• Junibarn

Inte okej för henne att sonen följer med på semester

Vad tycker DU?

Min bästa vän är liksom jag... skör när det kommer till stress, vill helst inte umgås med nya människor för ofta. Tendens till ångest. Jag lever med en man sen många år och vi har tre barn ihop. Min kompis familj och min passar väldigt bra ihop (på nästan alla plan).

Vi bokar en resa till Dalarna över midsommar i ett stort hur vi ska dela på.

Min sambo har en vuxen son sedan tidigare som min bästa vän inte känner. Han har precis separerat och har inte så stort umgänge. Mina barn, hans syskon, frågar honom om han vill följa med till Dalarna. Han blir jätteglad och vill gärna med.

Han är min bonusson och min mans barn. Visserligen ett vuxet barn men iaf hans barn.

Jag skickar ett sms till min vän och skriver ?hoppas det är ok att även XX följer med?.

Hon ringer då upp och förklarar att det inte känns ok för henne. Hon känner inte honom och för henne är det bara en okänd man inget barn. Hon vill kunna njuta av sin vecka som hon har betalat för och hon känner inte att hon kan göra det fullt ut med en, för henne, okänd man att ta hänsyn till. Dessutom undrade hon om han då skulle betala för sig också.

Jag blev så otroligt förvånad och besviken. Ledsen och upprörd för min bonussons vägnar, min man och mina barn, hans syskon.

Jag kan förstå hennes känsla men jag tycker inte man säger nej till ens barn oavsett ålder i detta läge.

Vad tycker ni? Tänker jag fel? Hjälp mig... har så svårt att göra folk besvikna och är världens mes när det kommer till att säga vad jag tycker.

• Svar på tråden Inte okej för henne att sonen följer med på semester
  • Fiona M

Jag förstår inte hur man kan tro att enbart det faktum att ngn är extrovert automatiskt innebär att denne är bättre och mer inkännande än en introvert, eller att en introvert då är kontrollerande och försöker styra andra.

Extremer och egoister finns i båda läger.

• Glinda från Oz
    Redpilled skrev 2021-05-17 12:39:20 följande:
    Oj. Men frågan är ju mycket mer komplex än så. Vem är extraperson (gräns för familj) och vem har rätt att säga blankt nej till sin väns bonusson närvaro (mycket okänsligt)? Det TS häpnar över är ju att TS själv hade haft en mycket mer inkluderande vänskap. 

Att kontrollera och utesluta sin väns familjedefinition och gemensamma resa tyder på egenskaper som inte hör till vänskap. 

Vänskap är ömsesidig och stöttande, inkluderande och vänlig. 
    Men jag tror att de ovänliga tankar som du framför är vanliga. Bara att säga så överlägset - det är inte OK, om en sådan sak. Det pekar på moraliskt högmod. Det är inte OK. Glad
    Precis vänskap ska vara stöttande och vänlig något ts inte är alls. För vissa förstörs hela semestern av att ha en massa främmande vuxna i huset. Det gör dem stressade, obekväma och gör att de inte kan slappna av, hela semestern förstörs. Det tar inte ts hänsyn till alls, hon frågade inte ens. 
  • sextiotalist
    Pope Joan II skrev 2021-05-18 10:22:22 följande:
    Nej, sådana människor ids jag som sagt inte umgås med. Jag vill ha mitt liv så problemfritt som möjligt och personer som har den där sortens svårigheter kapar jag kvickt närmare kontakter med. I mitt ryms människor som är spontana och som klarar av och gillar snabbt skiftande händelser, sällskap osv. 

Nu säger sig ju ts fungera på liknande sätt som ångestkompisen så av den anledningen så torde det väl finnas (eller borde iaf) möjligheter att lösa problemet. Annars har de kanske inte så mycket vänskap i botten, eller vad tror du, Nja?
    Då hade troligen den personen inte funnits i din krets. Nu har den personen, trots sina problem, valt att gå ur bekvämlighetszonen och tillbringa en tid med andra (vilket troligen är en stor ansträngning för henne och hon kommer troligen betala ett högt pris, inte bara för resan, utan även mentalt), med en ytterligare, för henne okänd person, betyder att hon troligen kommer må dåligt under hela den vistelsen.
    Jag är introvert, om jag inte får min återhämtning under en helg, så är jag mentalt slutkörd flera dagar efter en helg med mycket folk runt mig. 
  • Isastar84
    Redpilled skrev 2021-05-17 19:17:35 följande:

Ja, väninnan TS:s bonusson är en okänd människa som det är en rättighet att frysa ut och exkludera. Det är fånig styrande massa som umgås omoraliskt ohämmat och nu får coronaspader. Massan, folket, är värda förakt från de mer introverta (läs högmodiga asociala mobbare?) som tycker det är skönt med restriktioner i pandemin. Då kan man slappna av och vara tacksam att samhället äntligen anpassas mer till de elaka?

Det är väl ingen som lider av att man hoppar av saker man kommit överens om med väninnan? Det skapar väl inga bekymmer alls för andra? De introverta berhöver inte hålla överenskommelser alls, man kan tacka nej och avboka hur man vill. Man kan gå hem mitt i kalas med. Och man har ingen skyldighet att bjuda igen. Man har särskild rätt att ofta och hänsynslöst säga nej, ställa krav och känna efter. Man behöver inte se sin väninnas bekymmer. Man ska minsann ha sina rättigheter. Skyldigheter är sådant som andra har mot dig. 

Men oj så bitter du låter i dina inlägg. Vad har du träffat för introverta personer egentligen?

Jag diskriminerar ingen. För mig spelar det ingen roll vilka personlighetsdrag, hudfärg, kön etc personen har eller om personen är en väninnas bonusson eller ej. Okända människor är för mig samma. Drar energi oavsett hur trevliga de är och hur mycket jag skulle kunna tycka om dem.

Du däremot dömer ut en hel massa personer som egoistiska, elaka, Hollywoodfruar, i behov av särbehandling, hänsynslösa etc etc baserat på ett personlighetsdrag, som man faktiskt inte kan göra så mycket åt.

Om du tycker så fruktansvärt illa om introverta, varför skulle du ens vilja ha dem på någon fest, kalas, resa etc? Dittvingade mot sin vilja dessutom. Det finns absolut ingen rim och reson alls i dina inlägg.
  • Junibarn

Bonussonen bor 80 mil här ifrån så det kommer bli svårt att få till någon träff innan semesterveckan. Han var dock och hälsade på oss i helgen varpå mina barn frågar sin bror om int Egan ville följa med på midsommar. Och han blev jätteglad och tittade undrande på mig. Vi har hyrt ett hus som rymmer oss alla och har även 2 platser över så plats finns.

Jag FÖRSTÅR verkligen min väns känsla då vi är väldigt likadana. Och jag hade aldrig tagit med en kompis eller så men detta är ju sambons son och barnens bror. Och han har separerat igår faktiskt och är ensam nu. Jag hade inte mage att då inte säga att han ?självklar är välkommen?. Jag vet hur min vän är och vi är lika MEN här skiljer vi oss. Han tillhör vår familj och jag tycker att hon har rätt till sina känslor men om det hade varit jag hade jag ALDRIG sagt så. Jag hade känt mig egoistisk.

Men hon är mer ego än mig och jag har fått anpassa mig väldigt mycket efter hennes behov på senare år. Men detta har jag väldigt svårt för.....

• sextiotalist
    Junibarn skrev 2021-05-18 12:30:22 följande:

Bonussonen bor 80 mil här ifrån så det kommer bli svårt att få till någon träff innan semesterveckan. Han var dock och hälsade på oss i helgen varpå mina barn frågar sin bror om int Egan ville följa med på midsommar. Och han blev jätteglad och tittade undrande på mig. Vi har hyrt ett hus som rymmer oss alla och har även 2 platser över så plats finns.

Jag FÖRSTÅR verkligen min väns känsla då vi är väldigt likadana. Och jag hade aldrig tagit med en kompis eller så men detta är ju sambons son och barnens bror. Och han har separerat igår faktiskt och är ensam nu. Jag hade inte mage att då inte säga att han ?självklar är välkommen?. Jag vet hur min vän är och vi är lika MEN här skiljer vi oss. Han tillhör vår familj och jag tycker att hon har rätt till sina känslor men om det hade varit jag hade jag ALDRIG sagt så. Jag hade känt mig egoistisk.

Men hon är mer ego än mig och jag har fått anpassa mig väldigt mycket efter hennes behov på senare år. Men detta har jag väldigt svårt för.....

Men låt henne avstå från resan. Vill du lägga ner flera tusen på en resa som du endast kommer må dåligt av.
  • Pope Joan II
    sextiotalist skrev 2021-05-18 11:46:36 följande:
    Då hade troligen den personen inte funnits i din krets. Nu har den personen, trots sina problem, valt att gå ur bekvämlighetszonen och tillbringa en tid med andra (vilket troligen är en stor ansträngning för henne och hon kommer troligen betala ett högt pris, inte bara för resan, utan även mentalt), med en ytterligare, för henne okänd person, betyder att hon troligen kommer må dåligt under hela den vistelsen.
    Jag är introvert, om jag inte får min återhämtning under en helg, så är jag mentalt slutkörd flera dagar efter en helg med mycket folk runt mig. 
    Nej, det hade hon högst troligt inte gjort. Men om nu så trots allt varit fallet så hade jag släppt huset till den oflexibla kompisen och skaffat mig själv något annat som jag huserat de jag vill ha med i. 

Jag har otroligt svårt för människor som känner sig obekväma med allt möjligt och gör ett stort nummer av det. 

Jag är för övrigt inte introvert och behöver inte återhämta mig efter att ha umgåtts med folk. 
    Shit for brains k + E
  • Redpilled
    Isastar84 skrev 2021-05-18 12:11:50 följande:
    Men oj så bitter du låter i dina inlägg. Vad har du träffat för introverta personer egentligen?

Jag diskriminerar ingen. För mig spelar det ingen roll vilka personlighetsdrag, hudfärg, kön etc personen har eller om personen är en väninnas bonusson eller ej. Okända människor är för mig samma. Drar energi oavsett hur trevliga de är och hur mycket jag skulle kunna tycka om dem.

Du däremot dömer ut en hel massa personer som egoistiska, elaka, Hollywoodfruar, i behov av särbehandling, hänsynslösa etc etc baserat på ett personlighetsdrag, som man faktiskt inte kan göra så mycket åt.

Om du tycker så fruktansvärt illa om introverta, varför skulle du ens vilja ha dem på någon fest, kalas, resa etc? Dittvingade mot sin vilja dessutom. Det finns absolut ingen rim och reson alls i dina inlägg.
    Jag är väl inte mer bitter än vad du är förnumstigt förmäten? Du diskriminerar precis alla runt omkring dig, det är din rättighet. Du har nojor kring andra människor som du plötsligt bedömer som okända. Det drar energi från dig och kanske rapar surt och det ska du inte behöva står ut med. Det är din rättighet att exkludera och ställa krav på omgivningen. Du är van vid det och de runt omkring har lärt sig.

Du dömer ingen alls, du bara uttrycker dig frimodigt. Hollywoodfruar får inte kränkas alla, de är inte alls elaka, i behov av särbehandling eller hänsynslösa. De och du har personlighetsdrag som inte går att göra någonting åt. Andra vanliga människor må fundera över socialt samspel och hur de utvecklar sig i gemenskap med andra genom livet. Du och Hollywoodfruarna är färdiga personligheter från början som vi andra får anpassa oss till. Så är det bara. Moral gäller bara för vissa av oss som har skyldigheter och kanske rättigheter. 

Ni har bara rättigheter.

Jag tycker inte alls fruktansvärt illa om introverta, vi är många som ser igenom er, jag bara efterlyser ärlighet. Och jag tror att många som kallar sig introverta egentligen borde vara ärliga och kalla sig andra saker. 

Du ska aldrig behöva gå på fest, dittvingad mot din vilja. Ingen vanlig vänlig social person vill utsätta dig för det. Snälla, var negativ från början och tacka inte ja till någonting, ingen blir glad om du mår dåligt och dessutom förstör stämningen med din irritation över okända och dina särskilda behov. 

Det är faktiskt rim och reson, du kanske inte har tänkt på hur den sortens beteende bedöms av oss andra. Du har rättigheter. Jag beklagar att du får läsa vad många tycker. Det smärtar. Glad
  • sextiotalist
    Pope Joan II skrev 2021-05-18 13:11:59 följande:
    Nej, det hade hon högst troligt inte gjort. Men om nu så trots allt varit fallet så hade jag släppt huset till den oflexibla kompisen och skaffat mig själv något annat som jag huserat de jag vill ha med i. 

Jag har otroligt svårt för människor som känner sig obekväma med allt möjligt och gör ett stort nummer av det. 

Jag är för övrigt inte introvert och behöver inte återhämta mig efter att ha umgåtts med folk. 
    "Problemet" med en del extroverta är att de inte kan förstå hur belastande det är att inte få dessa återhämtningar. 
    Och man kan vara social och introvert. Dvs man kan uppskatta umgänge och tar även detta att man blir sänkt efteråt, för det ger en så mycket annat. 
    Problemet jag upplever som introvert, det är de som är extroverta vägrar förstå om man ärligt säger, jag orkar inte med att träffa någon den här helgen, utan man brukar undvika göra nummer av det och anpassar sig mer än vad de flesta extroverta ens kommer i närheten av
  • Redpilled
    sextiotalist skrev 2021-05-18 13:20:08 följande:
    "Problemet" med en del extroverta är att de inte kan förstå hur belastande det är att inte få dessa återhämtningar. 
    Och man kan vara social och introvert. Dvs man kan uppskatta umgänge och tar även detta att man blir sänkt efteråt, för det ger en så mycket annat. 
    Problemet jag upplever som introvert, det är de som är extroverta vägrar förstå om man ärligt säger, jag orkar inte med att träffa någon den här helgen, utan man brukar undvika göra nummer av det och anpassar sig mer än vad de flesta extroverta ens kommer i närheten av
    "Problemet"  med introverta är inte så mycket att vi andra inte lyssnar utan att de introverta inte tar konsekvenserna och tackar nej till umgänge som de inte orkar. Det är inte OK att samtidigt låtsas att man vill och sedan orkar man inte. 

Så de som vägrar förstå sig själva och hänsynslöst utnyttjar och sabbar för andra är ju faktiskt de introverta. 

Vi är många extroverta som inte gjort annat än fått bita ihop och anpassa oss till introvertas konstiga lappkast, plötsliga utmattningar (som styr alla andras tillvaro) och som dessutom gärna skyller sin dåliga självkännedom på andra. Andra har ansvar och ska visa hänsyn.... de kommer inte ens i närheten av vanligt schysst beteende och uppskattning när andra fixar kalas, utflykter och upplevelser. 
Svar på tråden Inte okej för henne att sonen följer med på semester