• mamma8212

För oss 35+ som försöker bli gravida

Jag har tre barn sen innan, försöker få ett fjärde. Fyller 39 i år, min minsta blir snart 4. Är inne på tredje försöket med bim i augusti :) Jag fick komplikationer vid min senaste förlossning som kan göra att det är svårare denna gången.. Innan har jag blivit gravid väldigt lätt.

Vore kul om vi var fler!

• Svar på tråden För oss 35+ som försöker bli gravida
  • Anonym (R)
    Minti skrev 2024-11-08 14:12:47 följande:

Är 35 och försöker på första barnet här. Hittade ingen aktiv tråd för första över 35, men den här tråden verkar så aktiv så hoppar gärna in här. Glad

Jag och sambon har varit tillsammans i fem år nu. (Har faktiskt årsdag idag!) Jag är 35 och han 34 (också 35 om en månad). Vi har försökt sen i februari. Lite börjar man väl fundera nu, men samtidigt har det inte gjort jättemycket att det inte tog sig direkt. Vi har mycket på olika håll med jobb, studier, resor och tidskrävande idrotter och fritidsintressen och jag har aktivt börjat leta nytt jobb då jag börjar bli uttråkad och tycka att lönen känns väl låg. Men det är förstås lite svår tajming om man försöker bli gravid. Tänker iaf som så att jag inte kan påverka utfallet helt och hållet så bäst att inte måla in sig på ett spår. Flört

Testade idag då mensen var en dag sen och fick ett negativt test. Nu några timmar senare känner jag mensvärken komma krypande...

Känner mig lite ensam i mina funderingar och känslor så hänger gärna här. Kanske är bra trots allt att hänga här istället för en tråd för förstagångsmammor, så jag också kan bli lugnad on allt vad att bli förälder innebär. Tro mig; jag vill verkligen ha barn, men den känslan blandas med oro för förändringar och vad det innebär för ekonomin, mina egna satsningar på karriär och idrott, resor, vänskapsrelationer samt hur relationen till sambon kan komma att förändras. Även oro att inte kunna ge barnet allt det jag vill. Vill så mycket för ett barn som inte finns ännu... Oskyldig

Hej!

Jag var också 35 när vi började försöka med första barnet. Nu är jag 39 och försöker med ett syskon. Jag väntade in min sambo som är några år yngre för att jag ville att han skulle vara lika på och att det skulle finnas förutsättningar för ett delat föräldraskap. Vi har båda många hobbies och intressen som vi ville hinna med.

Nu med facit i hand så har de där andra sakerna blivit mycket mindre viktiga och det är lätt att prioritera familjelivet. För min del tror jag att det handlar mycket om att vi just är lite äldre och vi har perspektivet att detta är en kort tid i livet då annat får stå tillbaka, men det kommer att komma tid igen när just familjelivet inte är lika intensivt och det finns mer tid för annat.

Lycka till med era försök!
  • Anonym (R)
    Alvedon83 skrev 2024-11-08 20:28:27 följande:

Har varit till gyn nyss och gjort ul, allt såg normalt ut och mina äggstockar såg ut som en 30-årings, vilken komplimang🥰😅 så hoppas att guldägget leveras snart! Väntar på äl som borde kommer i början på nästa vecka. 

Bättre komplimang än så kan man knappast få! Lycka till med nästa försök! 
  • Anonym (R)

Här kom mensen på utsatt dag. Igårkväll så var jag typ helt säker på att jag faktiskt var gravid så besvikelsen blev desto större. Hade verkligen behövt något positivt att se framemot och nu blir det istället mycket tankar om jag inte istället borde ställa in mig på att det kommer bara bli ett barn för oss. Rent logiskt förstår jag att det är tidigt att ge upp efter 6 försök, men känslan av hopplöshet segrar nog idag iaf. 🥲

• Anonym (Längtan efter barn nr 2)

I torsdags kom mensen. ikväll tar jag första sprutan för min första IVF-runda. känns spännande!

• Anonym (R)
    Anonym (Längtan efter barn nr 2) skrev 2024-11-09 15:17:24 följande:

I torsdags kom mensen. ikväll tar jag första sprutan för min första IVF-runda. känns spännande!

Håller tummarna för att du får må bra under behandlingen och på lyckat resultat. 😀
    Anonym (R) skrev 2024-11-09 11:56:21 följande:

Här kom mensen på utsatt dag. Igårkväll så var jag typ helt säker på att jag faktiskt var gravid så besvikelsen blev desto större. Hade verkligen behövt något positivt att se framemot och nu blir det istället mycket tankar om jag inte istället borde ställa in mig på att det kommer bara bli ett barn för oss. Rent logiskt förstår jag att det är tidigt att ge upp efter 6 försök, men känslan av hopplöshet segrar nog idag iaf. 🥲

Jag vet precis vad du känner. 

jag kände så redan efter 4-5 månader. Och vi kämpade i 14 månader innan vi nu lämnade över kontrollen till en klinik. Vi har också ett barn sedan tidigare, som det gick lätt att ?få?. Har ni funderat på att kolla upp er eller att ta hjälp? 

all kärlek till dig 

Anonym (R) skrev 2024-11-10 19:27:12 följande:
    Håller tummarna för att du får må bra under behandlingen och på lyckat resultat. 😀
    Tack ❤️
  • Anonym (R)
    Anonym (Längtan efter barn nr 2) skrev 2024-11-11 11:02:21 följande:

Jag vet precis vad du känner. 

jag kände så redan efter 4-5 månader. Och vi kämpade i 14 månader innan vi nu lämnade över kontrollen till en klinik. Vi har också ett barn sedan tidigare, som det gick lätt att ?få?. Har ni funderat på att kolla upp er eller att ta hjälp? 

all kärlek till dig 

Tack! Vi är väl inte där riktigt än. Vi fick ju kämpa ganska länge även för första barnet med två misslyckade graviditeter på vägen så denna känsla är ju lite för välbekant. Men nu ska vi flytta i december så det får vara fokus på det den närmsta tiden och så hoppas jag att det faktum att jag slutat amma ska ge en liten boost så det kanske går av sig själv. Annars kanske det är läge att se över möjligheterna i januari.
  • Minti
    Anonym (M89) skrev 2024-11-09 09:24:20 följande:

Hej och välkommen!
    Jag är också 35 och väntar mitt första nu. Är gravid i v 11. Blev gravid på första försöket förra december (då var jag 34), men det slutade i ett missfall tidigare i år. 

Denna omgång tog kanske 4-5 månader. Jag håller alla tummar för dig och jag hoppas och tror att du känner dig mindre ensam här inne med dina funderingar och känslor ❤️ jag bollar gärna med dig. 

Kram och lycka till!

Tack! Verkar ju ha gått fort för er då. Jag är också mentalt beredd på missfall. Den risken ökar ju också med åldern. Så det är en lång väg. Först ska man öht bli gravid och sen skall man få behålla det också... Jag är egentligen inte orolig än. Tycker nog vi hade behövt försöka lite mer intensivt för att jag ska bli orolig. Vissa månader har vi pga resor och sjukdom etc bara fått till det en gång under de fertila dagarna. Känns som att de flesta försöker lite mer än så...

Men vi försöker vidare. Sambon skall kolla upp sig om ett par veckor så det inte är några problem med honom. Men sen borde jag nog gå vidare också. Jag kollade lite värden (som sköldkörteln tex) när jag gjorde min vanliga undersökning hos gynekologen i våras då jag berättade att vi börjat försöka. Så det är inget uppenbart konstigt med mig iaf. 😛

Har läst om att spola äggledarna. Det verkar som det första man brukar göra när det inte funkar.
  • Idaho1989
    Minti skrev 2024-11-08 14:12:47 följande:

Är 35 och försöker på första barnet här. Hittade ingen aktiv tråd för första över 35, men den här tråden verkar så aktiv så hoppar gärna in här. Glad

Jag och sambon har varit tillsammans i fem år nu. (Har faktiskt årsdag idag!) Jag är 35 och han 34 (också 35 om en månad). Vi har försökt sen i februari. Lite börjar man väl fundera nu, men samtidigt har det inte gjort jättemycket att det inte tog sig direkt. Vi har mycket på olika håll med jobb, studier, resor och tidskrävande idrotter och fritidsintressen och jag har aktivt börjat leta nytt jobb då jag börjar bli uttråkad och tycka att lönen känns väl låg. Men det är förstås lite svår tajming om man försöker bli gravid. Tänker iaf som så att jag inte kan påverka utfallet helt och hållet så bäst att inte måla in sig på ett spår. Flört

Testade idag då mensen var en dag sen och fick ett negativt test. Nu några timmar senare känner jag mensvärken komma krypande...

Känner mig lite ensam i mina funderingar och känslor så hänger gärna här. Kanske är bra trots allt att hänga här istället för en tråd för förstagångsmammor, så jag också kan bli lugnad on allt vad att bli förälder innebär. Tro mig; jag vill verkligen ha barn, men den känslan blandas med oro för förändringar och vad det innebär för ekonomin, mina egna satsningar på karriär och idrott, resor, vänskapsrelationer samt hur relationen till sambon kan komma att förändras. Även oro att inte kunna ge barnet allt det jag vill. Vill så mycket för ett barn som inte finns ännu... Oskyldig

Jag är 35 och försöker med mitt första (mannen har ett sen tidigare), blivit gravid 3ggr men tyvärr slutat i missfall. Var på gyn i början av veckan och fick senaste mf konstaterat samt ta massa prover för en utredning, så nu väntar jag mest på provsvaren och att kroppen ska komma igång igen.
Svar på tråden För oss 35+ som försöker bli gravida