• Junibarn

Inte okej för henne att sonen följer med på semester

Vad tycker DU?

Min bästa vän är liksom jag... skör när det kommer till stress, vill helst inte umgås med nya människor för ofta. Tendens till ångest. Jag lever med en man sen många år och vi har tre barn ihop. Min kompis familj och min passar väldigt bra ihop (på nästan alla plan).

Vi bokar en resa till Dalarna över midsommar i ett stort hur vi ska dela på.

Min sambo har en vuxen son sedan tidigare som min bästa vän inte känner. Han har precis separerat och har inte så stort umgänge. Mina barn, hans syskon, frågar honom om han vill följa med till Dalarna. Han blir jätteglad och vill gärna med.

Han är min bonusson och min mans barn. Visserligen ett vuxet barn men iaf hans barn.

Jag skickar ett sms till min vän och skriver ?hoppas det är ok att även XX följer med?.

Hon ringer då upp och förklarar att det inte känns ok för henne. Hon känner inte honom och för henne är det bara en okänd man inget barn. Hon vill kunna njuta av sin vecka som hon har betalat för och hon känner inte att hon kan göra det fullt ut med en, för henne, okänd man att ta hänsyn till. Dessutom undrade hon om han då skulle betala för sig också.

Jag blev så otroligt förvånad och besviken. Ledsen och upprörd för min bonussons vägnar, min man och mina barn, hans syskon.

Jag kan förstå hennes känsla men jag tycker inte man säger nej till ens barn oavsett ålder i detta läge.

Vad tycker ni? Tänker jag fel? Hjälp mig... har så svårt att göra folk besvikna och är världens mes när det kommer till att säga vad jag tycker.

• Svar på tråden Inte okej för henne att sonen följer med på semester
  • Räkan77

Har du möjlighet att träffa din vän personligen så snart som möjligt? Om hon är din bästa vän borde ni kunna resonera fram och tillbaka och hitta en lösning som känns ok för alla parter. Tex att sonen inte är där hela veckan, att din partner och barnen åker iväg på en heldagsutflykt så du och din kompis kan hänga själva.

Men om det inte går så tycker jag du ska prioritera bonussonen, han är ju den som riskerar att få vara helt ensam på midsommar.

• Redpilled
    Glinda från Oz skrev 2021-05-17 12:05:14 följande:

Du tog henne på sängen totalt. Man bjuder inte med en massa extrapersoner utan att fråga, det är inte okej. Du borde ha pratat med din vän först. Vill ni dra er ur så ska ni fortfarande betala för er del av huset, det är ni som drar er undan och skapar en massa extraproblem för henne. 

Oj. Men frågan är ju mycket mer komplex än så. Vem är extraperson (gräns för familj) och vem har rätt att säga blankt nej till sin väns bonusson närvaro (mycket okänsligt)? Det TS häpnar över är ju att TS själv hade haft en mycket mer inkluderande vänskap. 

Att kontrollera och utesluta sin väns familjedefinition och gemensamma resa tyder på egenskaper som inte hör till vänskap. 

Vänskap är ömsesidig och stöttande, inkluderande och vänlig. 
    Men jag tror att de ovänliga tankar som du framför är vanliga. Bara att säga så överlägset - det är inte OK, om en sådan sak. Det pekar på moraliskt högmod. Det är inte OK. Glad
  • Isastar84
    Redpilled skrev 2021-05-17 12:39:20 följande:

Oj. Men frågan är ju mycket mer komplex än så. Vem är extraperson (gräns för familj) och vem har rätt att säga blankt nej till sin väns bonusson närvaro (mycket okänsligt)? Det TS häpnar över är ju att TS själv hade haft en mycket mer inkluderande vänskap. 

Att kontrollera och utesluta sin väns familjedefinition och gemensamma resa tyder på egenskaper som inte hör till vänskap. 

Vänskap är ömsesidig och stöttande, inkluderande och vänlig. 

Men jag tror att de ovänliga tankar som du framför är vanliga. Bara att säga så överlägset - det är inte OK, om en sådan sak. Det pekar på moraliskt högmod. Det är inte OK. 

Fast alla är olika. Vänskap är också att förstå och kunna acceptera det. Att hävda att man inte är så vänskaplig, och okänslig, för att man inte tycker om att umgås med okända människor blir lite fel.

Är man som ts väninna, vill inte umgås med okända så ofta, tendens till ångest och stress, har man förmodligen anpassat sig ganska mycket till andra, varit mer inkluderande än man egentligen varit bekväm med etc, för andras skull. Kanske är redan resan i sig en viss anspänning för ts väninna, men något som hon ändå vill göra för att hon uppskattar sällskapet, och en extra person som hon inte räknat med gör att det blir för mycket anspänning för att det ska vara en trevlig vecka för henne. Om man inte är en sådan person är det nog svårt att förstå, man kan ha en trevlig, avslappnad semestervecka oavsett om det är en extra person med eller ej, och tycker därför inte att det är någon uppoffring.

Jag har själv gjort så många uppoffringar, varit obekväm, osäker, inte avslappnad etc för andras skull, utifrån hur andra fungerar. Ändå kan jag kallas oanpassningsbar, självisk etc. Jag har börjat bry mig mindre om det med åren, börjat säga nej till mer saker för att jag inte tycker att jag ska behöva känna mig obekväm så ofta som jag gjort, när andra får känna sig bekväma mest jämt. Därför skulle jag sonika bara hoppat av om jag hade varit ts väninna, om det inte funnits någon anledning till att jag väljer att vara obekväm under den veckan.
  • OchEnFisk
    Junibarn skrev 2021-05-16 21:38:57 följande:

Ni hade gjort det alltså? Men måste fråga... varför är det så jobbigt att en person tillkommer. Visserligen en du inte känner men som är extremt nära dina bästa vänner. Deras son/bror. Varför kan man inte bara se det som ett tillfälle att lära känna hela familjen inklusive han? Och dessutom veta att man inte låter han sitta ensam på midsommar.

Vill gärna förstår....

Därför att folk är olika, hon är uppenbarligen inte intresserad av ett tillfälle att lära känna nya männsikor... Nu har hon betalat mycket pengar för att få en avskild semester, du har inte rätt att förstöra det när du kände till hennes förutsättningar sedan innan.

Det är ju inga nyheter för er att din man har en vuxen son som tillhör familjen, varför tog du inte upp detta med vännen innan ni bokade? Eller upptäckte ni först efteråt att ni glömt ett av barnen? Då kanske han inte tillhör den primära familjen trots allt, framförallt inte den delen av familjen din vän nu bokat semester med (för mycket pengar! Kan inte nämnas nog, pengar kastade i sjön för henne nu då hon inte får semestern hon betalat för).
  • Redpilled
    Isastar84 skrev 2021-05-17 14:39:01 följande:
    Fast alla är olika. Vänskap är också att förstå och kunna acceptera det. Att hävda att man inte är så vänskaplig, och okänslig, för att man inte tycker om att umgås med okända människor blir lite fel.

Är man som ts väninna, vill inte umgås med okända så ofta, tendens till ångest och stress, har man förmodligen anpassat sig ganska mycket till andra, varit mer inkluderande än man egentligen varit bekväm med etc, för andras skull. Kanske är redan resan i sig en viss anspänning för ts väninna, men något som hon ändå vill göra för att hon uppskattar sällskapet, och en extra person som hon inte räknat med gör att det blir för mycket anspänning för att det ska vara en trevlig vecka för henne. Om man inte är en sådan person är det nog svårt att förstå, man kan ha en trevlig, avslappnad semestervecka oavsett om det är en extra person med eller ej, och tycker därför inte att det är någon uppoffring.

Jag har själv gjort så många uppoffringar, varit obekväm, osäker, inte avslappnad etc för andras skull, utifrån hur andra fungerar. Ändå kan jag kallas oanpassningsbar, självisk etc. Jag har börjat bry mig mindre om det med åren, börjat säga nej till mer saker för att jag inte tycker att jag ska behöva känna mig obekväm så ofta som jag gjort, när andra får känna sig bekväma mest jämt. Därför skulle jag sonika bara hoppat av om jag hade varit ts väninna, om det inte funnits någon anledning till att jag väljer att vara obekväm under den veckan.
    Javisst är alla olika. Men vi är också mycket lika. Plattityder.

Att man inte tycker om att umgås med andra och att man tycker att ens bästa väninnas bonusson är en "okänd människa" är rent otäckt. Det är inte OK för en vuxen att säga sådant, som du säkert skulle uttrycka det? 

Är man som TS väninna och inte vill umgås med okända, har tendens till ångest och stress, då har man förmodligen länge låtit andra anpassa sig mycket till sin styrande oro och kontrollbehov. Man har nog tydligt visat sin motvilja subtilt mot många närstående som behövt tassa på tå. 

Den sortens känslighet är mycket bekväm att ha. Man bryr sig inte, man säger nej till saker. Man hoppar av resor och kalas helt sonika, det är bara rätt att andra får en klump i magen, tassar som på glas osv. Man ska minsann ha sina rättigheter.

Det är andras fel att det blivit så, de kan gott straffas för att de varit så burdusa. Rent fräckt av TS att hänsynslöst bjuda med och inkludera sitt unga vuxna bonusbarn nu när han just separerat och så.

Alla bara tänker på sig själva och andra än mig, det är bara jag ju som tänker på mig. 
  • Isastar84
    Redpilled skrev 2021-05-17 16:42:44 följande:

Att man inte tycker om att umgås med andra och att man tycker att ens bästa väninnas bonusson är en "okänd människa" är rent otäckt. Det är inte OK för en vuxen att säga sådant, som du säkert skulle uttrycka det? 

Är man som TS väninna och inte vill umgås med okända, har tendens till ångest och stress, då har man förmodligen länge låtit andra anpassa sig mycket till sin styrande oro och kontrollbehov. Man har nog tydligt visat sin motvilja subtilt mot många närstående som behövt tassa på tå. 

Den sortens känslighet är mycket bekväm att ha. Man bryr sig inte, man säger nej till saker. Man hoppar av resor och kalas helt sonika, det är bara rätt att andra får en klump i magen, tassar som på glas osv. Man ska minsann ha sina rättigheter.

Det är andras fel att det blivit så, de kan gott straffas för att de varit så burdusa. Rent fräckt av TS att hänsynslöst bjuda med och inkludera sitt unga vuxna bonusbarn nu när han just separerat och så.

Alla bara tänker på sig själva och andra än mig, det är bara jag ju som tänker på mig. 

Han är ju en okänd, hon känner honom inte, hon har inte umgåtts med honom.

Nä tyvärr, eftersom den styrande massan tycker om att umgås med både kända och okända människor, och nu får spader av att inte få göra det ohämmat pga corona, så är det ofta vi mer introverta som får anpassa oss. Jag har diskuterat med flera som tycker att det är så skönt att för en gångs skull slippa det nu i och med coronarestriktioner. Man kan få slappna av lite och behöver inte anpassa sönder sig. Äntligen är saker och ting anpassat lite efter oss.

Och att man hoppar av saker man inte har någon lust med är det väl ingen annan som lider av? Folk kan väl ha kul ändå eller? Måste man göra saker som man inte har lust med? Nä. Det har iallafall jag tröttnat på. Vem blir väl glad av att jag följer med på någon resa, går på nån fest, sitter med på något kalas om jag ändå känner mig obekväm och inte har någon lust att vara där?

Och vadå "man ska minsann ha sina rättigheter". Ja alla har väl rätt att säga nej till saker de inte vill?
  • Pope Joan II

Jag ids inte umgås med så känsliga människor som kräver särskilda hänsynstaganden hit och dit så jag hade låtit henne ta huset själv och därefter helt avpolletterat henne.

Shit for brains k + E
  • Lainie Kennedy
    OchEnFisk skrev 2021-05-17 16:40:51 följande:

Därför att folk är olika, hon är uppenbarligen inte intresserad av ett tillfälle att lära känna nya männsikor... Nu har hon betalat mycket pengar för att få en avskild semester, du har inte rätt att förstöra det när du kände till hennes förutsättningar sedan innan.

Det är ju inga nyheter för er att din man har en vuxen son som tillhör familjen, varför tog du inte upp detta med vännen innan ni bokade? Eller upptäckte ni först efteråt att ni glömt ett av barnen? Då kanske han inte tillhör den primära familjen trots allt, framförallt inte den delen av familjen din vän nu bokat semester med (för mycket pengar! Kan inte nämnas nog, pengar kastade i sjön för henne nu då hon inte får semestern hon betalat för).

Bra poäng
  • Lainie Kennedy
    Redpilled skrev 2021-05-17 16:42:44 följande:

Ts vän har aldrig träffat bonussonen. Hur definierar du okänd människa?

Hur skulle motsatsen vara? Ska ts vän följa med när hon inte vill? Ska hon inte ha rätt att bestämma när och hur hon gör saker? Varför inte? Alla andra har den rätten här.

Varför ska ts sista minuten-beslut att ta med en till person (så närstående att man kom på att han skulle med redan nu?) vara mer hänsynsfullt än vännens önskan om att den plan man gjort och som hon sagt ja till följs?
  • Redpilled
    Isastar84 skrev 2021-05-17 17:12:08 följande:
    Han är ju en okänd, hon känner honom inte, hon har inte umgåtts med honom.

Nä tyvärr, eftersom den styrande massan tycker om att umgås med både kända och okända människor, och nu får spader av att inte få göra det ohämmat pga corona, så är det ofta vi mer introverta som får anpassa oss. Jag har diskuterat med flera som tycker att det är så skönt att för en gångs skull slippa det nu i och med coronarestriktioner. Man kan få slappna av lite och behöver inte anpassa sönder sig. Äntligen är saker och ting anpassat lite efter oss.

Och att man hoppar av saker man inte har någon lust med är det väl ingen annan som lider av? Folk kan väl ha kul ändå eller? Måste man göra saker som man inte har lust med? Nä. Det har iallafall jag tröttnat på. Vem blir väl glad av att jag följer med på någon resa, går på nån fest, sitter med på något kalas om jag ändå känner mig obekväm och inte har någon lust att vara där?

Och vadå "man ska minsann ha sina rättigheter". Ja alla har väl rätt att säga nej till saker de inte vill?
    Ja, väninnan TS:s bonusson är en okänd människa som det är en rättighet att frysa ut och exkludera. Det är fånig styrande massa som umgås omoraliskt ohämmat och nu får coronaspader. Massan, folket, är värda förakt från de mer introverta (läs högmodiga asociala mobbare?) som tycker det är skönt med restriktioner i pandemin. Då kan man slappna av och vara tacksam att samhället äntligen anpassas mer till de elaka?

Det är väl ingen som lider av att man hoppar av saker man kommit överens om med väninnan? Det skapar väl inga bekymmer alls för andra? De introverta berhöver inte hålla överenskommelser alls, man kan tacka nej och avboka hur man vill. Man kan gå hem mitt i kalas med. Och man har ingen skyldighet att bjuda igen. Man har särskild rätt att ofta och hänsynslöst säga nej, ställa krav och känna efter. Man behöver inte se sin väninnas bekymmer. Man ska minsann ha sina rättigheter. Skyldigheter är sådant som andra har mot dig. 
Svar på tråden Inte okej för henne att sonen följer med på semester