• Junibarn

Inte okej för henne att sonen följer med på semester

Vad tycker DU?

Min bästa vän är liksom jag... skör när det kommer till stress, vill helst inte umgås med nya människor för ofta. Tendens till ångest. Jag lever med en man sen många år och vi har tre barn ihop. Min kompis familj och min passar väldigt bra ihop (på nästan alla plan).

Vi bokar en resa till Dalarna över midsommar i ett stort hur vi ska dela på.

Min sambo har en vuxen son sedan tidigare som min bästa vän inte känner. Han har precis separerat och har inte så stort umgänge. Mina barn, hans syskon, frågar honom om han vill följa med till Dalarna. Han blir jätteglad och vill gärna med.

Han är min bonusson och min mans barn. Visserligen ett vuxet barn men iaf hans barn.

Jag skickar ett sms till min vän och skriver ?hoppas det är ok att även XX följer med?.

Hon ringer då upp och förklarar att det inte känns ok för henne. Hon känner inte honom och för henne är det bara en okänd man inget barn. Hon vill kunna njuta av sin vecka som hon har betalat för och hon känner inte att hon kan göra det fullt ut med en, för henne, okänd man att ta hänsyn till. Dessutom undrade hon om han då skulle betala för sig också.

Jag blev så otroligt förvånad och besviken. Ledsen och upprörd för min bonussons vägnar, min man och mina barn, hans syskon.

Jag kan förstå hennes känsla men jag tycker inte man säger nej till ens barn oavsett ålder i detta läge.

Vad tycker ni? Tänker jag fel? Hjälp mig... har så svårt att göra folk besvikna och är världens mes när det kommer till att säga vad jag tycker.

• Svar på tråden Inte okej för henne att sonen följer med på semester
  • Lainie Kennedy
    Redpilled skrev 2021-05-17 19:17:35 följande:

Ja, väninnan TS:s bonusson är en okänd människa som det är en rättighet att frysa ut och exkludera. Det är fånig styrande massa som umgås omoraliskt ohämmat och nu får coronaspader. Massan, folket, är värda förakt från de mer introverta (läs högmodiga asociala mobbare?) som tycker det är skönt med restriktioner i pandemin. Då kan man slappna av och vara tacksam att samhället äntligen anpassas mer till de elaka?

Det är väl ingen som lider av att man hoppar av saker man kommit överens om med väninnan? Det skapar väl inga bekymmer alls för andra? De introverta berhöver inte hålla överenskommelser alls, man kan tacka nej och avboka hur man vill. Man kan gå hem mitt i kalas med. Och man har ingen skyldighet att bjuda igen. Man har särskild rätt att ofta och hänsynslöst säga nej, ställa krav och känna efter. Man behöver inte se sin väninnas bekymmer. Man ska minsann ha sina rättigheter. Skyldigheter är sådant som andra har mot dig. 

Är det rimligare att man inte får tacka nej som man vill? Vilka kul fester att se fram emot. Alla som trivs i sitt eget sällskap är elaka men ska ändå vara med i alla sociala sammanhang.
  • Redpilled
    Lainie Kennedy skrev 2021-05-17 21:58:25 följande:
    Är det rimligare att man inte får tacka nej som man vill? Vilka kul fester att se fram emot. Alla som trivs i sitt eget sällskap är elaka men ska ändå vara med i alla sociala sammanhang.
    Du bör tacka nej så ofta du vill. Vi är helt ense. Det blir inga kul fester när Hollywood-fruar samlas. De är inte alls elaka och själviska utan egentligen håller de bara på sina rättigheter. 

TS väninna borde från början talat om att hon är bräcklig, introvert och nojig med olika krav, bl a att det är hennes rätt att exkludera sin väninnas okända familj. Det är TS väninnas rätt att kontrollera, mobba och göra social tillställningar osäkra, så att alla får ont i magen. Ett socialt tillfälle handlar inte om gemenskap och inkluderande glädje, nej tvärtom. 

Vi är helt ense om att det är bäst att tacka nej till sociala tillställningar. Vi som tycker om gemenskap står för det. Det vore tacksamt om de asociala också står för vilka de är och inte låtsas vara sociala för att sedan förstöra för oss andra. Det är inte OK, som ni gärna säger. Det är vår rättighet att slippa nojiga människor. Glad
  • Kaninbunny

Låter sjukt ego av den tjejen faktiskt. Herregud, han är ju familj. Skulle hon själv vilja bli exkluderad på det sättet? Hade faktiskt valt bonussonen pdf sagt att om hon är så rädd för andra människor får de faktiskt åka själva istället för att ni inte exkluderar era familjemedlemmar. Tänk om du helt plötsligt inte ville att ett av hennes barn skulle hänga med liksom?

• Kaninbunny
    Junibarn skrev 2021-05-15 22:43:25 följande:

Jag håller helt med dig. Förstår hennes känsla men om det varit jag där så hade jag tuggat i mig det, hade inte haft mage att säga att det inte var ok.

Tyvärr finns det typ inga hus att hyra o detta går heller inte att avboka. Så antingen strunta i att åka och förlora 10.000:- så får dom hela huset själva eller åka med och typ stå i skuld till henne att jag förstört hennes vecka genom att låta han åka med...

Åk ni dit (bonussonen inkluderad) tycker jag så får hon göra som hon vill. Antingen anpassar hon sig eller så får hon se de pengarna som bortblåsta och hitta på något annat helt enkelt som passar henne bättre. Stanna hemma kanske så är hon ju garanterad att inte träffa någon hon inte känner.
  • sextiotalist
    Pope Joan II skrev 2021-05-17 18:42:19 följande:

Jag ids inte umgås med så känsliga människor som kräver särskilda hänsynstaganden hit och dit så jag hade låtit henne ta huset själv och därefter helt avpolletterat henne.

Nja, då har man inte mycket vänskap i botten. 
  • Lainie Kennedy
    Redpilled skrev 2021-05-18 08:20:58 följande:

Du bör tacka nej så ofta du vill. Vi är helt ense. Det blir inga kul fester när Hollywood-fruar samlas. De är inte alls elaka och själviska utan egentligen håller de bara på sina rättigheter. 

TS väninna borde från början talat om att hon är bräcklig, introvert och nojig med olika krav, bl a att det är hennes rätt att exkludera sin väninnas okända familj. Det är TS väninnas rätt att kontrollera, mobba och göra social tillställningar osäkra, så att alla får ont i magen. Ett socialt tillfälle handlar inte om gemenskap och inkluderande glädje, nej tvärtom. 

Vi är helt ense om att det är bäst att tacka nej till sociala tillställningar. Vi som tycker om gemenskap står för det. Det vore tacksamt om de asociala också står för vilka de är och inte låtsas vara sociala för att sedan förstöra för oss andra. Det är inte OK, som ni gärna säger. Det är vår rättighet att slippa nojiga människor. 

Vad jag förstår av trådstarten är det inte något nytt för ts, vännen verkar ha förklarat eller visat att hon är introvert, bräcklig och nojig.

Hur förstör introverta Hollywoodfruar er andras gillande av gemenskap?

Varför kan du inte bara sluta umgås med människor du inte gillar?
  • Fiona M
    Redpilled skrev 2021-05-18 08:20:58 följande:
    Hur gör du kopplingen hollywoodfruar/introverta?
  • Redpilled
    Lainie Kennedy skrev 2021-05-18 09:42:34 följande:
    Vad jag förstår av trådstarten är det inte något nytt för ts, vännen verkar ha förklarat eller visat att hon är introvert, bräcklig och nojig.

Hur förstör introverta Hollywoodfruar er andras gillande av gemenskap?

Varför kan du inte bara sluta umgås med människor du inte gillar?
    Ja, jag tror att TS ska inse att vänskapen nog är både hårt villkorad och sannolikt ensidig. Dags att låta den ensidiga vänskapen svalna till en hälsosam nivå. Risken är att TS blir både styrd och utnyttjad.

Introverta förstör sociala tillställningar om de hävdar sin rätt till särskild villkorad kravfylld närvaro. Hollywoodfruar hävdar sin rätt till särskild behandling de med, eftersom de är mycket mer värda än andra människor. Vanliga sociala regler gäller inte dessa grupper, ofta av det ena könet. De står över oss andra i samhället. 

Du skriver självklarheter, jag har gott om vanliga sociala vänner. Problemet är att introverta/Hollyswoodfruar inte håller sig för sig själva utan luras och låtsas vilja vara sociala - så att de kan uttrycka sina gnälliga krav på särbehandling, ändra och kräva saker av andra. Det är deras rättighet att krångla till det med alla möjliga saker, rent komiskt är deras kontrollbehov på vilka som närvarar eller vilken mat som serveras (dessa ohyfsade människor rapar surt om de utsätts för hundratals olika livsmedel).

Det hela löser sig om dessa ohyfsade människor skaffar självinsikt, står för att de är ohyfsade, det är deras rättighet och att de sedan helt och hållet tyr sig till sig själva och slutar trakassera oss andra som vill ha ett trevligt, kan visa hänsyn och vara flexibla. Glad
  • Pope Joan II
    sextiotalist skrev 2021-05-18 08:40:16 följande:
    Nja, då har man inte mycket vänskap i botten. 
    Nej, sådana människor ids jag som sagt inte umgås med. Jag vill ha mitt liv så problemfritt som möjligt och personer som har den där sortens svårigheter kapar jag kvickt närmare kontakter med. I mitt ryms människor som är spontana och som klarar av och gillar snabbt skiftande händelser, sällskap osv. 

Nu säger sig ju ts fungera på liknande sätt som ångestkompisen så av den anledningen så torde det väl finnas (eller borde iaf) möjligheter att lösa problemet. Annars har de kanske inte så mycket vänskap i botten, eller vad tror du, Nja?
    Shit for brains k + E
  • Lainie Kennedy
    Redpilled skrev 2021-05-18 10:16:18 följande:

Ja, jag tror att TS ska inse att vänskapen nog är både hårt villkorad och sannolikt ensidig. Dags att låta den ensidiga vänskapen svalna till en hälsosam nivå. Risken är att TS blir både styrd och utnyttjad.

Introverta förstör sociala tillställningar om de hävdar sin rätt till särskild villkorad kravfylld närvaro. Hollywoodfruar hävdar sin rätt till särskild behandling de med, eftersom de är mycket mer värda än andra människor. Vanliga sociala regler gäller inte dessa grupper, ofta av det ena könet. De står över oss andra i samhället. 

Du skriver självklarheter, jag har gott om vanliga sociala vänner. Problemet är att introverta/Hollyswoodfruar inte håller sig för sig själva utan luras och låtsas vilja vara sociala - så att de kan uttrycka sina gnälliga krav på särbehandling, ändra och kräva saker av andra. Det är deras rättighet att krångla till det med alla möjliga saker, rent komiskt är deras kontrollbehov på vilka som närvarar eller vilken mat som serveras (dessa ohyfsade människor rapar surt om de utsätts för hundratals olika livsmedel).

Det hela löser sig om dessa ohyfsade människor skaffar självinsikt, står för att de är ohyfsade, det är deras rättighet och att de sedan helt och hållet tyr sig till sig själva och slutar trakassera oss andra som vill ha ett trevligt, kan visa hänsyn och vara flexibla. 

Så introverta trakasserar dig och hindrar dig från att ha trevligt genom att inte vara sociala?

Baserat på det du skriver här låter det som att det är du som är både otrevlig och krävande som gör anspråk på att bestämma hur andra ska umgås. Lycka till med det där.
Svar på tråden Inte okej för henne att sonen följer med på semester