• Junibarn

Inte okej för henne att sonen följer med på semester

Vad tycker DU?

Min bästa vän är liksom jag... skör när det kommer till stress, vill helst inte umgås med nya människor för ofta. Tendens till ångest. Jag lever med en man sen många år och vi har tre barn ihop. Min kompis familj och min passar väldigt bra ihop (på nästan alla plan).

Vi bokar en resa till Dalarna över midsommar i ett stort hur vi ska dela på.

Min sambo har en vuxen son sedan tidigare som min bästa vän inte känner. Han har precis separerat och har inte så stort umgänge. Mina barn, hans syskon, frågar honom om han vill följa med till Dalarna. Han blir jätteglad och vill gärna med.

Han är min bonusson och min mans barn. Visserligen ett vuxet barn men iaf hans barn.

Jag skickar ett sms till min vän och skriver ?hoppas det är ok att även XX följer med?.

Hon ringer då upp och förklarar att det inte känns ok för henne. Hon känner inte honom och för henne är det bara en okänd man inget barn. Hon vill kunna njuta av sin vecka som hon har betalat för och hon känner inte att hon kan göra det fullt ut med en, för henne, okänd man att ta hänsyn till. Dessutom undrade hon om han då skulle betala för sig också.

Jag blev så otroligt förvånad och besviken. Ledsen och upprörd för min bonussons vägnar, min man och mina barn, hans syskon.

Jag kan förstå hennes känsla men jag tycker inte man säger nej till ens barn oavsett ålder i detta läge.

Vad tycker ni? Tänker jag fel? Hjälp mig... har så svårt att göra folk besvikna och är världens mes när det kommer till att säga vad jag tycker.

• Svar på tråden Inte okej för henne att sonen följer med på semester
  • Lainie Kennedy
    Junibarn skrev 2021-05-16 21:38:57 följande:

Ni hade gjort det alltså? Men måste fråga... varför är det så jobbigt att en person tillkommer. Visserligen en du inte känner men som är extremt nära dina bästa vänner. Deras son/bror. Varför kan man inte bara se det som ett tillfälle att lära känna hela familjen inklusive han? Och dessutom veta att man inte låter han sitta ensam på midsommar.

Vill gärna förstår....

För mig är det inte avslappnat att umgås med människor jag inte känner. Jag kan träffa nya människor men inte i ett sammanhang där vi ska bo i samma hus och fira midsommar. Att det är någon du känner är inte samma sak som att jag känner personen. Sen skulle jag inte vilja hindra att ni är tillsammans på midsommar. Jag vill bara inte vara med. Har i allmänhet svårt för att planer ändras på det viset, särskilt när det handlar om att umgås tätt i flera dagar.
  • Isastar84
    Lainie Kennedy skrev 2021-05-16 22:39:47 följande:

För mig är det inte avslappnat att umgås med människor jag inte känner. Jag kan träffa nya människor men inte i ett sammanhang där vi ska bo i samma hus och fira midsommar. Att det är någon du känner är inte samma sak som att jag känner personen. Sen skulle jag inte vilja hindra att ni är tillsammans på midsommar. Jag vill bara inte vara med. Har i allmänhet svårt för att planer ändras på det viset, särskilt när det handlar om att umgås tätt i flera dagar.

Precis samma här.
  • OchEnFisk

Förstår dilemmat, men samtidigt vet du ju att hon fungerar på detta sätt, som du skriver i TS. Nu lägger hon ut 10.000 kr på en semester där hon inte ens kan slappna av. Nä, ni borde ha rett ut detta med sonen innan ni bokade resan, och inte ändra medföljande efteråt, det är inte juste gjort. Men det är inte okej att avboka med den vuxna sonen heller.

Angående betalning antar jag att hon vill att kostnaden delas jämnt mellan vuxna nu när fler följer med. Det är inte heller helt orimligt. Om det påverkar henne negativt får ändå kostnaden för dem minska, kan jag tycka. Det är ju det som är fördelen med att åka flera.

• Fiona M

Han ska väl betala sin del? (Eller att ni gör det) Att du tar upp hennes fråga gör att det låter som du tycker den är konstig och tänker att han får slinka med ändå.

• Jårdi

Jag tycker inte du tänker fel TS. Hon borde också ha förståelse för att ni inte kan svika din sambos son i det läget.. man måste ställa upp för varandra i vänskap och ibland sätta sina känslor åt sidan. Det kan ju faktiskt bli en bra vecka ändå

• Nicco123

Men måste sonen vara med hela veckan då? Kan han inte komma torsdag kväll/ fredag förmiddag och över helgen bara för att fira själva midsommar? Skulle väll vara en rimlig kompromiss i sammanhanget.

Till sonen kan ni säga att det blir lite trångt eller nått?

Jag kan förstå att din vän känner som hon gör även om jag personligen tycker det är rätt segt med sånna personer som bara tänker på sig själva och inte kan bjuda till när något händer. Det betyder uppenbarligen mycket för sonen att få följa med och det hade inte jag tagit bort nu.

• molly50

Jag kan förstå om hon inte känner sig så avslappnad med någon hon inte känner.
    Men därför tänker jag att ni kanske kan ordna så att din vän och hennes familj och din bonusson får träffas några gånger innan och lära känna varandra litegrann?
    Då kanske det inte blir lika obekvämt för henne?
    Och så får ni kanske räkna med att bonussonen får betala för sin del av resan.
    Eller att ni gör det.
    Jag förstår att ni inte vill lämna bonussonen ensam över midsommar.
    Men samtidigt så kan jag förstå att vännen kanske hade velat veta detta innan ni bokade resan.
    Jag hoppas ni kan lösa situationen på bästa sätt.

• Linnie

Jag har själv svårt med ändrade situationer och nya människor ibland (AS).

Men jag skulle ALDRIG säga nej till min bästa vän när hon undrar om det är okej att en till familjemedlem (han är väl en trevlig grabb och inte någon dryg eller opålitlig typ?) följer med på vår semester! Det tycker jag väger tusen gånger tyngre än att vara negativ och låta nojor och det man själv har svårare med få bestämma.
    Hade själv aldrig kunnat leva med mej själv under semestern och vara skyldig till att sonen sitter ensam och bästa vännen + man hellre haft honom med.

Nej, det kan inte tänkas jag-jag-jag hela tiden, vilket din väninna gör.

• Redpilled

Många bra saker har redan sagts bland svaren.

Jag tänkte vinkla det litet. Din väns vilja till att blir respekterad och hennes integritet. Hon tänkte nog mest på sig själv och antog att den vuxne bonussonen ännu inte hade fått inbjudan? Vilket ju gör det kymigare för er.

Din vän ser det som sin rättighet att inte lära känna fler personer på sin semester, hon exkluderar när det gäller släkt/familj och ålder. Hon bryr sig noga om kostnaden för stugan. Hon verkar inte vilja kompromissa?

Jag hade direkt sagt att oj, så jobbigt, vi ser den unge mannen som familj, han är i knipa, huset är stort, vi tar ansvar för finansieringen, kan du tänka dig dela hus med oss ändå? Finns nån möjlighet?

Jag skulle ta mig en funderare på hur mycket den här vänskapen är värd och hur ömsesidig den är. Du behöver ju inte bete dig som din vän och dramatiskt exkludera utan bara ta det lite lugnare. Jag antar att det är du som oftast tar kontakten, hittar på tillfällen för socialt umgänge och att din vän reagerar?

Det blir en sorts över- och underordning som känns tröttsam. Jag tycker inte att din vän verkar vara en bra vän. Tvärtom styr hon andra med småsinta krav och gärna lite mobbning? Övertolkar jag? Det är inte så illa?

• Glinda från Oz

Du tog henne på sängen totalt. Man bjuder inte med en massa extrapersoner utan att fråga, det är inte okej. Du borde ha pratat med din vän först. Vill ni dra er ur så ska ni fortfarande betala för er del av huset, det är ni som drar er undan och skapar en massa extraproblem för henne. 

Svar på tråden Inte okej för henne att sonen följer med på semester