• mamma8212

För oss 35+ som försöker bli gravida

Jag har tre barn sen innan, försöker få ett fjärde. Fyller 39 i år, min minsta blir snart 4. Är inne på tredje försöket med bim i augusti :) Jag fick komplikationer vid min senaste förlossning som kan göra att det är svårare denna gången.. Innan har jag blivit gravid väldigt lätt.

Vore kul om vi var fler!

• Svar på tråden För oss 35+ som försöker bli gravida
  • Anonym (Vill ha ett eget)
    Anonym (R) skrev 2024-10-23 07:58:58 följande:
    Jag har tyvärr erfarenhet av att mensen inte var som vanligt. Den kom på rätt dag och som jag minns så reagerade jag inte över något särskilt de första dagarna, men sen så fortsatte det med spotting i flera dagar efter att mensen normalt är slut för mig. Det visade sig att jag var gravid, men att det var ett utomkvedshavandeskap. Fick opereras akut med en liter blod i magen så ingen rolig historia. Det kan ju bli jättefarligt så viktigt att söka vård om man får rejält ont i magen och är eller misstänker att man är gravid.

Har du tagit test? Mitt var då positivt 8 dagar efter att "mensen" kom.
    Tack för ditt svar! Jag har inte tagit något test men efter din berättelse ska jag nog göra det ändå. För säkerhets skull. Jag har inte ont i magen men mår illa, har halsbränna, är kopiöst trött och har akne utan dess like! Den enda gången jag varit gravid (och fick missfall) så märktes det på andra sätt, brösten blev hårda som meloner till exempel, och något av det har jag inte märkt nu. Men jag ska nog göra ett test ändå för att vara på den säkra sidan. Blödandet har ju slutat för drygt tio dagar sedan men det kändes så väldigt konstigt att blöda så länge. 
  • Anonym (R)
    Anonym (Vill ha ett eget) skrev 2024-10-23 22:15:17 följande:
    Tack för ditt svar! Jag har inte tagit något test men efter din berättelse ska jag nog göra det ändå. För säkerhets skull. Jag har inte ont i magen men mår illa, har halsbränna, är kopiöst trött och har akne utan dess like! Den enda gången jag varit gravid (och fick missfall) så märktes det på andra sätt, brösten blev hårda som meloner till exempel, och något av det har jag inte märkt nu. Men jag ska nog göra ett test ändå för att vara på den säkra sidan. Blödandet har ju slutat för drygt tio dagar sedan men det kändes så väldigt konstigt att blöda så länge. 
    Det låter klokt. Symtom behöver alls inte vara samma vid varje graviditet är min erfarenhet. Håller tummarna för ett bra resultat. 
  • Anonym (R)
    Anonym (Vill ha ett eget) skrev 2024-10-23 22:15:17 följande:
    Har du testat? Hur har det gått?
  • Anonym (R)

Den här cykeln har jag hoppat över ägglossningstest (och jag har aldrig tempat), men kände av ägglossningen igår så en något kortare cykel denna gång verkar det som. Hoppas att vi ska vara bra med på banan.

Försöker tänka att det egentligen inte är optimalt att bli gravid just denna cykel eftersom att bf blir i juli och det kanske man helst vill undvika att behöva föda mitt under sommarsemestertider. Men det säger jag nog mest för att minska trycket. För samtidigt insåg jag nyss att om jag inte blir gravid nu eller på nästa försök så kommer jag hinna bli 40 innan barnet föds. 40-årskris deluxe! 

• Alvedon83

Kunde visst inte låta bli att tempa😅 har köpt 60-pack testa tidigt stickor och har börjat testa idag. Har inga symptom men grafen ser i allafall hoppfull ut än så länge.

• Anonym (Längtan efter barn nr 2)

Jag hoppades på att temperaturen skulle skuttat upp i morse men det var en väldigt blygsam ökning. Undrar om vi har chans den här omgången? 
  • Alvedon83
    Anonym (Längtan efter barn nr 2) skrev 2024-10-26 13:53:26 följande:
    Jag hoppades på att temperaturen skulle skuttat upp i morse men det var en väldigt blygsam ökning. Undrar om vi har chans den här omgången? 
    Håller tummarna, tempen ökar säkert imorgon👍😊
  • Idaho1989
    Alvedon83 skrev 2024-10-26 12:47:32 följande:

Kunde visst inte låta bli att tempa😅 har köpt 60-pack testa tidigt stickor och har börjat testa idag. Har inga symptom men grafen ser i allafall hoppfull ut än så länge.

Håller tummarna 👌👌
  • MellowJello

Hej!
    Hoppar in här då vi försöker med barn nr2. Hoppas det är okej.
    Är 37 år och förra gången tog det 9 månader att bli gravid. Hade känts bra att kunna följa andra i liknande situation och kanske kunna ta till sig ett och annat tips :) 

Denna gången har vi försökt i 4 månader utan att det blivit plus och jag känner mig allmänt förvirrad kring kosttillskott/vitaminer osv. Tog bidrottninggele en månad nu men det verkar inte tagit sig ändå. Har BIM på tisdag och hade en liten blödning i förrgår, men det har jag ofta varje cykel ca 1v innan mens. Har molvärk/mensvärk till och från så jag misstänker att mensen är på väg. 

• Cupidi

Jag dyker in?gammal tråd men ser att den ändå är aktiv.

jag blir 36 nästa år och har tre sedan innan. Yngsta 1,5år och äldsta 6år. 
    Har haft 3 enkla graviditeter där de två första tog lite tid att plussa på. Tredje kom som en överraskning.

nu försöker vi med vår fjärde och sista. Blev gravid på andra menscykeln efter sista barnet. Men plusset blev aldrig starkare? slutade i tidigt mf, mitt första mf och det tog hårt, känner mig ledsen och nedstämd. detta var förvisso knappt 1v sedan. Har blödigt i 7d och jag känner mig låg och orkeslös som om jag skulle få mens igen fastän jag blöder än. Jag är van löpare och kroppen är tröttare än vanligt, som om det kunde va äl på g.
    Är det någon som går äl direkt efter blödning? Känns tight inpå men kroppen kanske är lite knepig nu?

hoppas ju på att få äl snart och vi vill försöka igen🤞🏽 
    så jag hänger kvar och peppar er och mig själv! 

kram och lycka till alla!♥️

Svar på tråden För oss 35+ som försöker bli gravida