• Junibarn

Inte okej för henne att sonen följer med på semester

Vad tycker DU?

Min bästa vän är liksom jag... skör när det kommer till stress, vill helst inte umgås med nya människor för ofta. Tendens till ångest. Jag lever med en man sen många år och vi har tre barn ihop. Min kompis familj och min passar väldigt bra ihop (på nästan alla plan).

Vi bokar en resa till Dalarna över midsommar i ett stort hur vi ska dela på.

Min sambo har en vuxen son sedan tidigare som min bästa vän inte känner. Han har precis separerat och har inte så stort umgänge. Mina barn, hans syskon, frågar honom om han vill följa med till Dalarna. Han blir jätteglad och vill gärna med.

Han är min bonusson och min mans barn. Visserligen ett vuxet barn men iaf hans barn.

Jag skickar ett sms till min vän och skriver ?hoppas det är ok att även XX följer med?.

Hon ringer då upp och förklarar att det inte känns ok för henne. Hon känner inte honom och för henne är det bara en okänd man inget barn. Hon vill kunna njuta av sin vecka som hon har betalat för och hon känner inte att hon kan göra det fullt ut med en, för henne, okänd man att ta hänsyn till. Dessutom undrade hon om han då skulle betala för sig också.

Jag blev så otroligt förvånad och besviken. Ledsen och upprörd för min bonussons vägnar, min man och mina barn, hans syskon.

Jag kan förstå hennes känsla men jag tycker inte man säger nej till ens barn oavsett ålder i detta läge.

Vad tycker ni? Tänker jag fel? Hjälp mig... har så svårt att göra folk besvikna och är världens mes när det kommer till att säga vad jag tycker.

• Svar på tråden Inte okej för henne att sonen följer med på semester
  • Mandelskorpan

Låter som en ganska tramsig väninna du har. Om hon nu inte vill följa med pga den vuxne bonussonen så får hon väl låta bli då. Han är ju, precis som du skriver, en självklar del av er familj och bör prioriteras i denna situation.

• Isastar84
    Redpilled skrev 2021-05-18 13:14:27 följande:

Jag är väl inte mer bitter än vad du är förnumstigt förmäten? Du diskriminerar precis alla runt omkring dig, det är din rättighet. Du har nojor kring andra människor som du plötsligt bedömer som okända. Det drar energi från dig och kanske rapar surt och det ska du inte behöva står ut med. Det är din rättighet att exkludera och ställa krav på omgivningen. Du är van vid det och de runt omkring har lärt sig.

Du dömer ingen alls, du bara uttrycker dig frimodigt. Hollywoodfruar får inte kränkas alla, de är inte alls elaka, i behov av särbehandling eller hänsynslösa. De och du har personlighetsdrag som inte går att göra någonting åt. Andra vanliga människor må fundera över socialt samspel och hur de utvecklar sig i gemenskap med andra genom livet. Du och Hollywoodfruarna är färdiga personligheter från början som vi andra får anpassa oss till. Så är det bara. Moral gäller bara för vissa av oss som har skyldigheter och kanske rättigheter. 

Ni har bara rättigheter.

Jag tycker inte alls fruktansvärt illa om introverta, vi är många som ser igenom er, jag bara efterlyser ärlighet. Och jag tror att många som kallar sig introverta egentligen borde vara ärliga och kalla sig andra saker. 

Du ska aldrig behöva gå på fest, dittvingad mot din vilja. Ingen vanlig vänlig social person vill utsätta dig för det. Snälla, var negativ från början och tacka inte ja till någonting, ingen blir glad om du mår dåligt och dessutom förstör stämningen med din irritation över okända och dina särskilda behov. 

Det är faktiskt rim och reson, du kanske inte har tänkt på hur den sortens beteende bedöms av oss andra. Du har rättigheter. Jag beklagar att du får läsa vad många tycker. Det smärtar. 

Haha, jag ger upp att diskutera med dig nu. Du har vissa fasta idéer om människor med vissa personlighetsdrag som inte går att rucka på. Lycka till med det och livet :)
  • sextiotalist
    Redpilled skrev 2021-05-18 13:28:58 följande:
    "Problemet"  med introverta är inte så mycket att vi andra inte lyssnar utan att de introverta inte tar konsekvenserna och tackar nej till umgänge som de inte orkar. Det är inte OK att samtidigt låtsas att man vill och sedan orkar man inte. 

Så de som vägrar förstå sig själva och hänsynslöst utnyttjar och sabbar för andra är ju faktiskt de introverta. 

Vi är många extroverta som inte gjort annat än fått bita ihop och anpassa oss till introvertas konstiga lappkast, plötsliga utmattningar (som styr alla andras tillvaro) och som dessutom gärna skyller sin dåliga självkännedom på andra. Andra har ansvar och ska visa hänsyn.... de kommer inte ens i närheten av vanligt schysst beteende och uppskattning när andra fixar kalas, utflykter och upplevelser. 
    Inget jag känner igen. Jag har en social sida, en väldigt stark sådan. Så det krävs mycket för att jag ska göra ett lappkast. Men däremot så tänjer jag mina gränser väldigt mycket, för att det accepteras ytterst sällan att man inte vill göra något. Jag vet många som är introverta som en utomstående inte ens kan gissa sig till att de är det.
  • Pope Joan II
    sextiotalist skrev 2021-05-18 13:20:08 följande:
    "Problemet" med en del extroverta är att de inte kan förstå hur belastande det är att inte få dessa återhämtningar. 
    Och man kan vara social och introvert. Dvs man kan uppskatta umgänge och tar även detta att man blir sänkt efteråt, för det ger en så mycket annat. 
    Problemet jag upplever som introvert, det är de som är extroverta vägrar förstå om man ärligt säger, jag orkar inte med att träffa någon den här helgen, utan man brukar undvika göra nummer av det och anpassar sig mer än vad de flesta extroverta ens kommer i närheten av
    Det gäller definitivt inte mig. Jag skulle aldrig drömma om att tjata om att få umgås med någon överkänslig individ som blir mentalt slutkörd av att ha folk omkring sig. Jag tjatar inte på någon annan heller för den delen. Men jag kan inte påstå att jag bryr mig värst mycket om sådana som är introverta eller har andra problem som gör att de inte ens kan hantera en sådan förändring som den i ts fall. 

Jag ids som sagt inte dadda med sådana. Därför hade jag löst som jag beskrivit. 
    Shit for brains k + E
  • sextiotalist
    Pope Joan II skrev 2021-05-18 13:44:08 följande:
    Det gäller definitivt inte mig. Jag skulle aldrig drömma om att tjata om att få umgås med någon överkänslig individ som blir mentalt slutkörd av att ha folk omkring sig. Jag tjatar inte på någon annan heller för den delen. Men jag kan inte påstå att jag bryr mig värst mycket om sådana som är introverta eller har andra problem som gör att de inte ens kan hantera en sådan förändring som den i ts fall. 

Jag ids som sagt inte dadda med sådana. Därför hade jag löst som jag beskrivit. 
    Nu är det så att de allra flesta introverta gör ingen affär, de tackar nej, och sedan är det bra. Men min erfarenhet är att det inte räcker, utan det ska tjatas och trugas. Drar man sig undan så (utan drama) så ska det undras om allt är OK.

Nu lever jag med en introvert (men social) man och har en introvert (men väldigt social) son. Så vi har våra erfarenheter 
  • myskmalva
    Junibarn skrev 2021-05-16 00:38:09 följande:
    Hon ville vara ärlig och anser sig kunna säga allt till mig. Men jag säger inte allt till någon. Skulle inte säga nej sådär till en i familjen som var ensam på midsommar tex... men kanske ska öva mig på att j a g också har rätt att säga vad j a g känner.

Det låter som en bra idé! Om du gång på gång känner dig överkörd kommer vänskapen att ta skada. Och du kommer att fortsätta bli överkörd om du aldrig berättar hur du känner.
  • Pope Joan II
    sextiotalist skrev 2021-05-18 13:48:45 följande:
    Nu är det så att de allra flesta introverta gör ingen affär, de tackar nej, och sedan är det bra. Men min erfarenhet är att det inte räcker, utan det ska tjatas och trugas. Drar man sig undan så (utan drama) så ska det undras om allt är OK.

Nu lever jag med en introvert (men social) man och har en introvert (men väldigt social) son. Så vi har våra erfarenheter 
    Ja, nu kan du ju förstås inte veta hur de allra flesta introverta gör eftersom inte ens din gedigna bekantskapskrets kan kallas för "de allra flesta". 

Ni har era erfarenheter precis som jag och andra har våra. Och - som jag ju mycket tydligt skrev - skulle vare sig jag eller någon jag känner någonsin tjata på eller truga någon som du (och din familj). 

Vad argumenterar du om egentligen? Jag har beskrivit hur jag skulle göra och mina erfarenheter - det och dem ändras ju inte av hur du tänker dig att "de allra flesta introverta" gör eller är. 
    Shit for brains k + E
  • Hyacintia

Jag orkar inte med vuxna människor som är som henne, tyvärr.

Behöver hon slappna av helt, åk själv. Det är en av era familjemedlemmar.

Hade en vän som tyckte min bror kunde sitta själv på Nyår en gång, för hon ville bara vara med folk hon kände.

Avvecklade den vänskapen efter ett tag. Föredrar folk som är mer som ?inga problem, det löser vi!?

Visst hon är ärlig men i detta fallet känns hon väldigt stelbent.

Jag hade sagt det att tyvärr är det en familjenedlem för oss, oavsett ålder och det känns inte bra för oss att exkludera honom.

• Isastar84
    sextiotalist skrev 2021-05-18 13:48:45 följande:

Jag har den erfarenheten också, att det tjatas och trugas och frågas. Tror väldigt få introverta är intresserade av drama.
  • Redpilled
    Isastar84 skrev 2021-05-18 13:34:51 följande:
    Haha, jag ger upp att diskutera med dig nu. Du har vissa fasta idéer om människor med vissa personlighetsdrag som inte går att rucka på. Lycka till med det och livet :)
    Ömsesidigt, du har nog sällan behövt diskutera pga dina benhårda idéer om dina rättigheter och fina sociala egenskaper samtidigt som du har så mycket som du aldrig kan rucka på. Du är ironisk när du önskar lycka till. Det speglar sannolikt dina personlighetsdrag.

Svar på tråden Inte okej för henne att sonen följer med på semester