Inlägg från: Anonym (Längtanefter3) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Längtanefter3)

För oss 35+ som försöker bli gravida

Hej, 

jag hoppar in i den här tråden och hoppas det är ok. 

jag och min man har två barn sedan tidigare, 5 och 7 år gamla och jag blev gravid ganska snabbt med båda två. 

är nu 37 år och känns helt omöjligt att få till det igen.. 
    vi har egentligen kört principen ?blir det så blir det? men ju längre tiden går utan att det faktiskt tar sig desto mer stressad och less blir jag. Min man är inte lika på utan tycker att det räcker med de välskapta och fina barn vi har  egentligen, vilket jag också naturligtvis tycker. Men längtan är ändå stor efter en till underbaring i livet.. 

vi fick ett missfall i augusti förra året i V7 men har väl i princip försökt varje månad i ett år.. jag tror iaf att jag har ägglossning. jag är en av de som känner den nästan som värkar i ett par timmar, sjukt skum känsla.. 

vad finns det för hjälp att få? Visst är det väl så att man inte kan få hjälp av ?vanlig? sjukvård? 

fattar bara inte varför det inte tar sig, men man är ju såklart äldre också och kanske fick vi den enda chansen till ett syskon den gången vi fick missfall. 

hur länge har ni andra försökt? Om inte annat får man lite pepp och tröst från andra i detta forum :) 

• Anonym (Längtanefter3)

ett tag sedan jag skrev i den här gruppen nu, och känner att jag måste ventilera.

har två barn sedan tidigare 6 och 4 år.. fyller snart 38 och vi har försökt i ett år mer eller mindre? fick ett missfall i V7 för dryga året sen. 

Jag var hos gyn för en vecka sen då jag fick en ganska rejäl blödning helt utan vidare. det visade att jag har myom, en muskelknuta i livmodern. Den sitter även och potentiellt kan trycka/störa ena äggledaren, den enda jag har ont i vid ägglossning. känns helt kört nu.. någon som har erfarenhet av detta? :( 

måste invänta ny tid i december för att kolla så den inte växer ytterligare, samt diskutera eventuell operation. Tydligen finns det ett sätt att ?skala? bort myomet men läkningsprocessen kan vara lång och jag har inte resten av livet på mig :( känns som att varje månad som går innebär färre procent chans att lyckas. 
    ja det var inte så pepp men kanske finns det någon som varit med eller har detta och vill följas åt. :) 
    Tydligen är myom väldigt vanligt.. 

• Anonym (Längtanefter3)
    Anonym (Tredje) skrev 2024-11-01 12:24:33 följande:
    Ledsen att höra det. Jag har haft flera patienter med myom som lyckats bli gravida så hoppet är inte kört men kan tänka mig att det kan ta längre tid. Vad sa de på gyn om framtida graviditet?

Ja det känns jobbigt för tidigare har jag alltid haft väldigt lätt att bli gravid (dock i en annan ålder såklart)
    läkaren tyckte vi skulle ta en diskussion till nästa tillfälle. om operation kan hjälpa mig så vill jag såklart det men efter lite googling känns det som det brukar vara ett sista alternativ för de flesta, oftast ger man mediciner och det känns inte som att det skulle hjälpa mig.. Kan dock inte leva med detta, känns som jag går runt och har en boll i magen, ständigt kissnödig och molvärk. 

Tänker också att myomet kan haft en bidragande orsak till mitt missfall. :( Hoppas på att det kan finnas någon med en solskenshistoria. :) 

Svar på tråden För oss 35+ som försöker bli gravida