• mamma8212

För oss 35+ som försöker bli gravida

Jag har tre barn sen innan, försöker få ett fjärde. Fyller 39 i år, min minsta blir snart 4. Är inne på tredje försöket med bim i augusti :) Jag fick komplikationer vid min senaste förlossning som kan göra att det är svårare denna gången.. Innan har jag blivit gravid väldigt lätt.

Vore kul om vi var fler!

• Svar på tråden För oss 35+ som försöker bli gravida
  • pandarinen

Ni som brukar få ömma bröst bla runt äl, är det vid äl eller efter äl eller kanske innan äl? 
    Jag tror jag hade äl i torsdags ( eller början till äl,i torsdags, brukar få glad gubbe vid de syntom jag hade i torsdags) och nu 3 dagar senare har brösten börjat ömma. Har jag äl nu då, eller har jag haft äl tro? 

• pandarinen
    H0nd3ndär skrev 2022-03-26 10:13:07 följande:

Mens här idag. Ny tag.

Kom ända till äl+10. Ändå något...

Så trist.... har du försökt länge? 
  • Kiiwii
    pandarinen skrev 2022-03-27 17:35:59 följande:

Ni som brukar få ömma bröst bla runt äl, är det vid äl eller efter äl eller kanske innan äl? 
    Jag tror jag hade äl i torsdags ( eller början till äl,i torsdags, brukar få glad gubbe vid de syntom jag hade i torsdags) och nu 3 dagar senare har brösten börjat ömma. Har jag äl nu då, eller har jag haft äl tro? 

Jag får ömma bröst efter ÄL :) svinonda, då vet jag att ÄL varit. När progesteronet stiger för många ömma bröst. Låter ju som att du haft ÄL nu, får se när min behagar dyka upp denna månad.
  • Symetrical
    Kiiwii skrev 2022-03-28 22:59:14 följande:
    Jag får ömma bröst efter ÄL :) svinonda, då vet jag att ÄL varit. När progesteronet stiger för många ömma bröst. Låter ju som att du haft ÄL nu, får se när min behagar dyka upp denna månad.
    Håller med! Får också ömma bröst och ffa bröstvårtor efter äl!
    Här inväntas också äl. Vilken cd är du på nu? Själv är jag på cd 13 idag och har faktiskt börjat få lite känningar redan. Inget direkt ew-sekret än, men antar att det kommer närmsta dagarna. Har inte ägglossat tidigare än cd 21 sedan första barnet, så blir spännande att se om det rättat till sig någorlunda igen. Min lutealfas var i alla fall på 10 dagar sist, vilket också är betydligt längre än den varit sen första graviditeten :-P
  • pandarinen

Jo jag misstänker jag hade äl slutet på förra veckan. Är på cd 20. Brukar ha 29-30 dgr cykel. Så bim 8-9 april.
    Jag har bata väldugt mycket flytningar idag... och sen fick jag som förra cykeln en krampande ilnande känsla i magen några dagar efter misstänkt äl, alltså igår. 
    Inte lika ömma bröst den här måmaden, dom är inte spända alls och inga ömma bröstvårtor heller.
    Jag försöker att inte bli skengtavid den här månaden, att inte tänka så mycket på datumet för bim och leva som vanligt. 
    Känner att stressnivåm både hos mig och maken varit bättre denna månad när vi inte gått efter glada gubbar. Men jag tror att jag för egen skull ska ta och esta lite nästa månad- i smyg ;) tycker det kan vara svårt att få gubben i säng utan att säga att jag har äl. Och säger jag att jag har äl, då blir han ju stressad istället att "leverera" och är det enda han tänker på under tiden typ.

Symetrical skrev 2022-03-29 06:54:15 följande:
    Här inväntas också äl. Vilken cd är du på nu? Själv är jag på cd 13 idag och har faktiskt börjat få lite känningar redan. Inget direkt ew-sekret än, men antar att det kommer närmsta dagarna. Har inte ägglossat tidigare än cd 21 sedan första barnet, så blir spännande att se om det rättat till sig någorlunda igen. Min lutealfas var i alla fall på 10 dagar sist, vilket också är betydligt längre än den varit sen första graviditeten :-P
  • Symetrical
    pandarinen skrev 2022-03-29 13:47:44 följande:

Jo jag misstänker jag hade äl slutet på förra veckan. Är på cd 20. Brukar ha 29-30 dgr cykel. Så bim 8-9 april.
    Jag har bata väldugt mycket flytningar idag... och sen fick jag som förra cykeln en krampande ilnande känsla i magen några dagar efter misstänkt äl, alltså igår. 
    Inte lika ömma bröst den här måmaden, dom är inte spända alls och inga ömma bröstvårtor heller.
    Jag försöker att inte bli skengtavid den här månaden, att inte tänka så mycket på datumet för bim och leva som vanligt. 
    Känner att stressnivåm både hos mig och maken varit bättre denna månad när vi inte gått efter glada gubbar. Men jag tror att jag för egen skull ska ta och esta lite nästa månad- i smyg ;) tycker det kan vara svårt att få gubben i säng utan att säga att jag har äl. Och säger jag att jag har äl, då blir han ju stressad istället att "leverera" och är det enda han tänker på under tiden typ.

Hahaha. Snacka om moment 22! XD Själv brukar jag skicka sexförfrågning på sms till min man. Sjukt eggande! Hahaha. Tror du att ni fick till det någorlunda den här cykeln?
  • pandarinen

Haha visst är det! Men jo vi fick till det... så bara vänta nu 1 1/2 vecka å se.... sms kanske vore något!

Symetrical skrev 2022-03-29 15:05:43 följande:
    Hahaha. Snacka om moment 22! XD Själv brukar jag skicka sexförfrågning på sms till min man. Sjukt eggande! Hahaha. Tror du att ni fick till det någorlunda den här cykeln?
  • Kiiwii
    Symetrical skrev 2022-03-29 06:54:15 följande:

Men då är det på gång för dig låter det ju som :) 

Jag är på cd 7 bara så jag får vänta en vecka minst på ÄL. Brukade få ÄL kring dag 14 förut men sedan uttag av hormonspiralen så kan den komma allt från dag 14-30, lite drygt! Haft hyfsat regelbunden cykel sista månaderna ändå på omkring 30 dagar men sista cykeln var lång! Hoppas det bara var en engångsföreteelse. 

Jag ska faktiskt kontakta fertilitetskliniken har jag bestämt mig för. Göra en utredning privat, jag är ganska säker på att jag kan behöva hjälp med att stimulera ÄL som när vi skaffade första barnet. Vet av erfarenhet att cykeln blir bättre om jag skippar kolhydrater och går ner lite i vikt exempelvis och jag håller på, men känner att jag inte vill vänta på att det KANSKE blir bättre och att jag KANSKE blir gravid. Nää, vi har försökt sedan i höstas och jag känner lite tidspress, så nu ska jag be om att få bli utredd så får vi se vad det visar!

Svar på tråden För oss 35+ som försöker bli gravida