• mamma8212

För oss 35+ som försöker bli gravida

Jag har tre barn sen innan, försöker få ett fjärde. Fyller 39 i år, min minsta blir snart 4. Är inne på tredje försöket med bim i augusti :) Jag fick komplikationer vid min senaste förlossning som kan göra att det är svårare denna gången.. Innan har jag blivit gravid väldigt lätt.

Vore kul om vi var fler!

• Svar på tråden För oss 35+ som försöker bli gravida
  • Anonym (R)
    MellowJello skrev 2024-10-27 07:25:34 följande:

Hej!
    Hoppar in här då vi försöker med barn nr2. Hoppas det är okej.
    Är 37 år och förra gången tog det 9 månader att bli gravid. Hade känts bra att kunna följa andra i liknande situation och kanske kunna ta till sig ett och annat tips :) 

Denna gången har vi försökt i 4 månader utan att det blivit plus och jag känner mig allmänt förvirrad kring kosttillskott/vitaminer osv. Tog bidrottninggele en månad nu men det verkar inte tagit sig ändå. Har BIM på tisdag och hade en liten blödning i förrgår, men det har jag ofta varje cykel ca 1v innan mens. Har molvärk/mensvärk till och från så jag misstänker att mensen är på väg. 

Hej!

Hur gick det för dig? Kom mensen?

Vi försöker också få barn nr 2. Detta är sjätte försöket. 
  • Anonym (R)
    Cupidi skrev 2024-10-27 10:59:53 följande:

Jag dyker in?gammal tråd men ser att den ändå är aktiv.

jag blir 36 nästa år och har tre sedan innan. Yngsta 1,5år och äldsta 6år. 
    Har haft 3 enkla graviditeter där de två första tog lite tid att plussa på. Tredje kom som en överraskning.

nu försöker vi med vår fjärde och sista. Blev gravid på andra menscykeln efter sista barnet. Men plusset blev aldrig starkare? slutade i tidigt mf, mitt första mf och det tog hårt, känner mig ledsen och nedstämd. detta var förvisso knappt 1v sedan. Har blödigt i 7d och jag känner mig låg och orkeslös som om jag skulle få mens igen fastän jag blöder än. Jag är van löpare och kroppen är tröttare än vanligt, som om det kunde va äl på g.
    Är det någon som går äl direkt efter blödning? Känns tight inpå men kroppen kanske är lite knepig nu?

hoppas ju på att få äl snart och vi vill försöka igen🤞🏽 
    så jag hänger kvar och peppar er och mig själv! 

kram och lycka till alla!♥️

Hej!
    Beklagar ditt missfall. Det är så tufft när man är mitt uppe i det. Efter mina avbrutna graviditeter så har jag kunnat räkna blödningen som en mens och så har cykeln med ägglossning kommit igång precis som vanligt, men jag har förstått att det kan variera en del.
  • Anonym (Längtan efter barn nr 2)

Då var det bokat och recepten finns att hämta på apoteket 🤗 vi startar IVF kring 10 november. 
    känns spännande och lite läskigt. 

Har fått en gedigen hög papper att ta oss igenom? 

• Anonym (R)
    Anonym (Längtan efter barn nr 2) skrev 2024-10-31 13:04:52 följande:

Då var det bokat och recepten finns att hämta på apoteket 🤗 vi startar IVF kring 10 november. 

Åh, stort lycka till! Vilken spännande och utmanande resa ni har framför er. Modiga ni är som tar hjälp! Måste också kännas skönt att få lämna över lite av ansvaret till de medicinskt kunniga?
  • Alvedon83
    Anonym (Längtan efter barn nr 2) skrev 2024-10-31 13:04:52 följande:

Härligt🥰
  • Elvaa11

Är ÄL +6 gissar jag på, slutat tempa så har inte bekräftat ägglossningen som jag brukar göra. Men fick positivt ägglossningstest 23/10 och hade väldigt mycket känningar i magen. 
    Jag undrar lite vilka graviditetstest ni använder? Tänker vanliga stickor då. Har bara cb digitala hemma o man vill gärna inte testa med dem ?i onödan? när BIM närmar sig 😊

• Anonym (M89)
    Elvaa11 skrev 2024-10-31 19:40:10 följande:

Är ÄL +6 gissar jag på, slutat tempa så har inte bekräftat ägglossningen som jag brukar göra. Men fick positivt ägglossningstest 23/10 och hade väldigt mycket känningar i magen. 
    Jag undrar lite vilka graviditetstest ni använder? Tänker vanliga stickor då. Har bara cb digitala hemma o man vill gärna inte testa med dem ?i onödan? när BIM närmar sig 😊

Tycker rfsu stickor är bra 
  • Anonym (Längtanefter3)

ett tag sedan jag skrev i den här gruppen nu, och känner att jag måste ventilera.

har två barn sedan tidigare 6 och 4 år.. fyller snart 38 och vi har försökt i ett år mer eller mindre? fick ett missfall i V7 för dryga året sen. 

Jag var hos gyn för en vecka sen då jag fick en ganska rejäl blödning helt utan vidare. det visade att jag har myom, en muskelknuta i livmodern. Den sitter även och potentiellt kan trycka/störa ena äggledaren, den enda jag har ont i vid ägglossning. känns helt kört nu.. någon som har erfarenhet av detta? :( 

måste invänta ny tid i december för att kolla så den inte växer ytterligare, samt diskutera eventuell operation. Tydligen finns det ett sätt att ?skala? bort myomet men läkningsprocessen kan vara lång och jag har inte resten av livet på mig :( känns som att varje månad som går innebär färre procent chans att lyckas. 
    ja det var inte så pepp men kanske finns det någon som varit med eller har detta och vill följas åt. :) 
    Tydligen är myom väldigt vanligt.. 

• Anonym (Tredje)
    Anonym (Längtanefter3) skrev 2024-11-01 10:53:15 följande:

ett tag sedan jag skrev i den här gruppen nu, och känner att jag måste ventilera.

har två barn sedan tidigare 6 och 4 år.. fyller snart 38 och vi har försökt i ett år mer eller mindre? fick ett missfall i V7 för dryga året sen. 

Jag var hos gyn för en vecka sen då jag fick en ganska rejäl blödning helt utan vidare. det visade att jag har myom, en muskelknuta i livmodern. Den sitter även och potentiellt kan trycka/störa ena äggledaren, den enda jag har ont i vid ägglossning. känns helt kört nu.. någon som har erfarenhet av detta? :( 

måste invänta ny tid i december för att kolla så den inte växer ytterligare, samt diskutera eventuell operation. Tydligen finns det ett sätt att ?skala? bort myomet men läkningsprocessen kan vara lång och jag har inte resten av livet på mig :( känns som att varje månad som går innebär färre procent chans att lyckas. 
    ja det var inte så pepp men kanske finns det någon som varit med eller har detta och vill följas åt. :) 
    Tydligen är myom väldigt vanligt.. 

Ledsen att höra det. Jag har haft flera patienter med myom som lyckats bli gravida så hoppet är inte kört men kan tänka mig att det kan ta längre tid. Vad sa de på gyn om framtida graviditet?
  • Anonym (Längtanefter3)
    Anonym (Tredje) skrev 2024-11-01 12:24:33 följande:
    Ledsen att höra det. Jag har haft flera patienter med myom som lyckats bli gravida så hoppet är inte kört men kan tänka mig att det kan ta längre tid. Vad sa de på gyn om framtida graviditet?

Ja det känns jobbigt för tidigare har jag alltid haft väldigt lätt att bli gravid (dock i en annan ålder såklart)
    läkaren tyckte vi skulle ta en diskussion till nästa tillfälle. om operation kan hjälpa mig så vill jag såklart det men efter lite googling känns det som det brukar vara ett sista alternativ för de flesta, oftast ger man mediciner och det känns inte som att det skulle hjälpa mig.. Kan dock inte leva med detta, känns som jag går runt och har en boll i magen, ständigt kissnödig och molvärk. 

Tänker också att myomet kan haft en bidragande orsak till mitt missfall. :( Hoppas på att det kan finnas någon med en solskenshistoria. :) 

Svar på tråden För oss 35+ som försöker bli gravida