellan både de som försöker få första och som redan har barn. Har inte riktigt hunnit med här det senaste. Dessutom så har jag fortfarande inte riktigt återhämtat mig från senaste misslyckade försöket, fast egentligen är det väl allt annat i livet som tagit lite för mycket på mig det senaste.

Nu är jag på cykeldag 13 så är ju hög tid att sätta fart. Ångrar att jag inte köpt nya ägglossningstester för jag hade nog behövt lite hjälp med att just få fart med detta försök. Iofs så brukar jag känna min kropp rätt väl och veta när det är ägglossning (har dessutom blivit mycket värre efter graviditeten) så jag är ju inte orolig att missa egentligen.

Det är rätt skönt att man känner sin kropp väl. Jag behöver egentligen inte ÄL-test eller tempa men gör det ändå. Som att jag vill bekräfta att det hänt 😆 

Nu går jag bara och väntar på att mensen INTE ska dyka upp 🙈 Hade varit så härligt att slippa allt detta. Slippa analysera kroppen, jaga ÄL. Hoppas inte mensen dyker upp? vänta och vänta. Kan vi inte bara få bli gravida nångång 😆
  • Anonym (R)
    Fjellmyran skrev 2024-11-21 18:12:09 följande:
    Det är rätt skönt att man känner sin kropp väl. Jag behöver egentligen inte ÄL-test eller tempa men gör det ändå. Som att jag vill bekräfta att det hänt 😆 

Nu går jag bara och väntar på att mensen INTE ska dyka upp 🙈 Hade varit så härligt att slippa allt detta. Slippa analysera kroppen, jaga ÄL. Hoppas inte mensen dyker upp? vänta och vänta. Kan vi inte bara få bli gravida nångång 😆
    Jamen verkligen! Håller tummarna för att det är nu det händer för dig. Har du bestämt när du ska testa?
  • Fjellmyran
    Anonym (R) skrev 2024-11-21 18:42:43 följande:
    Jamen verkligen! Håller tummarna för att det är nu det händer för dig. Har du bestämt när du ska testa?
    Brukar smygtesta kring ÄL+9-10 🙈  Fick positivt sist ÄL+10. Med de andra större barnen testade jag aldrig före BIM, gick till och med över flera dagar innan jag testade. Skulle aldrig kunna ha så mkt is i magen nu 😂 ÄL+6 idag. En evighet kvar att vänta. 
  • Anonym (Längtan efter barn nr 2)
    Anonym (R) skrev 2024-11-21 15:59:14 följande:
    Åh, det låter som väldigt fint resultat! Håller tummarna för att de fortsätter att utveckla sig bra.
    fick ett samtal idag om att sju av de fjorton äggen har befruktats normalt 👍🏻. Det var också över förväntan. Imorgon får vi se hur många som klarat sig till dag två. Det är spännande! också en knepig tanke på att ett framtida barn kanske ligger där i en liten labb-burk i ett värmeskåp 😂
Svar på tråden För oss 35+ som försöker bli gravida