• Junibarn

Inte okej för henne att sonen följer med på semester

Vad tycker DU?

Min bästa vän är liksom jag... skör när det kommer till stress, vill helst inte umgås med nya människor för ofta. Tendens till ångest. Jag lever med en man sen många år och vi har tre barn ihop. Min kompis familj och min passar väldigt bra ihop (på nästan alla plan).

Vi bokar en resa till Dalarna över midsommar i ett stort hur vi ska dela på.

Min sambo har en vuxen son sedan tidigare som min bästa vän inte känner. Han har precis separerat och har inte så stort umgänge. Mina barn, hans syskon, frågar honom om han vill följa med till Dalarna. Han blir jätteglad och vill gärna med.

Han är min bonusson och min mans barn. Visserligen ett vuxet barn men iaf hans barn.

Jag skickar ett sms till min vän och skriver ?hoppas det är ok att även XX följer med?.

Hon ringer då upp och förklarar att det inte känns ok för henne. Hon känner inte honom och för henne är det bara en okänd man inget barn. Hon vill kunna njuta av sin vecka som hon har betalat för och hon känner inte att hon kan göra det fullt ut med en, för henne, okänd man att ta hänsyn till. Dessutom undrade hon om han då skulle betala för sig också.

Jag blev så otroligt förvånad och besviken. Ledsen och upprörd för min bonussons vägnar, min man och mina barn, hans syskon.

Jag kan förstå hennes känsla men jag tycker inte man säger nej till ens barn oavsett ålder i detta läge.

Vad tycker ni? Tänker jag fel? Hjälp mig... har så svårt att göra folk besvikna och är världens mes när det kommer till att säga vad jag tycker.

• Svar på tråden Inte okej för henne att sonen följer med på semester
  • Fiona M

Hade du förklarat omständigheterna kring bonussonen för henne och hon sa nej, eller var det bara ett SMS att han ville med som du skrev i din TS?

• Junibarn

Jag ringde upp henne och förklarade... men får bara inse att vi är olika där hon och jag. Vilket jag iofs är glad att jag inte är lik henne på.

• Fiona M
    Junibarn skrev 2021-05-20 23:36:34 följande:

Jag ringde upp henne och förklarade... men får bara inse att vi är olika där hon och jag. Vilket jag iofs är glad att jag inte är lik henne på.

Vad sa hon när du förklarade läget då?
  • Fiona M

För att vara så bra vänner som du säger så låter det inte ens som du gillar henne.

• Junibarn
    Fiona M skrev 2021-05-20 23:44:49 följande:

För att vara så bra vänner som du säger så låter det inte ens som du gillar henne.

Jo hon är min närmsta vän, just därför detta blev så svårt. Men trots att hon är den bästa matchar vi inte på denna punkt...
  • molly50
    Junibarn skrev 2021-05-21 00:07:29 följande:
    Jo hon är min närmsta vän, just därför detta blev så svårt. Men trots att hon är den bästa matchar vi inte på denna punkt...
    Vad kom ni fram till då? Ska ni åka på resan ändå?
  • OchEnFisk
    Junibarn skrev 2021-05-20 23:25:46 följande:

Sen finns det som oftast en låååång historia bakom varje berättelse på denna sida. Tex det rent ekonomiska så har vi varit extremt generösa genom vårat arbete och hjälpt bägge barnen med sina körkort där dom sparat tusentals kronor. Jag har även gått henne till mötes i en mängd situationer där jag låtit hennes behov styra. Men det har kanske varit fel av mig. För MIG är sånna personlighetsdrag osköna och tråkiga. Inte så jag vill leva mitt liv. Så nästa år kommer det inte bli en delad villa.

Du har inte svarat på något av det jag faktiskt skrivit. Så jag får anta att du menar att det är ok av dig att vara självisk och förstöra hennes dyra semester - för att du är generös mot dina barn och har anpassat dig efter henne förut? Du kan alltså casha in dina pluspoäng till att bete dig illa nu?
  • Magical
    Junibarn skrev 2021-05-20 13:50:05 följande:
    Jag förstår den känslan men jag tycker att det är så grymt oskönt att sätta sin känsla där framför förståelse att välkomna någon son... för mig kommer det alltid vara ego och trångsynt på nåt vis. Oskönt sätt helt enkelt. Även om jag f ö r s t å r känslan hon har.
    Ja, jag förstår dig och håller med, men din vän har ju varit mycket tydlig i detta. Ni är lite i underläge eller vad man ska säga, eftersom ni valde att inte dra er ut? 
    Hur kommer den där veckan bli tror du? 
  • Fossil
    Junibarn skrev 2021-05-15 22:43:25 följande:
    Jag håller helt med dig. Förstår hennes känsla men om det varit jag där så hade jag tuggat i mig det, hade inte haft mage att säga att det inte var ok.

Tyvärr finns det typ inga hus att hyra o detta går heller inte att avboka. Så antingen strunta i att åka och förlora 10.000:- så får dom hela huset själva eller åka med och typ stå i skuld till henne att jag förstört hennes vecka genom att låta han åka med...
    Jag tycker att du ska betala tillbaka pengarna hon har lagt ut när du har ändrat på förutsättningarna som hon betalat för.

Hon hade högst troligt inte hyrt med er om hon vetat hur det skulle bli, det du gjort är elakt och ohederligt. Jag hade brutit vänskapen med dig om du inte ersatt mitt utlägg när du kraschat mina planer.

Det är DU som har skuld, din "väninna" har rätt. Jag skriver "vänner" inom citattecken då jag personligen inte anser att man är en vän om man agerar som du.
  • Fossil
    Junibarn skrev 2021-05-16 21:38:57 följande:
    Isastar84 skrev 2021-05-16 10:43:58 följande:

Jag känner mig inte heller bekväm med att semestra med människor jag inte känner, och jag gillar inte heller ändrade planer så här.

Jag hade om jag varit hon hoppat av resan och gjort andra planer, men inte sagt varför, bara önskat er en trevlig vecka.

Ni hade gjort det alltså? Men måste fråga... varför är det så jobbigt att en person tillkommer. Visserligen en du inte känner men som är extremt nära dina bästa vänner. Deras son/bror. Varför kan man inte bara se det som ett tillfälle att lära känna hela familjen inklusive han? Och dessutom veta att man inte låter han sitta ensam på midsommar.

Vill gärna förstår....
    Det är självklart att man tappar lusten när man blir totalt överkörd på det sätt som du har gjort!

Jag hade också hoppat av. Jag har ingen lust att betala en massa pengar för att han en eventuell obehaglig upplevelse.

Hur gammal är denna man som ni gav tillstånd att förstöra en annans semester?  Är han vuxen så borde han begripa om du förklarar hur det ligger till!

Hur när han är saknar betydelse till !00%, det har liksom inte med något att göra ens. Förstår du inte det?
Svar på tråden Inte okej för henne att sonen följer med på semester