• mamma8212

    För oss 35+ som försöker bli gravida

    Jag har tre barn sen innan, försöker få ett fjärde. Fyller 39 i år, min minsta blir snart 4. Är inne på tredje försöket med bim i augusti :) Jag fick komplikationer vid min senaste förlossning som kan göra att det är svårare denna gången.. Innan har jag blivit gravid väldigt lätt.

    Vore kul om vi var fler!

  • Svar på tråden För oss 35+ som försöker bli gravida
  • Anonym (M89)
    Anonym (Hm) skrev 2024-10-09 19:00:18 följande:

    Amh berättar tillsammans med andra faktorer hur mycket ägg man har kvar. Typ grovt hur lång Tid till man kan gissa man är fertil framåt , men det är ett väldigt luddigt mått. 


    AMH-värden

    Högt (ofta PCOS): Över 3.0 ng/ml

    Normalt: Över 1.0 ng/ml

    Normalt lågt: 0.7 ? 0.9 ng/ml

    Lågt: 0.3 ? 0.6 ng/ml

    Väldigt lågt: Lägre än 0.3 ng/ml
    Okej tack! Läste nånstans att det är ännu viktigare att ha bra kvalitet på äggen än högt amh. Är väl en kombination men som du säger är det ett lite luddigt mått och mkt som påverkar :) 
  • Idaho1989

    Positivt ägglossningstest i Söndags morse så verkar enligt kroppen och tester haft ÄL på cykeldag 10 (ovanligt tidigt, men antar att kroppen inte är riktigt i balans ännu) vi åker iväg nästa torsdag till måndag så funderar på att testa innan vi åker på ÄL+10 🤔

  • Alvedon83
    Idaho1989 skrev 2024-10-09 19:53:51 följande:

    Positivt ägglossningstest i Söndags morse så verkar enligt kroppen och tester haft ÄL på cykeldag 10 (ovanligt tidigt, men antar att kroppen inte är riktigt i balans ännu) vi åker iväg nästa torsdag till måndag så funderar på att testa innan vi åker på ÄL+10 🤔


    Äl+10 blir väl jättebra, hoppas på tur😊👍

    Hur har det gått för er som väntar på bim i dagarna?
  • Anonym (Längtan efter barn nr 2)

    Det mest olustiga för mig med mitt AMH är att det i januari var 1.86, i Juni var 1.5 och nu i oktober har jag 1.2?.  vad betyder det? Jag har förbättrat min livsstil där jag kunnat, lagt till kosttillskott.


    visserligen har jag testats vid något olika cykeldagar. Jag ska räkna ut lite noggrannare vilka CD testen gjorts. Vet att det kan påverka en del.


    Nu har jag beställt DHEA online. Det kommer bli IVF 2025?.  

  • Anonym (Hm)
    Anonym (Längtan efter barn nr 2) skrev 2024-10-11 12:29:16 följande:

    Det mest olustiga för mig med mitt AMH är att det i januari var 1.86, i Juni var 1.5 och nu i oktober har jag 1.2?.  vad betyder det? Jag har förbättrat min livsstil där jag kunnat, lagt till kosttillskott.


    visserligen har jag testats vid något olika cykeldagar. Jag ska räkna ut lite noggrannare vilka CD testen gjorts. Vet att det kan påverka en del.


    Nu har jag beställt DHEA online. Det kommer bli IVF 2025?.  


    Får du ingen rådgivning utav kliniken som gör testerna? När vi gjort utredningar så har de alltid gjort ultraljud och räknat antal ägg på äggstockar just för komplement till amh. Hade amh nivå som dina redan strax efter 30 men när de räknade på äggstockarna såg det bättre ut. 


    De bör ju kunna hjälpa dig att provta dhea och eventuellt recept, för tar man det själv kan det ju ställa till det också. 

    Hoppas du slipper ivf och får ett plus här snart 🥰

  • Anonym (R)

    Hoppas att det är ok att hoppa in här i tråden! Har lite behov av att skriva av mig och det är kul om man kan följas åt mot målet graviditet och bebis.

    Liten presentation: Jag är 39 år och tillsammans med sambo försöker vi få vårt andra barn. Vårt första barn är nu 15 månader och vi är inne på 5:e försöket. Innan barnet var jag gravid två gånger, första gången blev det ett tidigt missfall och andra gången utomkvedshavandeskap. Fick då operera bort en äggledare så det kan ju också påverka fertiliteten lite utöver åldern. Efter operationen blev jag dock gravid på tredje försöket så jättesvårt var det ju inte då iaf, även om vi totalt sätt hade försökt i 1,5 år innan graviditeten som resulterade i barn så kändes ju som lång väntan. 

    Trots att jag vet att jag kanske borde, med tanke på hur gärna vi vill ha syskon, så har jag inte slutat amma helt. Ammar ca 1 gång per dag. Vet inte hur mycket det påverkar när det ändå är så pass lite? Försökt goola mig fram, men tycker framför allt att man hittar info om helamning och att använda det som "preventivmedel". Har haft regelbunden cykel med utslag på ägglossningstest sedan mensen kom tillbaka.

    Inväntar mens imorgon. Tog ett graviditetstest igår, eftersom jag förstås inbillat mig en massa symtom, men det var definitivt negativt, så det är bara att börja satsa på försök nr 6.

    Hur länge har ni i som är aktiva i tråden nu försökt?

  • Anonym (Längtan efter barn nr 2)
    Anonym (Hm) skrev 2024-10-11 13:38:25 följande:

    Får du ingen rådgivning utav kliniken som gör testerna? När vi gjort utredningar så har de alltid gjort ultraljud och räknat antal ägg på äggstockar just för komplement till amh. Hade amh nivå som dina redan strax efter 30 men när de räknade på äggstockarna såg det bättre ut. 


    De bör ju kunna hjälpa dig att provta dhea och eventuellt recept, för tar man det själv kan det ju ställa till det också. 

    Hoppas du slipper ivf och får ett plus här snart 🥰


    Jodå de har räknat både förra gången och denna gången och man kunde se 3-4 eller 2-3, vilket är lite. De säger att vid en stimulering så kanske jag kan få fram 5-6 st medan med ett bra AMH får man fram upp mot 10. 


    Jag tycker det är så sjukt att man ska behöva googla och fråga efter specifika saker själv.. varför kan inte klinikerna föreslå något istället för att säga ?ta folsyra och försök på egen hand Eller återkom för ivf?. 


    fattar att de är vinstdrivande. Men ändå?

  • Anonym (1986)
    Anonym (R) skrev 2024-10-11 14:18:52 följande:

    Hoppas att det är ok att hoppa in här i tråden! Har lite behov av att skriva av mig och det är kul om man kan följas åt mot målet graviditet och bebis.

    Liten presentation: Jag är 39 år och tillsammans med sambo försöker vi få vårt andra barn. Vårt första barn är nu 15 månader och vi är inne på 5:e försöket. Innan barnet var jag gravid två gånger, första gången blev det ett tidigt missfall och andra gången utomkvedshavandeskap. Fick då operera bort en äggledare så det kan ju också påverka fertiliteten lite utöver åldern. Efter operationen blev jag dock gravid på tredje försöket så jättesvårt var det ju inte då iaf, även om vi totalt sätt hade försökt i 1,5 år innan graviditeten som resulterade i barn så kändes ju som lång väntan. 

    Trots att jag vet att jag kanske borde, med tanke på hur gärna vi vill ha syskon, så har jag inte slutat amma helt. Ammar ca 1 gång per dag. Vet inte hur mycket det påverkar när det ändå är så pass lite? Försökt goola mig fram, men tycker framför allt att man hittar info om helamning och att använda det som "preventivmedel". Har haft regelbunden cykel med utslag på ägglossningstest sedan mensen kom tillbaka.

    Inväntar mens imorgon. Tog ett graviditetstest igår, eftersom jag förstås inbillat mig en massa symtom, men det var definitivt negativt, så det är bara att börja satsa på försök nr 6.

    Hur länge har ni i som är aktiva i tråden nu försökt?


    Jag ammade ganska mycket med min 1,5årong när min mens kom tillbaks regelbunden med ägglossnin Och vi trappade ner amning under ett halvår och slutade amma på natten. När
    hon var två
    år så ammade jag 1-2 ggr på dagen ock på
    8:e försöket (med bekräftad ägglossning med test och temp alla åtta försök) så tog det sig trots amning som
    nattningsrutin. Var då 38 år Och blivit gravid vid första försöket när jag var 23 och 35 år. Så vill inbringa hopp om att det går att bli gravid trots lite lite amning. finns många som
    knte anmar där det går segt ändå. 
  • DidoAeneis
    Anonym (R) skrev 2024-10-11 14:18:52 följande:

    Hoppas att det är ok att hoppa in här i tråden! Har lite behov av att skriva av mig och det är kul om man kan följas åt mot målet graviditet och bebis.

    Liten presentation: Jag är 39 år och tillsammans med sambo försöker vi få vårt andra barn. Vårt första barn är nu 15 månader och vi är inne på 5:e försöket. Innan barnet var jag gravid två gånger, första gången blev det ett tidigt missfall och andra gången utomkvedshavandeskap. Fick då operera bort en äggledare så det kan ju också påverka fertiliteten lite utöver åldern. Efter operationen blev jag dock gravid på tredje försöket så jättesvårt var det ju inte då iaf, även om vi totalt sätt hade försökt i 1,5 år innan graviditeten som resulterade i barn så kändes ju som lång väntan. 

    Trots att jag vet att jag kanske borde, med tanke på hur gärna vi vill ha syskon, så har jag inte slutat amma helt. Ammar ca 1 gång per dag. Vet inte hur mycket det påverkar när det ändå är så pass lite? Försökt goola mig fram, men tycker framför allt att man hittar info om helamning och att använda det som "preventivmedel". Har haft regelbunden cykel med utslag på ägglossningstest sedan mensen kom tillbaka.

    Inväntar mens imorgon. Tog ett graviditetstest igår, eftersom jag förstås inbillat mig en massa symtom, men det var definitivt negativt, så det är bara att börja satsa på försök nr 6.

    Hur länge har ni i som är aktiva i tråden nu försökt?


    Jag ammade och försökte bli gravid under första halvan av 2024. Första försöket (januari) fick jag kemiskt mf. Jag läste om hur amningen påverkade progesteronet negativt och slutade därför i mars. Blev gravid i april men fick mf i vecka 6. Sen blev jag gravid i juli och är nu i vecka 18.

    Jag har två barn sen tidigare och blev gravid direkt med dem. Aldrig haft missfall eller kemiskt förut. Så för min del drog jag slutsatsen att det berodde på amningen. Men så behöver såklart inte ha varit fallet, jag gjorde inga undersökningar.

    Hoppas det går vägen för dig snart, amning eller ej!
  • Idaho1989
    Anonym (R) skrev 2024-10-11 14:18:52 följande:

    Hoppas att det är ok att hoppa in här i tråden! Har lite behov av att skriva av mig och det är kul om man kan följas åt mot målet graviditet och bebis.

    Liten presentation: Jag är 39 år och tillsammans med sambo försöker vi få vårt andra barn. Vårt första barn är nu 15 månader och vi är inne på 5:e försöket. Innan barnet var jag gravid två gånger, första gången blev det ett tidigt missfall och andra gången utomkvedshavandeskap. Fick då operera bort en äggledare så det kan ju också påverka fertiliteten lite utöver åldern. Efter operationen blev jag dock gravid på tredje försöket så jättesvårt var det ju inte då iaf, även om vi totalt sätt hade försökt i 1,5 år innan graviditeten som resulterade i barn så kändes ju som lång väntan. 

    Trots att jag vet att jag kanske borde, med tanke på hur gärna vi vill ha syskon, så har jag inte slutat amma helt. Ammar ca 1 gång per dag. Vet inte hur mycket det påverkar när det ändå är så pass lite? Försökt goola mig fram, men tycker framför allt att man hittar info om helamning och att använda det som "preventivmedel". Har haft regelbunden cykel med utslag på ägglossningstest sedan mensen kom tillbaka.

    Inväntar mens imorgon. Tog ett graviditetstest igår, eftersom jag förstås inbillat mig en massa symtom, men det var definitivt negativt, så det är bara att börja satsa på försök nr 6.

    Hur länge har ni i som är aktiva i tråden nu försökt?


    Ganska precis ett år nu, ett tidigt missfall i Februari och ett i Augusti i år, hoppas på "tredje gången gillt" snart. Han har ett barn sen tidigare, jag har inga.
  • Anonym (R)

    Tack för att ni delar med er 1986 och DidoAe­neis!

    Vill ju känna att man gjort vad man kunnat för att optimera förutsättningarna, men är svårt att sluta ändå. Halv fem på morgonen är mamman trött och hjärtat svagt, så att söva om med amningen är lite för bekvämt. Dessutom har barnet hållit sig så friskt gnom förskolestarten och jag undrar om det kan ha med amningen att göra? Fast det är ju så lite så kanske inte gör någon skillnad ... Jag ska nog bestämma mig för ett datum några veckor fram när vi ska sluta och så får vi passa på att njuta av närheten och myset fram till dess. Mellan missfallet och X:et så hade vi 8 försök tror jag så är ju egentligen inte anmärkningsvärt att det tagit lite tid nu heller. Är ju trots allt två år äldre dessutom.

    Grattis till era graviditeter! Härligt och peppande att höra att det går efter 35!

  • Anonym (R)
    Idaho1989 skrev 2024-10-12 11:38:12 följande:
    Ganska precis ett år nu, ett tidigt missfall i Februari och ett i Augusti i år, hoppas på "tredje gången gillt" snart. Han har ett barn sen tidigare, jag har inga.
    Åh, håller verkligen tummarna. Minns när vi gick över ett års försök med första utan en graviditet som stannat. Det var riktigt tufft. För oss blev det verkligen tredje gången gillt så hoppas det blir samma för er.
  • Idaho1989
    Anonym (R) skrev 2024-10-12 11:44:38 följande:
    Åh, håller verkligen tummarna. Minns när vi gick över ett års försök med första utan en graviditet som stannat. Det var riktigt tufft. För oss blev det verkligen tredje gången gillt så hoppas det blir samma för er.
    Jo varit tufft senaste veckan, hade första graviditeten stannat hade jag varit höggravid nu, hade andra stannat hade vi gjort UL och förmodligen börjat berätta för folk osv...
  • Anonym (Längtan efter barn nr 2)
    Idaho1989 skrev 2024-10-12 13:20:35 följande:
    Jo varit tufft senaste veckan, hade första graviditeten stannat hade jag varit höggravid nu, hade andra stannat hade vi gjort UL och förmodligen börjat berätta för folk osv...

    Fattar vad du menar. Jag hade haft BF på onsdag om första graviditeten hade hållit i sig. Hade andra stannat hade jag haft tre månader kvar. Det är jobbigt. 

  • EFW

    Jag känner så mycket för alla er som kämpar här inne ❤️ Nu gjorde vi IVF men tycker ändå att det kan ge lite perspektiv på hur stora chanserna ändå är Att det tillslut ska gå. 


    Jag är 40 år, normalviktig och inga sjukdomar. Jag dricker inte alkohol, inte koffein har aldrig använt nikotin/tobak och fick veta att jag hade ett hyfsat Amh på 1,2 
    På Vul såg man ca 7-8 blåser på var dera äggstock vilket också ansågs vara bra. 
    Så man kan säga att alla var positiva 😊

    Jag medicinerades och man kunde plocka ut 11 ägg. 7 av dessa blev befruktade via icsi. Av dessa sju blev endast tre stycken 5 dagars blastocyster som då kunde frysas. 


    Av dessa tre blev det 1 ingenting, nr 2 fäste men slutade utvecklas i vecka 4-5 och nr 3 fäste och blir förhoppningsvis en bebis. 


    Så om man tänker att vi blev gravida på 11:de försöket och att vi då ändå hade alla förutsättningar på vår sida och extra hjälp med befruktningen ❤️Jag tänker att det hänger ihop med kvaliten på äggen Och att det därför tar längre tid. Men det går, så länge vi har ägg så finns det en chans!

    skickar massa kärlek och hejarop till er som kämpar!! ❤️

  • Anonym (R)
    Idaho1989 skrev 2024-10-12 13:20:35 följande:
    Jo varit tufft senaste veckan, hade första graviditeten stannat hade jag varit höggravid nu, hade andra stannat hade vi gjort UL och förmodligen börjat berätta för folk osv...
    Anonym (Längtan efter barn nr 2) skrev 2024-10-13 08:19:35 följande:

    Fattar vad du menar. Jag hade haft BF på onsdag om första graviditeten hade hållit i sig. Hade andra stannat hade jag haft tre månader kvar. Det är jobbigt. 



    Stor igenkänning på detta. Minns hur jag försökte tänka och trösta mig med att om/när det väl blir ett barn så kommer det vara självklart att det var just det barnet jag väntade på. Men så mycket tröst var det inte då. Nu när mitt första barn är här, och jag hade ju aldrig fått just henne om någon av de andra graviditeterna gått vägen, så har det ju varit en hjälp till läkning av de såren. 
  • Anonym (Hm)
    Anonym (R) skrev 2024-10-14 19:16:30 följande:
    Anonym (Längtan efter barn nr 2) skrev 2024-10-13 08:19:35 följande:

    Fattar vad du menar. Jag hade haft BF på onsdag om första graviditeten hade hållit i sig. Hade andra stannat hade jag haft tre månader kvar. Det är jobbigt. 



    Stor igenkänning på detta. Minns hur jag försökte tänka och trösta mig med att om/när det väl blir ett barn så kommer det vara självklart att det var just det barnet jag väntade på. Men så mycket tröst var det inte då. Nu när mitt första barn är här, och jag hade ju aldrig fått just henne om någon av de andra graviditeterna gått vägen, så har det ju varit en hjälp till läkning av de såren. 
    Så tänker jag med ❤️ att det på något hårt sätt var meningen för att det skulle bli just som det ska i slutänden 🙏 
    Lite tröst finns också i att missfall oftast beror på att embryot aldrig kunnat bli fullgånget, utan ett tufft sätt att gallra bort det som inte är livsdugligt. Men det är en liten tröst när man bearbetar missfall ❤️????? 
  • Anonym (Längtan efter barn nr 2)
    EFW skrev 2024-10-14 07:08:14 följande:

    Jag känner så mycket för alla er som kämpar här inne ❤️ Nu gjorde vi IVF men tycker ändå att det kan ge lite perspektiv på hur stora chanserna ändå är Att det tillslut ska gå. 


    Jag är 40 år, normalviktig och inga sjukdomar. Jag dricker inte alkohol, inte koffein har aldrig använt nikotin/tobak och fick veta att jag hade ett hyfsat Amh på 1,2 
    På Vul såg man ca 7-8 blåser på var dera äggstock vilket också ansågs vara bra. 
    Så man kan säga att alla var positiva 😊

    Jag medicinerades och man kunde plocka ut 11 ägg. 7 av dessa blev befruktade via icsi. Av dessa sju blev endast tre stycken 5 dagars blastocyster som då kunde frysas. 


    Av dessa tre blev det 1 ingenting, nr 2 fäste men slutade utvecklas i vecka 4-5 och nr 3 fäste och blir förhoppningsvis en bebis. 


    Så om man tänker att vi blev gravida på 11:de försöket och att vi då ändå hade alla förutsättningar på vår sida och extra hjälp med befruktningen ❤️Jag tänker att det hänger ihop med kvaliten på äggen Och att det därför tar längre tid. Men det går, så länge vi har ägg så finns det en chans!

    skickar massa kärlek och hejarop till er som kämpar!! ❤️


    Jag har inte riktigt hängt med, men du är alltså gravid med tredje nu? 


    vi har precis skrivit in oss och bokat läkarbesök på en IVF-klinik i Göteborg för att kunna starta behandling. Gissar att det blir start i november om allt känns bra på besöket och de kan använda sig av den utredning och tester vi gjorde tidigare i år på en annan klinik. 


    mitt AMH sista utredningen var också 1.2. Jag är 37 år. Men hos mig såg de bara ca 3 äggblåsor på varje sida och det är ganska dåligt. Så vi får se vad de tror om våra chanser. 

  • pandarinen

    Känns tungt, klump i magen, även om jag har gett upp och accepterat så kommer det dagar då jag känner sån sorg över att jag aldrig blivit gravid att jag inte kan ge min son en lillasyster eller lillebror. 


    Jag anklagar mig själv, tänker att tänk om jag hade tagit tag i det hela mer intensivt, tänk om jag hade satt mig i hårdträning, fått bort bukfettet efter första graviditeten, slutat äta godis, ätit nyttigt, mm


    Men samtidigt har jag ju inte haft med min man på det viktigaste att ha massor med sex runt ägglossning. 
    Jag tänker så mycket, har låst mig att min son ska vara olycklig med att vara ensambarn, men han har ju faktiskt inte sagt nått och verkar vara nöjd med livet. Men jag känner ju också att orken inte alltid finns där, och då hade det varit så kul om han hade haft en lekkamrat, eller den fria fantasileken kan jag inte ersätta med vad en jämnårig kan göra. 


    Förlåt, lite nere just nu. Men jag hoppas och drömmer också om det där spontana sexet, i slutet av månaden, kanske i december ( november kommer jag missa då mannen å jag är flera mil från varann) Det är spontana sexet att det ska leda till en graviditet. 


    Hade varit så fantastiskt att få berätta för sonen och låta honom följa det hela. För han är väldigt intresserad av bebisar, hur han var som bebis och bebismagar. 


    Var skönt att få skriva av sig lite iallafall. 

Svar på tråden För oss 35+ som försöker bli gravida