Inlägg från: Anonym (Längtanefter3) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Längtanefter3)

För oss 35+ som försöker bli gravida

Hej, 

jag hoppar in i den här tråden och hoppas det är ok. 

jag och min man har två barn sedan tidigare, 5 och 7 år gamla och jag blev gravid ganska snabbt med båda två. 

är nu 37 år och känns helt omöjligt att få till det igen.. 
    vi har egentligen kört principen ?blir det så blir det? men ju längre tiden går utan att det faktiskt tar sig desto mer stressad och less blir jag. Min man är inte lika på utan tycker att det räcker med de välskapta och fina barn vi har  egentligen, vilket jag också naturligtvis tycker. Men längtan är ändå stor efter en till underbaring i livet.. 

vi fick ett missfall i augusti förra året i V7 men har väl i princip försökt varje månad i ett år.. jag tror iaf att jag har ägglossning. jag är en av de som känner den nästan som värkar i ett par timmar, sjukt skum känsla.. 

vad finns det för hjälp att få? Visst är det väl så att man inte kan få hjälp av ?vanlig? sjukvård? 

fattar bara inte varför det inte tar sig, men man är ju såklart äldre också och kanske fick vi den enda chansen till ett syskon den gången vi fick missfall. 

hur länge har ni andra försökt? Om inte annat får man lite pepp och tröst från andra i detta forum :) 

• Anonym (Längtanefter3)

ett tag sedan jag skrev i den här gruppen nu, och känner att jag måste ventilera.

har två barn sedan tidigare 6 och 4 år.. fyller snart 38 och vi har försökt i ett år mer eller mindre? fick ett missfall i V7 för dryga året sen. 

Jag var hos gyn för en vecka sen då jag fick en ganska rejäl blödning helt utan vidare. det visade att jag har myom, en muskelknuta i livmodern. Den sitter även och potentiellt kan trycka/störa ena äggledaren, den enda jag har ont i vid ägglossning. känns helt kört nu.. någon som har erfarenhet av detta? :( 

måste invänta ny tid i december för att kolla så den inte växer ytterligare, samt diskutera eventuell operation. Tydligen finns det ett sätt att ?skala? bort myomet men läkningsprocessen kan vara lång och jag har inte resten av livet på mig :( känns som att varje månad som går innebär färre procent chans att lyckas. 
    ja det var inte så pepp men kanske finns det någon som varit med eller har detta och vill följas åt. :) 
    Tydligen är myom väldigt vanligt.. 

• Anonym (Längtanefter3)
    Anonym (Tredje) skrev 2024-11-01 12:24:33 följande:
    Ledsen att höra det. Jag har haft flera patienter med myom som lyckats bli gravida så hoppet är inte kört men kan tänka mig att det kan ta längre tid. Vad sa de på gyn om framtida graviditet?

Ja det känns jobbigt för tidigare har jag alltid haft väldigt lätt att bli gravid (dock i en annan ålder såklart)
    läkaren tyckte vi skulle ta en diskussion till nästa tillfälle. om operation kan hjälpa mig så vill jag såklart det men efter lite googling känns det som det brukar vara ett sista alternativ för de flesta, oftast ger man mediciner och det känns inte som att det skulle hjälpa mig.. Kan dock inte leva med detta, känns som jag går runt och har en boll i magen, ständigt kissnödig och molvärk. 

Tänker också att myomet kan haft en bidragande orsak till mitt missfall. :( Hoppas på att det kan finnas någon med en solskenshistoria. :) 

• Anonym (Längtanefter3)
    Fjellmyran skrev 2024-11-16 23:05:34 följande:

Får man hänga med er här i resan mot en graviditet? ☺️

Jag är 38 år, har två äldre barn men har försökt oss på ett tredje sista barn av och till rätt länge. Haft uppehåll i bebisverkstan men började innan sommaren att försöka seriöst igen och för en månad sedan blev jag gravid. Lyckan varade dock inte länge, ett tidigt missfall och nu startar försöken om igen. 

Vet inte hur länge till vi kommer försöka, känner absolut av tidsstress men försöker slå undan sånna tankar som stressar.

Fick upp hoppet rejält nu när jag blev gravid även om det slutade med missfall, men verkar ju ändå kunna bli gravid och hoppas att vi får vara ett sånt par som lyckas snabbt igen 🥰

Åh det här känns lite som jag och min man. Nyss fyllda 38 år och har två barn sedan tidigare på 8 och 6, sedan ett år tillbaka har vi försökt aktivt med ett syskon? fick missfall för dryga år sedan men sen dess har det inte tagit sig. 

Egentligen ingen av oss som aktivt längtat men ju fler månader som passerar, blir hoppet mindre.. 😬😞

vill ju så gärna ha det där bebisgoset en gång till i livet 😊 Hur går det för er? 🥰
  • Anonym (Längtanefter3)
    Anonym (Tredje) skrev 2025-02-09 19:58:01 följande:
    Hur skulle ni tolka denna kurva? Har äl skett? Temp endast gått upp med 0.2 enheter mellan dag 13 och 14. 
    Eller hände äl den 12? 
    Hade mkt smärta över bäckenet dag 13. 

Vad är det här för smart app? 🥰🥰
  • Anonym (Längtanefter3)

usch, nu har vi försökt i över ett och ett halvt år och inget händer?!?  

alltid haft så lätt att bli gravid tidigare men nu 6 år senare och en ålder på 38 känns det helt omöjligt? 

har en cykel på 29 dagar och känner alltid av min äl, va tusan är fel? :( 

finns det någon som kan tipsa om bra tillskott som kanske skulle kunna göra susen? fy allt känns så tröstlöst. 

• Anonym (Längtanefter3)
    Idaho1989 skrev 2025-03-13 16:29:03 följande:
    Jag blev gravid snabbt när jag började med Q10, ska tydligen vara bra för att förvänta äggkvalitet. Tyvärr har jag haft tre tidiga missfall också.
    Plussade igen för två veckor sen och går mest och väntar på att det ska gå åt pipan 🤦?♀️
    Åh tack snälla för tips, blev att inhandla fort som tusan från apoteket :) Jag vet att jag åt munkpeppar och bidrottninggele förra gången, men Q10 har jag inte hört om förut :) 
  • Anonym (Längtanefter3)
    Anonym (ÖnskarSladdis) skrev 2025-03-13 20:52:59 följande:
    har Du varit hos gyn och kollat så du inte har nån infektion eller nå som stör?
    Jag har varit hos gyn ganska nyligen, efter att ha haft mellanblödningar en period. de hittar dock inga fel.. 
    men de kanske inte ser om äggledare är blockerade och sånt vi ett vanligt ultraljud.. vill ha hjälp med bor också i en småstad där fertilitetskliniker inte finns jättenära direkt? 

hur går det för dig? :) 
  • Anonym (Längtanefter3)
    LokaHallon88 skrev 2025-03-15 15:04:10 följande:

Ser att Familjeliv levde sitt eget liv igår och publicerade samma inlägg flera ggr och bilderna syns bara om man kollar via datorn och inte mobilen (så är det iaf för mig).

Aja, jag provar även bifoga en bild på ett test jag nyss tagit. Ville som bara se om det blivit starkare, och det hade det Hjärta

Men åh GRATTIS! Har ni genomgått behandlingar eller testat själva bara? Så himla härligt :) 
Svar på tråden För oss 35+ som försöker bli gravida