• mamma8212

För oss 35+ som försöker bli gravida

Jag har tre barn sen innan, försöker få ett fjärde. Fyller 39 i år, min minsta blir snart 4. Är inne på tredje försöket med bim i augusti :) Jag fick komplikationer vid min senaste förlossning som kan göra att det är svårare denna gången.. Innan har jag blivit gravid väldigt lätt.

Vore kul om vi var fler!

• Svar på tråden För oss 35+ som försöker bli gravida
  • Anonym (R)
    Idaho1989 skrev 2024-11-14 10:59:35 följande:
    Jag är 35 och försöker med mitt första (mannen har ett sen tidigare), blivit gravid 3ggr men tyvärr slutat i missfall. Var på gyn i början av veckan och fick senaste mf konstaterat samt ta massa prover för en utredning, så nu väntar jag mest på provsvaren och att kroppen ska komma igång igen.
    Så ledsamt att läsa att det blev ett missfall till för dig. Beklagar verkligen och hoppas att kroppen återhämtar sig snabbt.
  • Minti
    Anonym (R) skrev 2024-11-09 11:49:56 följande:
    Hej!

Jag var också 35 när vi började försöka med första barnet. Nu är jag 39 och försöker med ett syskon. Jag väntade in min sambo som är några år yngre för att jag ville att han skulle vara lika på och att det skulle finnas förutsättningar för ett delat föräldraskap. Vi har båda många hobbies och intressen som vi ville hinna med.

Nu med facit i hand så har de där andra sakerna blivit mycket mindre viktiga och det är lätt att prioritera familjelivet. För min del tror jag att det handlar mycket om att vi just är lite äldre och vi har perspektivet att detta är en kort tid i livet då annat får stå tillbaka, men det kommer att komma tid igen när just familjelivet inte är lika intensivt och det finns mer tid för annat.

Lycka till med era försök!
    Jo, rent intellektuellt förstår jag att det är så. Jag litar mycket på att det faller sig naturligt att omprioritera när barnet kommer och att jag kommer vilja det. Dock känns det lite somnen risk med att få barn äldre; man har fler vuxna år bakom sig då man kunnat vara flexibel och rå om sig själv. Jag var 30 när bestämde mig för att jag var redo för en seriös relation och träffade sambon. Kände mycket nervositet kring det och att bo ihop osv osv. Nu kan jag inte föreställa mig att bo själv igen och vara singel! 😅 Så det är nog lite så jag är som person...

Lyckligtvis är sambon överens om att det är viktigt med egna projekt och intressen och att båda måste få det utrymmet så hoppas vi kan få det att funka bra tillsammans och fortsatt se till bådas behov. Men livet har sina olika säsonger så när ett barn föds kommer en ny säsong ett tag med lite annat innehåll. 

En fördel med att vara lite äldre är att man sett folk runt omkring sig få barn så jag försöker lägga märke till saker och fundera på hur jag vill göra och vad jag vill försöka anamma och inte. Känns bra att inte vara först av den anledningen!
  • Minti
    Idaho1989 skrev 2024-11-14 10:59:35 följande:
    Jag är 35 och försöker med mitt första (mannen har ett sen tidigare), blivit gravid 3ggr men tyvärr slutat i missfall. Var på gyn i början av veckan och fick senaste mf konstaterat samt ta massa prover för en utredning, så nu väntar jag mest på provsvaren och att kroppen ska komma igång igen.
    Väldigt tråkigt...

Hoppas du återhämtar dig snabbt och kan få hjälp!

Jag försöker själv ställa in mig på missfall för att inte bli besviken. Vet att den risken också ökar för äldre mammor. Låter kanske makabert men om jag har det i kalkylen redan så blir jag förhoppningsvis inte förvånad eller orolig. Försöker tänka att man nästan får räkna med åtminstone ett missfall... Och det säger jag som inte ens blivit gravid än. Men jag skall försöka få till det fler gånger denna cykel. Tror det är där vårt problem ligger faktiskt.
  • Fjellmyran

Får man hänga med er här i resan mot en graviditet? ☺️

Jag är 38 år, har två äldre barn men har försökt oss på ett tredje sista barn av och till rätt länge. Haft uppehåll i bebisverkstan men började innan sommaren att försöka seriöst igen och för en månad sedan blev jag gravid. Lyckan varade dock inte länge, ett tidigt missfall och nu startar försöken om igen. 

Vet inte hur länge till vi kommer försöka, känner absolut av tidsstress men försöker slå undan sånna tankar som stressar.

Fick upp hoppet rejält nu när jag blev gravid även om det slutade med missfall, men verkar ju ändå kunna bli gravid och hoppas att vi får vara ett sånt par som lyckas snabbt igen 🥰

• Fjellmyran

Hur ligger ni andra till i era cykler nu? Jag tror att jag precis haft ÄL, BIM i slutet av månaden. 

Kör ni nån särskild metod eller? ÄL-test, tempmetoden eller dylikt? 

• Anonym (Lantisen)
    Fjellmyran skrev 2024-11-16 23:10:28 följande:

Hur ligger ni andra till i era cykler nu? Jag tror att jag precis haft ÄL, BIM i slutet av månaden. 

Välkommen hit. Jag är 37 år och har också större barn men försöker få ett gemensamt med sambon. Vi gjorde en abort tidigare då vi oplanerat blev gravida men tänkte att detta kunde vara negativt för alla våra stora barn. Det går inte en dag utan att jag ångrar det beslutet. Så nu har vi försökt ett bra tag men nu vill det såklart inte bli nåt istället. 

Jag tror jag har ägglossning på typ fredag. Jag tar test så jag brukar ha rätt bra koll. Jag märker det också på flytningar samt värk. Vi kör nog lite varannan dag den här veckan. Brukar vara svårt att få till för mycket då det blir som en press för sambon. 

• Malu84
    Fjellmyran skrev 2024-11-16 23:10:28 följande:

Jag är precis dagarna innan mens , egentligen ska den komma idag men äl var något sen så vi får se . Jag har mensvärk men inga ömma bröst vilket jag alltid har inför mens , men fiffi är rätt torr och det brukar man väl bli innan mens så jag skulle tippa på att det är mens på ingång tråkigt nog . Vårt näst sista försök innan vi ger upp planerna på gemensamt barn , jag har två sen innan han inga men han fyller 50 nu i december och jag fyllde 40 i somras . Så håll tummarna för oss dessa två ggr Som är kvar ! 
  • Alvedon83
    Malu84 skrev 2024-11-17 08:07:09 följande:
    Jag är precis dagarna innan mens , egentligen ska den komma idag men äl var något sen så vi får se . Jag har mensvärk men inga ömma bröst vilket jag alltid har inför mens , men fiffi är rätt torr och det brukar man väl bli innan mens så jag skulle tippa på att det är mens på ingång tråkigt nog . Vårt näst sista försök innan vi ger upp planerna på gemensamt barn , jag har två sen innan han inga men han fyller 50 nu i december och jag fyllde 40 i somras . Så håll tummarna för oss dessa två ggr Som är kvar ! 
    Har du testat nåt? 
  • Alvedon83

Jag väntar på bim, brukar få mens cd 27 men förra månaden kom den redan cd 25 så får väl se.
  • Malu84
    Alvedon83 skrev 2024-11-17 08:10:31 följande:
    Har du testat nåt? 

Nä jag blir bara besviken , äl var typ 2 dagar sent så jag tänker har det inte kommit mens i mitten av veckan testar jag då. 

men jag har låga förhoppningar vi har försökt sen februari 23 utan minsta tillstymme till graviditet . 
    vi var överens från början att vi inte ska göra någon utredning därför har vi inte sökt hjälp ( vilket jag ångrat massa gånger att jag gått med på ) . 

Svar på tråden För oss 35+ som försöker bli gravida