• Junibarn

Inte okej för henne att sonen följer med på semester

Vad tycker DU?

Min bästa vän är liksom jag... skör när det kommer till stress, vill helst inte umgås med nya människor för ofta. Tendens till ångest. Jag lever med en man sen många år och vi har tre barn ihop. Min kompis familj och min passar väldigt bra ihop (på nästan alla plan).

Vi bokar en resa till Dalarna över midsommar i ett stort hur vi ska dela på.

Min sambo har en vuxen son sedan tidigare som min bästa vän inte känner. Han har precis separerat och har inte så stort umgänge. Mina barn, hans syskon, frågar honom om han vill följa med till Dalarna. Han blir jätteglad och vill gärna med.

Han är min bonusson och min mans barn. Visserligen ett vuxet barn men iaf hans barn.

Jag skickar ett sms till min vän och skriver ?hoppas det är ok att även XX följer med?.

Hon ringer då upp och förklarar att det inte känns ok för henne. Hon känner inte honom och för henne är det bara en okänd man inget barn. Hon vill kunna njuta av sin vecka som hon har betalat för och hon känner inte att hon kan göra det fullt ut med en, för henne, okänd man att ta hänsyn till. Dessutom undrade hon om han då skulle betala för sig också.

Jag blev så otroligt förvånad och besviken. Ledsen och upprörd för min bonussons vägnar, min man och mina barn, hans syskon.

Jag kan förstå hennes känsla men jag tycker inte man säger nej till ens barn oavsett ålder i detta läge.

Vad tycker ni? Tänker jag fel? Hjälp mig... har så svårt att göra folk besvikna och är världens mes när det kommer till att säga vad jag tycker.

• Svar på tråden Inte okej för henne att sonen följer med på semester
  • complicit

Bjud hem vännen med familj på middag så de får träffa den vuxna sonen innan semestern, så är han inte längre en okänd man för henne.

Annars borde hon ju förstå att han är er familj och ingen man ni plockat in från gatan direkt. Så förstår inte varför hon känner obehag.

• Junibarn

Han bor så långt bort så kommer nog inte kunna få till det...

hon känner typ att hon inte kan slappna av helt som vissa av oss inte kan när man inte är med sin familj eller dom absolut närmsta. Vilket jag förstår men i detta fall tycker jag att hon borde hållit det åt sidan när det gällde någon som. Skillnad om det var en vän eller så som ville med...

• Fossil

Tror din kompis har problem med att klä av sig i badkläder när det helt plötsligt kommer en okänd man med.

I vilken ålder är ni?

• Junibarn

45-50.... hon vill nog mest känna sig helt ?fri? som hon gör med oss andra då vi känner varandra så otroligt bra. Men hon känner inte just bonussonen....

• Mortiscia80

Hon har rätt, han är faktiskt en vuxen man och inget barn längre även om han tekniskt sett är din sambos son.

• Mortiscia80

Sedan kan man iofs tycka att han borde vara ok att ha med eftersom ni känner honom så pass väl, han är knappast någon bekants bekant eller så.

• AMCG

Du frågar vad jag tycker. Eller hur jag skulle ha tänkt? Jag tycker det låter konstigt. Jag har ingen socialfobi men jag blir också stressad av att träffa okända individer (kanske inte stressad är rätt ordval men det kräver mer energi av mig). Om du varit min vän som ringt hade jag sagt att han gärna fick komma med (om bonussonen eller ni betalar är ganska oviktigt för din vän kan jag tycka). Jag tar för givet att det finns fler rum i huset så alla har möjlighet att fly för ett ögonblick och är valfritt att bege sig ut på äventyr på egen hand eller med valfri person i resesällskapet.

• Junibarn

Ja det finns 2 sängar övers.....

Visst han är vuxen men i min värld så ställer man upp för sina barn/familjemedlemmar oavsett ålder. Lite finns det hjärterum finns det stjärterum

• myskmalva

Om du redan från början visste att det kunde vara känsligt varför skickade du bara ett kort sms med en fråga som det var svårt att svara nej på? Du kunde ha börjat med att förklara för henne, på samma sätt som du gjorde för oss i trådstarten, att han var ensam och att småsyskonen redan frågat honom om han ville med. Det kan vara lättare att bita ihop och stå ut med något jobbigt ifall man vet att ansträngningen uppskattas och att man räddar någon från att sitta ensam.

• Drottningen1970

Jag förstår hennes känsla absolut. Hennes vecka skulle bli sabbad med en främmande man där som hon inte känner sig bekväm med.

Ni däremot kan heller inte lämna en ensam familjemedlemmar som behöver er ensam på midsommar. Vuxen eller ej så går familj och ens barn först. Ser faktiskt ingen annan råd än att ni avbokar det ni planerat med vännen.

Kanske kan ni hyra varsitt hus på samma ort som en kompromiss.

Svar på tråden Inte okej för henne att sonen följer med på semester