• mamma8212

För oss 35+ som försöker bli gravida

Jag har tre barn sen innan, försöker få ett fjärde. Fyller 39 i år, min minsta blir snart 4. Är inne på tredje försöket med bim i augusti :) Jag fick komplikationer vid min senaste förlossning som kan göra att det är svårare denna gången.. Innan har jag blivit gravid väldigt lätt.

Vore kul om vi var fler!

• Svar på tråden För oss 35+ som försöker bli gravida
  • Anonym (Babymakeing)
    Chelsea84 skrev 2022-03-24 12:52:31 följande:
    Ok tack för svar:) ja men tror verkligen jag hade ÄL igår min temp hade stigit med 0.6 grader i morse... 
    Och är inte speciellt orolig de var bara pyttelite rosa i flytningen och har varit normalt sen dess :)

Spännande då och se om det visar något om fjorton dagar :)

Men som sagt en liten lätt blödning efter sex är inget ovanligt alls. Jag har tidigare fått det titt som tätt utan att något varit fel.

• Anonym (Babymakeing)
    Pandy13 skrev 2022-03-24 13:23:00 följande:
    Tvättar det mesta hemma, men större kakan o sånt i tvättstugan. Men ingen brådska än,haha.

Ok, ska bli kul att se vad det blir! :)
    Då det skiljer bästa nio år mellan barnen är det inte aktuellt att dela rum, så vi måste flytta om inte alltför länge.
    Ja det är nog mindre känsligt med två av samma kön i samma rum:)

Ja jag kan tänka mig att det inte är så poppis av 9åringen att plötsligt dela rum Tyst

Vi får se hur det tas emot här och om storasyster vänjer sig eller om hon accepterar att någon mer som väsnas sover inne hos henne om något år. Isåfall blir det nog mer akut med flytt men förhoppningsvis kommer vi kunna bo kvar här ett bra tag till. 

• Pandy13
    Anonym (Babymakeing) skrev 2022-03-24 14:25:21 följande:

Ja jag kan tänka mig att det inte är så poppis av 9åringen att plötsligt dela rum Tyst

Vi får se hur det tas emot här och om storasyster vänjer sig eller om hon accepterar att någon mer som väsnas sover inne hos henne om något år. Isåfall blir det nog mer akut med flytt men förhoppningsvis kommer vi kunna bo kvar här ett bra tag till. 

Nä det kommer inte att gå att ha en bebis i hans rum. Han kommer bli väckt på nätterna och lillen kommer ju stoppa alla leksaker i munnen osv. 1 miljon små legobitar där inne, haha!

Hur gammal är storasyster?
  • pandarinen
    MariaNathalie skrev 2022-03-20 09:24:21 följande:

Pandarinen: Ja det känns så trist. Har inte börjat blöda men känner i kroppen att det inte har gått vägen. Alla symtom avtog tvärt och magen är platt som en pannkaka. 
    mf Nr 2 av 4 försök så jag har ju blivit gravid 2 ggr av 4 iaf. och missfall i min ålder är väll vanligt antar jag. 

Jag läste om progesteron att det va viktigt i processen. Måste kolla upp så jag inte har för lågt värde. Kan vara det som ställer till det. 
    Stress kan tydligen vara en orsak att kortisolen slår ut progesteronet. 

en hel vetenskap att bli gravid 

Stress hos kvinnan har stor betydelse det sa dom på kvinnokliniken. Vad gör man om man har för lite progesteron?
  • pandarinen
    Chelsea84 skrev 2022-03-24 12:52:31 följande:
    Ok tack för svar:) ja men tror verkligen jag hade ÄL igår min temp hade stigit med 0.6 grader i morse... 
    Och är inte speciellt orolig de var bara pyttelite rosa i flytningen och har varit normalt sen dess :)
    Jag har haft en rosa blödning en gång vid äl.... lycka till!
  • pandarinen

Jag har tappat räkningen men tror vi försökt i 15 eller är det
    16  månader?
    Ja hursom kör soft månad nu utan tester å tänker att blir det det bebis så blir jag glad! Känner av äk  idag så nu bakas här en liten lucia eller stjärngosse :)

• Anonym (Babymakeing)
    Pandy13 skrev 2022-03-24 20:33:11 följande:
    Nä det kommer inte att gå att ha en bebis i hans rum. Han kommer bli väckt på nätterna och lillen kommer ju stoppa alla leksaker i munnen osv. 1 miljon små legobitar där inne, haha!

Hur gammal är storasyster?

Oj hehe nää det blir svårt! Och man kan inte gärna be storebror att göra sig av med alla små leksaker och prylar hehe.

Jag har undvikit att skaffa för små grejer till henne för att jag varit inställd på rätt tätt med syskon. Hon kommer va 2.5 nästan när lillen kommer. Så även om jag vet att hon skulle hantera små saker utan problem nu så har jag haft i bakhuvudet att snart kommer en till liten som ska dela lekhörna i vardagsrummet. Hade allt gått vägen skulle det varit 1,5 år mellan dom. Men nu känns det på ett sätt lite skönt att hon är mer medveten och att man kan prata med henne och förklara saker.

• pandarinen
    MariaNathalie skrev 2022-03-20 09:24:21 följande:

Pandarinen: Ja det känns så trist. Har inte börjat blöda men känner i kroppen att det inte har gått vägen. Alla symtom avtog tvärt och magen är platt som en pannkaka. 
    mf Nr 2 av 4 försök så jag har ju blivit gravid 2 ggr av 4 iaf. och missfall i min ålder är väll vanligt antar jag. 

Jag läste om progesteron att det va viktigt i processen. Måste kolla upp så jag inte har för lågt värde. Kan vara det som ställer till det. 
    Stress kan tydligen vara en orsak att kortisolen slår ut progesteronet. 

en hel vetenskap att bli gravid 

Hur har det förresten gått, började du blöda eller är du gravid? När har du äl igen isåfall? 
  • Pandy13
    Anonym (Babymakeing) skrev 2022-03-25 22:13:19 följande:

Oj hehe nää det blir svårt! Och man kan inte gärna be storebror att göra sig av med alla små leksaker och prylar hehe.

Jag har undvikit att skaffa för små grejer till henne för att jag varit inställd på rätt tätt med syskon. Hon kommer va 2.5 nästan när lillen kommer. Så även om jag vet att hon skulle hantera små saker utan problem nu så har jag haft i bakhuvudet att snart kommer en till liten som ska dela lekhörna i vardagsrummet. Hade allt gått vägen skulle det varit 1,5 år mellan dom. Men nu känns det på ett sätt lite skönt att hon är mer medveten och att man kan prata med henne och förklara saker.

Nä precis, så vi måste ju flytta innan nästa kan flytta ut från vårt sovrum :)

Men det är ju smart tänkt, underlättar ju en del ;) Ja det blir väl många gånger inte som man tänkt sig, men betyder ju inte att det inte blir lika bra :)
Svar på tråden För oss 35+ som försöker bli gravida