• Junibarn

Inte okej för henne att sonen följer med på semester

Vad tycker DU?

Min bästa vän är liksom jag... skör när det kommer till stress, vill helst inte umgås med nya människor för ofta. Tendens till ångest. Jag lever med en man sen många år och vi har tre barn ihop. Min kompis familj och min passar väldigt bra ihop (på nästan alla plan).

Vi bokar en resa till Dalarna över midsommar i ett stort hur vi ska dela på.

Min sambo har en vuxen son sedan tidigare som min bästa vän inte känner. Han har precis separerat och har inte så stort umgänge. Mina barn, hans syskon, frågar honom om han vill följa med till Dalarna. Han blir jätteglad och vill gärna med.

Han är min bonusson och min mans barn. Visserligen ett vuxet barn men iaf hans barn.

Jag skickar ett sms till min vän och skriver ?hoppas det är ok att även XX följer med?.

Hon ringer då upp och förklarar att det inte känns ok för henne. Hon känner inte honom och för henne är det bara en okänd man inget barn. Hon vill kunna njuta av sin vecka som hon har betalat för och hon känner inte att hon kan göra det fullt ut med en, för henne, okänd man att ta hänsyn till. Dessutom undrade hon om han då skulle betala för sig också.

Jag blev så otroligt förvånad och besviken. Ledsen och upprörd för min bonussons vägnar, min man och mina barn, hans syskon.

Jag kan förstå hennes känsla men jag tycker inte man säger nej till ens barn oavsett ålder i detta läge.

Vad tycker ni? Tänker jag fel? Hjälp mig... har så svårt att göra folk besvikna och är världens mes när det kommer till att säga vad jag tycker.

• Svar på tråden Inte okej för henne att sonen följer med på semester
  • Fiona M
    Junibarn skrev 2021-05-18 12:30:22 följande:

Jag FÖRSTÅR verkligen min väns känsla då vi är väldigt likadana. Och jag hade aldrig tagit med en kompis eller så men detta är ju sambons son och barnens bror. Och han har separerat igår faktiskt och är ensam nu. Jag hade inte mage att då inte säga att han ?självklar är välkommen?. Jag vet hur min vän är och vi är lika MEN här skiljer vi oss. Han tillhör vår familj och jag tycker att hon har rätt till sina känslor men om det hade varit jag hade jag ALDRIG sagt så. Jag hade känt mig egoistisk.

Den stora skillnaden är ju att han tillhör DIN familj, så för din del är det ingen uppoffring, går ju inte att jämföra så.

• OchEnFisk
    Hyacintia skrev 2021-05-18 15:22:47 följande:

Jag orkar inte med vuxna människor som är som henne, tyvärr.

Behöver hon slappna av helt, åk själv. Det är en av era familjemedlemmar.

Hade en vän som tyckte min bror kunde sitta själv på Nyår en gång, för hon ville bara vara med folk hon kände.

Avvecklade den vänskapen efter ett tag. Föredrar folk som är mer som ?inga problem, det löser vi!?

Visst hon är ärlig men i detta fallet känns hon väldigt stelbent.

Jag hade sagt det att tyvärr är det en familjenedlem för oss, oavsett ålder och det känns inte bra för oss att exkludera honom.

Hade din vän betalat 10.000 kr som inte gick att få tillbaka, under förutsättningen att det bara skulle vara folk hon kände över nyår? Annars är det inte jämförbart. Nyår och midsommar är inte heller jämförbart.
  • OchEnFisk

TS, du skriver att du hade förstått om det hade varit någon annan, men nu är det någon ni känner. Men vad spelar det för roll för henne vem som känner honom, när hon inte gör det? Du skulle ha svarat honom "det vore kul, men jag ska höra med min väninna, vi har bokat detta sedan en tid tillbaka och hon har svårt för nya människor. Annars får vi åka på en annan gemensam resa." Man har inte rätt att dyka upp gratis på någon annans bokade semester, det förstår han säkert. Hur många unga vuxna bryr sig ens om midsommar, det är knappast julafton.

Se till att han åtminstone betalar för sig, alternativt att ni står för att betala för honom som en extra vuxen person. Det spelar ingen roll vem han råkar vara barn till, man betalar för sig som vuxen ändå.

• freja231

Jag led rätt så kraftigt av social fobi i många år. När det var som värst hade jag nog aldrig åkt på semester oavsett vem som var med. Men jag ställde aldrig krav av det slaget på andra människor. Vuxet barn eller ej, någons barn är dennas barn oavsett. Hade han varit dryg och elak så är det en helt annan sak, såklart, men det verkar ju inte vara fallet.

Sedan kan man inte styra om man blir obekväm och får ångest i olika situationer. Har man ångestproblematik så får man ångest av allt möjligt, det är liksom det ångestproblematik är. Och visst hoppas man då på en del stöd och hjälp från sina närmaste, men man kan inte kräva att ens kompisar lyder ens minsta vink. 

• Junibarn
    OchEnFisk skrev 2021-05-18 19:52:01 följande:

TS, du skriver att du hade förstått om det hade varit någon annan, men nu är det någon ni känner. Men vad spelar det för roll för henne vem som känner honom, när hon inte gör det? Du skulle ha svarat honom "det vore kul, men jag ska höra med min väninna, vi har bokat detta sedan en tid tillbaka och hon har svårt för nya människor. Annars får vi åka på en annan gemensam resa." Man har inte rätt att dyka upp gratis på någon annans bokade semester, det förstår han säkert. Hur många unga vuxna bryr sig ens om midsommar, det är knappast julafton.

Se till att han åtminstone betalar för sig, alternativt att ni står för att betala för honom som en extra vuxen person. Det spelar ingen roll vem han råkar vara barn till, man betalar för sig som vuxen ändå.

Att vi känner honom är inte grejen utan grejen är att det är vår son.
  • OchEnFisk
    Junibarn skrev 2021-05-18 22:41:00 följande:

Varför var han inte inkluderad från början då, så väninnan kunde ta ställning till om hon ens ville följa med under de förutsättningarna?

Det spelar ingen roll vilken er relation är, det är inte juste av dig att bjuda in fler personer när ni redan bestämt en sak tillsammans. Särskilt som det är en dyr resa, du kan inte ändra detaljer efteråt, du vet ju dessutom om hur hon fungerar.
  • Fiona M
    Junibarn skrev 2021-05-18 22:41:00 följande:

Fint att det känns så för dig, men hade det varit din son hade han väl knappat varit en okänd för henne?

Han är en okänd man, vad du känner för honom.
  • Fiona M

Du försatte er båda i en knepig situation genom att fråga henne om det var okej när du i själva verket bestämt dig.

Antingen borde du pratat med henne och förklarat varför du ville bjuda in honom (du skickade ju bara SMS att du ville ha med honom?) och frågat om hennes åsikt med avsikt att lyssna, eller så hade du kunnat säga att ni beslutat att bjuda med sonen (och att ni står för hans kostnad), men att du förstår om hon vill planera om.

• Junibarn

Han bor långt bort och det har inte blivit så att vi umgåtts ihop. Jag hade inte tänkt att fråga honom men hans syskon(mina barn) slänger ur sig ?kan inte du följa med? varpå han blir glad och kollar på mig.

Jag visste att vi hade platser över och helt ärligt så kunde jag aldrig tro att hon skulle svara så. För MIG ligger det enormt långt bort. Inte känslan men valet av svar.

• Jårdi
    freja231 skrev 2021-05-18 21:01:28 följande:

Jag led rätt så kraftigt av social fobi i många år. När det var som värst hade jag nog aldrig åkt på semester oavsett vem som var med. Men jag ställde aldrig krav av det slaget på andra människor. Vuxet barn eller ej, någons barn är dennas barn oavsett. Hade han varit dryg och elak så är det en helt annan sak, såklart, men det verkar ju inte vara fallet.

Sedan kan man inte styra om man blir obekväm och får ångest i olika situationer. Har man ångestproblematik så får man ångest av allt möjligt, det är liksom det ångestproblematik är. Och visst hoppas man då på en del stöd och hjälp från sina närmaste, men man kan inte kräva att ens kompisar lyder ens minsta vink. 

Håller helt med här!!

/En som också haft social fobi
Svar på tråden Inte okej för henne att sonen följer med på semester