• Junibarn

Inte okej för henne att sonen följer med på semester

Vad tycker DU?

Min bästa vän är liksom jag... skör när det kommer till stress, vill helst inte umgås med nya människor för ofta. Tendens till ångest. Jag lever med en man sen många år och vi har tre barn ihop. Min kompis familj och min passar väldigt bra ihop (på nästan alla plan).

Vi bokar en resa till Dalarna över midsommar i ett stort hur vi ska dela på.

Min sambo har en vuxen son sedan tidigare som min bästa vän inte känner. Han har precis separerat och har inte så stort umgänge. Mina barn, hans syskon, frågar honom om han vill följa med till Dalarna. Han blir jätteglad och vill gärna med.

Han är min bonusson och min mans barn. Visserligen ett vuxet barn men iaf hans barn.

Jag skickar ett sms till min vän och skriver ?hoppas det är ok att även XX följer med?.

Hon ringer då upp och förklarar att det inte känns ok för henne. Hon känner inte honom och för henne är det bara en okänd man inget barn. Hon vill kunna njuta av sin vecka som hon har betalat för och hon känner inte att hon kan göra det fullt ut med en, för henne, okänd man att ta hänsyn till. Dessutom undrade hon om han då skulle betala för sig också.

Jag blev så otroligt förvånad och besviken. Ledsen och upprörd för min bonussons vägnar, min man och mina barn, hans syskon.

Jag kan förstå hennes känsla men jag tycker inte man säger nej till ens barn oavsett ålder i detta läge.

Vad tycker ni? Tänker jag fel? Hjälp mig... har så svårt att göra folk besvikna och är världens mes när det kommer till att säga vad jag tycker.

• Svar på tråden Inte okej för henne att sonen följer med på semester
  • frokenannorlunda

Hade detta hänt mig så hade jag blivit obekväm med att nu behöva umgås med denna vän som uppenbarligen inte har någon skam i kroppen.

Han är familj. Även som vuxen kommer han alltid se sig själv som din sambos son, och känna sig bortvald om han inte får följa med. Och det är en hemsk känsla.

Jag hade förklarat för min vän att vi tyvärr måste ställa in om han inte är välkommen.

Familjen går först.

• Junibarn

Ja jag måste nog säga något sen. Jag erbjöd att vi kunde backa ur det hela och dom kunde fråga några andra kompisar vilket hon inte ville.

Hon ville vara ärlig och anser sig kunna säga allt till mig. Men jag säger inte allt till någon. Skulle inte säga nej sådär till en i familjen som var ensam på midsommar tex... men kanske ska öva mig på att j a g också har rätt att säga vad j a g känner.

När jag erbjöd mig att vi skulle backa ur tyckte hon att jag överdrev och sa att hon inte borde sagt nåt till mig.....

• AvalonC

Kan hon träffa sonen en gång innan ni åker, så att hon inte behöver åka med en "främling"?

• frokenannorlunda
    Junibarn skrev 2021-05-16 00:38:09 följande:

Ja jag måste nog säga något sen. Jag erbjöd att vi kunde backa ur det hela och dom kunde fråga några andra kompisar vilket hon inte ville.

Hon ville vara ärlig och anser sig kunna säga allt till mig. Men jag säger inte allt till någon. Skulle inte säga nej sådär till en i familjen som var ensam på midsommar tex... men kanske ska öva mig på att j a g också har rätt att säga vad j a g känner.

När jag erbjöd mig att vi skulle backa ur tyckte hon att jag överdrev och sa att hon inte borde sagt nåt till mig.....

Istället för att öppna upp till en disskusion och bli ovänner säg bara att ni helt enkelt får ändra på planerna. Det passar inte henne och då passar det inte er, det kommer fler gånger och ni kan hitta på saker själva. Men denna gång måste ni tänka om och anpassa er efter barnen.

Jag tycker inte man behöver grubbla mer egentligen. Sen är det upp till henne att bestämma över sig själv, om hon åker dit själv eller med någon annan.

Hennes sätt var inte smidigt nånstans. Men man behöver inte bli ovänner för det. Så jag hade bara berättat om ändringen och sen lagt det på is.
  • Kusinen
    Junibarn skrev 2021-05-16 00:38:09 följande:

Men då så. Då är det ju ändå ok att han följer med. Då tycker jag attdu säger rill vännen att du har full förståelse förhenens känslor och att det var fint att hon var ärlig, men eftersom det verkar vara ok så kör ni som planerat + äldsta sonen följer med.

Inte en idealisk situation men det bästa utifrån nuvarande situation. Förhoppningsvis blir det jättebra.
  • GGN

Jag tycker absolut hon tänker fel, men hon har rätt till sina känslor. Hade hon vetat detta från början hade hon förmodligen inte bokat resan.

• nernu
    Junibarn skrev 2021-05-15 22:17:37 följande:

Jag trodde aldrig att hon skulle svara nej...var mer ett sns för infons skull...när hon svarade nej berättade jag såklart läget. För mig känns det som redan förstört och att han är välkommen på nåder nu... är det alltså jag som är udda som tycker att man inte stänger dörren till sin vuxna son??

Det är ju inte hennes vuxna son...
  • Lainie Kennedy

Jag hade nog känt likadant som din vän men agerat annorlunda. Om den situationen hade uppstått hade jag erbjudit er att ta med några andra och själv avstått från att åka. Eftersom omständigheterna ändrats hade jag inte längre velat vara med, men hade givetvis bokat av min egen del istället för att kräva att ni skulle göra det.

• Isastar84

Jag känner mig inte heller bekväm med att semestra med människor jag inte känner, och jag gillar inte heller ändrade planer så här.

Jag hade om jag varit hon hoppat av resan och gjort andra planer, men inte sagt varför, bara önskat er en trevlig vecka.

• Junibarn
    Lainie Kennedy skrev 2021-05-16 10:35:00 följande:

Jag hade nog känt likadant som din vän men agerat annorlunda. Om den situationen hade uppstått hade jag erbjudit er att ta med några andra och själv avstått från att åka. Eftersom omständigheterna ändrats hade jag inte längre velat vara med, men hade givetvis bokat av min egen del istället för att kräva att ni skulle göra det.

Isastar84 skrev 2021-05-16 10:43:58 följande:

Jag känner mig inte heller bekväm med att semestra med människor jag inte känner, och jag gillar inte heller ändrade planer så här.

Jag hade om jag varit hon hoppat av resan och gjort andra planer, men inte sagt varför, bara önskat er en trevlig vecka.

Ni hade gjort det alltså? Men måste fråga... varför är det så jobbigt att en person tillkommer. Visserligen en du inte känner men som är extremt nära dina bästa vänner. Deras son/bror. Varför kan man inte bara se det som ett tillfälle att lära känna hela familjen inklusive han? Och dessutom veta att man inte låter han sitta ensam på midsommar.

Vill gärna förstår....
Svar på tråden Inte okej för henne att sonen följer med på semester